Althans, Mercedes vindt dat Red Bull te snel is voor Mercedes. Dat uiteindelijk dus gewoon wint.
Sandbaggen, valse bescheidenheid en andere teams (en rijders) in de favorietenrol stoppen. Het is iets dat Mercedes al jaren doet. Op een gegeven moment wordt het een beetje irritant, want iedereen weet dat ze het alleen voor hunzelf doen. Op die wijze stellen de wereldtitels van de afgelopen jaren nog íets voor, want concurrentie was er nauwelijks.
Red Bull te snel
Dus kun je nagaan wat er gebeurt als de concurrentie iets heviger is, zoals afgelopen weekend. Dan is het andere team ineens heel véél beter. Dat is precies wat Mercedes zegt. Ze zijn bang dat ze de races in Italië en Portugal niet gaan winnen, want Red Bull is veel te snel. Dat zegt Mercedes ‘engineering director’ Andrew Shovlin tegen Autosport:
Ik denk niet dat we goed genoeg zijn in de snelle bochten. Daar zijn er heel veel van op Imola en Portimao. Dat is een gebied waar Red Bull een enorm voordeel heeft ten opzichte van Mercedes.
Hopelijk was Bahrein niet een circuit dat onze auto ligt. We hadden namelijk een hele zware tijd. Uiteindelijk konden we wel iets met de auto, maar het was enorm hard werken.
Als je naar Red Bull hebt gekeken tijdens de tests en vrije trainingen, dan zie je dat hun auto gewoon ‘werkt’. Ze hebben geen zwakke punten. Hopelijk vinden we circuits die ons meer liggen.
Andrew Shovlin, engineering director Mercedes
Ook Lewis Hamilton is er als de kippen bij om Red Bull als torenhoge favoriet te bestempelen.
Ik denk dat de ‘pace’ van de Red Bull enorm sterk is, zoals je kon zien. We kunnen hen absoluut niet matchen in de kwalificatie op dit moment. Dat is een grote, grote stap terug voor ons. Gelukkig konden we in de race dichterbij komen. Maar voor mij was het iets te dichtbij.
Lewis Hamilton, winnaar van de eerste GP van 2021
Minder informatie
Wel heeft Hamilton minder informatie dan zijn collega, want hij weet niet welke kant het nog op kan gaan met de auto.
Weet je wat het is, we weten niet hoeveel beter ze zullen op andere circuits. Of hoeveel slechter. Misschien is onze auto beter op andere banen. Misschien is onze auto juist slechter. We zullen het moeten afwachten. Eén ding is zeker, we zullen zo hard mogelijk werken om het verbeteren.
Lewis Hamilton, zevenvoudig wereldkampioen
Wat denk jij? Was het winnen van de GP Van Bahrein een ‘gelukje’? Is Mercedes het eventjes kwijt? Of doen ze even rustig aan om te laten lijken alsof het een spannend seizoen is? Laat het weten, in de comments!
avda zegt
Ik denk dat Mercedes een beetje in de Ferrari rol zit van 2/3 jaar terug. Ze kunnen denk ik goed mee op circuits met lange rechte stukken, maar dat RB de overhand heeft op bochtige circuits. Was duidelijk te zien aan de midden en laatste sector op Bahrein (de bochtige gedeeltes dan).
Frankypanky zegt
Mercedes had in 2019 power en grip…Nu alleen nog maar power, dus je analyse is niet verkeerd.
Het probleem is dat door andere regels, Mercedes niet zomaar haar tekortkomingen kan recht trekken (tokens). Even van low naar high-rake kan niet zonder de voorkant ook aan te passen.
Maar dat Mercedes goed mee komt op de rechte stukken, toont IMHO ook wel aan dat Honda er toch ietsje achterop ligt. Of Max reed met een zuinige mapping in Bahrein vanwege de problemen met de differentieel.
ghost zegt
Altijd maar dat gejank van die Hamilton…
mp014 zegt
@ghost: ben er ook helemaal klaar mee! Doet de sport geen goed. Jaartje zonder Hamilton zou een zegen zijn 👍🏻
VeniVidiVici zegt
Mercedes won, maar HOE daar heb ik zo mijn bedenkingen bij met dat track limits gedoe wat al heel de race speelde.
Richmond zegt
@venividivici: het mocht, alleen het is Krom dat het mocht. Maar ze hebben vooral gewonnen door betere strategie en de juiste banden. En max heeft zelf zijn ruiten ingegooid door buitenom in te halen.
VeniVidiVici zegt
@benja01: Klopt, volgens mij moeten ze Max nog uitleggen om gewoon rustig erachter te blijven tot de DRS zone (easy overtaking).
