De stijgende lijn is indrukwekkend. Bij Honda zijn ze er zelf ook verbaasd over.
Van schlemiel naar stabiele subtopper. Honda’s entree in de koningsklasse van de autosport is niet zonder slag of stoot gegaan. Ondanks vele in het verleden behaalde successen, kon men in drie jaar tijd niet een fatsoenlijke motor bouwen voor McLaren.
Overigens was het ook weer niet zó dramatisch, er werden geregeld punten gepakt, 27 stuks in 2015, 76 in 2016 en 30 in 2017. Ze waren in geen van de seizoenen het laatste team. Maar het gaat aanzienlijk beter met zowel McLaren als met Honda, dus van een gelukkig huwelijk kunnen we zeker niet spreken. Op dit moment is het voornamelijk verbazend dat de motoren het eigenlijk zo goed doen. Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk (die Max Verstappen won) zouden de warme omstandigheden er debet aan zijn.
Maar tijdens de GP op Silverstone was het bewolkt en vrij koel. Ondanks dat de Honda-motor niet 100% functioneerde (er was iets sprake van lag), konden Max Verstappen én Pierre Gasly zich behoorlijk goed meten met de Ferrari’s, met name op snelheid in rechte lijn. Honda’s technisch directeur Toyoharu Tanabe was daar zelf ook verbaasd over, zo laat hij aan het Britste Motorsport weten.
Hij ziet ook dat de voorsprong van Ferrari en Mercedes geslonken is. Ook denk hij dat een Pole Position goed mogelijk is. Ondanks de ‘problemen‘ met de motor, was Verstappen slechts twee tienden verwijderd van Pole Position. Met de verbeterde motor (inmiddels Spec 3) zou een van de Red Bulls mee kunnen doen om te kunnen starten van P1, iets wat Red Bull in de afgelopen jaren slechts een paar keer gelukt is. In die gevallen zat Daniel Ricciardo achter het stuur.
Volgens Toyoharu Tanabe moeten ze goed analyseren waar de motor nog tienden of honderdsten van een seconde laat liggen, maar tot nu toe heeft Honda van elke update een succes weten te maken. Ondanks dat hij verbaasd is over het feit dat het gat zo klein is, ziet hij nog steeds ruimte om de motor te verbeteren. Voor de neutrale toeschouwer zeer goed nieuws en de Nederlandse in het bijzonder.
drdre1 zegt
Als de Japanners ’t zelf zeggen ipv een immer (te) optimistische Helmut, klinkt ’t al een stuk geloofwaardiger. Ben benieuwd! ?
Dutchdriftking zegt
@drdre1: precies dit. Ik hoop dat ze het Mercedes erg lastig kunnen maken de rest van het seizoen!
drdre1 zegt
@dutchdriftking: ja, ook al stevent HAM op de winst af, hoop ik wel dat ie ervoor moet zweten! Door welk team maakt me niet uit! ??
Robert zegt
Eén zwaluw maakt nog geen zomer. En twee ook niet. Begrijp me niet verkeerd, ik gun het de mannen van Honda van harte, maar ook de concurrentie zal nog ruimte zien voor verbetering.
Ter duiding: in Oostenrijk was Max de enige die de nieuwe voorvleugel kon gebruiken, en daarmee bleek een behoorlijke stap te zijn gemaakt t.a.v. de aerodynamica. In Silverstone had ook Gasly deze vleugel tot z’n beschikking, en ook hij bleek de auto een stukkie vlotter over het circuit te kunnen boenderen (dat, en misschien het gebruiken van Max’ set-up).
Ik denk dat we naar twee extra graadmeters moeten kijken, om te kunnen concluderen of Honda daadwerkelijk kan aanhaken bij de Silberpfeilen: 1. wordt het gat naar de Renaults (m.n. McLaren) weer groter en 2. kan Toro Rosso weer serieus aanhaken bij het middenveld?
rhellema zegt
@RRRobert: maar bedenk ook dat Japanners nooit zomaar het achterste van hun tong laten zien. Over het algemeen zijn ze zeer terughoudend met dit soort uitspraken. Alleen al dat feit maakt de uitspraak van Tanabe wel iets meer inhoudelijk. Wellicht ook om RBR een beetje vaart te laten houden in het blijven ontwikkelen van het chassis, daar waar vorige seizoenen dat de doorslag gaf voor de goede auto maar waar dit seizoen nog niet heel veel van is gezien.
aarsgewei zegt
@RRRobert: punt 2 gaat natuurlijk nergens over, of liggen de prestaties bij Williams aan de mercedes motor?
