Mooie woordkeuze, Christian Horner.
De afgelopen weken werd het gerucht over een toetreding van het VW-concern in de Formule 1 steeds sterker. Nadat Autobild het verhaal nog even opklopte leek ‘Red Bull-Audi‘ in 2018 nog slechts een formaliteit. Volgens Autobild dan. Mocht er al een bijna-deal zijn geweest, dan lijkt deze met de komst van dieselgate van tafel. Als VW Miley Cyrus is, dan is dieselgate haar wrecking ball.
Red Bull heeft al eerder gemeld er de brui aan te geven als het niet per 2016 een competetieve motor heeft, waarmee het zich wederom een slecht verliezer toont: eerst laat het Renault keihard vallen als succes uitblijft, en vervolgens denkt het eenzijdig zijn koffers te kunnen pakken uit de hele F1 terwijl het wel een commitment tot 2020 heeft gemaakt, en de daarbij behorende voordelen geniet. U ziet het, Ferrari is niet het enige merk dat huilie doet als het even niet meezit in de F1.
Tegenover de Amerikaanse media liet teambaas (en Spice Girl-fan) Horner weten dat een evetuele deal met het VW-concern wat hem betreft in rook is opgegaan, wat betekent dat Red Bull zich of bij Ferrari voegt en daar blijft, of op zoek moet naar een nieuw vriendje.
Ik zie het niet instappen van VAG (let wel, hier is officieel nog nooit sprake van geweest) in de Formule 1 als een geluk bij een ongeluk, want ik zou er als VW-manager persoonlijk absoluut niet de toegevoegde waarde van inzien om mijn merk zich in de Formule 1 te zien manifesteren. *Kijkt met een schuin oog naar Honda, BMW en Toyota*.
agera zegt
Het maakt mij allemaal niks uit zolang het maar leuk blijft om naar te kijken
saikol zegt
@agera: dat is sinds dat hele nieuwe motorenreglement al om zeep.. 3 motorenleveranciers die 10 teams van motoren voorzien. Het zou veel leuker zijn als je met simpelere motoren zou gaan rijden zodat het aantrekkelijker is voor andere motorenbouwers om ook mee te doen aan de f1, denk aan merken als bmw, audi en zulk soort merken
gitaarknul zegt
@saikol: sowiso de regels omtrend motoren versoepelen, lijkt me mooi als er alleen vereiste prestaties zijn, zoals pk en koppelwaarden en voor de rest teams hun gang laat gaan, misschien klinkt dit heel dom, maar geeft wel heel veel ruimte voor een team om echt iets moois te maken
borro4 zegt
Slechte verliezer, omdat ze Renault keihard hebben laten vallen? Volgens mij hebben die gasten genoeg kansen gehad!
gijsso zegt
@borro4: Bij de vier opeenvolgende kampioenschappen van Red Bull, hoe vaak hebben ze de naam Renault laten vallen? Veel te weinig.
En nu het even kut gaat is het alleen maar de schuld van Renault. Lijkt me een beetje krom.
borro4 zegt
@gijsso: Ze hebben een jaar gehad om die fout te herstellen! Vorig jaar werd Renault niet zo vaak in een slecht daglicht gesteld als nu. Ferrari ging ook slecht en die heeft tenminste wel een redelijke motor.
gijsso zegt
@borro4: Bij Renault hebben ze die kans dus niet gehad. Vanaf vorig seizoen is er een engine design freeze voor Mercedes, Ferrari en Renault. Door een loophole kunnen nog zeer kleine aanpassingen gemaakt worden, maar een compleet nieuw ontwerp voor de motor is tot 2017 niet mogelijk.
Mercedes heeft geluk (en heel veel R&D budget) gehad dat ze het in een keer een goed ontwerp hebben gemaakt, maar door de engine desing freeze krijgen Ferrari, Honda en Renault ook de komende jaren niet de kans.
borro4 zegt
@gijsso: maar waarom is Ferrari dan wel zoveel beter geworden, terwijl je net zei dat ze ook een freeze hadden.
gijsso zegt
@borro4: Betere basis in 2014 dan Renault, plus die kleine aanpassingen die dus wel mogen.
borro4 zegt
@gijsso: oke! Maar ik heb ook gelezen dat Renault ook te laat was begonnen met bouwen aan de nieuw motor en dit ook hebben toegeven.
uncivilsum zegt
nu maar hopen dat het verder geen effect heeft op DTM, WEC etc
nord zegt
Schade alles ist vorbei.
Laten we wel stellen 24 uurs racen is leuk en duur maar ben je een echt grote jongen dan ben je kansrijk in de F1. Dat lieten BMW en Mercedes zien en dat wilde Audi graag ook.. Maar ja.
Dutchdriftking zegt
Ik vind het persoonlijk erg jammer. Hoe meer teams met een onbeperkt budget in de F1, hoe beter.
trustmeiamanengineer zegt
Scheisse.
Nu hoop ik toch echt dat Ferrari Torro Rosso overneemt als een soort B team. Alfa logo’s erop en gaan. Al is het alleen maar om zeker te zijn dat Max een goede wagen blijft houden.
