Volgens Red Bull hoeft Sergio Perez niet per se zo snel te zijn als onze held Max Verstappen.
Sergio Perez begint dit jaar aan zijn eerste termijn als minister van defensie van Mexico, maar ook aan zijn tweede seizoen bij Red Bull Racing. Zoals de Mexicaan onlangs toegaf, was zijn F1 carrière hoewel hij het op dat moment niet wilde toegeven, bijna over toen Lawrence Stroll hem eind 2020 aan de kant schoof. Op de valreep pakte Perez na tien jaar proberen nog een zege mee voor team roze. Daarna leek echter een jaar aan de zijlijn op hem te wachten met onzekere kansen op een comeback daarna.
Door een speling van het lot, werd dit moelijke momentje opeens een grote kans. Nadat Gasly eerder al faalde naast Max Verstappen, had ook Albon het ernstig moeilijk in de tweede Red Bull. Zo moeilijk, dat het ondenkbare gebeurde: voor het eerst sinds Red Bull Mark Webber binnenhaalde, werd er iemand van buiten het juniorprogramma aangetrokken om een zitje bij het eerste team in te vullen. Deze man luisterde naar de naam: Sergio Perez.
Niet geheel verrassend, had ook Checo het niet makkelijk tegenover Verstappen afgelopen seizoen. Het is duidelijk dat de eerste prioriteit is van het team om het enorme talent van Verstappen maximaal uit te nutten. En omdat VER houdt van een kwispelende staart, maakt het dat moeilijk voor coureurs met een andere rijstijl.
Hoewel Perez het iets beter deed dan Albon en Gasly, hield het niet per se over. Toch lijkt de Mexicaan wat meer krediet te hebben bij team rode stier. Dat heeft er ook mee te maken dat men nu gewoon ‘geaccepteerd heeft’ dat niemand in de buurt kan komen van MV1, zeker niet in de kwalificaties. Volgens Marko is het dan vooral belangrijk dat de coureur in de tweede auto zich daar niet door laat feuten:
Het is voor ons volstrekt duidelijk dat er op dit moment geen coureur is die het in de kwalificatie op kan nemen tegen Verstappen. Maar dan heb je iemand nodig die niet breekt.
Helmut Marko, heeft ook een dekbed met Max Verstappen erop
Perez bleef afgelopen jaar gestaag doorwerken en pakte de meeste van zijn podia richting het eind van het seizoen. Tevens is de racecraft van SP11 opgevallen bij de Oostenrijker. Die gooit daarbij wat schaduw op geweldige vent en Sergio’s voormalige Mercedes-equivalent Valtteri Bottas:
Inhalen is het grote verschil met Bottas. Die verliest het bij het inhalen. Bottas is ontzettend snel, maar komt er niet langs als hij in het verkeer zit.
Helmut Marko, staat zelf nooit in de schaduw omdat hij die altijd op anderen gooit
Waarvan akte. De inmiddels 32-jarige Perez zit dus goed op zijn plaats bij Red Bull voorlopig. Zelf gelooft de Mexicaan nog altijd in de wereldtitel, zo liet hij onlangs optekenen. Denk jij dat hij zich dit jaar een stukje weet te verbeteren? Laat het weten, in de comments!
rob5nismo zegt
Ik denk dat Perez een redelijk sterke teamplayer is en toch niet bang is om voor zichzelf te gaan zodra de kans zich voordoet.
Wolflow zegt
Laat Perez maar switchen met Gasly. De eerste is veel te oud om nog vooruitgang te boeken, de laatste heeft afgelopen seizoen laten zien daar wel toe in staat te zijn.
sportevo zegt
Als Gasly slim is, dan blijft hij lekker waar hij zit. Bij Red Bull zal je altijd tweede viool spelen zolang ze daar alle focus op Verstappen leggen. Als Verstappen bij wijze van spreken met links zou willen gas geven, en met rechts remmen, dan maken ze dat zo voor hem. Als het niet mogelijk is om dat bij de tweede auto niet te doen, dan moet die rijder zich maar aanpassen. Dat is ook de reden dat Ricciardo daar weg is gegaan.
Red Bull wil(de) met Verstappen kampioen worden. Dat was vanaf dag 1 toen hij zijn contract in 2014 tekende wel duidelijk. Als je dat dan zou worden met een Gasly of een ander dan is er iets goed misgegaan.
Als Irvine in 1999 de titel voor Ferrari had binnengehaald, dan was dat voor Schumacher ook desastreus. Hij was immers binnengehaald om voor het eerst sinds 1979 de rijders titel naar Maranello te halen, niet zijn teammaatje.
Best wel ironisch eigenlijk. Jos klaagde in zijn Benetton tijd dat hij een auto had die om
Schumacher heen gebouwd was en hij daar niet goed het maximale uit kon halen en nu het bij Max ook zo gaat is het allemaal dik in orde.
brammetjedeb zegt
Komt goed uit, want dat is ie ook niet. En ik denk niemand niet, maar daar zijn de meningen over verdeeld…
mc96 zegt
Perez ziet zichzelf echt niet als tweede man. Dat heeft ie nooit gedaan. Maar hij is slim genoeg om zijn rol veranderen als als Verstappen sneller is. Dat heeft ie afgelopen jaar dus gedaan. Als Verstappen in het begin van het jaar een paar keer pech heeft en Perez na een paar races er goed voor staat gaat dat echt wel vuurwerk geven. Verstappen is echter Verstappen. Die gaat gewoon zijn ding doen.
gregorius zegt
Zelfde verhaal als met Bottas:
het is een echte racer, zeker. In met SP11 kan je zeggen dat hij zichzelf heeft opgewerkt van pay driver tot betaalde coureur (ook knap).
Maar de man is nooit echt een kampioensschaps man geweest; ooit een keer kampioen in een lagere klasse van de F3. In zijn 2e jaar GP2 was hij 2e (achter Maldonado).
En daarna dus paydriver.
En als hij zelf ECHT denkt dat hij kampioen kan worden, dan moet hij naar een psycholoog. Hij kan alleen kampioen worden:
ALS RB in 2022 echt de snelste wagen heeft
ALS RB in 2022 niet halverwege het seizoen bijgehaald wordt
ALS MV in 2022 vrij veel pech heeft.
Zie ik niet gebeuren.