Zure druiven.
Het is inmiddels eigenlijk water onder de brug, maar de wrevel tussen Red Bull Racing en Renault blijft nog altijd een beetje dooretteren. Het nieuwste hoofdstuk in de saga komt op het conto van Helmut Marko, die bij Motorsport-Total nog dieper ingaat op het proces dat Ricciardo uiteindelijk deed besluiten zijn heil te zoeken bij team geel.
Marko beweert bijvoorbeeld dat de inmiddels welbekende Netflix-serie eigenlijk opgebouwd was met een andere ontknoping in gedachte, namelijk een overstap van Ricciardo naar Mercedes of Ferrari. DR3 zou er na zijn overwinning in Monaco vast van overtuigd zijn geweest dat hij het plekje van Bottas kon overnemen bij Mercedes. Helmut zegt echter dat hij al in een vroeg stadium wist dat dit niet het geval was, dankzij zijn vriendschap met landgenoot Niki Lauda. Met deze voorkennis in het achterhoofd wedde Marko zelfs met Ricciardo dat er geen plek zou zijn bij Merc voor een bedrag van 1.000 Ekkermannen. Voor beiden is dat peanuts, maar toch stak de uiteindelijke nederlaag Ricciardo volgens Marko. Hij kreeg het bedrag uiteindelijk van de Ozzie in kleine coupures, uitgespreid over een langere periode.
Wat de honingdas echter nog meer stak, was het feit dat hij het idee had dat Verstappen de nummer 1 positie bij het team zou innemen. Weliswaar werd dat officieel niet zo gebracht, maar in wat Ricciardo’s nieuwe contract bij Red Bull zou moeten worden, was een lager basissalaris voorzien voor de Ozzie in vergelijk met Max. Money talks, bullshit walks zegt men dan. De crash in Bakoe hielp niet mee. Marko geeft nu toe dat dit, ondanks dat het voor de buitenwereld misschien niet zo leek, voor spanningen leidde binnen het team. Ricciardo vond echt dat de pitmuur eerder had in moeten grijpen en dat de klapper Max’ zijn fout was. Marko zelf bestrijdt dat echter enigszins. Hij zegt nog steeds dat als Max niet voor Daniel had gereden, de laatste de eerste bocht volledig gemist had.
Desondanks waren de twee partijen volgens Marko op verschillende momenten dichtbij een deal. Vlak voor de Grand Prix van Oostenrijk bracht Ricciardo een bezoekje aan Marko op het kantoor van de laatste in Graz. In een lang gesprek werden verschillende details van de nieuwe deal besproken, onder andere met betrekking tot de persoonlijke sponsoren van Ricciardo. De handdruk volgde niet maar Marko dacht dat de twee partijen eruit waren. Ook een gesprek met de echte Red Bull honcho Dieter Mateschitz in het GP-weekend zelf gaf voor Red Bull geen twijfel of Daniel zou blijven.
Vervolgens bleef kamp Ricciardo volgens Marko echter uitstel vragen voor ‘kleine details’. Na de Grand Prix van Hongarije wist Marko voldoende. Ricciardo stapte in een vliegtuig naar Californië terwijl er nog steeds geen handtekening onder het contract stond. Een dikke maand later kwam het nieuws dat hij bij Renault getekend had.
Marko is niet verbaasd over deze move, gegeven het feit dat er geen plek was bij Mercedes en Ferrari. Volgens de Oostenrijker heeft Renault Ricciardo ‘er ingeluisd’ met mooie praatjes. Daar heeft hij naar eigen zeggen ervaring mee, want de Fransen zijn daar volgens hem goed in:
Renault is handig. Ze hebben ons ook steeds mooie grafieken laten zien over hoeveel vooruitgang ze zouden boeken met de motor. Ik ben bang dat Ricciardo die grafieken geloofd heeft.
