Ook al zouden ze willen, ze kunnen Pérez niet ontslaan.
Het zal jullie niet zijn ontgaan dat Sergio Pérez een matig seizoen beleeft. De Mexicaan staat op dit momentzevende in het wereldkampioenschap, terwijl zijn teamgenoot (ene Max Verstappen) het kampioenschap leidt met 76 punten voorsprong op de nummer 2. Verstappen heeft 277 punten, Pérez 131. Dan heeft Sergio nog mazzel dat Russell gediskwalificeerd werd bij de Grand Prix van België 2024, anders stond hij achtste in het kampioenschap.
Eigenlijk is het onverkoopbaar dat Pérez nog mag rijden bij Red Bull. Er staan coureurs klaar in de vorm van Yuki Tsunoda of Daniel Ricciardo die sowieso niet minder zullen presteren. En dan hebben ze Liam Lawson nog achter de hand om de vrijgekomen plek bij VCARB op te vullen.
Contractverlenging
Nu is het voor Red Bull op zich wel lekker om een duidelijke nummer 1 en nummer 2 coureur te hebben. Het nadeel is alleen wel dat verschil wel erg groot is. Het was daarom zeer opmerkelijk dat het contract van Checo dit jaar nog werd verlengd voor twee seizoenen. Om met Johan Derksen te spreken: Op basis waarvan?
Pérez greep namelijk de kans aan om zo mogelijk nóg slechter te gaan presteren. Dat is gedeeltelijk relatief, omdat McLaren en Mercedes beter zijn geworden, finisht Checo tegenwoordig op P7 of P8. Uiteraard waren ze bij Red Bull niet helemaal in hum en wilde ze hem alsnog de laan uitsturen. Dat zou afgelopen maandag moeten gebeuren.
Red Bull Racing MAG Pérez niet ontslaan
Dat is echter niet gebeurd, hij mag alsnog blijven. Die uitslag is op zich al vreemd, maar de reden waarom al helemaal. Liberty Media heeft er namelijk sterk op aangedrongen om Pérez te behouden. Nu vragen wij ons af wat Liberty Media te maken heeft met het personeelsbeleid van Red Bull Racing.
Welnu, het zit zo. Duitse bronnen bij F1 Insider melden namelijk dat de kaartjesverkoop van de GP Mexico in volle gang is. In Mexico zijn ze net als in Nederland helemaal gek op hun eigen Red Bull-coureur. De kaarten zijn wellicht nog niet allemaal verkocht en een vroege exit van Pérez zou ervoor kunnen zorgen dat de organisatie de kaartjes aan de straatstenen niet kwijtraakt.
Op basis daarvan zou Liberty Media als een soort mediator hebben opgetreden tussen Red Bull Racing, Pérez en de organisatie van de GP Mexico.
Het is overigens niet zo dat Pérez simpelweg zijn contract kan uitzingen. Als hij deze vorm vasthoudt, dan kan het aan het einde van het seizoen alsnog einde verhaal zijn.
Via: Formule1
Dutchdriftking zegt
Als de kaarten voor 75% verkocht zijn dan gaat hij er pas uit dus?
harrie zegt
Max schijnt na Spa al te horen hebben gekregen dat Perez exit is, dus ik ben erg benieuwd met wat voor doucheurtjes Liberty Media gretig gestrooid heeft om zo’n ommekeer mogelijk te maken.
royaledeluxe zegt
Money, money, money
Must be funny
In the rich man’s world
Money, money, money
Always sunny
In the rich man’s world
Aha
All the things I could do
If I had a little money
It’s a rich man’s world
It’s a rich man’s world
drdre1 zegt
https://youtu.be/-0kcet4aPpQ
kniesoor zegt
Als het verhaal zou kloppen, is het toch een beetje armoedig als je als coureur afhankelijk ben van dat soort liefdadigheid 😶
mashell zegt
Nog armoediger is dat zo wel heel duidelijk is dat geld verdienen belangrijker is dan het leveren sportieve prestaties.
