Red Bull teambaas Christian Horner verschaft duidelijkheid over de problemen voor Red Bull gisteren tijdens de Grand Prix van Europa.
Vette graining, dat was waar Max Verstappen en Daniel Ricciardo mee te maken kregen in de eerste helft van de race in Baku, gisteren. Max liet gisteren al weten dat hij al slijtage voelde na twee ronden racen. Het eerste gevolg van die problemen was dat er overgestapt moest worden op een tweestopstrategie in plaats van de geplande enkele pitstop. Maar ook op de tweede set banden waren de Red Bull auto’s niet snel genoeg. Zowel op de soft als de supersoft compound liep het allemaal voor geen meter.
Er kwam pas verbetering toen de Red Bulls bij de tweede pitstop wisselden naar de medium compound. Op die banden wist Max zelfs de op twee na snelste ronde te noteren, bijna acht tienden sneller dan zijn teamgenoot de hele race wist te rijden. De oorzaak voor de graining ligt bij de downforcesettings die het team gebruikte. Doordat met weinig downforce gereden moest worden om enigszins mee te komen op het rechte stuk, kwamen de auto’s in een zeer beperkt window waarin de banden goed gehouden konden worden. Dit bleek dus ook mis te gaan, gisteren. Uiteindelijk waren de problemen met (met name) de zachte en superzachte Pirelli’s dus een gevolg van het rijden met weinig downforce.
Het team analyseert waar het precies is fout gegaan. Los van de problemen met de banden waren ook de remmen behoorlijk aan het einde van hun Latijn tegen het einde van de race, iets waar met name Daniel Ricciardo (die zich overigens veel beter gekwalificeerd had dan Max) last van had tegen het einde van de race. Dat zou ook kunnen verklaren waarom Max Verstappen nog ze snel op hem inliep in de laatste ronden.
martinus zegt
Gemiste kansen, gemiste punten in Baku.
Maargoed er zijn nog 13 races te gaan.
Daar moeten nog wel 3/4 podia voor Max of Daniel tussenzitten.
E34M5Touring zegt
Je zag bij sommige auto’s ook echt enorm veel remstof bij het remmen. Echt ‘wolkjes’ om het zo maar te zeggen. Was me nog niet eerder opgevallen. Bij Button zag je het een aantal keer echt duidelijk. Kan ook bijna niet anders gezien de rechte stukken en de scherpe bochten die daar op volgden. Dus voor de techniek was dit blijkbaar een zwaar circuit. Des te knapper dat er zo weinig ongevallen en pechgevallen waren.
rob5nismo zegt
@E34M5Touring: vorig jaar rusland bij sianz dat waren dikke wolken remstof
Tonnie zegt
@E34M5Touring: ik denk ook niet dat het zozeer aan het circuit ligt dat het een wat minder spannende race was, maar juist de focus en kundigheid van de coureurs die zo bijzonder weinig fouten hebben gemaakt deze race. Ik denk dat de door de zware belasting van het materiaal en de risico’s van de muren die zo dichtbij stonden net dat beetje extra focus hadden.
skinnybmw zegt
@E34M5Touring: zie je ook vaak op Canada, lange rechte stukken en dan vol in de ankers.
E34M5Touring zegt
@skinnybmw: Het is me eerder nooit zo opgevallen. Moet ik wel zeggen dat het door TV ook duidelijk in beeld werd gebracht aan de hand van een slo mo. Maar je zag het bij veel auto’s op een gegeven moment. Geeft toch wel aan dat de techniek te lijden heeft gehad onder dit circuit. Wellicht lag daar ook de uitdaging in plaats van het inhalen op onmogelijke plekken.
skinnybmw zegt
@E34M5Touring: Ja, het ziet er mooi uit, vind ik. Zijn er afgelopen race auto’s geweest met rem-problemen, eigenlijk? Op Canada zie je vaak uitvallers door kapotte remmen. Maar dat is tegenwoordig minder het geval.
peug206 zegt
Nog even dan is het in de formule 1 wie theoretisch de snelste race rijd wint en hoeven ze alleen nog maar de baan op om de qualificaties te rijden… weg regelement en trappen. It ain’t over til you’ve crossed the line first.
ihrte zegt
Lesson’s learned, op naar Oostenrijk!
viezefreddyw zegt
@ihrte: Oostenrijk is ook een erg lastig circuit voor de Red Bulls. Kijkend naar de resultaten van de laatste jaren moet je blij zijn als beide Red Bulls rondom P5, P6 komen te zitten.
ihrte zegt
@viezefreddyw: voorgaande jaren hadden ze Max niet en bovendien rijden ze op de Redbull Ring, niet zo pessimistisch hé ;-).
gregorius zegt
Dingen die je test in je long-runs op vrijdag.