Helaas voor de Australiër lijkt het er vooralsnog op dat Renault de zaakjes toch weer niet goed voor elkaar heeft. Schrale troost: ook Red Bull Racing is iets minder goed uit de startblokken gekomen dan Helmut Marko had gedacht. Daardoor heeft Daniel in ieder geval zijn 1.000 Euro teruggewonnen van de Oostenrijker, die met RIC wedde dat er een RB15 bij de top-3 zou kwalificeren in Australië.
harrie zegt
Ik kan me niet voorstellen dat hij echt enkel voor het geld gegaan is.
Ergens moet hij die praatjes van charlatan Abiteboul dus echt geloofd hebben dat ze een fabrieksteam van betekenis zouden gaan worden.
Als Europeaan weet je dat je franse beloftes met een korreltje zout moet nemen, in Australië is het blijkbaar wat minder bekend.
loggy zegt
@harrie: staat er toch ook niet. Er staat er werd minder betaald en daaruit maakte hij op dat hij 2e rijder was en daar nam hij geen genoegen mee
drdre1 zegt
@harrie: ik vroeg me ook af of de term ‘met de Franse slag iets doen’ ook in ’t buitenland als zodanig bekend is. (net zoals Deutsche Grundlichkeit bijv)
fmgarcia zegt
Je kunt wel buitenom inhalen met gevaar voor eigen leven, maar een carriere move met risico’s zijn dus dom..
basv zegt
In 2021 worden de kaarten weer opnieuw geschud en ik kan me prima voorstellen dat Renault dan vooraan staat, ze hebben tenslotte het geld. Ricciardo is geen domme kerel en heeft altijd al aangegeven dat hij er zit voor de lange termijn. Ik denk dat het wel goed gaat komen.
harrie zegt
@basv:
Het geld? Renaults budget is een stuk kleiner dan die van de grote 3.
gregorius zegt
@harrie: Renault kan makkelijk een budget ophoesten dat te vergelijken is met Mercedes en Ferrari –> als het dat zou willen.
Voor de prive teams is dat net even anders. En ik vraag me af of Honda zoveel mee wil dokken om dat soort bedragen te matchen.
lekkerlinksrijden zegt
@basv: ze zijn niet de enige met geld en tot nu toe bakken ze er vrij weinig van, al jaren. McLaren staat ook boven ze. Dus waarom zou het dan in 2021 wel gaan lukken?
olivierc zegt
@basv: Volgens mij zal Renault zich eerder terugtrekken. Is nog steeds een staatsbedrijf en ze liggen onder vuur.
cloverleaf zegt
Ik wordt een beetje moe van Ome Helmut. Ook niet netjes om je zo met een ander team te bemoeien. RIC is weg, laat lekker. Marko heeft wel wat van een jaloerse ex…
iphonistvongates zegt
Ricciardo gaat in gesprek met Marko over zijn carriere zonder dat zijn manager aanwezig is? Is dit weer zo’n goede aflevering van The Twilight Zone gehost door Jordan Peele?
bartteeuwen zegt
@iphonistvongates: Alsof Ricciardo en Marko nooit een gesprek hebben zonder manager. Of denk je dat die manager Ricciardo zelfs achterna loopt om z’n g*t af te vegen als hij de drukcabine verlaat? Ricciardo heeft die stokbroodeter gewoon op zikn bruine ogen geloofd, en dat blijkt achteraf niet zo slim. Dat hij bij RedBull wegwilde begrijp ik overigens ook wel. Zijn teamgenoot was systematisch sneller, en dat is funest voor een F1 coureur. Zeker als je al niet meer de jongste bent. Als Leclerc het hele seizoen sneller is als Vettel dan zal die laatste ook in een lastige situatie terecht komen.
bartteeuwen zegt
@bartteeuwen: sneller dan* en wat typfouten. ***Nog steeds geen edit knop??***
TheKeymaker zegt
@iphonistvongates: Ricciardo heeft geen manager, hij regelt zelf zijn contract.
willeme zegt
Daniel Ricciardo wist donders goed waar hij aan ging beginnen. Het beste wat kon gebeuren was dat Renault het vierde team zou worden en hij Hulkenberg verslaat. Dan staat ‘ie onder Red Bull.
