Red Bull Racing zet alles op alles om ervoor te zorgen dat Max Verstappen toch kampioen kan worden.
Het comfortabele gemak waarmee Verstappen overwinning na overwinning wist te behalen is compleet weg bij Red Bull. De sfeer lijkt wel 180 graden gedraaid binnen het team. Winnen gaat alles behalve makkelijk en het team van de Nederlander doet er nu alles aan om maar in de buurt van het podium te komen.
Speciale Red Bull livery
Voor de aanstaande Grand Prix van Singapore dit weekend was het de bedoeling dat de auto’s van Perez en Verstappen met een speciale livery zouden rijden. Dat doet het team wel vaker, dat zijn ontwerpen getekend door een fan die hiervoor een wedstrijd gewonnen heeft. Eerder dit jaar zagen we zo’n livery tijdens de Grand Prix van Engeland op de auto’s van Red Bull.
Red Bull heeft echter besloten het ontwerp in de prullenbak te gooien. Althans, ze gaan dit weekend en ook tijdens de GP van Amerika niet rijden met het unieke ontwerp. Het heeft alles te maken met de verf die nodig is voor de livery op de auto.
Het team ontdekte dat de livery gewicht toevoegt. Ongeveer een kilogram. Daarmee zou de auto per ronde 0,03 seconden langzamer zijn in vergelijking met de traditionele ontwerp van het team. Een paar maanden geleden kon Red Bull dit zich nog gemakkelijk veroorloven: Max Verstappen kwam met gemak over de streep, terwijl zijn concurrenten vele seconden later over de finish kwamen. Dat comfort is nu helemaal weg, elke (mili)seconde telt.
Lullig voor de fan die de ontwerpwedstrijd won. Maar diezelfde fan zal er vast begrip voor hebben nu de WK-winst van Max Verstappen helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Als Red Bull zo doorsukkelt als het nu gaat kan Max zich geen wereldkampioen over 2024 noemen. De comfortabele voorsprong slinkt iedere Grand Prix. Punten zijn keihard nodig. Een héél ander Red Bull Racing zoals we het team kennen. (via motorsport.com)
ghengiskhan zegt
Bovendien neemt Max de ochtend voor de race nog een kopje laxeermiddel. Hoppa, weer 0,03 seconden per ronde gewonnen.
b00st zegt
Vergeet niet de full body wax en het uitvoerig snuiten van de neus.
Johanneke zegt
Ben benieuwd of ze nog iets gaan doen aan de achtervleugel van mclaren. Die buigt flink achterover. Dus ze kunnen met grotere vleugel rijden, op de rechte stukken hebben ze daar geen last van. Zag je mooi in Baku, Piastri een grotere vleugel dan leclerc, even snel op de rechte stukken, want piastri genereerde zijn eigen mini drs door de buigende spoiler.
harrie zegt
Ja bijzondere en slimme vinding.
De FIA gaat dit jaar niks meer doen aan de twistende voorvleugels van McLaren en Mercedes, dus ik betwijfel of ze deze achtervleugel wel aan gaan pakken dit seizoen.
Wat dat betreft lijkt het er op dat de geest van de reglementen niet altijd leidend is in het al dan niet verbieden van vindingen in het grijze gebied, maar een ander motief zoals het creeeren van kunstmatige spanning in het WK.
Er is dit jaar wel vrij abrupt een TD uitgekomen waarin asymmetrische remmen verboden werden waarna een zeker dominant team opeens geen deuk meer in een pakje boter sloeg.
Maar spannend is het nu wel, dus mij hoor je niet klagen.
't Peugje zegt
@harrie – “De FIA gaat dit jaar niks meer doen aan de twistende voorvleugels van McLaren en Mercedes”
Waar heb je dit gelezen? Naar mijn weten doet de FIA steekproefsgewijs na elke race controles, ook van de vleugels want hier zijn gewoon regels voor. Bij overtreding wordt de desbetreffende auto gediskwalificeerd. En je zegt “bijzonder slimme vinding” maar dit is al jaren een topic, vorig jaar ging het bijna nergens anders meer over en werd Red Bull hier van beschuldigd.
Het enige wat de FIA niet doet is autoblog.nl lezen of ander soort media en daar de steekproeven op baseren. En maar goed ook zou ik zeggen.
harrie zegt
Ze testen inderdaad op flexende vleugels, en daar zijn regels voor geschreven en wat (beperkte) statische testen voor bedacht.