Maar toen was het niet zo warm en de RB’s hadden problemen.
Ach, beter hier dan op een circuit waar ze wel op het podium kunnen rijden.
pinut187 zegt
Je zou verwachten dat ze dit met simulatie programmas en berekeningen toch wel wat beter hadden kunnen voorspellen.
berlinetta zegt
Zo saai als de race zelf was, zo zwaar is dit circuit voor de autos.
sracert zegt
Saaie K*t Race en waar was het publiek nou toch Bernie? GAAAP op naar een echt circuit graag.
epimetheus zegt
@sracert: t publiek daar heeft niet genoeg geld voor een ticket ?
martijn11 zegt
De volgende keer gaat het zeker beter
Dutchdriftking zegt
Jammer, anders hadden beiden beter kunnen scoren.
pomoek zegt
Okay, de rode en gele banden hebben een relatief zachte compound. Wat graining betreft begrijp ik van deze sitehttp://insideracingtechnology.com/tirebkexerpt3.htm: “The cause, typically, is overly aggressive driving with a tire that is too soft and grippy for the conditions or the driver has overworked the tires before getting them up to a working temperature”.
Ik zou zeggen dat dit juist gebeurd bij een hoge downforce. Maar Red Bull zegt nu dat dit gebeurde bij een lage downforce?
E34M5Touring zegt
@pomoek: Minder downforce geeft een ‘losse’ auto die meer beweegt en glijdt. En dus de karakteristiek heeft van een agressieve/aanvallende rijstijl (denk aan blokkeren met aanremmen, eerder op het gas willen, meer ‘beweging’ in de auto etc.).
pomoek zegt
@E34M5Touring: Dank je.
lincoln zegt
Goh ..
Dus het was niet dat de beste gewonnen heeft ??
Slappe kneuzen verklaring ..
lekbak zegt
@lincoln: staat iets in de brand omdat het heet is, of is het heet omdat het in de brand staat?
De beste heeft de juiste banden gekozen, en gewonnen.
ablogjunk zegt
@lincoln: Waar zie jij staan dat ze bij Redbull beweren dat ze bij een juiste bandenkeuze gewonnen hadden?
exclusieviteitsfreak zegt
Het is moeilijk te vatten, is ’n team met peperdure onderdelen bezig, blijkt dat sommige componenten voor o.a. de downforce niet optimaal waren, dit noem ik letterlijk professioneel gepruts, het team krijgt tijd genoeg om alles optimaal te krijgen tussen twee races, tenzij er nog een onderdeel moet ontworpen en gecreëerd worden, maar dat hoort tot de ontwikkelingsfase van een nieuwe bolide.
En dat voor ’n bolide die handen-vol geld kost. Problemen die er mogelijk kunnen zijn, moeten net voor de kwalificaties opgelost zijn, maar kunnen tussen twee kwalificaties eventueel nog fijn getuned worden, zo zou het in de praktijk mogelijk nog kunnen . . .
evian zegt
@exclusieviteitsfreak: De componenten waren wel optimaal, maar je moet altijd een keuze maken in de afstelling voor de downforce. Red bull heeft voor heel weinig down force gekozen zodat ze nog enigszins konden meekomen op het rechte stuk. Hoe minder down force hoe sneller op het rechte stuk, maar hoe minder grip in de bochten. Als je hierdoor veel gaat glijden (grainen) veroorzaakt dit veel banden slijtage.
Wat ze beter hadden moeten doen is in p3 met weinig downforce een lange run testen en kijken hoe de banden zich houden. Volgens mij hadden ze in Canada ook al het zelfde probleem met weinig down force. Maar het temperatuurverschil tussen de zaterdag en zondag was in Canada vrij groot dus dan weet je ook niet goed wat de banden de volgende dag doen.
Conclusie ze hebben iets te veel risico genomen door met heel weinig down force te rijden, omdat ze anders geen top snelheid hadden. Helaas risico’s nemen hoort bij de sport.
eefie zegt
Waarom moeten ze altijd met een slappe verklaring komen
ablogjunk zegt
@eefie: Er zal wel vraag naar zijn waarom de resultaten tegenvielen. Dus maken ze een analyse om dat vervolgens uit te kunnen leggen. Is nou niet slap te noemen, maar gewoon de feiten op tafel leggen.