Ouch!
De aangrijpende saga omtrent de vraag voor welk team Daniel Ricciardo volgend jaar uit zal komen lijkt te eindigen in een anticlimax. Nu alles gezegd en gedaan is zal de honingdas waarschijnlijk gewoon bij Red Bull Racing blijven, omdat hij onder de streep eigenlijk geen andere opties heeft. Dat laatste is in ieder geval de mening van Red Bull ‘adviseur’ Helmut Marko. In gesprek met Autosport geeft Der Helmut niet alleen aan dat de deal met de Ozzie zo goed als gedaan is, maar suggereert hij ook dat RBR waarschijnlijk afstevend op een superdeal:
I don’t think Daniel is in a good position. Mercedes and Ferrari have a number one driver who is clearly declared. I know Ricciardo did not receive an offer from Ferrari. Renault will, as far as I know, stay with the current drivers. Above all, I don’t think Renault is playing in the budget regions that Ricciardo has in mind. Daniel is in a situation where he has no sporting alternative to us. He probably imagined it differently. We want it [doorgaan met de das], but not at any price.
Vooral het feit dat een team als Ferrari DR3 niet eens een aanbod heeft gedaan moet een hard gelag zijn voor de goedlachse Australiër, zeker gezien het feit dat hij na het seizoen van 2014 weet dat hij de huidige nummer één van het team (die zo’n 30 miljoen per jaar vangt) kan hebben. Maar naar verluidt is het juist Vettel die voor de komst van DR3 naar de roden is gaan staan. In mijn ogen blijft dat een waanzinnige situatie: als je Vettel dertig miljoen per jaar betaalt, laat hem dan potverdikke eens bewijzen dat hij dat verdient, in plaats van hem de hele tent te laten gijzelen. Stelletje Italiaanse mafkezen.
Hoe het hele verhaal bij Mercedes in elkaar zit is wat schimmiger. Naar verluidt had Toto Wolff wel oren naar een komst van Ricciardo naar zijn team, maar was Niki Lauda daar tegen. Ook Hamilton heeft weleens gezegd dat hij het wel leuk zou vinden om RIC als teamgenoot te hebben, maar hoe oprecht Toto en HAM zijn is de vraag. Wolff onderhoudt nauwe banden met zijn ‘beschermeling’ Ocon, die in Monaco vast netjes aan de kant ging voor Hamilton en ongetwijfeld hoopt op een zitje bij de zilveren.
HAM zegt wel vaker in de pers dat hij zo graag tegenstand wil hebben in de strijd om de titel, maar toen hij dat had in de vorm van Rosberg was hij weer vaak salty. Met een layup als Bottas of Kovalainen naast zich, voelt de Brit zich over het algemeen stiekem toch wat meer senang. Onder de streep geldt voor Merc dus feitelijk hetzelfde als bij Ferrari: de gevierde mannen bij de twee topteams (HAM en VET) worden weer opzichtig gespaard.
Ricciardo kan zodoende ondanks zijn goede prestaties van de afgelopen jaren feitelijk geen kant op. Ja oké, een dikke zak geld pakken bij McLaren is een optie, maar Daniel zal ook hebben gezien hoe blij Alonso daarvan is geworden. Met biscuitsboulanger Boullier in de leiding en de fabriekssteun van Honda nu een ding van het verleden is er niks dat erop wijst dat de renstal uit Woking zich weer op zal richten. De enige interessante optie die overblijft, is een move naar het fabrieksteam van Renault.
Voor de korte termijn zou dat echter ook een gok zijn. Daarnaast willen de Fransen kennelijk ook niet de hoofdprijs op tafel leggen. Zodoende rekent Marko zich al rijk en heeft hij nog een sneertje voor Mercedes in petto, dat ontiegelijk lang doet over de contractonderhandelingen met Hamilton. De markante Oostenrijker zegt tegen de pers dat het ‘om in Mercedes-bewoordingen te blijven’ alleen nog om de details gaat.
Die details zijn echter wel belangrijk voor de honingdas. Een ‘logische’ contractduur zou nu minimaal twee jaar beslaan, daar de nieuwe regels ingaan in seizoen 2021. Maar als Ricciardo toch geen grote zak geld kan scoren, is het voor hem misschien verstandiger een deal voor slechts één jaar te tekenen. Mocht de Honda-motor dan bijvoorbeeld wederom episch falen volgend jaar, kan hij alsnog bekijken of een ander team hem voor 2020 wel wil hebben. Het zou immers zomaar kunnen dat Leclerc Vettel de oren wast en de onvoorwaardelijke liefde van Ferrari voor de Duitser bekoelt. Als (bijna) 29-jarige heeft DR3 ook niet meer heel veel jaren om te verdoen zonder een kans te maken op de titel. Tenslotte is het uit eigen belang ook mooi als Ricciardo volgend jaar weer vrij is. Hebben we tenminste weer wat om over te speculeren…Be cool, DR3.
terazino zegt
Klopt helemaal. 2e rijder wil hij niet worden dus Merc en Fer vielen sowieso al af volgens mij. En Mc Laren is geen eer te behalen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@terazino: als je nou het snot voor de ogen rijd van ‘de eerste rijder’, ben je snel genoeg zelf eerste rijder…
goodolddays zegt
@terazino: jaartje wachten en dan naar mclaren, nieuwe motor regelement afwachten. Wie weet zitten ze bij de nieuwe generatie motoren etc weer helemaal bij. Dan zit hij juist op de eerste rij…
HzR zegt
@goodolddays: dan moet McLaren eerst weer een fabrieks motorendeal regelen. Geld hebben ze ook niet meer zo veel, er ze hebben laatste jaren enige sponsors verloren: Vodafone, Boss, Tag-Heuer.
lekkerlinksrijden zegt
Blijf zitten waar je zit D
Rick-dos zegt
Zo. Ff reality check voor Ricciardo.
