Red Bull gooit schaduw op Mercedes. En het is niet eens Helmut Marko die de boude claims doet.
Dit keer is het namelijk teambaas Christian Horner die de verbale kogels afvuurt op Mercedes en Hamilton. De Brit is er namelijk van overtuigd dat Hamilton. toch een proponent van gelijke behandeling, keihard voorgetrokken wordt door Das Haus ten opzichte van Bottas. In een interview met onze Amerikaanse vrinden van ESPNF1 zegt Horner:
It’s obvious that Mercedes favours Lewis. You see it on strategy, the positioning of the cars and so on. Why wouldn’t they have put Bottas on a two-stop, for example, in Spa? That would have given him the opportunity to win the race. The problem is that everything is geared towards Lewis this year on his record-equaling campaign. The reality for Valtteri is that unless he qualifies ahead, he hasn’t got a chance.
Christian Horner, wil de concurrentie raken waar het telt
Verstikkende dominantie
De kritiek van Horner doet het natuurlijk goed bij de neutrale fan. Het verleden heeft immers uitgewezen dat het helemaal niet zo erg hoeft te zijn voor de spanning in het kampioenschap als één team dominant is, zo lang er maar onderlinge strijd is tussen de coureurs van dat team. Het beste voorbeeld daarvan is natuurlijk het legendarische seizoen van 1988, maar ook recentelijk waren 2014 en 2016 een stuk vermakelijker dan het huidige seizoen. De stelling van Wolff dat de saaiheid van de sport de schuld is van de zwakke concurrentie, gaat dus ook maar half op.
Bewussie?
Nou is de vraag natuurlijk: werkt Mercedes bewust mee aan de dominantie van Hamilton, of is HAM gewoon veel beter dan BOT? Horner meent dus dat het eerste het geval is. Enigszins ironisch, want onlangs zei Marko nog dat binnen Red Bull Racing Verstappen dit jaar vaak beter materiaal had dan Albon. Doch dat even daargelaten, is het wel aannemelijk dat Wolff en de zijnen HAM de beste spulletjes geven.
We weten immers dat LH44 vrij snel zijn speeltjes uit de wieg gooit als hij ook maar een beetje denkt dat er wat misgaat aan ‘zijn kant van de garage’, of dat nu technisch of tactisch is. Toen er wat motoren stukgingen in 2014 claimde Lewis al snel dat het ging om ‘iets meer dan pech’. De termen blijven altijd bedekt, maar je hoeft geen hele goede verstaander te zijn om de achterdochtige zure druiven te proeven. We wachten allemaal nog met smart op het boek dat Hamilton beloofde te schrijven na de clash met Rosberg in Spanje 2016.
Andere approach met Bottas
Na die epische saga met Rosberg, lijkt het team voor een andere approach gekozen te hebben. Toto geeft voor zijn nachtrust Lil’ Lewis gewoon maar zijn zin, wetende dat hij vervolgens in staat is de titels naar huis te rijden. Daarbij komt het argument van Horner ook nog om de hoek kijken.
Bij Mercedes weet men immers ook: als (eigenlijk wanneer) Hamilton volgend jaar zijn achtste pakt en Shuey inhaalt als Rekordmeister, zal hij voor altijd de geschiedenisboekjes ingaan met een link aan Mercedes. Dat is marketing van een niveau dat je zelfs met een commercial van Mika Hakkinen in een sauna niet evenaart. Zodoende lijkt de boodschap van Mercedes aan de fans (en Bottas) te zijn: nog even anderhalf jaar op de tanden bijten, daarna zien we wel weer verder.
Waarvan akte.
davido89 zegt
Ja en jullie geven Max een voorkeursbehandeling.
willeme zegt
@davido89: hij was de enige die zijn banden opwarmde op Hongarije in aanloop naar de race.m Daaraan herken je een ware kampioen.
Rick-dos zegt
Net alsof dat iets nieuws is. Door de hele geschiedenis van F1 is er altijd sprake geweest van een nummer 1 en 2. De nummer 1 in het team kreeg altijd de voorkeur. Zelfde geldt voor Max op dit moment.
Je betaalt coureurs als Verstappen en Hamilton niet zoveel geld en veel meer dan hun collega’s om tweede in het team te zijn.
Dit is gewoon proberen te stoken in een huwelijk en dat weet Horner ook. Zo niet, dan heeft hij een kilo boter op z’n hoofd.
harrie zegt
Ik hoorde in de wandelgangen dat water nat is.
raoufff zegt
@harrie: ik hoorde zojuist dat Red Bull van zoete stierenpis is gemaakt.
HZW zegt
Met alle zo genaamde regel wijzigingen dit race weekend, is er niets veranderd.