De vleugels van McLaren en Mercedes voldoen aan die huidige regelgeving en komen de statische testen door maar twisten onder belasting tijdens het rijden op een andere manier.
Sinds Spa doet de FIA hier onderzoek naar dmv extra camera’s, maar ze hebben al aangegeven hier dit jaar niks meer aan te gaan doen.
Deze achtervleugel van McLaren is hetzelfde verhaal, voldoet aan alle statische testen maar tijdens het rijden gebeurd er toch wat bijzonders wat in principe tegen de geest van de reglementen is, maar niet illegaal.
't Peugje zegt
@harrie – Dan moet ik je gelijk geven. Als de testen niet meer veranderen dan (lees: met een paar knijpers en zandzakken) zal de uitslag hetzelfde blijven. Mijn opa zei altijd; als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Dat is hier niet anders.
Richmond zegt
De testen moeten natuurlijk ook uniform zijn, terwijl het punt van doorbuiging per team kan verschillen. Dus de Fia kan het hele testen aanpassen en nog steeds kunnen teams een loophole vinden.
Johanneke zegt
Ja maar is de proefopzet goed. Op camera beelden zie je dat er duidelijk beweging in de vleugels zit op snelheid. Maar als de vleugels wel door een brakke test heen komen kunnen ze door. Terwijl de regels zijn: geen bewegende delen.
Edge zegt
In het verleden zouden achtervleugels ook teveel buigen terwijl ze door de statische tests kwamen. Toen heeft de FIA gewoon midden in het seizoen teams verplicht vier fluorescerende, contrasterende stickertjes op voorgeschreven plekken op de achtervleugel te plakken zodat ze alsnog op basis van camerabeelden konden beoordelen of de vleugels legaal waren of niet. Uiteindelijk bleek dat een storm in een glas water, want alle achtervleugels zaten binnen de marges van wat de FIA acceptabel achtte, maar ik zie niet in waarom ze eenzelfde tactiek niet hier kunnen toepassen.
Richmond zegt
Het is al een topic zolang als de F1 vleugels heeft. Is mooi dat ze de grenzen opzoeken
mashell zegt
Dat is toch heerlijke ironie dat Red Bull dat in de Vettel tijd met twijfelachtige flexibele vleugels reed nu verslagen wordt door anderen met flexibele vleugels.
Johanneke zegt
Absoluut. Is het beiden fout? Absoluut. Maar ironisch zou het wel zijn ja.
Richmond zegt
Nee de TD was niet bedoeld voor dit seizoen, maar voor de regels van 2026. Ze hebben alleen de verwoording aangepast. Het stond al in de regelementen dat her systeem niet asymmetrisch mocht zijn. En aangezien geen enkel team er iets over heeft gezegd en er ook geen bewijs is dat red bull het had, is er niks aan de hand. Betreft de vleugels de Fia houdt zich vast aan hun eigen testen en daaraan voldoen ze allemaal
't Peugje zegt
Drastische beslissing? Drastische click bait zou ik zeggen haha.
Toch merk je hieraan dat de hele organisatie op scherp staat. Ik blijf het een vreemde sport vinden, zo ben je koning keizer admiraal, zo mag je blij zijn 4e of 3e te worden. Ik hoop wel dit jaar nog een paar speciale Max acties te zien die we in het begin van zijn F1 carrière ook zagen. Niet de beste auto, wel de beste rijder. Dat hebben we al even niet gezien en horen we een hoop gemopper. Dat kan natuurlijk komen doordat de auto echt zo slecht is, maar de auto van Checo leek vorig weekend toch weer wat aan de betere hand. Max is er zelf ook bij om de auto goed af te stellen, dus ik verwacht wel nog wat meer van Max dit jaar.
mashell zegt
Eigenlijk zien we nooit dat een team zo ver wegzakt in het seizoen. Er lijkt meer aan de hand te zijn dat ze naar buiten brengen.
sportevo zegt
Ik kan mij alleen BrawnGP herinneren. 6 van de eerste 7 races gewonnen en vanaf toen was het niet veel meer.
Allison Burgers zegt
Ja, de parallel met Brawn is treffend.
