Red Bull lijkt klaar te zijn met Helmut Marko. Is dat ergens op gestoeld en terecht?
Bij Red Bull kunnen ze een uitgesproken persoon met een uitgesproken mening wel waarderen. Liever iemand die in opspraak raakt (en presteert) dan een muurbloempje op alle vlakken. Wat dat betreft is het logisch dat kleurrijke figuren als David Coulthard, Mark Webber, Daniel Ricciardo en Max Verstappen er thuis horen.
Uiteraard hoort ook Helmut Marko daarbij. De Oostenrijkse racelegende (hij won met Gijs van Lennep de 24 uur van Le Mans) is adviseur binnen het team. Het mooie is dat hij van zijn hart geen moordkuil maakt. Hij heeft altijd zijn hart op de tang liggen. Dat is ideaal voor ons, want het zorgt voor voldoende materiaal!
Red Bull niet blij met Helmut Marko
Het blijkt echter te zijn dat Red Bull helemaal niet zo in zijn nopjes is met de Oostenrijker. Marko was de partner in crime van Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz. Sterker nog, vanaf het moment dat Red Bull de eerste coureur ging sponsoren, nam Mateschitz Helmut Marko in de arm.
Oliver Mintzlaff is de opvolger van Dietrich Mateschitz en naar het schijnt kan hij niet zo goed door een deur met Der Helmut. In de podcats van de De Telegraaf gaat het nog een stapje verder. Daarin zegt Christian Albers dat Marko bij Red Bull als een tijdbom gaat worden.
Zo zou Marko al een beetje in bescherming genomen worden tegen zichzelf. Bepaalde journalisten mogen nu niet meer bij hem in de buurt komen. Nu is dat op zich begrijpelijk.
Want ja, voor ons was het geweldig dat hij als een Oostenrijkse Johan Derksen allerlei uitspraken deed, maar voor Red Bull was het niet altijd even gunstig. Sowieso moest geregeld een uitspraak genuanceerd of ontkracht worden.
Geen substantieel bewijs (integendeel!)
Overigens heeft Christijan Albers – ooit vijfde in een Minardi tijdens de Amerikaanse GP in 2005 – nergens echt substantieel bewijs voor. Het is vooral een ‘gevoel’. Volgens hem wil Christian Horner dan de positie van Marko overnemen. Maar nogmaals: het is pure speculatie.
Nu kunnen we daar meteen heel erg lacherig over doen, maar we kunnen het ook van een andere kant bekijken. De grote baas die Marko een hand boven het hoofd hield, is er niet meer. De nieuwe Red Bull leiding is kennelijk niet heel erg blij met hem. Ook is AlphaTauri in de (stille) verkoop gedaan. Kortom, dat zijn best veel ontwikkelingen in heel erg korte tijd.
En daarbij vragen wij ons natuurlijk af hoe jullie erover denken. Het scheelt zo 2 tot 4 Helmut Marko-artikelen per week waarin ‘ie in niet al te subtiele bewoordingen zijn concurrenten op de hak neemt. Dus wat denken jullie: is het tijd voor Marko om te wieberen of moeten we juist blij zijn dat nog niet alles in de F1 politiek correct is? Laat het weten, in de comments!
Via: GP Fans
kniesoor zegt
Ben een groot liefhebber van personen met een goed onderbouwde, uitgesproken mening. En dat hoeft niet perse een mening te zijn, die met de mijne strookt. Liever dat dan van die figuren, die mediatraining-genieke tekstjes uitbraken. Daar krijg ik aambeien van. Hele dikke, dampende aambeien.
Dat gezegd hebbende : het is natuurlijk wel van belang, dat leidende figuren binnen een organisatie met elkaar door een deur kunnen / op kritische punten met elkaar op één lijn zitten. Om te voorkomen, dat er onnodig energie verloren gaat aan intern gesteggel. Wat uiteindelijk altijd uitdraait op mindere prestaties op de werkvloer. Vgl. de diverse BVO’s in Nederlandje en daarbuiten. Daar vertaalt bestuurskamergekibbel zich bijna per definitie in flutprestaties op het veld. Dit alles zou kunnen betekenen, dat het inderdaad op enig moment beter is als Herr Dr. Marko gaat wieberen. Of dat moment nú is kan ik niet beoordelen, dat is meer het terrein van @Edge.
Richmond zegt
Alleen heeft hij geen goed onderbouwde mening. Hij is alleen erg uitgesproken. Dus in hoeverre is het dan zinvol?
Edge zegt
Ik snap niet dat ze die Christijan Albers nog een podium geven. Heeft in de Formule 1 geen deuk in een pakje boter gereden, heeft al jaren niks meer in de melk te brokkelen in die sport, trapt alleen maar open deuren in en doet dat dan met een arrogantie alsof hij dé autoriteit is.
mashell zegt
Ik snap niet dat ze die Helmut Marko nog een podium geven. Heeft in de Formule 1 geen deuk in een pakje boter gereden, heeft al jaren niks meer in de melk te brokkelen in die sport, trapt alleen maar open deuren in en doet dat dan met een arrogantie alsof hij dé autoriteit is.
