De auto voor het aankomende seizoen is hier!
Als een vlinder met donkerblauwe vleugels heeft Red Bull Racing het doek getrokken van de RB14. Met deze auto gaan Daniel Ricciardo en Max Verstappen ons dit jaar hopelijk mooie dingen laten zien. Door zijn donkere kleur moet je goed kijken, maar hij zit er echt: de halo.
The technical regulations haven’t changed hugely for 2018. Installing the Halo has been a challenge – mostly in terms of building a chassis strong enough to accommodate it and pass a brutal homologation test – but the rest of the regs have been comparatively stable. That’s the primary reason we’re able to launch earlier than usual.
Er is een grote kans dat de RB14 uiteindelijk niet deze fraaie donkerblauwe kleur gaat krijgen. Red Bull Racing zegt dat dit een testkleur is, met deze RB14 zullen volgende week tests worden gereden op Circuit de Catalunya in Barcelona. Wel maakt het raceteam duidelijk dat de vormen onder de lak een blijvertje zijn.
De RB14 komt vandaag meteen al in actie, Daniel Ricciardo zal achter het stuur plaatsnemen om op Silverstone de nodige promobeelden te maken. Volgende week is de presentatie van de definitieve livery!
Overigens konden we gisteren al lezen wat Helmut Marko te zeggen had over de ontwikkeling van de RB14. De problemen van vorige seizoenen waren volgens de Oostenrijker vooral te wijten aan tijd. “De laatste vijf à zes jaar waren we pas in de tweede helft van het seizoen goed genoeg, uit analyse is gebleken dat we de auto gewoon niet op tijd af hadden.” Dat is ditmaal wel gelukt: “Met ons chassis is veel mogelijk. Als de motor ook goed genoeg is, dan kunnen we voorin meedraaien.”
UPDATE: ook de uiteindelijke livery is onthuld!
gregorius zegt
Niks aan veranderen en gewoon zo houden. Ziet er cool uit en die teenslipper valt nauwelijks op zo.
ck92 zegt
Mooi dat de livery flink is aangepakt, ik vind hem heel dik zo!
ck92 zegt
@ck92: oh.. testkleur..
hollandbest zegt
@ck92: dit was ook mijn reactie…
damrakker zegt
@ck92: ik krijg er blauwe ballen van.
berlinetta zegt
Laten we hopen dat dit ook de uiteindelijke kleur wordt, want het ziet er toch wel erg lekker uit zo!! En nu is het wachten op de analyse van @Edge, dus kom er maar in.
viezefreddyw zegt
Best een vette livery zo. Ik had er nog een beetje rood bij gedaan denk ik. Vooral interessant zijn de sidepods. Die zien er heel anders uit dan voorheen. Gaaf.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Setje supersofts erop en hij is compleet met de rode accenten.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Zeker.
Overigens vind ik het wel leuk dat de teams tot zover hun best doen om de Halo zo goed mogelijk te verbergen door middel van kleuren.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik ook. Geeft ook wel het signaal af dat niemand zit te wachten op die Halo.
roberto zegt
Heel gaaf, alleen mis toch iets van rode details. Wachten op het definitieve exemplaar dus..
VeniVidiVici zegt
@roberto: Inderdaad gewoon het racenummer rood en de gekleurde helmen in de cockpit en meer niet :-)
noosaheads zegt
Sodeju, ik heb niets met dat hele max gebeuren maar dit ziet er alleraardigst uit.
futse zegt
@noosaheads: je bent ook de allereerste die zijn naam laat vallen hier
tvklarenbosch zegt
Ik ben wel bang dat deze livery minder goed uitkomt als de auto in beweging is. Beetje zoals de BAR earth car.
silverscope zegt
Dik!
ikleesookoverautos zegt
Jammer dat dit slechts de testkleur is. Deze hadden ze wat mij betreft gewoon zo kunnen laten. Hoeft ook geen rood bij.
