Want niemand mag met een flexibele achtervleugel rijden. Zelfs Red Bull niet.
Weten we nog? De Red Bull die het tijdens de wintertest in Bahrein zo goed deed? Eindelijk zou Max Verstappen een aanval kunnen doen op de Mercedessen van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas.
Afijn, na vier races heeft Lewis er nog steeds 3 gewonnen, maar dat de Red Bull snel is, dat behoeft geen verdere uitleg
Flexibele achtervleugel
Na de Grand Prix van Spanje van afgelopen zondag, kwam Hamilton met een opmerking over de achtervleugel van Verstappen. Die zou teveel bewegen en dus flexibel zijn. Dat had hij met zijn eigen ogen gezien toen hij er ronde na ronde dicht achter reed. Kort na het weekend kwam de FIA met het bericht aan de teams dat de tests om te controleren of vleugels teveel bewegen, werden aangescherpt.
Drie tienden
Al sinds een flink aantal jaren heeft de FIA in de regelementen staan dat er geen flexibele delen meer op de auto’s mogen zitten. En als je dat wel doet, speel je vals. Het zou de auto’s namelijk flink veel voordeel opleveren, in het geval van een flexibele achtervleugel op de Red Bull word gesproken over maar liefst 0,3 seconden per rondje. Voor een normaal mens is dat niks, maar in de wereld die Formule 1 heet is het welhaast een eeuwigheid.
De teams krijgen een maand van de FIA
In die tijd moeten de constructeurs ervoor zorgen dat er geen flexibele delen meer op de auto zitten. De tests worden dan flink aangescherpt. In het geval van Red Bull zou het enkel gaan om de achtervleugel die dus zou moeten worden aangepast, of Lewis moet de voorvleugel óók hebben zien bewegen in die paar ronden dat hij voor Max reed.
Om precies te zijn moet de eventueel aanwezige flexibiliteit op 15 juni verdwenen zijn. Of er ook andere teams zijn die zich zorgen moeten gaan maken, is niet bekend.
Helmut Marko vindt het allemaal wel best
De adviseur van Red Bull zegt dat er helemaal niks flexibel is aan hun achtervleugel. Er is volgens hem überhaupt helemaal niks mis met hun auto. Hij hamert erop dat de Oostenrijkse renstal alle tests van de FIA glansrijk heeft doorstaan. Het geeft volgens hem aan dat Mercedes bang is voor de snelheid van de Bulls en een kat in het nauw maakt volgens Marko rare sprongen.
Maar mocht blijken dat Red Bull wél vals speelt, dan gaan we dat pas merken na de race in Baku. Pas daarna gaat de FIA handhaven.
volvo480gtt zegt
Grappig dat een (naar verluidt) flexibele achtervleugel van Red Bull niet mag maar een “flexibele” ophanging voor van Mercedes geen probleem is, een “flexibel” stuur van Mercedes geen probleem is en “flexibel” omgaan met de lijnen (de baan) van een circuit door Mercedes ook geen probleem is…
Maar goed. Dat zal wel compleet anders zijn…
Erik zegt
Precies, dat is allemaal precies anders. Alles wat je noemt bij Mercedes is conform richtlijnen (o.a. tijdens het raceweekend uitgegeven), reglementen en goedkeuring.
Een vleugel bij RB (en andere teams) die meer doorbuigt dan volgens de reglementen bepaalt, is illegaal.
Wat het DAS-systeem betreft, dat was niet illegaal, alleen is het verboden vanaf 2021 om dit verder (door) te ontwikkelen. Daarnaast is in het reglement van de FIA opgenomen dat het systeem van MERC vanaf 2021 niet meer is toegestaan. Neemt niet weg dat er mogelijk wel weer iets anders bedacht wordt wat nog niet in de boeken staat.
notsobig zegt
@Erik: Dat van RB zou je net zo goed een maas in de wet kunnen noemen. Volgens de testen van de FIA voldoed hij namelijk, anders waren gestraft ervoor. In vind het daarom wel vreemd dat Mercedes de maas een seizoen lang mocht gebruiken en ervoordeel mee mocht hebben op andere teams, terwijl RB maar 2 maanden krijgt… Wat ik begrepen heb was een DAS systeem niet zomaar in de loop van t seizoen in te bouwen, omdat de auto te rigoureus aangepast moest worden, andere teams konden dus op zijn vroegst dit seizoen ook beschikken over een DAS systeem, precies wanneer het niet meer toegestaan is…
rollingstoned zegt
@volvo480gtt: Mercedes heeft dan ook wat betere banden met de FIA 😏
De “flexibele” voorspoiler van Mercedes lijkt immers ook geen probleem te zijn…
z3cabby zegt
@rollingstoned: ja, vooral de hele banden schijnen goed te zijn.
RiKe zegt
@volvo480gtt: Dat klopt, het gaat niet om een Mercedes. Daarom is het anders en moet het direct aangepast worden
Erik zegt
Het hoeft niet ‘direct’ aangepast te worden, ze hebben een maand de tijd en handhaven gebeurt pas na 2 maanden. RB kan de komende twee maanden nog illegaal punten scoren….
sollie1984 zegt
@volvo480gtt: het verschil is dat het DAS systeem voor iedereen was toegestaan in 2020 maar dat geen enkele ander team ervoor koos om het te gebruiken. En de tracklimits waren voor iedereen duidelijk in Bahrein, inhalen buiten de baan zou gestraft worden!
Erik zegt
Precies!! De andere teams zijn niet zo slim schijnbaar.
towi1989 zegt
Alles is flexibel
dedokter zegt
@towi1989: Mr. Bridger: everybody in the World is bent!