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: helaas wordt Haas al zo’n soort team… Met alle support en onderdelen van Ferrari.
clarkson zegt
@trustmeiamanengineer: Alfa terug in de F1 zou wel leuk zijn. En misschien geen gek idee aangezien alfa bezig is met hun reborn project
gtwillem zegt
Volkswagen in de F1 is een uitstekend plan. Juist nu elke vorm van actie van VAG een oliedruppel op een gloeiende plaat is. Door in de F1 te gaan kun creëer je een rookgordijn, waardoor de rest van alle zorgen minder groot zijn.
ronnys zegt
@gtwillem: Daar zou je zo maar gelijk in kunnen hebben. Het probleem is alleen of ze nog genoeg contanten op de bank hebben. 12 miljard boete, auto’s terug nemen verkoop verboden enz het geld, ook bij Volkswagen kan een keer op!
clarkson zegt
Was cosworth ook niet bezig om een klanten motor te ontwikkelen?
Alfarobert zegt
Alfa’s met Ferrarimotoren en Max V.achter het stuurtje.Mooier kan het niet worden,haha.Hoe het ook gaat of staat.Ik kan me niet voorstellen dat Max volgend jaar GEEN stoeltje krijgt.Laatste race weer van de 17e na de 9e plek,weer de meeste plaatsen goedgemaakt.Max trekt kijkers.Zonder hem is de Formule 1 ineens niet leuk meer maar saai om na te kijken.Hij komt niet voor niks zoveel in beeld.
opgooier zegt
Met meer inzet hadden ze nog een Mercedes motor kunnen regelen, alleen is het nooit tot onderhandelingen gekomen. Nu maar hopen dat Ferrari motoren gaat leveren…
alfablog zegt
BMW en F1 had juist een sterke relatie destijds door het blok van de 4cilinder te gebruiken. Ferrari/BMW=sport en daarom associeer je dat wel met F1.
Bij Renault heb ik die associatie nooit gekregen.
VW met F1 kan niet, Porsche en F1 weer wel.
Hupke zegt
Hopen dat Jaguar een rijke indiër vind … of de gensterende kolen van cosworth terug wat verse zuurstof krijgen?
desjonnies zegt
De hele F1 loopt vol met omhoog gevallen mannetjes die als stampvoetende drie-jarige over de grond liggen te rollen als er iets fout gaat of het tegen zit.
Nu is Renault weer de pispaal, 4 wereldkampioenschappen maar die trekken we zo maar door de plee heen.
Ooit was er een tijd waarin het normaal was dat 1 of twee derde van het startveld kapot ging tijdens de race, dat vonden we toen normaal.
Toen vonden we het ook normaal dat er af en toe een dode viel in de F1
We vonden het zelfs normaal dat de teams een heel seizoen konden racen met een budget dat Mercedes of Ferrari nu uitgeeft voor 1 race – bij wijze van-
En dat is het probleem van de F1 : Ze hebben te veel geld. Ze hebben veel te veel geld, ze KRIJGEN veel te veel geld.
En dat genereert het zogenaamde Parkinson effect, omdat ze gewend zijn steeds meer geld te krijgen gaan teams steeds gekkere dingen doen en staat de sport lijnrecht tegenover de toeschouwer waarom het gaat.
Geef ze morgen het dubbele budget en overmorgen hebben ze nog meer nodig.
Daarom is de sport naar de kloten toe, geld, verwende mensen die niet gewend zijn aan tegenslag en die er niet mee om kunnen gaan en =nog erger= er niet positief instaan om een oplossing te vinden.
Geld, altijd weer dat geld, Subaru is met Prodrive ook op die manier ten onder gegaan, de budgetten werden steeds groter, waardoor er meer uitgevonden moest worden om het budget op te krijgen zodat het volgende budget nog groter zou zijn.
Dat we Impreza’s kregen met nonsens dingen erop die alleen maar tijdens een wedstrijd of kapot gingen en nodeloos gecompliceerd waren of voor vervelend oponthoud zorgden zodat de competitie lachend met de overwinning vandoor ging, dat deerde het management niet.
Er werd alleen maar over budgetten gesproken !
stephane8200 zegt
Interessant nieuws. Volgens mij heb ik dit al een week geleden geroepen omdat ik dit al verwachtte ;)
nwodkcol zegt
Zolang er een designfreeze is op de motoren vind ik het helemaal niet raar wanneer nieuwe leveranciers (en bijvoorbeeld Red Bull) de formule 1 weer verlaten. Er is niets te halen en ook is er geen mogelijkheid om aansluiting te krijgen met de topteams. Meedoen is niet belangrijker dan winnen en ook is het geen eerlijke competitie wanneer er geen mogelijkheid is om de opgelopen achterstand in te halen. Mercedes heeft een goede start gemaakt met de nieuwe motoren maar dat hoeft ze de komende jaren niet het alleenrecht op de troon te geven. Wanneer er geen competitie is hebben ze hier zelf toch ook niks aan?
Waarom nemen ze bij de formule 1 geen voorbeeld aan de MotoGP. Daar worden nieuwe merken met open armen ontvangen en krijgen ze meer ontwikkelmogelijkheden dan de gevestigde fabrieksteams. Wanneer het gat meer gedicht wordt, worden ook de regels gelijkgetrokken.
Ik hoop niet dat het zover zal komen dat bijvoorbeeld red bull stopt.. Het zou zonde zijn.