Robert zegt
@aarsgewei: Williams heeft geen rooie rotcent om hun chassis en aerodynamische pakket te ontwikkelen, itt Toro Rosso. Die hebben weliswaar geen budget van het formaat Red Bull Racing, maar door de jaren heen toch zeker laten zien dat ze een fatsoenlijke auto konden en kunnen bouwen.
Rick-dos zegt
Wat ik al zei: Wacht maar af…
Wees ook niet verrast als de RBR weer de dominante auto wordt zoals het ook een jaar of 6 geleden was. Als je ziet hoe die RBR de Ferrari op Silverstone domineerde dan weet je dat ze de Ferrari al voorbij zijn. De Ferrari heeft nog een kleine voordeel qua topsnelheid en acceleratie uit bochten maar ik zie dat gat zo gedicht worden door RBR en Honda. Ik denk dat RBR tegen het niveau van Mercedes aan zit. Ik had wel eens willen zien hoe de verhoudingen daadwerkelijk lag als Verstappen Leclerc veel eerder voorbij was gegaan. Het gevecht met LeClerc heeft hem veel tijd gekost.
fmgarcia zegt
@Rick-dos: Heb je al vuurwerk besteld voor Hockenheim? Niveau Mercedes kan je echt shaken man. Wacht maar af..?
Rick-dos zegt
@fmgarcia: Ik heb niet gezegd dat het al in Duitsland gaat gebeuren maar ver van de Mercedes zit RBR ook niet meer. Als die lag in Engeland er niet was geweest dan had Verstappen dicht op pole of zelfs op pole kunnen staan. Die spec 3 van Honda heeft duidelijk meer vermogen erbij gekregen dan dat door Honda werd gesteld.
Ook RBR begint de chassis beter te begrijpen en te finetunen.
Vraag is alleen hoe groot de update van Mercedes zal zijn maar gezien Honda nog met een grote update komt en RBR ook denk ik dat het eerder nek aan nek race zal zijn qua ontwikkeling tot het einde van het seizoen dan dat Mercedes weer verder uit zal lopen. Ik verwacht dat Ferrari het derde team zal zijn.
Wacht maar af… ;)
scorpion80 zegt
@Rick-dos: Klein voordeel, verhoudingen lagen.
notsobig zegt
@scorpion80: ok
scorpion80 zegt
@notsobig: Oké
lekkerlinksrijden zegt
Het is te hopen voor de kijkers dat Redbull dicht bij of naast Mercedes komt. Als Ferrari dat ook nog lukt wordt de 2e helft vh seizoen nog interessant. Torro Rosso misschien meedoen voor plek 7 met Renault en McLaren dan wordt het nog leuker.
bernoulli zegt
Het blijft jammer dat RBR jaar na jaar met een straatlengte achterstaat en pas in de tweede helft van het seizoen de rest heeft bijgehaald.
Misschien nu alvast beginnen met de 2020-auto.
pindakoning zegt
@bernoulli: je hebt gelijk hoor, maar dit werd vorig jaar ook exact gezegd. Ze zouden halverwege 2018 al bezig zijn geweest met de auto van 2019… we weten hoe het eerste deel van dit jaar ging
verplicht zegt
@pindakoning: Van 2018 naar 2019 bracht een hele grote uitdaging met zich mee; een nieuwe partner. Onderschat niet hoeveel impact dit heeft op de (ontwikkeling van) de auto.