Bij Red Bull was zijn nummer één positie (voor zover hij die had, althans) redelijk wankel. In sportief opzicht had hij bij moeten tekenen bij Red Bull, maar hij had geen zin om tweede viool te spelen.
Bij Renault heeft hij die onzin in mindere mate. Hulkenberg is niet een nieuw, aanstormend talent maar net als Ricciardo een grote belofte waarbij het er nooit helemaal is uitgekomen. Renault is een fabrieksteam, dus je weet dat er voldoende knowhow en financiën zijn om het een tijdje vol te houden. Bij een Haas of Racing Point moet je je geluk maar afwachten.
Ik geloof wel dat het geld heeft meegespeeld. Uiteindelijk is het gewoon een lucratief aanbod. Wellicht dat Renault zich goed ontwikkeld. Mocht dat niet zo zijn, zit ‘ie lekker krap bij kas.
Het is een beetje net als die voetballers die van een subtop-team naar de zandbak verhuizen. Natuurlijk is dat niet voor de sportieve uitdaging, maar om de bankrekening te spekken. Ik zou denk ik exact hetzelfde gedaan hebben. Kan die mooi op zijn 35e met zijn pensioen, zijn ouders kunnen met pensioen en hij kan 4592 hectare grond kopen in de Outback. Beetje ronddriften met Monaro’s de hele. Beetje bier drinken. Lekker man.
Robert zegt
@willeme: als je het zo omschrijft, beetje ploeteren in het middenveld voor $18m/jaar… first world problems, inderdaad. En een mooie toekomst in het verschiet.
Maar even terugkomend op de strekking van het artikel, heeft Abiteboul wel het e.e.a. uit te leggen. Bijzonder pijnlijk moet het zijn dat na 4 races Renault pas terug te vinden is op P7 in de lijst van constructeurs, waar Renaults huidige (en enige) klantenteam McLaren plek 4 heeft ingenomen. Goed, we hebben nog veel races te goed, maar de tendens is, dat de bekende problemen (tekort aan vermogen, tekort aan betrouwbaarheid) nog steeds niet zijn opgelost.
Niet zo gek dus dat Dieter Mateschitz, Helmut Marko en Christian Horner wel een keer klaar waren met de (loze) beloftes van Renault. En tot op heden nog steeds het gelijk aan hun zijde hebben gekregen.
aerotic zegt
@willeme: maar met miljoenen op de bank, steenrijke ouders en ongetwijfeld betere sponsordeals dan bij Renault, kan geld toch niet de motivatie zijn?
gregorius zegt
@aerotic: Steenrijke ouders is al ontkracht: dat was een andere Ricciardo; niet Daniel’s pa.
gregorius zegt
@willeme: er was een zeer aardige kans aanwezig dat ook RB die Honda niet goed wist te integreren en er eigenlijk op vooruit zou zijn gegaan + veel uitvalbeurten.
In dat geval zou Renault het team moeten zijn wat daar achter zou komen: want Ervaring + Fabrieksteam.
Maar het is het ten-over-gestelde: RB heeft zn huiswerk wel gedaan en die Fransen hebben de schroefjes overal net iets te hard aangedraaid en dat ding gaat steeds kapot.
Maar wat niet is, kan nog komen: zowel met Renault als met RB. Ondertussen rijdt Ric lekker in de ronde en krijgt ie meer geld dan bij RB. Enige verschil is dat hij dit jaar ipv misschien 1 overwinning, misschien 1 podium pakt. Ach.
koeckenbacker zegt
Koeckenbacker: ome helmut heeft max voorgelogen.
Hij zou namelijk al 2 titels moeten hebben bij RB.
Hurt much Helmut? Kies dan een ander talent uit de visvijver die je naast max zet. Of heb je niet zoveel bijzonders meer?
rhellema zegt
@koeckenbacker: ik vind het wel grappig dat we hier eigenlijk zien dat Ricciardo voor de camera’s een ontzettend fijne gozer is maar zodra de camera’s uit zijn het gewoon een arrogante kwal blijkt.
Hij dacht wel even binnen te kunnen wandelen bij Mercedes of Ferrari echter die flikkerde de deur gewoon keihard voor zijn glimlachende smoelwerk dicht.
