Als Christian Horner op TV komt bij de volgende race in China, gaan we eens goed kijken of zijn neus nu langer is dan voorheen.
Niet alles wat Max in de race over de radio hoorde was namelijk een waarheid als een koe. Je kan je wellicht nog wel herinneren dat Max in de slotfase van de race in Australië zijn team vroeg hoe ver de snelste ronde van hem verwijderd was. Christian Horner gaf daarop het antwoord ‘veel te ver’. Dit was op dit moment al een enigszins twijfelachtige uitspraak.
Nu blijkt dat het niet de enige onheuse ontmoedigende tekst was die Max te horen kreeg over de radio. Het team heeft de jonge coureur namelijk bewust afgeremd om de vijfde plaats binnen te halen. Ze waren bang dat Max zich wel eens zou kunnen vergalopperen in een ultieme poging om Raikkonen nog te verschalken.
Het is opvallend dat Helmut Marko dit toegeeft aan het Duitse Formel1.de. Normaal gesproken staat Red Bull er namelijk niet om bekend een team te zijn dat conservatief puntjes wil sprokkelen. Zeker in dit geval, waar het gaat om slechts een vijfde plaats, lijkt deze aanpak tegenstrijdig te zijn met de gebruikelijk stijl van het team. Maar kennelijk waren ze aan de pitmuur toch bezorgd dat Max na de uitvalbeurt van Ricciardo een fout zou maken, waardoor de eerste race van het jaar een complete deceptie zou zijn geworden.
Volgens Helmut heeft het team Max namelijk ook te kennen gegeven dat Massa slechts 25 seconden achter hem reed. Een marge die je zo kwijt bent als je bijvoorbeeld een spinnetje of touché beleeft bij een inhaalpoging. In werkelijkheid was het verschil echter zo’n 50 seconden. Marko zegt hierover:
“We wilden uit veiligheidsoogpunt niks riskeren. Het was anders zeker tot een aanval [op Raikkonen] gekomen. We hadden toen echter een probleem met de remschijf. Dat had misschien wel tot een spin kunnen leiden. Toen hebben we Max gezegd: laat het gaan. We wilden hem koste wat kost ontmoedigen om het toch te proberen.”
Edge zegt
Klinkt gewoon als een helder verhaal. Door het wegvallen van Ricciardo loop je al een aantal dure punten mis, dus als Max dan ook nog eens in de problemen zou komen zou het wel heel dramatisch worden. En met een remprobleem al helemaal, dan laat je Raikkonen lekker gaan en houd je die P5 gewoon vast.
patrick zegt
@edge: inderdaad, + als Max zelf niet had gemerkt dat de remmen minder waren had hij waarschijnlijk zelf wel een aanval geprobeerd. RTL boulevard en shownieuws zijn er niks bij.
goodolddays zegt
@Edge: inderdaad beter pak je die punten ipv je remmen op te blazen…
redbee5 zegt
Wat een rotstreek, hier zou ik heel slecht tegen kunnen. Nou ben ik nog niet eens zo super competitief, Max kennende zal dat een pittig gesprek worden.
Tonnie zegt
@redbee5: klopt, als topsporter wil je dit niet, maar in het teambelang is het goed te verantwoorden. Deze puntjes zou hij later heel hard nodig kunnen hebben.
HZW zegt
@thijsj: voor wat ? , om voor Ricciardo te eindigen. ?
Tonnie zegt
@HZW: oa. En de rest vh veld. Met de mogelijkheden om motoren het hele seizoen door te ontwikkelen is die titelrace echt nog niet gelopen. Als rbr nu hun puntjes pakt en een heel sterke tweede seizoenshelft beleeft, omdat die renault motor ineens een flinke boost heeft gekregen is er van alles mogelijk natuurlijk ;)
goodolddays zegt
@redbee5: hou toch op rostreek, wat had ie dan moeten doe solide punten op het spel zetten voor een snelste rondje lekker belangrijk. Je snapt er niet veel van of wel?
gregorius zegt
@redbee5: Als het zou werken om tegen Max te zeggen: “nu even professioneel zijn en met rondentijden van xxx de race uitrijden; want de omstandigheden zijn er nu niet naar”, dan hadden ze dat wel gedaan.
Dat is dus niet het geval, dus moeten ze het zo doen.
Team is de baas. Team betaalt de wagen en betaalt Max om daar zn rondjes in te draaien.
ederooij zegt
Niet zo netjes, ook al is het te begrijpen. Maar ergens zegt men dus dat Max zo strijdvaardig is, dat hij zelf niet helder genoeg kan nadenken en dat men dus maar moet liegen om hem van koers te veranderen. Zal de interne banden niet ten goede komen.