Richmond zegt
Ze zijn ook niet in F1 om geld weg te gooien. Zolang er niet iemand is waarvan zij overtuigd zijn dat die het echt significant beter kan doen dan checo, is dat het niet waard om minimaal 30 miljoen door de goot te spoelen
LoutervanPlezier zegt
Daarnaast rijdt Perez eigen op de toppen van de RB20, want het is een ‘bagger’ concept, maar door Verstappen en zijn rijkunsten wordt het verdoezeld en lijkt het dat Perez er weinig van bakt. Maar dat ‘Mercedes-concept’ zou RB wel even fixen met eigen innovatie, niet dus en dan is dit het resultaat en wie lukt het om er meer uit te halen, anders dan Verstappen? Antwoord: niemand. Dertig miljoen is dan een dankbare bijdrage om het leed te verzachten, het eigen veroorzaakte leed overigens, maar ja, je moet wat. Daarnaast hebben wij wel weer mooiere strijd in de Formule 1 en dat is ook wat waard. Geloof niets van het verhaal over de inmenging van Liberty Media, daar heeft RB geen boodschap aan, als het op sportieve prestaties aankomt. Het was eerder, Horner wilde dat Perez bleef, ja, om de dertig miljoen en er is niemand die het gegarandeerd beter gaat doen dan Perez en Dr. Marko wilde Ricciardo, of Lawson in het RB stoeltje, ik denk dat Horner gelijk heeft, dat niemand het gegarandeerd beter gaat doen, de rest van het seizoen. Voor volgend seizoen, kun je kijken of het huidige concept houdbaar is, of overgestapt dient te worden, op een concept alá RB19 inclusief verbeteringen en dan Perez met een nieuw getekend contract zo maar weer in de RB plaats nemen, want er zal eerst bewijs moeten zijn, dat hij slecht presteert, voor ontslag kan volgen. Verstappen is tenslotte een exceptionele coureur is wel gebleken en ondertussen ook wel bewezen, daar kan niemand elke keer aan tippen, wel op een goede dag in de juiste omstandigheden en met het juiste materiaal en afstelling, zit dat voor een enkeling in.
Richmond zegt
De rb20 heeft geen Mercedes concept en vergeet niet tot en met China reden ze iedereen het snot voor de ogen. Het lijkt erop dat met de eerste update ze een verkeerde afslag genomen hebben en dat niet hebben weten te corrigeren.
Horner heeft nu ook gezegd dat ze meer moeten kijken naar wat Perez nodig heeft ipv te slaan met de stok..
drdre1 zegt
Dat geldt voor meer sporten. Voetbal?
HZW zegt
Ik vermoed dat het einde verhaal zal zijn na de GP van Mexico.
Dan een andere coureur er in, die het jaar afmaakt en vast kan wennen voor 2025.
Ik zouden zeggen Yuki naast Max, om de rest van het seizoen aan te tonen dat hij het stoeltje verdient.
En Liam in de VCARB, presteert Yuki ook niet, dan Liam naast Max voor 2025.
Stefje zegt
Alsjeblieft niet zeg. Doe dan gewoon Ric. Veel stabieler, brengt je de WCC wn alle rust blijft.
Tsunoda is de laatste races nergens meer sneller dan Ric, en qua marketing schat ik Ric ook hoger in.
Lawson moet lekker rijp worden bij VCARB.
Zo simpel is het.
Richmond zegt
Ric is niet eens beter dan Yuki hoe moet hij red bull helpen dan? Bij McLaren reed hij ook geen deuk in een leeg pakje boter. Behalve de gun factor heeft hij niks meer te bieden dan checo, maar gaat hij wel heel veel geld kosten.
Robert zegt
Ik denk dat Horner eerder voor Ricciardo kiest. Want gunfactor.
mashell zegt
De gunfactor heeft Ricciardo zeker maar levert hij ook de betere prestaties waar ze naar op zoek zijn?
lekkaah zegt
Wie geeft zo’n toppositie weg vanwege de gunfactor? Of bedoel je de gunfactor van de fans? Dan ben ik het met je eens idd. Hij is populair met z’n besmettelijke smile.
Heb zelf wel het idee dat die Ricciardo wel een beetje een lieverdje is van Horner als je dat bedoelt.