Toch denk ik dat Verstappen het, net als Button, op zijn tandvlees gaat redden. Norris komt met veel te kleine stapjes dichterbij en er zijn nog maar 7 weekenden. Sterker nog, van de 7 wedstrijden sinds de laatste zege van Verstappen is hij alsnog in 3 weekenden uitgelopen en heeft Norris maar 1 wedstrijd gewonnen.
brammetjedeb zegt
Dat scenario deelde ik voor de zomerstop ook, maar als er in Austin geen verbetering is ga ik toch met samengeknepen billen de laatste weken in en vrees ik het ergste.
okdoei zegt
Barichello heeft later in het seizoen nog 2x gewonnen.
Dit terugval kwam – zoals ik het me herinner – omdat BrawnGP een ontzettend slimme diffuser hadden ontworpen door een maas in de regels/regels anders te interpreteren dan anderen. Deze hebben de rest van de teams daarna ook toegepast omdat het -ondanks protesten-legaal bleek.
Jenson Button is wel kampioen geworden dat jaar.
De terugval van RBR is gewoon raar, ja, ze hebben dingen slimmer gedaan dan anderen in t verleden en die anderen zijn bij maar dat je dan zo ver terugzakt in de pikorde is wel apart.
Verwacht wel dat RBR nog hier en daar een podium pakt. Geen idee waarom, maar lijkt me stug dat ze opgeven en niks vinden om te verbeteren.
Wicos zegt
De nachtrust van de heer Verstappen schijnt niet zo best te zijn.
brammetjedeb zegt
Zit jij op zijn nachtkastje?
mark997gt3 zegt
Idd. Van zeer dominant naar 4e team. Kan me ook niet herinneren dat het ooit eerder is voor gekomen. Zeker niet de 35 jaar dat ik F1 kijk.
brammetjedeb zegt
Mja, maar de tijd dat Max zijn speciale acties plaatste was een kampioenschap geen optie. Die risico’s konden met gemak genomen worden. Dat is nu anders: een DNF door een gewaagde actie is crusiaal. Het is allemaal iets berekenender dan de periode vóór 2021. Wat niet wegneemt dat het nog steeds de beste coureur op de grid is en het zeer zeker nog niet verleerd is.
harrie zegt
Klinkt als nonsense, alsof ze dan opeens over het minimum gewicht gaan. De standaard livery heeft ook massa.
Zal wel iets zijn met kosten besparen zijn na weer een dure crash van Perez, of de snelle houtje touwtje updates waar ze nu mee aan het experimenteren zijn en dat belangrijker vinden dan tijd en energie te steken in een leuke livery.
Allison Burgers zegt
Hamda Al Qubaisi krijgt de speciale livery wel op haar F1 Academy-bolide.
Richmond zegt
We missen er niks aan, zo mooi zijn die liveries niet
HZW zegt
Volgens mijn worden de doorbuig testen gedaan met gewichten op de vleugels te zetten.
Maar verticale belasting is heel wat anders dan horizontale belasting, alle vleugels komen door de verticale belasting test.
Maar een horizontale belasting test is er niet, want bij een rijdend voertuig is de vleugel belasting heel anders dan bij een stilstaand voertuig met gewichten op de vleugels geplaatst.
dracae zegt
Of vleugels en andere onderdelen legaal zijn is in de F1 al heel lang een ingewikkeld proces. Interpretaties, testen, heel veel gepraat.. en geschipper.
De FIA wil, lijkt me, vooral spektakel en daarvoor is het soms best handig om een team een voordeeltje te gunnen..
het eerste kampioenschap van Verstappen was een seizoen vol dubieuze beslissingen, waardoor het eerst heel lang spannend beleef, terwijl Max al lang kampioen had kunnen zijn.. en dan aan het eind was er een controversiële beslissing nodig om dat toch te laten gebeuren.
Ik snap niet helemaal hoe Mercedes zo lang weg kwam met dominantie, maar het een beetje hinderen van dominante teams of helpen van andere teams is niks nieuws.
Ik weet natuurlijk niet of dit nu een rol speelt, of heeft gespeeld, want als het al uitkomt is het vaak veel later wanneer iemand uit de school klapt.. Ecclestone heeft daar een handje van.. maart het lijkt me zeker een logische optie. Dit bovenop de nivellerende windtunnel tijden.
kennone zegt
Ķeer goed kakken leverd denk meer op