Fijne gozer en prima vent om er bij te hebben in F1 maar dit zegt toch ook wel iets over zijn status binnen de F1 paddock.
Vooral ook die laatste zin van Marko. Do-de-lijk.
StijnB zegt
@rick-dos:
Dit zegt vooral iets over het beperkt aantal topplaatsen in de F1; eerste rijder bij Ferrari of Mercedes en al de rest is achterbank…
Rick-dos zegt
@stijnb: Maar er zijn aflopende contracten bij zowel Ferrari en bij Mercedes en klaarblijkelijk is hij niet eens onderdeel van de conversaties geweest bij die teams zelfs niet als tweede rijder. Als je de geruchten mocht geloven dan had hij al een contract bij Ferrari getekend.
Ook die laatste zin van Marko is veel zeggend “but not at any price”. M.a.w. we zijn blij met je maar jij mag blijer zijn dat we je een leuke aanbieding geven. Als hij echt bij de absolute top hoort dan had Marko dat nooit gezegd.
StijnB zegt
@rick-dos:
Is blufpoker van Marko omdat hij weet dat Ricciardo geen andere uitweg heeft. Een waardige vervanger voor hem vind je ook niet zomaar…
mashell zegt
@rick-dos: Waarom neem je die Marko zo serieus? Die zit midden in de onderhandelingen. Dit is gewoon een strategie van hem om Ricciardo te behouden. Want het is goed denkbaar dat Ricciardo ergens heen wilt, met de onzekerheid die Honda heet is RBR toch een wat minder attractief als je in de laatste jaren van je carriere zit en wel eens wat zou willen winnen.
HZW zegt
@mashell: Ja gaat hij naar Mclaren Renault, omdat die een mooi plaatje voorhangen met een grote zak geld ernaast.
Vervolgens rijd Max om het kampioenschap bij Red Bull Honda.
mashell zegt
@HZW: ik help het je hopen maar ben bang dat Max een paar frustrerende jaren in het middenveld tegemoet gaat. Ferrari doet niet aan jonge talenten dus kan Ricciardo daar zomaar alsnog heen gaan.
Edge zegt
Gegokt en verloren, zou ik zeggen. Ricciardo zat in een geweldige uitgangspositie: Aflopende contracten bij Mercedes en Ferrari, zat zelf in een goede flow, niemand bij Toro Rosso die nadrukkelijk op de deur klopt en Max wiens contract ook afloopt. Maar Ricciardo heeft de fout gemaakt dat hij te lang de kat uit de boom heeft gekeken. Inmiddels heeft Ferrari al verlengd met Vettel en bewijst Leclerc dat hij een veel voordeliger alternatief is. Bij Mercedes heeft Bottas zich herpakt en is de verwachting dat zowel hij als Lil Lew gaan bijtekenen. En bij zijn eigen Red Bull is zijn positie ook al niet sterk meer door de contractverlenging van Verstappen en de goede prestaties van Gasly in de Toro Rosso. Het zou mij dan ook totaal niet verbazen als Ricciardo (flink) minder salaris dan Verstappen gaat krijgen.
dray zegt
@edge: Om de verhoudingen binnen het team zo goed te laten blijven als ze nu zijn zal Red Bull Ricciardo naar ik verwacht eerder naar het salarisniveau van Verstappen brengen. Die schijnt zo’n tien miljoen per jaar te verdienen en Ricciardo momenteel zo’n zeven miljoen.
w0o0dy zegt
@dray: als ik Daniël was zou ik leuke prestatie bonussen bedingen. Kwalificatie duel winnen tov Max =Bonus, Aantal overwinningen > Max is bonus, Aantal snelste rondes in de race>Max =Bonus en > Max in de eindstand = dubbele bonus.
dawwg zegt
@w0o0dy: Hij krijgt gewoon dezelfde voorwaarden en bonussen als Max, is nu – qua bonussen – ook al zo.
mashell zegt
@dawwg: yep, ze zitten allebei in schaal 5a en lopen helemaal binnen aan de onregelmatigheidtoeslag omdat ze zo vaak op zondag werken…
pomoek zegt
Afgezien van het hele verhaal: natuurlijk zegt Marko dat hij niet veel gaat betalen. Dat is natuurlijk regel 1 bij elke onderhandeling. Welke natnek zegt nu dat de sky the limit is? Oh, wacht…
https://www.google.nl/amp/www.skysports.com/amp/f1/news/12475/11386345/monaco-gp-christian-horner-says-winner-daniel-ricciardo-nearly-had-to-retire-with-engine-issue
tttijn zegt
Salarisverlaging
desjonnies zegt
Wat een ouwe wijven bende is die F1 toch.