HZW zegt
‘Flexibele achtervleugel’ of niet, laat Max eerst maar eens zorgen dat hij de volgende race gaat winnen, anders maakt het al helemaal niets meer uit, en kan hij gedag zwaaien naar de WK titel.
De Azerbaijan race na Monaco zal ook wel weer een Mercedes feestje worden.
Jetlag zegt
Grappig dat wanneer Mercedes een onderdeel volgens een maas in de wet gebruikt, men hier moord en brand schreeuwt en wanneer Red Bull (naar verluidt) een onderdeel gebruikt die niet conform de regels is, men het bagatelliseert.
Maar goed, een artikel met (een combinatie van) Red Bull, Max, Mercedes en Lewis Hamilton erin is een goede vorm van clickbaits en levert veel objectieve discussies op…
negennegenzest zegt
Het verschil is dat Mercedes een maas in de wet gebruikt, dat vooraf afstemt met de FIA en die het vervolgens goed keurt.
Flexibele vleugels zijn al jaren verboden en dat staat ook expliciet vermeld. En dat is dus geen maas in de wet, maar gewoon het verbreken ervan, dat dát is precies het verschil.
jje003 zegt
Op zich is dat wel makkelijk te weerleggen. Overigens niet alleen Red-Bull, maar ook Alpine en McLaren liggen onder vuur voor het creatief omgaan van de regels op andere gebieden. Een geruime meerderheid is toch wel langzaamaan klaar met de complete hegemonie van Mercedes. De gevechten zijn best spannend en als MB gewoon niet meedeed waren er meerdere gegadigden voor een podiumplek. Als MB dan een aanklacht indient om de concurrentie uit de buurt te houden en alles oppermachtig gewonnen kan worden, ja dan vinden mensen Mercedes niet leuk.
mpgc zegt
Beetje een non-artikel dit. Flexibele vleugels zijn al geruime tijd verboden. De vleugel van RB is getest en goed bevonden. Een beetje flex zal overigens altijd mogelijk moeten zijn.als er helemaal geen flexibiliteit in zit zal de vleugel afbreken bij te veel stress. Dat dat levensgevaarlijk is mag wel blijken uit het ongeval van Ratzenberger in Monza.
negennegenzest zegt
Er zijn meerdere video’s te vinden waar de flex duidelijk te zien is. En dan hebben we het niet over een paar mm maar eerder een centimeter of 2-3.
En bij de flexibele voorvleugels was het precies zo, ze voldeden aan de statische test, maar net voorbij die grens van het test gewicht flexen ze. Dat is hier dus ook, dat is allemaal prima te engineren.
Richmond zegt
De sjoemelsoftware was ook legaal tot het niet legaal was.
Ja als de auto door de tests komt is hij op dat moment legaal, maar als tijdens de race de flex meer wordt dan toegestaan dan mag de FIA daar nog steeds op ingrijpen en nieuwe tests uitschrijven. Of dat eerlijk of leuk is, dat is een andere discussie. Maar de FIA past altijd continue de regels tijdens de wedstrijd aan.
giel zegt
Tsja wat is de definitie van flexibel? Dat is ook een lastige natuurlijk. Al die materialen als alu, koolstofvezel etc buigen/bewegen tijdens rijden.
Jetlag zegt
@giel: Zo simpel is de discussie ook niet, hoor.
Niet dat ik de reglementen (in detail) ken, maar ik weet wel dat het niet in zulk vrij interpreteerbare termen, als “vleugels mogen niet flexibel zijn” vermeld staat.
Naar mijn weten zijn de eisen minutieus gedefinieerd, waarbij men spreekt over “hoeveel kracht” op een “exacte plek van de vleugel” uitgeoefend dient te worden (waarschijnlijk inclusief bij welke temperatuur) en “hoeveel millimeters vervorming” er dan mag plaatsvinden.
alfapeter zegt
Het verbaast me dat de woorden zeurkousen en jankert hier nog niet gevallen zijn. Ze zijn nochthans perfect om enkele reageerders te omschrijven.
sportevo zegt
In dit filmpje is de mate van doorbuigen goed te zien:
https://youtu.be/YBWUefSl5tI
quincy zegt
Op deze manier is het wel heel duidelijk inderdaad. Thanks voor het delen.
Wat betreft Hamilton die dit zogenaamd ziet terwijl hij er achter rijdt, dat geloof ik niet. Dit is met die lijntjes in het filmpje nog enigszins lastig om te zien. En hij ziet het wel even als hij er achter rijdt.
flyerbunch zegt
@nicolasr 👍🏼😉
flyerbunch zegt
@flyerbunch: hier het filmpje waar het allemaal om draait!
flyerbunch zegt
@flyerbunch: https://youtu.be/YBWUefSl5tI
fapfap zegt
@flyerbunch: dom van RB om een camera te richten op een vleugel die zoveel beweegt
mout zegt
Dus, als ik het goed lees:
1) is het niet Red Bull, maar de hele F1 die opnieuw bekeken wordt
2) heeft Red Bull geen flexibele achtervleugel
3) hoeft op dit moment niemand iets aan te passen.
Best lastig, titels opstellen.
sportevo zegt
@mout: als je het YouTube filmpje een paar posts hierboven bekijkt, zit er wel degelijk beweging in die vleugel.
Maar als Red Bull van mening is dat er niets met die vleugel aan de hand is, dan hoeven ze inderdaad niets te doen en zich geen zorgen te maken.
theghost zegt
Of de “beweging” van die vleugel wordt veroorzaakt doordat er iets anders beweegt, dan is er dus nik met de vleugel mis, maar zit het ergens anders…
sportevo zegt
@theghost: dan nog steeds beweegt de vleugel.