Marko leidde het Red Bull talenten programma, dat na Verstappen compleet opgedroogd was. De man dient alleen nog maar om de pers bezig te houden. Doet hij goed maar is inhoudelijk niet zinvol. Hij is eigenlijk al wat langer rijp voor het verzorgingsthuis.
jaapiyo zegt
Hij heb natuurlijk wel Le Mans gewonnen met onze Gijs. En zijn F1 carrière zat enigszins in de lift voordat ‘ie een oog verloor. En hij is een geslaagd zakenman met hotels en een fabriek die racemotoren maakt. Maar ja, dat het opleidingsprogramma al jaren niet loopt, is natuurlijk wel zo. Max was eigenlijk ook een late additie. Ik denk dat het te maken heeft met twee dingen: voor Red Bull is het een prioriteit een Amerikaan te vinden die enigszins hard gaat, dus daar gaat -als die niet goed genoeg is- al ruimte verloren. Ten tweede gaat Marko bovengemiddeld vaak voor ‘vurige’ coureurs die leipe acties uithalen, maar niet per se de pure snelheid hebben. Denk aan Dan Ticktum (eraf) bijvoorbeeld. Vervolgens houden ze ironisch genoeg heel lang vast aan gasten waarvan eigenlijk al duidelijk is dat het ‘net niet’ is, terwijl ze andere talenten binnen een jaar oproken. Geen pijl op te trekken, eigenlijk.
bietje zegt
Wat je zegt over die vurige coureurs wordt mijns inziens bewezen door onze eigen Verstappen, want sinds hij mee doet, is het F1-racen zelf, dus duidelijk even losgekoppeld van vaderlandsliefde, weer een stuk leuker geworden om naar te kijken. Acties waar lef voor nodig is, out-of-the-box buitenom op een natte Brazilliaanse baan etc… En ja, waar gehakt wordt, vallen spaanders, maar kijk wat je ervoor terug krijgt. Ook de andere coureurs moesten daardoor wel ‘mee’ en het hele racen is weer leuker geworden dan het kijken naar een optocht.
On topic: dat was wel de koers van Marko. Het zou jammer zijn als hij vertrekt, omdat hij zo’n overduidelijke personality is, maar ik kan mij voorstellen dat er meer kanten aan zo’n relatie zitten.
En tav het artikel:
Dat Horner de positie van Marko zou over willen nemen ? Ik zou werkelijk geen argument kunnen denken waarom hij dat zou willen ? Misschien over 15 jaar ofzo maar volgens mij is dat helemaal nicht im trage.
Robert zegt
“Christijan Albers – ooit vijfde in een Minardi tijdens de Amerikaanse GP in 2005”
Dat herinner me ik nog wel. Een rete spannende race, gereden op het scherpst van de snede, publiek in vervoering, het kleine Minardi die de wereld compleet verraste door een dubbele puntenfinish…
Oh wacht, er deden maar zes teams mee.
jaapiyo zegt
3 teams ;)
W115 zegt
Groot gelijk. Die ouwe onbetrouwbare gek moeten ze snel lozen. Hij heeft Gaslys carrière bijna de nek omgedraaid.
Edge zegt
Als er iemand niet onbetrouwbaar is, is het wel Helmut Marko. Een van de weinige figuren in de F1 die geen act opvoert, maar gewoon –for better or for worse– goudeerlijk is.
HZW zegt
Ik denk dat het hele Red Bull F1 verhaal een tijdbom is.
Als de nieuwe hoge heren het geld niet meer uit willen geven aan f1, is het snel gedaan met Red Bull in de F1.
Het begint al met de stille verkoop van Alpha Tauri (wat dan met Honda door kan gaan).
En misschien trekken ze (Red Bull directie) de stekker er wel uit op het moment dat FORD ingestapt is en ze de hele boel aan Ford verkopen.
fordnut zegt
Als Redbull stopt met sponsoring van de renstal dan staan er genoeg sponsors klaar om zo’n succesvol team over te nemen. Andere naam erop en Christian Horner kan gewoon doorgaan met zijn team.
sportevo zegt
Ik denk dat het niet zo simpel zal gaan. Het team zal dan voor een flink bedrag worden verkocht aan een partij die dat geld ook niet zomaar weg wil geven evenals dat Red Bull dat niet zou willen. M.a.w. wat gaat men dan doen met het team en de oude sponsors? Hebben die nog wel zin in een contract? Willen de (top-) mensen nog wel werken voor die nieuwe eigenaar die er misschien een andere stijl op na wil houden of denken ze dat dit een mooi moment is om eens ergens anders aan de slag te gaan.
mashell zegt
Interessante theorie. Wat er tegenspreekt is dat RBR F1 nu erg succesvol is, dat maakt het een relatief goedkope manier om de naam vaak genoemd te krijgen. Wisselen ze van motor leverancier en zakken ze naar de middenmoot of vertrekt Verstappen kan kan het inderdaad wel eens snel gebeurd zijn met het team. Zeker ook omdat de energiedrankjes al langer onder vuur liggen vanwege gezondheidseffecten.