Rick-dos zegt
Ook één van de redenen dat het racen zó saai is; teambelang.
Daarnaast geeft het ook niet echt blijk van dat ze Verstappen vertrouwen.
goodolddays zegt
@Rick-dos: tuurlijk is teambelang belangrijk, zonder het team komt max er niet maar ga je vooral zorgen maken of het feit dat die laatste rondjes z’n remmen spaarde. Jij bent zeker zo’n “echte” f1 fan of niet?
Rick-dos zegt
@goodolddays: Gezien je reactie is het mij duidelijk dat je mijn stelling niet begrijpt.
HzR zegt
@Rick-dos: vreemd he, na zijn ‘NEE’ van vorig seizoen…
Rick-dos zegt
@hzr: Zijn twee op zichzelf staande feiten lijkt mij.
escort77 zegt
Die stukjes over de boordradio die ze soms laten horen, die zijn toch altijd wat vertraagd?
Dat maakt het als kijker natuurlijk ook lastiger om het te beoordelen.
trustmeiamanengineer zegt
En het was natuurlijk niet Horner die zei dat hij ver van ’t snelste rondje af zat. Alleen de coureur zijn race engineer spreekt met de coureur. Alleen in een uitzonderlijk geval iemand anders over de radio, dan uiteraard vaak de teambaas zelf. Verder gewoon allemaal logisch en verklaarbaar. Artikel niveautje Telegraaf.
pinut187 zegt
Verstandige keuze, jammer voor Max en de racefans.
snorrie zegt
Jeetje, wat heftig zeg. Ze kunnen voortaan beter met z’n allen inclusief Max en Daniël vanuit de pits de race op een scherm bekijken. Dan kan er iig niets gebeuren.
paginl zegt
Willen jullie nou dat hij wereldkampioen wordt? Dat kan alleen als hij nu netjes zijn puntjes binnen haalt!
goodolddays zegt
@paginl: idd, paniek om niks…
HZW zegt
@paginl: Dat wordt hij toch niet zolang hij bij Red Bull zit.
paginl zegt
@HZW: dat zei button ook in zijn wk jaar
basjaski zegt
Nou joh bel de krant! Misschien moet ie maar voor een ander team rijden!
Man man man wat een vlut artikel. Red Bull speelt het safe. Maxblog.nl strikes again.
cantuccini zegt
Gaat gewoon om de poen. 1ste race puntjes levert je direct geld op.
Als Ricciardo in de punten reed had max het kunnen proberen.
TheVeenmeister zegt
Wauw wat een flut verhaal zeg!
Niet meer dan logisch dat ze Max met rem problemen rustiger aan laten doen.
Als ze door hadden gepusht om RAI te pakken, was de kans zeer aanwezig geweest dat hij zou uitvallen met deze rem problemen. Misschien zelfs met een crash. Keuze is niet meer dan logisch. Zonder deze problemen zouden ze de aanval zeker hebben ingezet.
harrie zegt
En aan het eind van het seizoen 1 punt tekort komen voor het WK.
onnes zegt
Logische keuze op zich, maar zeg het op dat moment eerlijk. Zo gaat max de waarheid van elke boodschap betwistten
poes zegt
Leuke titel ook weer.
Gaat lekker Autoblog. Vooral zo door gaan. Daar gaat je geloofwaardigheid. Ben wel een beetje klaar met puber niveau van de artikelen soms.
wernerv8 zegt
Jezus beginnen jullie nou ook al
sracert zegt
Liegen is liegen, met geen steen stuk te slaan. Stelletje lafaards bij Red Bull.
dennisdd zegt
Terechte keuzes denk ik. En even helemaal terug naar de basis…. F1 is toch een fabrikanten-wedstrijd en geen coureurs-wedstrijd?
kempenaer zegt
Blijkbaar vertrouwen ze er niet op dat Max Verstappen braaf opdrachten uitvoert als hij er zelf anders over denkt. Tsja. Hij is competitief.
Formule 1 is dat een stuk minder.
shemale zegt
Je kan je namelijk wellicht nog wel herinneren dat Max in de slotfase van de race in Australië zijn team vroeg hoe ver de snelste ronde van hem verwijderd was. Christian Horner gaf daarop het antwoord ‘veel te ver’.
Dat werd er niet gezegd. Wel werd er gevraagd door Max hoe snel de snelste ronde op dat moment was, waarop Horner zei: Too fast.
mrrallycross zegt
Zo jammer, doe gewoon de doos of de gladiolen