Elk weekend Max die strijdt voor een zege, ons maakt het blij. Maar is het ook goed nieuws voor een Red Bull Racing werkbij?
Liberty Media had het meteen al aangekondigd toen het de rechten van de F1 kocht. De Amerikanen wilden graag dat er meer races kwamen in het jaar. Meer races betekent immers meer exposure om de aandacht van fans te pakken, meer TV vulling die verkocht kan worden aan mediaconglomeraten én meer geld in de tas van extra race organisatoren. Het is dus een logische move. Per slot van rekening organiseert NASCAR ook ongeveer 237 races per jaar.
De F1 is echter naast een enorm vooruitstrevende wereld ook ontzettend traditioneel. Onder Bernie was twintig races wel het maximum. De oude Bern was meer van de exclusiviteit in plaats voor kwantiteit boven kwaliteit. Alleen de meest smetteloze locaties, liefst gebouwd door Hermann Tilke in landen met regimes die niet kijken op 30 miljoen meer of minder om een race te organiseren, werden uitgenodigd op zijn feestje.
Liberty Media daarentegen laat zelfs een oude tent als Zandvoort toe *duikt weg*. Zodoende kwamen er eerst stiekem 21 races. Dit jaar worden er, mits alles goed gaat, 22 races verreden. En voor volgend jaar staan er 23 races gepland. Dat is onder andere mogelijk door de enkele seizoenen geleden ingevoerde Triple Headers. Dat wil zeggen drie weekends op rij waarin een Grand Prix verreden wordt.
Nadeel van deze Triple Headers is de heftige belasting die ze vormen voor teamleden. De diva’s die achter het stuur kruipen moeten natuurlijk ook de hele wereld overvliegen. Doch zij doen dat veelal in privéjets richting chique hotels. Donderdag staan ze dan de pers te woord en de andere dagen doen ze wat sponsorverplichtingen en draaien ze een paar rondjes. De werkbijen die Max en co wereldkampioen proberen te maken daarentegen, moeten de hele week keihard beulen. Hoe hard precies, dat heeft een werkbij van Red Bull Racing nu opgetekend op social media.
De Senior Systems Engineer schetst ons luie kijkers even zijn week voor tijdens de Triple Headers.
Maandag
Vliegen, getrut met huurauto’s, laat aankomen in het hotel. Met mazzel nog even wat bikken, anders naar bed met vliegtuigvoer in je maag.
Dinsdag
Om 07:00 uur het hotel uit richting circuit om alles op te bouwen. Catering is nog niet geregeld op het circuit, dus qua eten moet je hopen dat de eigenaar van het circuit wat geregeld heeft. Twaalf uur werken, rond negen uur ’s avonds terug in het hotel.
Woensdag
Herhaling van dinsdag met als enige voordeel dat de catering nu wel aanwezig is voor een hapje en een drankje.
Donderdag
De dag om de auto’s op te bouwen. Als alles goed gaat, is de werkdag na twaalf uur voorbij. Als problemen zich voordoen kan het zomaar meer dan veertien uur worden.
Vrijdag en Zaterdag
De coureurs gaan het circuit op. Dagen duren als het goed gaat zo’n twaalf uur. Tenzij een van de coureurs crasht. Dan wordt het weer nachtwerk.
Zondag
Bij een goed resultaat even ruimte voor vrolijkheid. Maar dan al snel weer over op de orde van de dag. De garageboxen en alles wat dinsdag en woensdag is opgebouwd, moet nu binnen vier uur weer afgebouwd zijn om verscheept te worden naar het volgende evenement.
Maandag
Naar huis vliegen voor een paar dagen welverdiende rust. Direct verder vliegen naar de volgende locatie, om daar het hele proces nog een keer te herhalen. En dat dan daarna nog een keer, in geval van een Triple Header.
Jaja, het leven van een normale werkbij gaat dus ook in de F1 niet altijd over rozen. Heb jij medelijden, of werk je zelf nog veel harder? Laat het weten, in de comments!
porker zegt
Ik lees nog steeds niets dat me doet denken wat een kut-leven hebben die gasten. Maar dat zal dan aan mij liggen.
Richmond zegt
@porker: misschien de 12 tot 14 urige werkdagen en slapen in hotel. Iets anders kan ik mij ook niet bedenken.
