De contractonderhandelingen zijn bij deze geopend?
Enigszins verrassend maakte Red Bull Racing eerder dit jaar bekend dat Max Verstappen een nieuw contract heeft getekend. De Nederlander blijft nu tot en met 2023 aan de renstal verbonden. Het was natuurlijk niet verrassend dat de Oostenrijkers Max wilden houden. Immers is de Nederlandse coureur zoals je op bovenstaande kan zien ijskoud de beste.
Dat Max nu al bereid was te tekenen is opvallender. Immers dacht men in de paddock dat de topcoureurs door de nieuwe budgetcap carte blanche hadden om nog exorbitantere salarissen te vragen dan in de afgelopen jaren het geval was. Er was dus gevoelsmatig geen noodzaak voor VER om haast te maken. Leclerc heeft echter hetzelfde gedaan bij Ferrari. Alleen oude rot Hamilton lijkt voorlopig door te spelen voor de hoofdprijs. Lil’ Lewis zei op het laatste moment nee tegen een contractverlenging van twee jaar en wil nu vijf jaar hebben voor -wait for it- 60 miljoen Dollar per annum.
Mocht Lewis slagen in zijn opzet, dan zullen Max en Charles zich nog weleens achter de oren krabben. Maar vooral voor Max geldt dat hij natuurlijk ook niet bepaald op een houtje hoeft te bijten. De Nederlander gaat bij Red Bull tientallen miljoenen per jaar opstrijken, zeker als er ook nog eens puike resultaten geboekt worden op de baan. Helmut Marko geeft zelf ook toe dat hij de knip flink opengetrokken heeft voor Max. Volgens hem was dat noodzaak: hij was er namelijk van overtuigd dat Mercedes ook zat te azen op de diensten van Max Emilian. Dus moest hij snel en daadkrachtig handelen.
De forse uitgavenpost heeft mogelijk wel zijn weerslag op de bezetting van het tweede zitje bij het team. Die wordt inmiddels ingevuld door Alexander Albon. Of de Britse Thai goed genoeg is om het zitje te houden is echter nog maar de vraag. In de tweede helft van vorig seizoen werd AA23 over het algemeen vrijwel net zo overtuigend gedeklasseerd door MV33 als PG10 in de eerste helft van het seizoen.
De kristallen bol van menig journo voorspelt dat Red Bull binnen afzienbare tijd op zoek gaat naar een andere coureur. Daarbij zoemt inmiddels ook vaak de naam van Sebastian Vettel rond. De Duitser gaat zijn laatste contractjaar bij Ferrari in en is een dure kracht voor de Italianen. Of er nog toekomst is voor de Duitser bij het springende peerd nu Leclerc daar goed in het zadel zit, is twijfelachtig. Verandering van spijs zou weleens goed kunnen zijn voor Vettel vinden velen. Een terugkeer naar het oude nest zou in dat opzicht niet gek zijn.
Red Bulls Helmut Marko ziet dit echter niet snel gebeuren. De man die over de rijdersbezetting gaat bij team rode stier is nog altijd goede vrinden met ‘Seb’. In een interview met Motorsport.com geeft Helmut echter aan dat Vettel én Verstappen hun gewenste salarissen betalen lastig zal worden. Dit nog naast de uitdaging die ’twee kopmannen in een team’ met zich meebrengt:
Na de nieuwe verbintenis met Verstappen kan ik me niet zo goed voorstellen dat we weer gaan voor twee kopmannen in het team. Alleen op financieel gebied zou dat al erg lastig worden.
Hierbij vult Marko natuurlijk wel voor Vettel in wat zijn salariseisen zouden zijn. Wellicht wil Vettel als hij weer verslagen wordt door Leclerc wel de ‘Kimi-rol’ spelen voor minder geld. Zo ja, dan kan de Duitser dat eventueel ook bij Ferrari doen, mits de Italiaanse druiven op dat moment niet verzuurd zijn. Een ding is duidelijk, zelfs nu twee van de drie grote mannen zichzelf gecommitteerd hebben aan hun teams, blijft er nog genoeg over om te speculeren met betrekking tot de rijdersbezettingen van 2021.
onlyporscheman zegt
Dat zijn een hoop red bulls. Niet echt gezond ook.
dirkv zegt
@onlyporscheman: Eigenlijk gewoon een hoop bullshit.
