Dit is ‘m dan!
Man man man, wat duurde het wachten laaaaang. Nadat vrijwel alle andere teams al het doek van hun auto’s gehaald hebben, heeft Red Bull dat zojuist om 13:13 uur ook eindelijk gedaan. Laten we hopen dat het spreekwoord spuit elf geeft modder niet van toepassing is op de RB13. De livery is min of meer hetzelfde als vorig jaar. Dit jaar zien we de kleuren ook terug op de trucks en pakken van het team.
In de Formule 1 bepalen allerlei hele kleine details uiteindelijk of een auto snel is of niet, maar grofweg kunnen we ze onderverdelen in pure power en aerodynamica. Voor wat betreft het eerste moet Red Bull vooral hopen dat Renault puik werk afgeleverd heeft in de winter. Ten behoeve van het tweede punt hebben ze in Milton Keynes misschien wel de sterkste troefkaart in de F1 binnen de gelederen: Adrian Newey.
Naar verluidt heeft het aerodynamische meesterbrein zich méér dan vorig jaar bemoeid met de auto. Newey gaf in de afgelopen jaren enkele keren te kennen dat hij de F1 eigenlijk niet meer zo leuk vond als designer. Volgens hem kent de sport teveel regeltjes die de creativiteit van de ontwerpers kapot maakt. Er was zelfs even sprake van dat hij helemaal zou stoppen met het tekenen van F1-auto’s. Vanwege de regelveranderingen heeft hij zich nu echter, als we Christian Horner mogen geloven, weer helemaal uitgeleefd op de RB13. Overigens is het natuurlijk al lang niet meer zo dat Newey zo’n beetje alles zelf tekent. Andere belangrijke mannen in het designteam zijn bijvoorbeeld Pierre Wache en Paul Monaghan.
Opvallend is dat Red Bull toch wél gekozen heeft voor de haaienvin. Eerdere berichten duidden erop dat ze deze achterwege zouden laten. Voor zover wij kunnen zien zit er daarentegen geen T-wing op de auto zoals we die gezien hebben bij Mercedes en Ferrari. Wat is er dan wel zo speciaal aan de RB13? Nou de side-pods zijn behoorlijk slank. Wellicht zien we daar de invloed van Newey, die houdt van slanke auto’s met een krappe packaging. In theorie zou dat moeten werken, echter hebben we in het verleden ook al eens gezien dat het de warmteafvoer niet ten goede komt.
Voor Max is het nu te hopen dat de ’13’ in de naam RB13 geen ongeluk brengt. Mocht dat wel zo zijn ontpopt de auto zich wellicht tot een zeldzame mispeer van Newey. Maar, gelukkig zijn de vooruitzichten voor bijgelovigen goed. Voor McLaren ontwikkelde de Brit namelijk ook al eens een auto met het ongelukscijfer in de naam. De McLaren MP4/13 won in 1998 zowel de titel bij de rijders als bij de constructeurs met Mika Hakkinen en David Coulthard achter het stuur. Een voorbode van dat wat komen gaat?
UPDATE: meer info en pics in DIT ARTIKEL!
Richmond zegt
De neus lijkt anders te zijn bij de andere auto´s. De punt lijkt een opening te hebben, ook heeft deze een aparte vorm. Eerst schuin naar beneden om dan horizontaal verder te gaan.
pomoek zegt
@benja01: goed gezien!
Ram-G-maN zegt
@benja01: Aston Martin-neus?
Een ding weet ik wel; Nederlanders gaan bewust massaal bij Esso tanken.
joostie zegt
Vet! Ik hoop op veel mooie races dit seizoen!
flatsix010 zegt
Heh? Deze heeft ook al 4 wielen. Ik zie een trend dit jaar.
baklava zegt
De mooiste F1 auto van dit seizoen tot nu toe. Wel jammer van die haaienvin.
subaru4ever zegt
Slimme camerahoek verbergt de ruimte tussen de voorwielen en de luchtinlaat. Mercedes is hier helemaal losgegaan omdat de regels in dit gedeelte versoepeld zijn. De ruimte die mag worden “bespoilerd” is malen groter. Ben erg benieuwd wat Red Bull in dit gedeelte introduceert.
gerjan zegt
Niet de mooiste. Ziet er veelste druk uit met al die kleuren. En we zien waar max eindigt. Ik blijf er in ieder geval niet voor thuis.