Persoonlijk vind ik dat hij enorm veel kansen bij aardig wat teams heeft gekregen ondertussen.
petroldrinker zegt
Ik snap persoonlijk niet waarom hij die gunfactor heeft van iedereen, ik gun het hem wellicht het minste van alle redbull rijders…. zo veel kansen gehad, alles verknalt en constant alles maar weg lachen want dat kan die goed, daar gaan mijn nekharen van overeind staan. die vent moet zich wat meer richten op zn racen ipv allerlij andere dingen.
lekkaah zegt
Mee eens. Helaas heeft ook de F1 steeds meer een ‘celebrity’ status waardoor persoonlijkheid belangrijker wordt dan prestatie. Het worden dan een soort influencers, ofzo.
ericbmw2000 zegt
Waarom heet het “Liberty Media”? Zo te horen hebben F1 teams helemaal geen vrijheid meer.
mashell zegt
Dan kan Liberty Media toch ook dat geld aan het Circuit Park Zandvoort betalen om die leuke race met die oranje tribunes te behouden.
Hawkeye72 zegt
Mexico, Mexiiiiiiico……!
Richmond zegt
Dit verhaal is al door andere media ontkracht.
Red bull kan checo ontslaan, maar dan missen ze 30 miljoen aan inkomsten en moeten ze boetes betalen aan de sponsoren voor contractbreuk. Als er een tweede Verstappen bij de red bull organisatie zou zitten, zouden ze het nog kunnen overwegen. Maar die is er niet. Ricciardo is niet beter dan checo en kost dus alleen maar geld. Yuki is niet gewenst. Lawson zal beter zijn, maar 30+ miljoen betalen om van checo af te komen en dan zien hoe Lawson bezwijkt onder de druk van het beter moeten presteren dan checo en zorgen dat het constructeurs kampioenschap wordt binnengehaald is het ook niet waard.
Maar zoals Verstappen zelf al heeft gezegd na spa, ze hebben belangrijkere dingen om op te lossen dan wie de tweede coureur is. Ofwel dat is niet waar de energie naar moet gaan.
pomoek zegt
Precies dit. En ten tweede: sinds wanneer maakt Liberty Media zich zorgen om de kaartverkoop van een Grand Prix (met uitzondering van Las Vegas omdat ze die zelf organiseren)? Het zal ze een dikke worst zijn of de Mexicaanse organisatie kaartjes verkopen, zolang ze maar betalen voor het houden van de race. Onzin verhaal. Het zal ‘m waarschijnlijk meer zitten in de boete die ze moeten betalen voor het afkopen van Perez en niet de overtuigd zijn van de kwaliteit van eventuele vervangers.
Richmond zegt
Als Lawson een nieuwe Verstappen was zouden ze die boete wel betalen. Maar zo goed is Lawson ook niet
mashell zegt
Perez begon bij Red Bull als invaller omdat ze krap zaten in hun talenten programma, uiterst onwaarschijnlijk dat het team dat bekend is om haar vele coureurs wisselingen en niet aarzelt zomaar coureurs naar het B team te sturen bij invaller Perez een 30 miljoen boeteclausule zou accepteren.
semafoor zegt
Je hoeft toch niet meer te twijfelen of dit echt is of niet?
Kijk eens naar bepaalde beslissingen van stewards de afgelopen jaren, en je ziet dat F1 allang geen sport meer is maar een entertainment industrie. Wat is het beste wat er kan gebeuren? Dat mensen op van maandagmorgen tot vrijdagmiddag bij de koffie-automaat praten over F1. Dat er 1001 youtube filmpjes worden gemaakt door “experts” die hun meting ventileren over hoe hard een bepaalde coureur nu weer niet is genaaid.
Richmond zegt
Sport is altijd entertainment, anders kijkt niemand er naar. Teams doen mee om geld mee te verdienen en tegelijkertijd te winnen want dat levert meer op. Bij de ene sport is dat meer dan bij de andere, maar niemand doet mee om filantropische redenen.
harrie zegt
Behalve Alpine, die doen niet me om te winnen.
Richmond zegt
Nee maar wel voor het geld. Andretti wordt geweigerd vanwege het niet aankunnen en de toegevoegde waarden, maar teams zoals alpine kunnen de pet er naar gooien en niemand zegt er wat van
HZW zegt
Ik vind het nog steeds onvoorstelbaar dat het contract van Checo met 2 jaar verlengt is, Red Bull heeft zich hiermee mega in de vingers gesneden.