z3cabby zegt
@dirkv: Red Bullshit…
Houthakker zegt
Red Bull is toch altijd goed geweest met aanboren van jonge talenten. Een duurbetaalde azijndrinkende over de top zijnde coureur zullen ze absoluut aan zich voorbij laten gaan.
mark997gt3 zegt
Ik schat bij de onderhandelingen de de positie van Mercedes sterker in dan die van Hamilton. Ferrari zet in op Leclerc, RB op Verstappen. Lewis heeft eigenlijk geen andere optie dan bijtekenen. Als Vettel straks ook bij tekent dan heeft ie zijn hand helemaal overspeeld.
paginl zegt
@mark997gt3: er zijn genoeg andere teams. Racing point bv. Daar zit veel geld achter
piquet1986 zegt
Verstappen rijdt Vettel op een hoop, dat weet ik zeker
Stefje zegt
@piquet1986: kan zijn, maar Vettel is een veel intelligentere rijder. Daar had Leclerq ook veel last van afgelopen seizoen. Het gaat niet alleen om wie het hardst kan rijden. Je moet ook slim zijn. Ik hoop dat Max zijn racecraft verder blijft ontwikkelen en perfectioneren. Dan kan hij zich straks makkelijker voorbij Hamilton manoeuvreren.
rollingstoned zegt
Vettel heeft de afgelopen 2 seizoenen anders meer (onnodige) fouten gemaakt dan Verstappen en Leclerc tezamen.
https://racingnews365.nl/vettel-geeft-toe-ik-heb-onnodige-fouten-gemaakt
rickthestig zegt
Mocht Hamilton weer kampioen worden dan stopt hij. Bottas blijft wederom en Vettel gaat dan naar Mercedes. Ricciardo naar Ferrari. Albon lijkt zich redelijk te weren en blijft bij Red Bull. Bij Renault komt Perez naast Ocon. McLaren blijft vast houden aan de huidige rijders. Bij Aston Martin zien we Russell en Stroll. Williams gaat helaas failliet. Bij Alfa rijden dan Räikkönen en Mick Schumacher. Alpha Tauri rijdt met Gasly en Vips. Haas gaat verder met Kvyat en Giovinazzi.
z3cabby zegt
@rickthestig: Glazen bol op tafel?
rickthestig zegt
@z3cabby: Jazeker, gevuld met goud….
supertjeduc zegt
@rickthestig: albon is een halve seconde langzamer
Of Max is God of Albon is een hele matige rijder
Een halve seconde per ronde is meer dan een jaar ontwikkeling voor een formule 1 team
sportevo zegt
@supertjeduc: Max is geen god, Max is wel een zeer goede rijder. Maar toen hij Ricciardo nog als teamgenoot had, toen was hij ook niet veruit de snelste van de 2.
Albon zat in zijn eerste jaar en is in dat jaar meteen naar een top team gepromoveerd en moest daar alles even opnieuw leren.
supertjeduc zegt
@sportevo: dus het is normaal dat Max even moest wennen aan de RB ( hij won zijn eerste race)
En hij was gewoon sneller dan Ricardo ( anders was Ricardo niet weg gegaan )
sportevo zegt
@supertjeduc: Zoals ik al zei is Max een zeer goede rijder. Daarbij had hij wel iets geluk dat de beide Mercedessen eraf gingen maar daarna was het gewoon een zeer volwassen race in Spanje 2016. Maar om hem dan een god te noemen…
Overigens waren Ricciardo en Max zeer gewaagd aan elkaar. Zowel in de kwalificatie als in de race. Of zijn we vergeten hoe Ricciardo in Mexico de pole van Verstappen afpakte?
De reden dat Ricciardo weg ging bij Red Bull had natuurlijk ook met de snelheid van Verstappen te maken maar meer met het feit dat Red Bull gewoon meer achter Verstappen staat. Ze hebben hem (snel) naar de F1 gehaald om met hem kampioen te worden. Dan moeten de pijlen ook op hem gericht worden want wat heb je er anders aan?
Beetje hetzelfde als Irvine in 1999 bij Ferrari. Prachtig als hij kampioen zou zijn geworden in dat jaar maar daarvoor hadden ze Schumacher toch niet naar Ferrari gehaald? Dus beter dat hij het toen niet werd en ze het in 2000 opnieuw gingen proberen.
