Bij Red Bull zijn ze niet bang voor een te trage auto door de reglementswijzigingen.
Op dit moment zijn er twee Formule 1-auto’s veel beter dan de rest. De Red Bull RB16B en Mercedes W12 zijn bizar veel sneller dan alle andere auto’s op de grid. Het is wel afhankelijk van de coureur, trouwens.
Met M. Verstappen of L. Hamilton achter het stuur van respectievelijk de Red Bull en Mercedes zijn die twee auto’s aanzienlijk sneller dan de rest. Sommige wijze mensen bezigen de term: een auto is zo goed als de tweede rijder. Dan kunnen we tot de conclusie komen dat de Mercedes dit jaar (veel) beter is dan de Red Bull. Alweer. Bottas presteert immers veel beter dan Pérez.
Helmut Marko
Dat verschil lijkt groter te gaan worden. Want zoals collega @nicolasr al kon mededelen, moet Red Bull zijn vleugel aanpassen vanaf de GP in Frankrijk. De huidige vleugel kan onder zeer hoge snelheden iets ‘flexen’, waardoor deze net even wat lager is en je dus iets meer topsnelheid hebt op het rechte stuk. Het is een grijs gebied, maar vanaf de GP van Frankrijs dus niet meer. Gaat Red Bull nu ineens een stuk langzamer dan voorheen? Volgens Helmut Marko niet.
De oud-24 Uur van Le Mans-winnaar laat het volgende namelijk weten aan Motorsport Total:
De vleugel kwam altijd door de tests van de FIA. Dat is van cruciaal belang. Er komen nu nieuwe criteria waaraan de vleugel moet voldoen. Het is altijd zo dat met reglementswijzigingen het grijze gebeid wordt opgezocht. Maar het is niet alleen Red Bull die wordt aangepakt, er zijn andere teams die hier ook mee te maken hebben.
Helmut Marko
Daarnaast is Marko het niet met Lewis Hamilton eens. De Britse record-coureur suggereerde dat de Red Bull zo 0,3 seconde per ronde sneller zou zijn. Ook beweerde Hamilton dat hij kon zien dat de vleugel bewoog. Dat is bijzonder indrukwekkend om vast te kunnen stellen.
De reden voor de kleinere vleugel is omdat we te langzaam zijn op de rechte stukken met de reguliere vleugel. Toen Hamilton achter ons reed, zag hij dat we relatief snel zijn op het rechte stuk. Die winst schreef hij toe op het flexen van de wing.
Helmut Marko
Red Bull niet bang
Het is duidelijk dat Red Bull (en met name Verstappen) meer performance uit hun auto (moeten) wringen. Daarmee zijn ze nu iets langzamer dan Mercedes. Mercedes ligt hiermaa op koers voor (nog) een rijderskampioenschap en constructeurstitel. Gaan ze de titel nu nog sneller binnenhalen dan normaal? Volgens Mark valt het nog wel mee hoe groot het verschil in performance gaat worden
Het is sowieso niet een nadeel dat doorslag gaat geven voor het kampioenschap. Het zijn gewoon strengere controles die we krijgen. Dat gebeurde ook toen we zo dominant waren in de periode 2010 – 2013. Het is vrij normaal. Tijdens de kampioenschapsjaren moesten we de vleugel per seizoen twee tot drie keer aanpassen.
Helmut Marko
hassani zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
alfapeter zegt
Er is toch helemaal geen sprake van een reglementswijziging, enkel van een strengere controle. Als RB zijn spoiler moet wijzigen dan betekend dat dus dat ze niet voldeden aan de geldende regels.
willeme zegt
@alfapeter: Daar kun je idd een boom over opzetten ;-).
De regel was eerst dat de vleugels onder een bepaalde druk niet mochten flexen.
Nu is de regel dat de vleugels niet mogen flexen bij een (veel) hogere belasting.
De wijziging gaat pas in bij Frankrijk, dus in Baku en Monaco kunnen ze nog de oude vleugel gebruiken
sportevo zegt
@willeme: de regels geven ook aan dat de FIA op het gebied van die druk mogen aanpassen:
3.9.9 In order to ensure that the requirements of Article 3.8 are respected, the FIA reserves the right to introduce further load/deflection tests on any part of the bodywork which appears to be (or is suspected of), moving whilst the car is in motion.
Dus ja, het is een aanpassing, maar niet een aanpassing die geheel onverwachts komt als men de regels goed kent.
De geest van deze regel is ook dat het niet de bedoeling is dat vleugels (of ander bodywork) kan bewegen (los van de DRS).
alfapeter zegt
De cynische realist in mij zegt dat het bij regels en wetten om de letter gaat en niet om de geest.
sportevo zegt
@alfapeter: en daarom zullen regels wel eens aangepast moeten worden zodat ze beter in de geest passen.
Mooiste voorbeeld is wel Maus Gatsonides en de slalom wedstrijden van vroeger.
saxoke zegt
Zoals k al eerder zei. Een eeuwige 2e.
SpeedGeek zegt
Volgens mij is dit al een langer slepend verhaal. Op Silverstone 2020 werd er bij de Mercedes ook ontdekt dat de achtervleugel naar de binnenzijde van de bocht beweegt tijdens een snelle bocht. Iets wat natuurlijk volledig tegen de natuurkunde ingaat. Ook toen al werd er gesproken over dat Red Bull Racing een achtervleugel had die naar beneden kantelde.
Denk dat niemand zich er echt zorgen om zal maken en er al lang een oplossing op tafel ligt.
elemento zegt
@SpeedGeek: volgens mij beweegt en leeft mercedes formule 1.auto. alles kunnen ze aanpassen. Stuur gedoe zijn we ook vergetem
clubbtraxx zegt
Kijk maar eens naar de eerste de beste onboard cam naar de Mercedes voorvleugel. Je ziet dat de delen vlakker gaan liggen naar mate de snelheid toeneemt. En niet zo’n klein beetje ook. Dus Lewis kan wel lekker naar RBR wijzen maar zijn renstal doet het zelf ook gewoon. Maar goed, niks nieuws onder de zon.
flyerbunch zegt
Zucht.. hierbij nogmaals de video waar het om draait. 🙄
https://youtu.be/YBWUefSl5tI
560pk zegt
@flyerbunch: ik zal wel blind zijn hoor, maar ik zie geen flex
(Niet bij Mercedes, niet bij Red Bull)
bernoulli zegt
Wat is het ineens voor een trend om overal de Flex vanaf te halen? Eerst Ronnie, nu weer de Red Bull. Houdt het dan nooit op???