Het moet toch heel erg veel pijn doen om te zien dat je het charmeoffensief wat je jaren in hebt gezet moet bekopen bij een team wat het nog niet eens kan winnen van hun eigen klanten. Wat dat betreft past de arrogantie van Ricciardo wel heel erg goed bij die van Abitteboul.
SpiderIV zegt
Die Marko wil wel heel graag continue zijn mening verkondigen en aangeven dat hij zelf alles weet.
Word wel wat Marko-moe.
troljedemoeder zegt
Ik geloof dat het geld en eigenlijk niets anders dan geld was, dat zijn overstap een feit maakte. In het gunstige GEVAL zou hij opnieuw met Max kunnen strijden, maar hij was inmiddels ruim overklast. En waar strijd je bij RBR om? Vijfde, zesde plek in het WK? Het maakt natuurlijk helemaal niets uit of je eind van het seizoen vijfde of tiende staat. Als dat ook nog eens door zoveel miljoen euro meer op de bankrekening gecompenseerd wordt, is de keuze eenvoudig.
mark997gt3 zegt
@troljedemoeder: spijker op zijn kop. Alleen overwinningen en centen tellen.
troljedemoeder zegt
Sorry voor de capslock trouwens.
Gulli zegt
@jaapiyo de W-series zijn inmiddels van start gegaan met ons eigen Beitske, gaan jullie daar over berichten? ?
jaapiyo zegt
Alleen als ze mooie dingen roepen over de boordradio’s.
koeckenbacker zegt
@gulli: er kunnen er al 2 vroegtijdig de boodschappen gaan doen.
viezefreddyw zegt
@gulli: Ik heb het aanstaan. Lachwekkend vind ik het. Er mist er eentje even een rempuntje… Familie van Maldonado?
Gulli zegt
@viezefreddyw: welke zender eigenlijk?
viezefreddyw zegt
@gulli: Ziggo Sport zendt het uit.
Gulli zegt
@viezefreddyw: Ah ok dan heb ik pech. Nou ja als ik jullie mag geloven valt dat wel mee ?
pomoek zegt
Als je 17 miljoen kan verdienen dan is de rest peanuts. Ik denk dat bij DR op dit moment te weinig spanning op de boog staat. Die moet gewoon wat meer uitgedaagd worden.
ghost zegt
@pomoek: geld is een bijzaak voor dit soort boys, want meestal toch al rijk geboren..(enkelen daargelaten). Enige wat zij willen is wereldkampioen zijn.
loutervanplezier zegt
De media weten de kijkers, luisteraars, lezers en volgers goed op stang te jagen.
Dr. Helmut Marko zit tegen zijn pensioen aan, moet nog tot 2021 en dan kan hij genieten van de rust.
Ricciardo wist waar hij tekende en kende het spelletje al van Renault, hoopte evenwel op een goede doorstart, maar hij merkt elke race weer, dat hij niet in een auto rijdt, die gelijkwaardig is aan de Red Bulls, waar hij mee geracet heeft. Dat besef, dat het knokken wordt met de middelen die hij ter beschikking krijgt van Renault, is echt van een hele andere orde, dan hij gehoopt had. Nu is het aan hem om te laten zien, dat hij de rest van het seizoen, met minder materiaal, ook prestaties kan leveren en punten kan binnenhalen. Anders wordt het twee jaar lang een vervelende relatie en zal de pret beetje bij beetje afnemen.