Dat RBR met Honda vanaf het begin van dit seizoen nog steeds het 3de team zijn is een prestatie op zich. Ik denk dan ook dat als ze zich in dit tempo (zowel RBR als Honda) door blijven ontwikkelen ze in 2020 én 2021 kampioen worden. Zowel bij de rijders als constructeurs.
chrisc zegt
@bernoulli: 2010, 2011, 2012 en 2013 vergeten? RBR met Renault motoren en Vettel wereld kampioen..
tvr1974 zegt
@chrisc: Bernoulli zat toen nog in de luiers.. dus iets genuanceerder graag die uitspraken van je..NB kan ook zijn dat hij net als 95% van de kijkers nu pas F1 zijn gaan kijken naar het eerste succes van Verstappen…
bernoulli zegt
@tvr1974: nope. Bernoulli keel al F1 toen het gewoon een sport voor nerds was. Op Eurosport. Met commentatoren als Bert Devies. En zonder social media. En niet een campingsport zoals nu met Peppie en Kokkie als commentatoren en de complete SBS6-facebookcommunity die los gaat op alles wat niet Max is.
bernoulli zegt
@chrisc: nee, dat is Bernoulli niet vergeten. In het pré-hybrid tijdperk deden ze het inderdaad goed. Maar sinds 2014 lopen ze gewoon achter de feiten aan, vooral door die Renault-motoren van je trouwens.
Erik zegt
Het gaat goed met McLaren omdat Alonso weg is.
Het gaat goed met Red Bull omdat ze Alonso niet in hun team hebben.
willeme zegt
@erik2907: Nu je het zegt. Mercedes staat al jarenlang bovenaan en doen het ook zonder Alonso ;-). Het is gewoon een garantie voor succes!
Erik zegt
@willeme: Mercedes, dat nog niet bestond in 2007, heeft het goed gezien in hun glazen bol dat ze Hamilton moesten nemen en niet Alonso. Hamilton was in 2007 al beter dan Alonso. Alonso kon alleen tegen Hamilton op door vieze trucjes zoals in de kwalificatie van Hongarije.
nikilaudaferrari zegt
@erik2907: het was Lauda die Hamilton overhaalde om naar Mercedes te komen. Geen glazen bol dus…
notsobig zegt
@nikilaudaferrari: Ik denk dat erik niet wist dat de glazen bol een naam had… ;P
vaakbenjetebang zegt
@erik2907: Hoe veel Alonso’s heeft Williams dan wel niet rondlopen?
verplicht zegt
@vaakbenjetebang: die hebben Claire. Dat komt overeen met 3 Alonso’s.
vaakbenjetebang zegt
@verplicht: Dat is zeker waar, maar ik heb een onverklaarbaar zwak voor Claire. Iemand moet haar tegen zichzelf in bescherming nemen.
verplicht zegt
@vaakbenjetebang: Ik begrijp je, ik deel je mening trouwens.
Mijn opmerking was makkelijk scoren.
Frank Williams is nog steeds de Team Principal en Claire zijn deputy.
Frank is dan ook de enige die haar in bescherming kan nemen maar ik zie dat helaas niet op korte termijn gebeuren.
Ik was ontzettend fan van Williams. Vanaf ‘94 ben ik elke race gaan kijken. Prachtige Rothmans livery, cleane wagens, technisch hoogstaand. Newey, Head, en (Frank) Williams waren een formidabele combinatie.
Toen Newey in ‘96 besloot om naar McLaren te gaan is het eigenlijk bergafwaarts gegaan.
Sure, ‘96 en ‘97 nog kampioen geworden met Hill en Villeneuve achter t stuur maar de magie was weg vanaf ‘98
‘98 en ‘99 waren wel weer auto’s van Newey die wonnen. Waren alleen wel McLarens …
Toen ook Renault stopte en de motoren Mecachrome en later Supertec werden was Williams inmiddels afgegleden tot de middenmoot.
De deal met BMW was geniaal en precies op tijd.
Williams kwam langzaam weer terug naar de top maar de laatste stappen hebben ze helaas nooit kunnen zetten. Ze opereerde eigenlijk in die periode waar RBR nu staat. Het 3de team op de grid met 2003 als hoogtepunt. Montoya deed volop mee voor t kampioenschap.