Mukmans zegt
@gerjan: ok
dominiekdd zegt
vind deze nog het meeste op een model van vorig jaar lijken. snap het niet zo goed eigenlijk, vind er niet veel om aan te zien
jasg zegt
Vind de mercedes veel mooier
pomoek zegt
Mobil en Esso in plaats van Total. Dat viel mij dan weer op….En inderdaad de enorm smalle taille (vlak voor de achterwielen) en de niet ronde luchtinlaat boven op de auto. Vind de MB mooier.
viezefreddyw zegt
Ik ben blij dat Red Bull vast heeft gehouden aan de kleuren. In het mat vond ik het er vorig jaar al erg tof uitzien en deze RB13 vind ik dan ook erg mooi. Wel verrassend dat hij alsnog een haaienvin heeft, maar ik vind dat deze RB13 hem wel goed past in tegenstelling tot andere auto’s. Ik ben benieuwd of ze, net als Mercedes, ook gaan testen met meerdere haaienvinnen en eventueel zonder zo’n ding. Ik kan niet wachten tot het seizoen begint.
MARS zegt
@viezefreddyw: inderdaad, dat matte staat erg goed. Had wel een een bredere rode lijn verwacht, zoals op de overalls te zien was.
Edge zegt
Tja, ik had eigenlijk de hoop een flinke lijst van opvallende zaken te kunnen typen maar het is allemaal verrassend ingetogen. Ik heb het idee dat ze hun troefkaarten nog achter de hand houden zodat de andere teams minder tijd hebben om ze te bestuderen en implementeren. Daarnaast zijn er vooralsnog ook geen studiofoto’s vanuit verschillende hoeken, wat mijn vermoeden alleen maar sterker maakt en het ook lastiger maakt om op onderzoek uit te gaan.
Het enige wat er écht uitspringt op basis van deze vrij donkere beelden is natuurlijk die neus. Ik ben erg benieuwd naar die grote opening voorop de wagen. Zou het een S-duct zijn, of heeft Adrian Newey iets anders geniaals bedacht?
piquet1986 zegt
@Edge: en het extreem smalle achterbodywork. Ze hebben overduidelijk de smalste gearboxcasing van alle teams.
rob5nismo zegt
@Edge: en de officiële Williams heeft zich ook nog niet laten zien
bluebird zegt
@rob5nismo: gisteren toch? https://www.google.nl/amp/s/nl.motorsport.com/f1/news/williams-toont-nu-ook-eerste-foto-s-fw40-876996/amp/
Edge zegt
@bluebird: Ja, dat was de onthulling van een fysieke auto (daarvoor waren het renders), maar ook die auto is veel te simpel en eenvoudig. Als je ziet dat zelfs Sauber een complexere auto kan bouwen, kun je niet anders dan concluderen dat ook Williams niet alles laat zien.
bluebird zegt
@Edge: OK, duidelijk. Jij bent aardig op de hoogte, ik lees jouw postdoc over de F1 graag. Hoe groot schat jij de kans dat met name RB in de wintergerst met een compleet andere auto rijdt?
