Geen zorgen, het gaat niet om Jos Verstappen.
De F1 teams maken zich dezer dagen op voor weer een nieuw seizoen elkaar de loef afsteken. Doch hoewel het seizoen van 2025 nog verreden moet worden, zijn de ogen van velen gericht op de toekomst. In 2026 komt er immers een geheel nieuw reglement met enorme technische wijzigingen, uitdagingen en dus kansen. Teams als Williams hebben al aangegeven 2025 min of meer op te offeren voor 2026 en daarna.
Ook bij Red Bull Racing zit men niet stil. Het team verdeelt al vijftien jaar de grootste successen in de sport met Mercedes en vorig jaar voor het eerst in lange tijd weer eens met McLaren. Doch in de wereld en zeker in de F1 geldt het principe stilstand is achteruitgang. Het zal niemand ontgaan zijn dat Red Bull vorig jaar bij lange na niet zo dominant was als het jaar ervoor. En nu enkele sterkhouders waaronder Adrian Newey het team verlaten hebben, zal men er beducht op zijn niet ver terug te vallen.
Om dat te voorkomen wordt er in Milton Keynes afscheid genomen van een oude windtunnel. Het zal je wellicht verbazen, maar Red Bull Racing gebruikt de oudste windtunnel van alle F1 teams op de grid. Christian Horner noemt het zelfs ‘een relikwie uit de koude oorlog‘. Nog indrukwekkender: Red Bulls Pierre Waché zegt dat hij er met Jos Verstappen over gesproken heeft en zodoende weet dat Arrows in het verleden nog gebruik heeft gemaakt van deze windtunnel.
Ondanks de nodige updates is het dus tijd voor iets nieuws. En daar wordt nu noest aan gearbeid. De nieuwe tunnel moet ergens in 2026 af zijn. De bouw verloopt voorlopig voorspoedig; men ligt drie maanden voor op schema. Toch is Red Bull eigenlijk iets te laat met deze tunnel. Voor de ontwikkeling van de auto van 2026 zal ‘ie te laat opgeleverd worden. We vermoeden dus dat Max Verstappen bij de tijd dat de tunnel af is bij team rood rijdt. Waarvan akte.
a_buis zegt
Max bij Ferrari zie ik niet snel gebeuren. Dat doen alleen ijdele coureurs die het voor hun ego nodig hebben. Maar goed, tijd zat om er een te ontwikkelen natuurlijk!
Deze oude windtunnel bleek overigens betrouwbaarder dan menig nieuwe. Iets met data die eruit komt en interpreteren. Als iets werkt dan werkt het.
Lambrusco zegt
@A_buis Max heeft anders best een ego. Niks mis mee overigens. Ben het niet met je eens, Ferrari is gewoon een mooie naam met veel heritage in de F1 en ik begrijp best dat het voor veel coureurs een wens is, in ieder geval dat Ferrari aantrekkingskracht heeft.
gallardogt zegt
Max heeft zich nooit uitgesproken over ambities bij Ferrari en dat houdt hij mooi voor zich zelf. Misschien denkt hij wel, de eerst volgende kampioen bij Ferrari na al die tijd ben ik. Dan moet het maar de komende jaren met een RB uitgesteld worden en zeker niet tussendoor overstappen naar Mercedes of Aston Martin met bijkomend gepeupel in- en extern.
Towel986 zegt
Mooi dat een fysieke windtunnel nog bestaansrecht heeft en niet wordt vervangen door een gesimuleerde variant.
jaapiyo zegt
Het team van Manor/Marussia heeft dat vijftien jaar geleden nog geprobeerd, alles met CAD doen. De resultaten waren niet indrukwekkend. Aan de andere kant zou je kunnen stellen dat als een topteam het probeert het resultaat beter zou kunnen zijn. Wat ik zelf wel geinig vind is dat grote jongens als Mercedes en Ferrari porpoising gemist hebben omdat het zowel in de computermodellen als in de windtunnel niet uit de data kwam.
drdre1 zegt
We zijn nu wel 15 jaar verder. Goed, ja kan inderdaad niet alles simuleren, maar ’t scheelt meestal wel een smak geld en tijd om ’t wel te doen waar mogelijk.
flatoutmarten zegt
Ze kunnen toch ook windtunnel-tijd huren bij een fabrikant die (nog) niet bij F1 is betrokken? Zoals BMW?
cloverleaf zegt
Het is gewoon knap om met een verouderde windtunnel zulke resultaten te behalen.
tweetyv6 zegt
Max in ‘t rood?
Eerder in ‘t Aramco-groen.