Dutchdriftking zegt
@ikleesookoverautos: Hmm, ik zou juist graag al het witte rood zien, en het blauw vervangen voor Aston Martin groen. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.
Dutchdriftking zegt
Tikkie saai nog. Kan al het wit misschien rood?
lekkerlinksrijden zegt
Vind het een beetje saai, springt er niet uit. Mag wel wat meer kleur in
Joost zegt
@lekkerlinksrijden: had het niet beter kunnen verwoorden.
Voordeel voor RBR: details zijn moeilijk te ontdekken; dat geeft ze misschien nu nog even een voordeel.
Dizono zegt
Hij lijkt op het eerste gezicht een stuk smaller. Zouden ze geprobeerd hebben de luchtweerstand te verlagen met smallere sidepods zodat ze met meer vleugel kunnen rijden zonder dat dit meteen ten koste gaat van topsnelheid? Van voren is wel goed te zien hoe ze met de bodemplaat, de vleugel boven de luchtinlaat van de sidepods en de achterste set bargeboards de grens hebben opgezocht van de ‘restriction box’ waarbinnen het design moet passen.
Dizono zegt
@dizono: sowieso hebben ze aan de achterkant nog een verrassing voor ons in petto, want daar hebben we nog geen plaatjes van gekregen. Volgens mij gaat Ric vandaag wat rondjes rijden op Silverstone voor wat filmmateriaal. Wellicht krijgen we dan iets meer details te zien.
dimitricalitri zegt
@Dizono: staat nu inderdaad wat meer materiaal op Facebook.
https://www.facebook.com/redbullracing/posts/1661321513914331
VeniVidiVici zegt
@dimitricalitri: OMG nu zie je pas echt goed hoe lelijk die HALO is en het aanzicht (coureur zie je haast niet meer) zwaar verrot is! Ik mag toch hopen dat de er zoveel commentaar komt op die HALO bij fans dat ze h’m er in de loop van het seizoen dat ding de prullenbak in verwijzen.
aquila2003 zegt
Lijkt het zo, of is de wielbasis ontzettend lang?
jack_abarth zegt
@aquila2003:
De wielbasis is sinds een paar jaar volgens mij al een stuk langer. Op onderstaande foto van Lewis en Valtteri kun je het al goed zien.
https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article9903577.ece/ALTERNATES/s615/Mercedes-Formula-One-Team-Launch-2017-Car.jpg
dimitricalitri zegt
@jack_abarth: de Mercedessen rijden al een tijdje met de aller langste wielbasis van het veld. Ruim 20 cm langer dan bijvoorbeeld Red Bull in 2017. Dus die vergelijking gaat niet helemaal op.
Maar het lijkt inderdaad dat de RB14 en langere Wheel base heeft dan voorheen, op basis van de plaatjes.
nicoalexboven zegt
Sow dat is een mooie wagen geworden! Zo mag die het circuit wel op van mij. Ben alleen bang dat het gewoon weer de oude livery word..
ghost zegt
Is deze al Max Tuned?
n0zem zegt
Wel irritant dat ze dat ding (tot twee keer toe!) niet netjes binnen de lijntjes hebben geparkeerd!!
sportevo zegt
@n0zem: ik denk dat dit een stille hint is naar de toekomst en dat Audi de F1 in gaat met Red Bull.
henk_he zegt
@n0zem: ghehe, OCD much?
antoonniels zegt
@n0zem: Stuur staat ook niet recht. Verschrikkelijk gewoon!
e90320d208pk zegt
Vette kleurstelling. Die halo is wel een dooddoener hoor, F1 wordt minder en minder helaas…
thomasthomas zegt
Kleur is wel echt veel mooier. Wow!
poursuivant zegt
Wat een onzin dit. Dan wordt er de onthulling aangekondigd, en dan zien we de testkleuren ‘want er kan nog wat veranderen’.
kezzaa zegt
Prachtige auto! Hopelijk krijgen we ook nog wat bewegend beeld van Ricciardo vandaag.
alfalfa zegt
Testkleuren betekent niets anders dan dat het team ergens nog niet klaar mee is, misschien qua (sponsor)deals?