BMW was het uitblijven van (grote) successen zat en kocht Sauber. Williams bleef gedesillusioneerd achter en is naar mening deze klap niet meer te boven gekomen.
Er volgt een rumoerige periode met Cosworth, Toyota, weer Cosworth, Renault, en Maldonado. Ze glijden steeds verder weg.
Het gaat te ver om alles in Claire haar schoenen te schuiven. De beste vrouw kwam pas in 2002 in dienst voor het team. Zij deed de communicatie en marketing.
In 2013 is ze Deputy Team Principal geworden.
In 2014 stond Williams aan de start met weer een échte sponsor, Martini, een fantastisch mooie auto en livery en die fenomenale aandrijving van Mercedes achterin.
Ik dacht in die tijd; die Claire heeft de boel omgegooid, nieuwe energie aan de top en Williams is back!! En wat gingen ze goed!
Bottas en Massa een front row lock-out, podiums, het leek écht de goede kant op te gaan.
Echter, met de kennis van nu lijkt het meer dat het nog een laatste huzaren stuk was van die oude Frank Williams.
Claire is een sympathieke vrouw, ik gun haar en Williams het Mercedes succes maar met Claire gaat dat gewoon niet lukken.
Ze heeft nu 6 jaar aan de top van Williams gestaan en onder haar bewind staat het team er slechter voor dan ooit.
De periode vanaf 2014 tot nu is een wirwar van vreemde beslissingen. Maar de besluiten weerspiegelen wel haar karakter denk ik;
– Massa terug uit pensioen om het team (en dus haar) te helpen.
– Kubica die weer een kans krijgt en ze blijft achter hem staan ondanks dat ie geen deuk in een pakje boter rijd.
– Stroll … nou ja, iedereen heeft geld nodig natuurlijk.
– vasthouden aan het idee dat Williams een constructeur is en zodoende alles zelf fabriceert. Zelfs als t niet logisch is om dit te doen.
Het lijkt dus alsof ze geen ‘harde’ besluiten neemt omdat ze te lief is. En daarom vind ik jaar sympathiek. Maar met sympathie win je geen races.
vaakbenjetebang zegt
@verplicht: 100% eens met wat je schrijft. Claire lijkt me een schat van een persoon, maar ongeschikt voor de rol die ze nu vervult. Ze lijkt me echter ook niet in staat om zelf de handdoek in de ring te gooien, volgens mij juist omdat haar vader nog altijd Principal is. Haar gezicht, asgrauw, na de schades in Azerbeidzjan sprak boekdelen. Zelden iemand zo ongelukkig zien kijken. Iemand moert haar redden, zelf gaat ze het niet doen.
KEV9 zegt
Gelukkig dat Mercedes en Ferrari stil zitten en niets verder ontwikkelen.
VeniVidiVici zegt
Puntenverschil tussen Verstappen en Hamilton is nu 87… Max WK, het kan nog! ?
willemseles zegt
@venividivici: ga er maar vanuit dat er nog 87 punten achterstand bijkomen. Dat wil zeggen : HAM nog 11 eerste plaatsen en Max 11 derde plaatsen. Andersom zie ik niet snel gebeuren ,helaas.
VeniVidiVici zegt
@willemseles: Ik maakte ook maar een grapje ?
tttijn zegt
Ze hebben Mercedes gehackt.
viezefreddyw zegt
Hongarije en Singapore zijn denk ik de circuits waar ze de meeste potentie hebben om pole te pakken. Mexico doorgaans ook, alleen weet ik niet hoe het blok van Honda het daar doet. De Renault deed het daar wel aardig samen met de auto van Red Bull maar ook dat is een circuit waar het zou kunnen. Ik ben vooral benieuwd naar de upgrade van het blok en wat dat teweeg brengt.
metalmike zegt
Ik vind het zo grappig, twee races geleden werd er nog gesproken over het feit dat Red Bull aan het afzakken was en ze eerder naar achteren (McLaren) moesten kijken dan naar voren. Een paar weken later en er hebben het plotseling over pole position kwalificeren.
Niets is zo veranderlijk als de F1
dwfc zegt
Het artikel van dehoop :-)