Arnoud zegt
Ik ben zelf veel voor werk naar het buitenland geweest, soms tot 7 weken achtereen. Dat was 7 dagen per week 12 uur werken. En al slaap je dan in vrij goede hotels en eet je in goede restaurants, je bent niet bij de mensen waar je bij zou wíllen zijn. Juist dat maakt het zwaar. Zeker de laatste 2 dagen. En soms krijg je dan te horen dat je nog een tijdje langer moet blijven.
tinnemans zegt
@arnoud; Precies dat. Fijne hotels en lekker eten zorgen er wel voor dat je het langer vol kunt houden, maar de lol gaat er na een tijdje echt wel van af.
Ik heb een tijdje gehad dat ik meestal pas na 10 uur ’s avonds ging eten en de volgende ochtend ging de wekker dan alweer rond half 6 a 6 uur. En dat dag in, dag uit. Zo blij dat ik dat niet meer doe.
Richmond zegt
@Arnoud: tuurlijk dat begrijp ik wel, maar dat is inherent aan het werk. Daar kiezen ze zelf voor.
baf07 zegt
@benja01: halve dagen werken lijkt mij toch prima!?😜
Soms 2 uurtjes overwerk
Johanneke zegt
Niet tegen mijn baas zeggen maar die 8 uur op een dag haal ik nooit. Verdien ook geen 2 ton ofzo.
Robert zegt
Nog steeds denk ik dat menig automonteur de dealer garage dolgraag zou willen verruilen voor een baan bij een Formule 1 raceteam.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over welk salaris daar tegenover staat.
lexusfan63 zegt
Een bandenwisselaar gaat naar huis met een jaarsalaris van een kleine
€ 300.000,00. Wil ik ook wel een paar keer gaan slapen met alleen vliegtuigvoer int buikje……
theblazerunner zegt
@lexusfan63: Hoe kom je daar bij?
laptom zegt
@lexusfan63: Dat is echt grote onzin. Die gasten verdienen redelijk door hun onregelmatigheid toeslag, maar nog geen factor van jou genoemd bedrag.
Johanneke zegt
https://www.google.com/amp/s/thesportsrush.com/f1-news-f1-pit-crew-salary-how-much-do-members-of-a-formula-1-team-pit-crew-earn-in-2021/%3famp
Al heb ik wel te doen met de laagste 2. Die verdienen weinig.
cr37 zegt
Dit artikel is de grootste onzin ooit. Deze bedragen verdient de pitcrew absoluut niet.
De beschijving in het artikel klopt ook niet wat nogmaals bevestigd wat voor onzin dit is:
F1 has made certain rules that pit crew members are not allowed to watch the race and only 5 pit crew members are allowed to jump over the wall and deal with the car during the pit stop. Thus its also the crew chief’s duty to select who those 5 members would be.
de pit crew zijn monteurs en die verdienen afhankelijk wat voor taak ze hebben aan de auto, niet wat ze doen bij een pitstop
jmeverts zegt
Als je doet wat je leuk vindt hoef je nooit meer te werken.
reactief zegt
Oftewel, voor het gehele team is het topsport. En dat is volgens mij altijd afzien, maar daar kies je voor omdat je bij de beste wilt horen en omdat je het leuk vind.
Dus medelijden heb ik niet, maar ik zou zeker niet willen ruilen!
pvg100 zegt
@reactief: Dat dacht ik dus ook. Je weet waar je aan begint als dat je ambitie is. Maar als het zoals hieboven vermeld inderdaad een loon van ongeveer 300.000€ per jaar is wil ik er nog wel eens over nadenken om het enkele jaartjes te doen.
fanboy zegt
Aan de ene kant, dat is topsport en hoge salaris.
Aan de andere kant, alles heeft zijn grens, en alsmje jaren in de sport mee draait heb je dus geen eigen leven meer.
e38ossie zegt
Elke baan heeft z’n ups en downs. Ook bij een F1 team zul je dagen hebben dat de puf eruit is. Ik heb zelf een eenmans autobedrijf. Werk ook 6 dagen in de week 10-12 uur per dag. Soms minder leuk maar meestal geweldig werk.
mwti zegt
@e38ossie: 70 uur is niks. Ik werk 170 uur per week.
e38ossie zegt
@mwti: respect.
