Vandaag heeft Red Bull de RB12 voor het 2016-seizoen officieel gepresenteerd.
Hoe de auto eruit ging zien was al min of meer bekend, maar nu kunnen we de vierwieler eindelijk vanuit alle hoeken bekijken. Red Bull introduceerde afgelopen week in Londen de livery voor het 2016-model.
Het was voor het team een hele klus om de racer op tijd af te krijgen, zegt teambaas Christian Horner. De chef hoopt met de verbeterde performance een groter gevaar voor de concurrentie te vormen. Horner schept niet al te hoge verwachtingen en spreekt dan ook niet over het winnen van races of een plek op het podium.
Technische chef van het Red Bull F1 Team, Adrian Newey, zegt te hebben geleerd van het vorige seizoen. Het chassis, het onderstel en de aerodynamica ‘werken samen’ in harmonie, aldus Newey. Red Bull is vandaag begonnen met het testen van de nieuwe bolide.
meneer zegt
Op Mercedes na gaan alle wagens er op vooruit qua looks dit jaar. Misschien vind ik dit zelfs de mooiste met de matte finish!
Dutchdriftking zegt
Ziet er wederom erg goed uit!
mrrallycross zegt
Op zich wel een dikke livery
phaeton zegt
Hoe zat het ook alweer? Waarom kon de nieuwe livery presentatie niet wachten tot deze week, gelijktijdig met de eckte eckte auto? Iets met trainingen, drukbezette mensen in totaal verschillende functies enzovoort? Maar twee keer media aandacht, gefeliciteerd Red Bull.
Edge zegt
@phaeton: Twee keer de media aandacht ja! En je kunt niet in de Puma flagship winkel in Londen en in Barcelona tegelijk zijn.
gerjan zegt
Zo van voren zie er toch maar lelijk uit met zo’n klein achter vleugeltje. Wanneer worden ze weer breder? Het oog wil ook wat. Zal wel iets met veiligheid en snelheid te maken hebben.
mrB zegt
@gerjan: Je gebeden zijn gehoord. Volgend jaar grotere achter vleugel:
https://www.formula1.com/content/fom-website/en/latest/technical/2016/1/future-vision—the-f1-car–2017-style.html
pomoek zegt
“het onderstel en de aerodynamica ‘werken samen’ in harmonie, in plaats van samen werken in totale chaos? Dat is altijd fijn! Er hangt een raar geel splittertje onder de neus, dat zat er volgens mij vorig jaar niet? De taartschep onder de auto lijkt, net als bij andere wagens ook steeds serieuzere vormen aan te nemen.
Ben het met anderen eens dat die complexe voorspoiler niet echt mooi is. Erg rommelig. Maar goed, het zal werken anders dan deed Newey het natuurlijk niet.
motoragent zegt
De Toro Rosso ziet er ook zeer veelbelovend uit, ondanks (of misschien wel dankzij) het gebrek aan livery. Zeer kleine sidepods en een extreem krappe packaging aan de achterzijde. Een stuk krapper dan de Ferrari van afgelopen jaar, en misschien nog wel krapper dan de size zero packaging van McLaren. Ding lijkt wel zonder versnellingsbak te rijden, je kijkt er haast (of helemaal, nog geen duidelijke foto gevonden) onderdoor.
Leuk detail vind ik de S-duct die aan de onderkant van de bijna 3-hoekige neus wordt gevoed door 2 naca-ducts.
https://pbs.twimg.com/media/Cb0UkDOW8AADLT2.jpg
motoragent zegt
@motoragent: Dit bedoel ik dus met krappe packaging: http://img2.auto-motor-und-sport.de/Toro-Rosso-STR11-fuer-2016-fotoshowBigImage-dbb7ca80-928632.jpg
Mooi dingetje hoor:
http://images.adrivo.com/images/950/q_80/sw_adrivo/se_sutton/0731682.jpg
mrB zegt
@motoragent: Dat ziet er inderdaad smal uit. Ik hoop dat ze de koeling onder controle hebben, dat is meestal een dingetje als alles zo krap is verpakt. Hopelijk is die snel en betrouwbaar als het seizoen echt begint.
Ik ben benieuwd hoe het er met de uiteindelijke livery eruit ziet!
motoragent zegt
@mrB: Op het moment staan ze op 50+ rondes, dat is van alle teams op Mercedes na de meeste rondes voor vandaag. Vooralsnog hebben we niets te klagen, zeker als je bedenkt dat dit een van de weinig écht nieuwe auto’s is dit jaar.
Edge zegt
@motoragent: Herinner je je deze Williams uit 2011 nog? Dat is nog net even wat krapper dan de Toro Rosso:
motoragent zegt
@Edge: Die ken ik nog inderdaad, ook opmerkelijk krap. Verschil wordt voornamelijk veroorzaakt omdat toen de krukas (en dus primaire as van de versnellingsbak) op 56mm hoogte lag. In 2014 is dat aangepast naar 90mm. Sindsdien is het een trend om de versnellingsbak juist hoger in plaats van lager te plaatsen om hieronder ruimte vrij te maken richting de diffuser. Dat is dus goed te zien bij de TR, maar ook bij de Ferrari en Mercedes.
Edge zegt
Ik ben blij dat het testen vandaag eindelijk weer begonnen is. Zo’n offseason is normaal nog wel oké door de vele geruchten rondom coureurs en sponsoren, maar op dat vlak was het dit jaar ook redelijk stil doordat op de Manor-jongens na en de onvoorziene komst van Magnussen alles al helemaal in kannen en kruiken was.
Overigens, ik mis eigenlijk wel een artikel waarin de boel even kort samengevat wordt en alle auto’s even kort toegelicht worden. De wagens van Williams, Toro Rosso, Manor, Haas en Force India heb ik bijvoorbeeld niet voorbij zien komen. Sauber ook, maar die presenteren hun wagen pas bij de tweede test.
martijn11 zegt
De stier bij de luchtinlaat is wel nice
krantenbak zegt
Krijg jeuk van het woord livery
exclusieviteitsfreak zegt
Als Max nu zijn best doet, zal hij mogelijk dit jaar al F1 wereldkampioen kunnen worden, nu hij nu al voor Red Bull raced, zo snel had ik het persoonlijk niet verwacht . . .