Edge zegt
@bluebird: Ik verwacht dat we de meeste dingen pas tijdens de tweede test zullen zien. De tweede test eindigt 10 maart en de auto’s worden zo rond de 14e naar Australië gevlogen. Zodoende hebben teams die een slimmigheidje willen kopiëren slechts 4 dagen de tijd om het in hun ontwerp te integreren, te produceren en verzendklaar te maken. Dat is onmogelijk, dus door hun definitieve ontwerp daar pas te gebruiken hebben andere teams niet genoeg tijd om iets nog voor Australië te kopiëren. Als je ziet hoe complex en innovatief de wagens van Ferrari en Mercedes zijn, kan het haast niet dat dit alles is waar Adrian Newey en de zijnen mee op de proppen komen.
gekketurbo zegt
Tip @autoblog: Na 10 maart een gastbijdrage in de vorm van een technische ontleding over de innovatieve frivoliteiten van de top 5 F1 auto’s door @edge.
Lijkt me een top artikel om het seizoen goed geïnformeerd mee te starten!
piquet1986 zegt
@Edge: aan de andere kant, de redbull van vorig jaar was ook de cleanste auto van het veld. Waarom zouden ze wel de open neus weggeven maar alle andere aero nog achter houden. Ze hadden de neus ook dicht kunnen shoppen. Ik verwacht weer een hele simpel ogende wagen dit jaar. Al het vernuft zit hem aan de achterkant, Newey kennende en de “actieve” dampers waarmee ze het verschil gaan maken
rufctr01 zegt
We gaan het meemaken, aan het einde van het seizoen weten we of de auto betrouwbaar genoeg is geweest.
87sandyd zegt
@rufctr01: klopt, net zoals de auto’s van de andere teams.
gwnbmw zegt
@rufctr01: na 4/5 races weten we of de auto betrouwbaar is*… vorig jaar trouwens de betrouwbaarste auto van allemaal, max 1 keer uitgevallen door iets wat kapot ging. ricciardo is elke race aan de finish gekomen.
autodrome zegt
Kampioen wil worden, niet alleen ‘worden’ en het willen uit de equatie halen, chauvinistische koeienpoep … Doe normaal, echt … De jongen kan een heel beste pot sturen, het is een enorm talent maar er zijn ook andere krachten …
bartteeuwen zegt
@autodrome: je zit er behoorlijk mee in je maag volgens mij. Neem een rennie
autodrome zegt
@bartteeuwen: nee, geen maagzuur voor mij, wordt wel een beetje moe van dat ophemelen en chauvinistische bullshit, err is nog geen meter gereden en de man wordt al als ksmpieon neergezet. Eerst zien ….
Senne zegt
Lekker boeiend wat voor stickers er op zitten, als hij maar een beetje door kan kachelen tussen de rest…
tkoote zegt
Nu we ze allemaal gezien hebben is de Mercedes qua vorm wat mij betreft de mooiste (want niet zo’n overheersende vin) maar heeft de McLaren met afstand de mooiste livery. Ben benieuwd naar de wintertests.
mrrallycross zegt
Mooi om te zien dat er zoveel verschillende technieken worden gebruikt bij de teams
FB_100001036415374 zegt
Hij ziet er goed uit! Ik vind hem er alleen zo zwaar uitzien op de bannerfoto, maar dit zal wel aan mij liggen :D
Tot nu toe vind ik de Mclaren de mooiste, maar deze komt aardig in de buurt!
Jochempie zegt
Hij lijkt van de zijkant een beetje op een containerschip, maar misschien is ‘ie wat sneller dan dat!
martijn11 zegt
Jammergenoeg wel met haaienvin
woutel zegt
Groot voordeel van Max is zijn enorme aanpassingsvermogen, erg belangrijk dit jaar. Ik heb er dus een goed gevoel bij! http://www.duimspijker.com/opinie/scoort-max-verstappen-dit-jaar-zn-eerste-wereldtitel/
Edge zegt
Wat mij, nu ik hem nog eens bekijk, wel opvalt is de airbox. Net als bij Renault wordt deze niet ondersteund door twee pootjes. Bij crashes wordt de auto normaal gesproken daaraan opgetakeld, dus ik ben benieuwd hoe dat bij Red Bull en Renault gaat gebeuren.
MARS zegt
@Edge: ze gaan niet crashen dit jaar!