Gewoon weer een Mercedes 1-2 op de start grid.
sportevo zegt
Wat een dom verhaal van Horner. Als Mercedes Bottas op een 2 stopper zou hebben gezet in België om zo de race te kunnen winnen, waarom zouden ze dat dan niet bij Hamilton hebben gedaan om hem de race (met zekerheid) te laten winnen?
En als ze Bottas op die manier de mogelijkheid zouden geven om te kunnen winnen, krijgt Bottas dan niet de voorkeursbehandeling?
Nu hebben ze allebei dezelfde strategie gehad. Gelijke behandeling toch?
jaapiyo zegt
Op zich een goed punt, ware het niet dat ze goed in staat zijn Hamilton wél op die alternatieve (betere) strategie te zetten als hij in de ‘verloren positie’ rijdt. Zie 70th anniversary GP bijvoorbeeld, daar gaat HAM met een andere strategie BOT nog even voorbij einde race.
boriske zegt
Foute redenatie. Als HAM op 1 rijdt hoeven ze zijn strategie niet aan te passen toch. Is wanneer je op P2 rijdt dat je je strategie mogelijks moet aanpassen om een kans te maken.
Zuiver theoretisch heeft elke rijder een ingenieur welke bepaalt wat ze moeten doen, totaal afzonderlijk van de andere rijder. Tenzij de druk van bovenaf zo is dat er 1 favoriet moet zijn. Wat niet slecht is, zoals ze bij Red Bull ook doen bij MV33.
Maar zit je in een team dat zo dominant is dan geef je geen voorkeur en laat je je rijders eerlijk tegen elkaar racen met 1 gouden regel: je rijdt elkaar niet van de baan.
Want op zich zou het voor Mercedes niets moeten uitmaken wie van de 2 wereldkampioen wordt, zolang ze maar een wereldkampioen hebben.
caprio zegt
Eigenlijk met die focus op gelijke rechten en gelijke behandeling, zou Hamilton deze voorkeursbehandeling helemaal niet moeten willen hebben. Haalt ook de glans ervan af als hij 7 of 8 keer wereldkampioen gaat worden. Beetje raar en inconsequent dat hij dit accepteert.
Frankypanky zegt
Geldt dat dan ook voor Michael Schumacher?
Oostenrijk 2002 én 2003?
Schumacher was gewoon de enige coureur destijds bij Ferrari. Irvine, Barrichello en Massa hielden slechts de tweede auto warm.
Zijn die titels van Schumacher dan ook niets waard? Ik vraag het maar even…
Frankypanky zegt
Horner moet niet zo huilen en stoken.
Nu het op de baan niet lukt, gaan ze het via de media spelen. En vertel ons meteen maar even waarom Daniel Ricciardo vertrok bij Red Bull Racing…
Eigen schuld. Elk jaar dat gezever van “we hebben een winnende auto”…Waarna Max zich het licht uit de ogen moet rijden om meer de P3 te pakken.
Horner en Marko mogen hun hand in eigen boezem steken. Ook wat betreft Ricciardo, wat die was de perfecte teamgenoot voor Verstappen…
Lekkerrijden zegt
Wordt tijd voor een naamsverandering bij Red Bull.
De Calimero’s!
flyerbunch zegt
Best grappig dat Horner dit zegt nu dat blijkt dat Albon met slechter materiaal reed als Max. De pot verwijt de ketel..? Uiteraard ziet iedereen dat Lewis gewoon zal blijven winnen zolang Mercedes in de F1 blijft en hij daar blijft sturen. Dat Max morgen op p5 moet starten laat zien dat enkel RBR Honda lijkt te zijn getroffen door de partymode verwijdering. Jammer.. spanning en sensatie gegarandeerd?
mwti zegt
Max naar Mercedes dan maar. Bot naar Red Bull.
ericd zegt
Zoals Ham domineert gaat zelfs voorbij aan Schumacher in z’n gloriedagen. Er is écht geen bal aan als de uitkomst van een race al 75% van tevoren vaststaat. Verstappen loopt met de a.s. race grote kans om z’n plek 2 kwijt te raken aan Bottas.
joosstra zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
srbb zegt
De neutrale fan is eerlijk gezegd niet echt onder de indruk van een uitspraak van een teambaas over een ANDER team. Vrij doorzichtige poging om proberen onrust te zaaien bij de concurrent wegens gebrek aan eigen middelen… Seniele Marko heeft de positie van 2e rijder bij RB danig verkloot & zonder competitieve 2e rijder wordt Max nooit wereldkampioen. RB zou wel willen dat ze een Bottas in de rangen hebben, ipv een rookie die heel knap van positie 8 opklimt naar positie ‘ nooit voor een Mercedes’ .