Red Bull pakt de gridstraf voor deze race vanwege tactische redenen.
De kwalificatie van de GP van Nederland (dat is dit land!) verliep gisteren niet helemaal zonder haarscheurtjes. Op sommige banen is het vrij eenvoudig om te kwalificeren en is de uitslag ook vrij voorspelbaar. Lang leve de grote, lange en wijde banen.
Maar Zandvoort is klein, kort én smal. Dus dan is kwalificeren nog best lastig. Al helemaal in Q1 waar het heel erg druk is. Daar kwam Sergio Pérez achter. Ondanks dat hij net een knispervers contract in zijn handen heeft, wil het nog niet vlotten na de zomerstop. In de GP van België wist hij zich redelijk te kwalificeren, maar reed hij zijn auto kort in de installatieronde.
Nieuwe motor
Gisteren wist hij niet eens Q2 te halen. Nu waren daar allerlei reden en verklaringen voor. De ‘baan’ werd eind het einde van Q1 een stuk sneller, Pérez kwam nét te kort en dankzij een rode vlag-situatie kon de Mexicaan zijn niet verbeteren. Mede dankzij die uitzichtloze positie heeft Red Bull besloten om de motor van de RB16B van Sergio Pérez te vervangen.
Tijdens de GP van Hongarije liep de Mexicaan heel erg veel schade op vanwege een overijverige Valtteri Bottas. Net zoals Verstappen met Hamilton tijdens de GP van Engeland overkwam, had Pérez geen schuld, maar moet hij ergens dit seizoen wél een nieuwe motor krijgen. Daardoor pakt Red Bull een gridstraf op Zandvoort.
Red Bull pakt gridstraf (maar beperkt)
Omdat het verschil tussen P16 en P20 niet zo groot is, heeft Red Bull besloten Sergio een nieuwe motor te geven. Hierdoor heeft hij in elk geval een ‘verse’ motor in de pool. Dus ondanks dat er een veel grotere gridstraf staat voor het wisselen van de motor, kun je niet verder naar achteren dan nummer laatst. Klein voordeel bij een nadeel.
De GP van Nederland op Zandvoort start vanmiddag om 15:00!
Robert zegt
Achteraan beginnen kan je ook net buiten de chaos van de eerste bochten houden. En gezien het aantal incidenten tijdens de vrije trainingen en kwalificatie, zou Perez dan van P20 nog wel eens verrassend ver naar voren kunnen komen.
pomoek zegt
Heeft mazepin nu nog een straf gekregen?
SpeedGeek zegt
Nee. Vettel is zelf naar de wedstrijdleiding gegaan om te melden dat Mazepin en Schumacher er ook niet veel aan konden doen. Vettel heeft zelf aangegeven dat er simpelweg te veel auto’s op dat kleine stukje baan reden.
In samenspraak met de vertegenwoordigers van het team, Schumacher, Vettel en Mazepin is er geen straf uitgedeeld.
ghini zegt
@SpeedGeek: die Vettel he.. Ik vraag me wel af of voor die drukte tijdens kwali geen betere oplossing is. Max aantal wagens tegelijk op de baan splitsen in 2 groepen, iets.. nu is het soms gevaarlijk (meestal goede beweegreden voor wijziging) maar het is ook te veel gokken.. Niet alleen op Zandvoort. Ipv om beste tijd gaat het om het überhaupt kunnen rijden van snelle ronde.. zo is het concept van kwalificatie volgens mij niet bedoelt..
SpeedGeek zegt
Volgende week op Monza gaan we inderdaad een herhaling zien van de drukte tijdens de kwalificatie. Ik vond het overigens meevallen maar dat terzijde.
Het probleem is natuurlijk dat als je ze gaat splitsen in groepen je teams gaat krijgen die gaan klagen omdat de omstandigheden niet gelijk zijn.
Stel je voor dat RBR bezig is met kwalificeren en 5 minuten later Mercedes de baan op mag om te kwalificeren en het plots hard gaat regenen. De onrecht zal dan niet te bevatten zijn, aldus Wolff.
SvenB zegt
@SpeedGeek: er is een hele simpele oplossing.
In plaats van een uiterlijke tijd dat je over de start/finish moet komen om je ronde te mogen maken moeten ze een uiterlijke tijd hebben dat ze de pitsstraat uit moet rijden.
Dan kunnen ze daarna allemaal rustig positie kiezen. Uiteraard wel met de voorwaarde dat er een minimale snelheid wordt aangehouden.
pvg100 zegt
@SpeedGeek: kan je toch oplossen door elke groep een vaste aantal afvallers te nemen. Bv: de drie traagste van elke groep vallen af, punt. En de twee groepen zijn gemakkelijk gemaakt, gewoon één auto van elke team.
rolov zegt
@SpeedGeek: die Vettel wordt een beetje de grandpa van het veld. Sussen en pappen.
e38ossie zegt
@SpeedGeek: typisch Vettel. Dat is nog écht een sportieve rijder.
musclecar85 zegt
@SpeedGeek: wat is die Vettel in de tijd van AM veranderd tov in de tijd van Ferrari. Echt een toffe vent geworden waar ik nu een grote gunfactor voor heb.
mark997gt3 zegt
@musclecar85: aan de ene kant toffe peer. Maar toen is nog een asshole was won ie. En dat is het grote verschil. Het maakt hem allemaal niets meer uit. Hij vindt het leuk om te rijden en is het heilige vuur toch wel beetje kwijt!
ericd zegt
Waaom niet pre-kwalificeren in twee badges: dus twee keer 10 auto’s op de baan? Hoeft niet noodzakelijk in de volgorde van geboekte race snelheid in de 3de training. Maar wel 1 auto per renstal. Minder kans op kostbare ongelukken.
Je krijgt dan in plaats van: van 20 naar 15 naar 10…
Van 2 x 10 naar 10.