Volgens Red Bull gaat Red Bull het zwaar krijgen komend seizoen.
Als het gaat om topsport heb je maar heel even de tijd om te genieten. Na het behalen van beide kampioenschappen in de Formule 1 in 2022, ging bij Red Bull uiteraard het vizier zo snel mogelijk op 2023. Uiteraard willen ze het succes prolongeren, maar gaat dat ook lukken?
2023 zwaar jaar voor Red Bull
Red Bull’s technische chef, Adrian Newey, heeft er eigenlijk een hard hoofd in. Volgens hem kan het nog weleens een heel erg lastige zaak worden. Dat laat hij weten aan Autosport:
De afname in windtunnel tests betekent dat we minder onderdelen kunnen testen en evalueren. Minder verschillende ideeën. Als we heel erg slim zijn en telkens de juiste onderdelen monteren, maakt het overigens niet zo veel uit.
Adrian Newey, zelfbenoemd underdog van 2023.
Ferrari zal niet rusten, die zijn hun zwakke punten aan het aanpakken. Ze hadden een paar betrouwbaarheidsissues en hebben wat verkeerde beslissingen gemaakt aan de pitmuur. Dus die zullen er echt wel bij zijn.
En dan is er Mercedes. Die begonnen met een auto die echt snelheid tekort kwam en die evolueerde tot het punt dat ze een race wonnen. Je weet dat die teams erbij gaan zijn. Het zal een zwaar jaar worden, dat is zeker.
Nu moeten we dit uiteraard wel in de juiste context plaatsen. Elk jaar graven de topfavorieten zich helemaal in de rol van underdog. Ondanks dat hij alle schijn tegen had, werd Lewis Hamilton tóch zesvoudig wereldkampioen bij Mercedes, zeg maar.
Rol van underdog
Dan vragen wij ons af: hoe realstisch is dit geschetste beeld? In principe lijkt die windtunneltest een doorslag te kunnen geven. Kijk maar naar Mercedes vorig jaar: als je een verkeerd concept toepast, kan het even duren voordat je weer competitief bent. Maar voor 2023 zijn de wijzigingen niet enorm. De basisfilosfie blijft gelijk, evenals de motor. Dus de teams kunnen voortborduren op hun succes en in dit geval heeft Red Bull de beste auto. Ze wonnen 10 van de laatste 11 races.
Ook was het enorme succes van Mercedes (Mexico en Interlagos) toevallig op hooggelegen circuits (een beetje zoals Red Bull tot en met 2020). Op Abu Dhabi was duidelijk dat er toch nog een behoorlijk gat is met de RB18 en dat Mercedes ook nog geen antwoord had op de snelheid van Ferrari.
Dan is het woord nu aan u, waarde lezer! Denk jij dat Newey gelijk heeft en dat Red Bull het heel erg lastig gaat krijgen in 2023? Of is dit gewoon valse bescheidenheid en maken ze alvast ruimte in de prijzenkast in Milton-Keynes? Laat het weten, in de comments!
Rudy zegt
Redbull doet een Mercedes trucje? Zichzelf in de underdog positie zetten.
Slim maar ik verwacht dat ze zeker serieus mee gaan doen.
mashell zegt
Slim? Het zijn maar woorden. Woorden met als enig doel de naam Red Bull weer eens genoemd te krijgen.
berlinetta zegt
Red Bull was de nr. 1 en zal dat in mijn ogen ook wel blijven komend seizoen.
Ferrari zal ook vooruitgang boeken. Heb al meerdere artikelen gelezen waarin wordt gezegd dat ze hun motor flink verbeterd hebben. Of dat genoeg is, moet nog blijken. Ze hebben namelijk ook nog een pitcrew die er niks van bakt en dat zie ik niet zomaar veranderen.