Dat zag Ricciardo ook wel in dat hij niet de nr. 1 status zou krijgen laat staan zomaar kampioen kon gaan worden zolang Verstappen daar ook rijdt. Het was zeker niet zo dat Verstappen Ricciardo helemaal zoek reed. Ze hadden beiden goede en slechte races en de meeste in het voordeel van Verstappen maar dat maakte Ricciardo geen langzame coureur.
rickthestig zegt
@sportevo: precies. Ik denk dat Albon komend jaar gemiddeld 2 a 3 tienden toe zal geven. Verwacht met name verbetering in zijn races. Heeft al aangetoond constant te zijn. Hij miste de ervaring en snelheid om afgelopen jaar punten weg te snoepen maar dat gaat hij dit jaar wel doen.
richh zegt
Dit gaat uiteindelijk om dermate exorbitante bedragen dat het voor een coureur ook niet enorm veel meer uit maakt. Of je nu 60 miljoen of 70 miljoen knaken per jaar verdiend, beide is het ruim voldoende om te doen en laten wat je wil. Dan laat je de keuze vallen op het team waar je vertrouwen in hebt om die eervolle titel te halen, toch? In ’the long term’ is dat bovendien nog beter voor je portemonnee ook, waarschijnlijk.
Ik had dan ook niet verwacht dat Max over zou stappen naar Mercedes of Ferrari voor de euro’s, als die er al zo aanzienlijk tegenover zouden staan. Je kiest toch ook voor het team.
Edge zegt
Ik zeg bullshit.
Als je die interviews met Marko van de laatste tijd een beetje hebt gevolgd heb je kunnen lezen dat het behouden van Verstappen zéér belangrijk voor Red Bull was, mede ook omdat Honda hun toekomst deels van de aanwezigheid van Verstappen laat afhangen. Bovendien kon Max toen schermen met interesse van Mercedes en gaf Helmut Marko aan dat hij geen trek had in lange of moeilijke onderhandelingen. Met andere woorden: Red Bull heeft Max een zéér lucratief aanbod gedaan. En hoewel Red Bull doorgaans van de relatief lage basissalarissen is en dat compenseert door exorbitante bonussen aan punten, podiums, overwinningen en titels te koppelen, ben ik er vrij zeker van dat Verstappen desondanks een behoorlijk basissalaris heeft. Daar een Sebastian Vettel naastzetten die de laatste jaren 40 tot 50 miljoen per jaar mocht bijschrijven is ronduit belachelijk en misschien zelfs financieel onverantwoord.
Maar… Vanaf 2021 krijgen we de budget cap. Hierdoor mogen teams nog maar $175 miljoen (€157 miljoen) per jaar uitgeven, met als enige uitzondering de salarissen van de coureurs, enkele topmensen en dingen die geen invloed hebben op de prestaties op de baan zoals marketing, catering en hospitality. Nu geeft een topteam als Red Bull in totaal zo’n 450 miljoen euro uit. Als dat straks terug naar 157 miljoen moet, houd je dus ongeveer 300 miljoen euro over die je aan andere dingen kunt besteden. Dan is er dus de financiële ruimte om een Vettel à 40 miljoen per jaar naast Verstappen te zetten en nog steeds minder geld uit te geven dan je nu doet. Of je het moet willen is een tweede, maar dat ht kan is zeker.
mpgc zegt
@Edge: die budget cap gaat inderdaad een grote rol spelen. Daarom wordt komend seizoen een extreem duur seizoen voor de topteams. Die gaan dit jaar nog heel erg veel extra budget inzetten om ontwikkelingswerk te doen voor 2021 en verder. Ze zullen dus investeringen naar voren halen. Ik denk dus niet dat er voor 2021 en de eerste jaren daarna heel veel meer budget is voor coureurs dan nu.
niex zegt
60 mlj per jaar, daar mag best een grens op wat een onzin.
ericd zegt
Vasthouden aan Albon. Die bleek toch een opmerkelijk constante kwaliteit leverende 2de coureur te zijn. Steek het geld dat het team ‘overhoudt’ maar in de engineering.
rickthestig zegt
@ericd: En dat mag dus volgend jaar niet meer.
Dutchcarwizard zegt
Vettel lekker achter de geraniums zetten.
Dutchdriftking zegt
Die Hamilton. Max vast bij Redbull, Leclerc bij Ferrari, als Vettel bij tekent (en dat zou ik als ik hem was snel doen) en Mercedes stopt (wat zeker niet ondenkbaar is) dan moet hij ineens bij een derderangs team gaan rijden. En dan gaat hij Schumacher wel evenaren dit jaar, maar niet voorbij streven volgend jaar….