e38ossie zegt
@mwti: wel knap aangezien er 168 uur in een week zit
mwti zegt
70 per week is ook stoerdoenerij. Als je 6 dagen 11 uur werkt ben er nog niet. Dan mag je zondag nog 4 uur werken. Dat kan een keer gebeuren maar dat houdt niemand vol. En wat is werken? Aanwezig zijn? Zo kan ik het ook. Net zoiets als hard werken. Ook zo vaag. Wanneer werk je hard?
willeme zegt
@mwti: prima vol te houden. Goede nachtrust pakken, zorgen dat je tussendoor nog wat beweegt, geen alcohol drinken en af en toe een rustdagje in plannen. Dan kun je gewoon 70 productieve uren per week draaien ;-).
mwti zegt
Een rustdagje inplannen? Hoe vaak dan? Dan haal je die 70 uur niet. Bovendien is aan/uit ongezond.
14 uur per dag werken en dan even een rustdagje? Je hebt ook nog pauzes nodig dus zit je 16 uur per dag op je werk. Ze hebben 5 dagen werken en 2 dagen rust en niet voor niets uitgevonden.
Voor mij valt dit in de categorie “ik rijd in 6 uur naar de wintersport”. 1000km in 6 uur klinkt heel stoer.
tinnemans zegt
@e38ossie; Maar je slaapt wel elke nacht in je eigen bedje. Dat maakt echt een enorm verschil.
Niet dat ik nu qua uren met je wil ruilen overigens, dat lijkt me alsnog zwaar genoeg.
mustang750supersnake zegt
@e38ossie: lijkt me geweldig zo’n eenmansgarage, niemand meer die aan je kop zeurt..geen baas die om de 10 minuten bij je komt staan met issie al klaar en kan ik de klant bellen, eigen garage is ook mijn plan trouwens…heb je alleen garage of ook verkoop erbij?
e38ossie zegt
@mustang750supersnake: Sommige klanten kunnen die druk ook wel zo opvoeren voor je hoor. Ik sleutel alleen aan BMW’s en MINI’s. Autohandel is niks voor mij. Doen waar je goed in bent.
kenner zegt
En 12 weken zomervakantie, wat een kutleven zeg
christian85 zegt
@kenner: nou liever 12 weken verdeeld over een jaar dan 12 weken aaneengesloten. Daar heb je echt geen reet aan.
Van Epschoten zegt
@christian85: inderdaad 12 weken bij moeders de vrouw. Dat is pas zwaar. Ik snap die gast niet, is waarschijnlijk niet getrouwd.
cloverleaf zegt
3-6000 euro per maand doet een F1 monteur. Ik reis ook de hele wereld over voor werk. Weg van vrouw, kind, familie, vrienden voor 190 dagen per jaar. Je zoontje uit moeten leggen dat papa pas over twee weken thuiskomt en niet naar de voetbal kan komen kijken. Als je thuiskomt vaak ook nog last van een jetlag en iedereen moet wennen. Ik vind het superleuk maar verreweg de meeste mensen hebben geen idee wat voor een stress dat, met name voor de thuisblijvers, kan geven.
Gelukkig verdien ik een stukje meer dan een F1 monteur want anders is het ondanks alle mooie ervaringen het ook niet waard. Hulde voor de pitcrews
rob5nismo zegt
Ik denk dat vooral de lange dagen en weg zijn van je gezin,vrienden,familie je een beetje kan nekken op den duur ook al weet je dat dat erbij hoort
z3cabby zegt
Circussen, bands op tour, orkesten, rondreizende race evenementen…allemaal grote entourages. De mensen op de achtergrond werken zich de rambam. Afmattend, maar tegelijk enerverend. Daar kies je voor. En ben je het weer zat of ga je piepen…voor jou 10 anderen.
lucasspeedo zegt
Grote bands als de Rolling Stones hebben tijdens tours 2 sets podia en apparatuur. Terwijl concert in stad A bezig is, bouwt een andere crew het podium in stad B al op. Misschien een idee voor de F1 bij de tripple headers. (Even los van de auto’s natuurlijk, dat blijven er twee). Dan is 21 dagen van 12 uur per dag misschien niet meer nodig voor de crew.
cossiekiller zegt
12u per dag. Ik wist niet dat die teams deeltijds werkten…
flyerbunch zegt
Het feit dat ze nu meer races moeten doen zal wel een bepaalde stress met zich meebrengen, maar hij is hier een beetje aan het ouwehoeren om te laten zien dat het tegenwoordig anders is. Maar goed, vanaf het moment dat je je werk niet meer graag doet kan je er misschien maar beter mee stoppen..