Het enige wat hij overhoudt er aan, is dat hij genoeg geld binnen harkt, om een mooi pensioen te hebben.
chrisvis zegt
Het lijkt me dat het bij Helmut dieper zit dan bij Ricciardo en terecht. Was duidelijk in drive to survive te zien dat er openlijk voor Max werd gekozen na dat geklungel van beiden in Baku. Als hij dan idd in 2019 openlijk voor Verstappen wordt gekozen (zowel financieel en als eerste rijder) dan is het terecht dat hij andere oorden opzoekt. Zoals in een vorige reactie ook al stond, of je nu voor plaats 6 of voor plaats 10 rijd maakt geen bal verschil uit. Daniel is ook wel slim genoeg om te weten dat je niet zomaar op een winter tijd zulke grote achterstand goedmaakt. Persoonlijk vind ik dat ze bij red bull evengoed respectloos zijn geweest naar Ricciardo toe, nu hebben ze buiten Max met Gasly niet iemand in huis die potten breekt voorlopig(wat toch wel wat miljoenen gaat schelen op het einde van het seizoen)
emping zegt
Het lijkt wel goede tijden slechte tijden.
beetec zegt
Red Bull heeft 2 gelijkwaardige auto’s. Het is geen 1994 Benneton van Jos en Schumacher. Nr. 1 of 2 in een team heb je min of meer zelf in de hand. Als Ricciardo het geloof had gehad sneller dan Max te kunnen zijn dan had hij dat kunnen laten zien op de baan, ook al is Max “the golden boy” van Helmut. Als dat gelukt was had HIJ de nr. 1 positie kunnen afdwingen.
In mijn ogen is de overstap naar Renault toch min of meer een vlucht geweest omdat hij wist dat Max de overhand had op hem. Hij hoopte op Mercedes of Ferrari maar Renault bleek in the end het hoogst haalbare alternatief. Ik denk dat hij wel wist dat het in 2019 op afstand het 4e team zou blijven maar dat hij vertrouwde/hoopte dat het “fabrieksteam” misschien het gat kon gaan dichten.
mark997gt3 zegt
Minder dan…… i.p.v. minder als!!!
Dutchdriftking zegt
Erg zuur allemaal inderdaad. Maar weinig aan te doen. Gewoon verkeerd gegokt.
terazino zegt
Gegokt en verloren met in het achterhoofd misschien de insteek dat een wk er niet meer inzit als Merc en Fer geen plek hadden. Hij zal gezien zn leeftijd alleen maar oninteressanter worden en dat weet hij dondersgoed
technofreak zegt
Wie zegt dat Rikkierik Renault niet voorgelogen heeft? => “Ja hoor! Ik neem alle kennis mee van RBR en ik zorg dat jullie het 3e team worden. Ik weet alles en ik kan alles. Kost wel wat, maar dat spreekt voor zich. Nee hoor, dat ze winnen komt niet door Newey, maar door mijn ervaring”.
Niet voor niks dat CantBeatRedBull meteen zuur was in de pers na de eerste race. Hij voelde zich ver-soixante-neuft….
– al jaren ervaring met Renault als onbetrouwbare leverancier, dus “CantBeatRedBull op z’n bruine ogen geloven dat ze gaan winnen”, mon derrière!
– Volledig in de schaduw van Max komen te staan bij Red Bull. Niet omdat RBR Max voortrok, maar omdat Max nu eenmaal een klasse apart is. Overstappen als “verliezer bij RBR” naar Merc of Fezza is natuurlijk nooit een optie geweest. Die overstap had alleen gekund als hij Max zoek had gereden. Die teams zoeken geen best-of-the-rest coureur, dus hij moest naar een mindere klasse met gezichtsverlies.
– De top 3 teams willen je eigenlijk niet, RBR gunt je (uit piëteit) nog een jaar vanwege de goede relatie en de resultaten uit het verleden. De andere optie is DTM en BTCC ofzo.
Gegokt op laatste kans op kampioenschap voor pensioen, maar verloren van HAM, BOT, VET, RAI én VER. Dus ben je, met je plaats 6 in het kampioenschap, een “uitgerangeerd coureur op leeftijd” die z’n pensioen zeker moet stellen. Well played, Rikkie!
ericd zegt
Leuk om zulk bloemrijk taalgebruik te bezigen, maar dit vinnik toch een nodeloos moeizaam verhaal geworden dat vooral een stuk korter kon.
technofreak zegt
@ericd: Je hebt wel veel woorden nodig om “Te lang!” te reageren ;-)
ericd zegt
@technofreak: Yup…. “hè?” had ook gekund.
technofreak zegt
@ericd: “?”