Dizono zegt
@alfalfa: of zouden ze misschien twee keer aandacht willen krijgen voor hun auto…? Nee, dat zou een commercieel bedrijf nooit doen…
alfalfa zegt
@dizono: Jenever can tell in de wondere wereld die F1 heet maar het komt we wat vreemd voor om een presentatievorm (=merk?) in een voorlopige vorm te presenteren. Tenzij het puur om de camouflage te doen is natuurlijk. Dat zou betekenen dat ze iets heel speciaals bedacht hebben. Laten we hopen dat dit het geval is. Briljant idee! :-)
dirkv zegt
Dat ziet er strak uit! Dat er een halo op zit maakt het voor mij niet mooier of lelijker, zo’n moderne F1 wagen is toch één en al spoiler, lipjes en diffuser.
Voor de coureur zal het wel lastig zijn om zo’n ding voor zijn snuffert te hebben. Er zullen situaties zijn dat hij dingen maar met één oog kan zien terwijl het andere oog tegen de halo aan kijkt. Met één oog kan je geen diepte zien dus dat zal nog wel eens inschattingsfouten op leveren.
Ik ben benieuwt hoe dat uit gaat pakken en kan niet wachten tot het F1 circus weer begint!
pomoek zegt
Duidelijk de meest ver ontwikkelde auto van de tot nu toe onthulde bolides. Veel bargeboards, en een vleugeltje op de sidepod. misschien dat het me nu pas opvalt maar het lijkt erop dat er meer ruimte is genomen in de motorkap aan de onderzijde bij de aansluiting met de vloerplaat. Waar de motorkap eerst meer onder de motor leek door te krullen loopt deze nu bijna haaks af op de vloerplaat. Ik vind het wel jammer dat er nog weinig wordt gedaan met de Halo. Die zien er allemaal uit als die in de tests van 2017. wat is het bolletje op de neus?
dare2think zegt
Die vleugel. Wow.
Edge zegt
Aan de voorzijde van de RB14 zien we vooral een evolutie van het ontwerp van de RB13. Da’s niet zo gek ook, want als we Red Bull mogen geloven was dat qua chassis en aerodynamica gewoon een ijzersterke auto. We zien een voorvleugel die qua opbouw en aantal elementen sterk lijkt op die van de RB13, maar alles staat iets meer naar voren gecurved zoals de concurrenten dat ook hadden in 2017. In de neus zien we het gat dat de RB13 kenmerkte ook terugkomen. Deze doorontwikkeling werd tijdens de post-season test in Abu Dhabi al getest door Max Verstappen, en is bedoeld om de luchtstroom richting de bargeboards te verbeteren
Een klein stukje verderop springt de ophanging in het oog. Red Bull heeft hier gekozen voor een oplossing met een hoger geplaatste bovenste wishbone. Deze vinding zagen we vorig jaar al op de wagens van Mercedes en Toro Rosso en is eveneens gericht op het verbeteren van de luchtstroom richting de sidepods en bargeboads.
Het wordt pas echt interessant wanneer we naar de bargeboards en sidepods gaan kijken. De bargeboards bestaan nu drie elementen in plaats van twee, en de flow conditioners zijn eveneens op de schop gegaan. Waar men vorig jaar nog het Ferrari-model kopieerde (zoals Williams dat dit jaar ook doet), kiest men nu voor een eigen ontwerp met flow conditioners die bestaan uit vier elementen.