Of ze zijn nog steeds bang dat Max daadwerkelijk vertrekt naar Mercedes. (Mercedes zou een 250 miljoen budget hebben om Max naar Mercedes te halen, inclusief afkopen van Max zijn Contract bij Red Bull)
Dan schuift Ricciardo door naar Red Bul naast Checo, en Lawson krijgt het stoeltje bij VCARB.
Ik ben zelfs overtuigt dat Max meer kans heeft om voor de 5e keer wereld kampioen te worden bij Mercedes, dan bij Red Bull.
Die Pierre Waché begrijpt het niet echt met de Red Bull RB20
Richmond zegt
Mercedes wordt ook geen kampioen met deze regels. Ook niet met max. Waarom iedereen dat steeds denkt snap ik niet. Dat ze checo verlengd hebben is om dezelfde reden dat hij er nu nog steeds zit. Ze weten dat de auto moeilijk is. Dat zegt Verstappen ook. Wat Perez van de auto nodig heeft is wat anders dan wat Verstappen nodig heeft en de laatste kan er beter mee omgaan, maar de laatste 4 races ook niet meer. De anderen die red bull onder contract hebben, hebben niet dusdanig indruk gemaakt dat ze het vertrouwen hebben dat ze met hen wel de oorlog kunnen winnen..dus dan moeten ze veel geld betalen om van checo af te komen om er niks mee op te schieten qua prestaties. Gaat om het totaal plaatje.
En de RB20 is niet alleen door wache ontwikkeld, er is een heel team en daar heeft newey tot zijn vertrek ook bijgezeten. Dat er fouten gemaakt zijn bij het concept dat lijkt evident. Deze gen auto ’s hebben bij alle teams laten zien dat ze erg gevoelig zijn in de ontwikkeling dus het verkeerd doen is erg gemakkelijk en het oplossen erg moeilijk. Kijk Ferrari en Mercedes. En vergeet niet dat red bull sinds ’22 minder ontwikkel tijd heeft dan de rest vanwege de glijdende schaal en ze hebben ook nog een boete gehad waardoor ze nog minder hebben gehad. Door de dominantie van afgelopen jaren leek het alsof dat geen invloed heeft gehad, maar ooit moest die rekening betaald worden.
zjos zegt
Wat kost meer ? Het verliezen van het constructeurs kampioenschap en daar 2e in worden en dus minder prijzengeld krijgen of het ontslaan van Perez ?
Of hopen dat Perez wat tot rust komt en na de zomerstop de schade beperkt kan houden.
Lukt dat niet dan dus toch ergens Ricciardo. Mogelijk direct na Mexico GP. Zijn er nog 4 GP te gaan.
Kan Lawson instappen bij VC.
Yuki gaat niet naar RB. Die vertrekt straks mee met Honda.
Richmond zegt
Het ontslaan van Perez. Verschil tussen eerste en tweede is 10 miljoen. Exclusief bonussen e.d. checo verdient voor red bull 30 miljoen dus dat lopen ze dan mis, plus nog de contractbreuk boetes van de sponsorcontracten. Dus geld is een belangrijke motivator, maar waarschijnlijk ook het zien dat ze niemand hebben die het beter gaat doen.
Als ze 4 races voor het einde nog gaan wisselen heeft het geen nut meer. Dan is het kampioenschap al verloren.
zjos zegt
Er zit blijkbaar een clausule in Perez nieuwe contract dat ie niet een bepaalde achterstand mag hebben in punten ten opzichte van Verstappen. Dus als ie daar niet aan voldoet is er geen contractbreuk. Vraag is kan ie eruit gemikt worden op het moment dat die achterstand ontstaat of bij de totaal telling einde seizoen.
Richmond zegt
Nee maar dat geld niet voor de sponsoren, dus die zullen wel geld eisen. En ook al hoeven ze Perez niet te betalen, ze missen wel als red bull de merchandise verkopen en blikjes verkopen (wat het uiteindelijke doel is).
petroldrinker zegt
Te erg voor woorden dat liberty media hier iets over kan zeggen en kan tegenhouden, zo zie je maar weer het draaid allang niet meer om prestaties daar….