Mercedes verwacht ik ook wel wat vooruitgang, maar ik denk dat ze nog steeds het derde team zullen blijven. Ze moeten eigenlijk helemaal opnieuw beginnen, terwijl Red Bull en Ferrari een goede auto nog beter kunnen maken.
basman147 zegt
Mercedes blijft waarschijnlijk bij het concept van dit jaar aangezien ze aan het eind van het seizoen redelijk doorhadden hoe het reageerde op wijzigingen etc. Als ze idd opnieuw zouden gaan beginnen gooien ze alle kennis weg die ze het afgelopen sizoen hebben opgebouwd. Ik verwacht dan ook meer competitie tussen de 3 top-teams eerlijk gezegd.
berlinetta zegt
Ik heb al eens gelezen dat Mercedes volgend jaar helemaal opnieuw wil beginnen. Is overigens wel al een tijdje geleden dus het kan best dat ze ondertussen al van gedachten zijn veranderd en toch doorgaan met het huidige concept.
sportevo zegt
Waarom zou Red Bull zeggen dat de straf die ze hebben gekregen geen effect gaat hebben op hun presteren? Dat geeft de oppositie natuurlijk weer gelegenheid om hard uit te halen naar een situatie die natuurlijk toch al een bepaalde smet op zich heeft.
Aangezien er de afgelopen weken meerdere soortgelijke berichten van verschillende personen binnen Red Bull naar buiten zijn gekomen, denk ik dat Red Bull de rest van de wereld er van probeert te overtuigen dat de straf die ze gehad hebben hun zo verschrikkelijk hard gaat treffen dat er geen gedoe over komt als ze straks weer een goed/dominant seizoen rijden. Dan kan alle lof naar de ontwerper, het team en de rijder(s) gaan omdat die ondanks de zware straf keihard gewerkt hebben om de voorsprong te behouden.
Daarnaast, iemand die de auto’s nog met pen en papier ontwerpt, heeft die echt een windtunnel nodig om alle ideeën te testen?
Richmond zegt
Natuurlijk wel, met papieren tekeningen krijg je geen data. Je moet het nog steeds ontwikkelen en uittesten.
HZW zegt
De grote vraag wordt, wat er aan progressie gevonden kan worden op aerodynamisch gebied.
De afwijkende filosofie van Mercedes leek niet echt te werken in 2022.
Maar als ze ontdekken of ontdekt hebben waar het probleem zich bevind, kan het ook zomaar superieur worden in 2023.
Mercedes kan ook nog met een heel nieuw superieur concept komen, op basis van wat ze geleerd hebben in 2022.
De Red Bull auto was al goed, en het risico is aanwezig dat andere teams meer Aerodynamisch progressie kunnen maken omdat hun auto veel minder was dan de Red Bull.
Ik denk dat Red Bull pas in de 2de seizoen heeft het nadeel kan gaan ondervinden van de afname in windtunnel tests.
mashell zegt
In theorie zouden in periodes met gelijkblijvende regels de wagens steeds dichter bij elkaar moeten komen te liggen. Maar in de jaren met Mercedes dominantie lukte het de andere teams helemaal niet dichterbij te komen, het is dus gewoon koffiedik kijken (wel zo leuk!).
Dutchdriftking zegt
Ik hoop vooral dat ze dicht bij elkaar liggen. Als tot de laatste ronde er twee teams/coureurs, (of drie, nog beter) wereldkampioen kunnen worden is dat tenslotte alleen maar beter.
lekkerlinksrijden zegt
Als de teams dichter bij elkaar zitten is dat voor ons, de kijker, alleen maar beter. Tenminste, als je niet alleen maar kijkt voor MV
jackl zegt
I smell bullshit. Deel van hun 2023 wagen was al in 2022 ontwikkeld…
lekkerlinksrijden zegt
Een auto, of onderdelen van, wordt het hele jaar doorontwikkeld
flyerbunch zegt
Toto zegt dit seizoen te gaan verrassen blijkbaar met de W14 (je zou eigenlijk de commentaren van vorig pre-seizoen nog eens moeten lezen lol). Moeten RB en Ferrari bang worden? Mja, iedereen heeft ondertussen wel de kink uit de kabel kunnen halen in deze nieuwe generatie van F1 wagens. Het voordeel dat RB hierin had is ondertussen wel verminderd, maar we zullen zien. Hopelijk kan Max nog imponeren dit jaar!