De sidepod inlets zijn enorm geslonken. Dit is vooral goed te zien aan hoever de crash structuur uitsteekt. Bij de Williams en Haas van dit jaar was dat een stuk minder het geval. Bovendien maakt Red Bull gebruik van een stel vleugels vlak voor de sidepod inlet die een stuk groter en breder zijn dan die van de concurrenten. Vlak onder de sidepod inlets zien we ook nog een drietal kleine flow conditioners die de lucht zo soepel mogelijk langs de sidepods naar de achterkant moeten leiden. Red Bull was zo slim om de crash structuur op de persfoto’s smaller te photoshoppen, maar gelukkig hebben we ook al wat live-foto’s van Ricciardo in de RB14. De combinatie van de smalle sidepods met het weghalen van de tweede opening onder de airbox doen mij vermoeden dat Renault en Red Bull veel vertrouwen hebben in de koeling van de motor.
Verder valt op op dat de verbindingslijnen op het bodywork dermate hoog zitten, dat Red Bull in feite alleen de haaienvin (of wat daar nog van over is) kan vervangen. Ik vermoed dat Red Bull daar gedurende het seizoen nog wat mee gaat doen. Ook heeft Red Bull als enige van de drie teams die hun auto onthuld hebben geen lage T-wing gemonteerd.
Op de live-foto’s is eveneens goed te zien dat Red Bull als vanouds met een high-rake filosofie van start gaat.
vtie zegt
@Edge: ik hoop toch echt van harte dat jij speciaal voor deze stukken gastredacteur wordt en je per auto een eigen artikel krijgt!
pdaalder zegt
@vtie: Helemaal mee eens, hoop dat AB daar ruimte voor heeft (en dat de persoon in kwestie het wil doen)
lightisride zegt
@edge: Bedankt
Kan je ook iets zeggen over de wielbasis? Lijkt mij langer geworden. Mercedes had het al, maar waarom eigenlijk?
Edge zegt
@lightisride: Met een langere wielbasis creëer je extra ruimte tussen de voorwielen en sidepods, en dus ook meer ruimte voor flapjes, vleugeltjes en bargeboards. Langere auto’s zijn op hoge snelheid vaak wat stabieler dan de kortere wagens, maar daar staat dan wel tegenover dat de kortere auto’s wendbaarder zijn en in de regel. Er is voor beide concepten eigenlijk wel wat te zeggen.
Die wielbasis van Red Bull lijkt mij op het eerste gezicht niet veel langer dan vorig jaar, al is het natuurlijk lastig vergelijken zolang er geen foto’s zijn die vanuit exact dezelfde hoek zijn genomen. Wat dat betreft zullen we tijdens de tests volgende week wel uitsluitsel krijgen. Meestal worden daar foto’s van bovenaf genomen tijdens de pitstops, waardoor je de auto’s makkelijk kunt vergelijken.
chrisvis zegt
@Edge: https://www.autobahn.eu/7456/alle-nieuwe-updates-van-de-red-bull-rb14-geanalyseerd/
Alwyn zegt
Iemand de extra vleugels boven de sidepods opgevallen?
drsjeroen zegt
Interessante omgeving om je nieuwe bolide te tonen, zo tussen de keukenkasten van IKEA
ownkruid zegt
Bewegende beelden https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=879014042259117&id=156816051145590
pdaalder zegt
Wat een smalle auto is het geworden (los van de bodemplaat), ik vraag me af hoe veel winst dat gaat opleveren, maar in ieder geval een vernieuwend ontwerp
barry355gtb zegt
Wat jammer dat die Halo het ontwerp zo verpest. De FIA is werkelijk erg lachwekkend bezig zo, want er is geen enkele valide argument te verzinnen, die F1 racing veiliger moet laten zijn als een potje curling.
lavoro zegt
Lijkt wel een oude sloper met dit ontwerp.
exevium zegt
Eeeeen Daniel heeft hem gecrashed.
Kleine schuivert in het natte weer, en de neus, vleugel, ophanging en vloer zijn licht beschadigd. Normaal gesproken wel een probleem rond deze tijd van het jaar, bij gebrek aan nieuwe onderdelen. Maar een week voordat de eerste test begint, zou genoeg moeten zijn om dit te verhelpen.