Jetlag zegt
Altijd maar het gejank van die Hamilton-haters…
Alsof ze zitten te wachten om weer eens te kunnen bashen.
sportabgasanlage zegt
Altijd maar het gejank van die Hamilton-fans…
Alsof ze zitten te wachten om weer eens te kunnen goedpraten.
Ditoxx zegt
Het is maar wat je wilt zien he. Max jankt ook gewoon als het niet goed gaat. Iets met een oranje bril
okdoei zegt
@Jetlag: ben het met je eens dit je keer. Hamilton jankt hier niet echt.
Maar hij heeft de schijn tegen. Geweldige coureur maar als mens vind ik hem vaak redelijk fake overkomen.
lekkerlinksrijden zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Van Epschoten zegt
Ik denk en hoop gewoon dat het verschil elke race zo klein zal zijn. De ene race wint Max en dan weer Lewis. Hopelijk sluit Checo ook aan de volgende keer.
flatsix010 zegt
@megaturbopowerboost: Precies, hopelijk is er geen verschil. Heb liever dat er gewoon ouderwets gestreden kan worden om podiumplekken.
petroldrinker zegt
Tja, als Hamilton zich gewoon aan de tracklimits had gehouden ipv 29x doen wat max 1x deed, dan had max gewonnen, blijf het gek vinden dat ze hamilton niet bestraft hebben, vooral nadat ie via de onboard aangaf het de hele race al te doen, van mij had ie een dikke DQ moeten krijgen daarvoor.
Maar wie had nou NIET verwacht dat hamilton weer eens zou gaan lopen mekkeren……
Jetlag zegt
@petroldrinker: (in de herhaling, omdat het om de een of andere reden niet geplaatst werd)
Hoe slaat jouw reactie op enige wijze op dit artikel?
Hou toch op met Trumperen om de plusjes, man en “take it like a man”.
petroldrinker zegt
Nou dat de enige reden dat ze snel waren kwam omdat hamilton meer dan de helft vd race die specifieke bocht afsneed…. heeft hem toch gauw weer 5.5 seconden ofzo gewonnen over de hele race afstand…
Richmond zegt
@petroldrinker: alle teams wisten vrijdag dat het toegestaan was. Red Bull had het dus ook kunnen doen, maar niet gedaan en halverwege de race ging er ergens een lampje branden maar dat was het verkeerde. Her is krom dat het werd toegestaan, maar dat is Hamilton niet aan te rekenen
mashell zegt
Meestal als Mercedes zet dat anderen veel sneller zijn dan rijden ze er de volgende keer rondjes omheen.
Frankypanky zegt
*Zucht*
Ik vraag het mij af waren sommigen nog naar F1-races kijken en/of uberhaupt reageren op F1-artikelen op AutoBlog.
Hamilton zegt exact hetzelfde als de technische man Shovlin, maar het is alleen Hamilton die “jankt” zoals hij “de enige” was die bocht 4 ruimer nam…
De schuld ligt bij wedstrijdleider Michel Masi die verzuimde om ook voor de race bocht 4 te monitoren. Iedereen wist daarom dat het overschrijden van de tracklimit NIET zou worden bestraft. Dat werd door Leclerc van Ferrari bevestigd. Zelfs debutant Mick Schumacher zag ik een paar keer flink over het limiet in bocht 4.
De enige die dus heeft zitten slapen is Red Bull, die vervolgens gaan “janken” en daarmee zich in eigen voet schiet. Hadden ze gezwegen, dan had Max een grotere kans gehad door ook bocht 4 ruim te pakken.
En Max haalde Lewis in met vier wielen BUITEN de baan. Dat mag sinds Austin niet…Of men moet pas sinds twee jaar F1 kijken en dan alleen maar naar Max…
sportabgasanlage zegt
Ik weet niet wat jij hebt gezien, maar Max ging pas wijd NADAT hij Hamilton gepasseerd was. Inhalen deed hij op de baan, door zijn snelheid haalde hij de apex alleen niet. Iets wat Hamilton al zo’n 30x eerder deed.
Ditoxx zegt
Als daar een zandbak lag had max het ook niet gered met zn actie en was hij gestrand…Dus zn actie is ook niet helemaal zuiver..
petroldrinker zegt
en dan had hamilton al 29x vast gezeten in de grindbak voordat ie uberhaupt op kop lag aant eind vd race…
Henkie zegt
Het probleem is gewoon dat ze het juist kunnen doen. Had daar wel een grindbak gelegen dan had Max die actie waarschijnlijk niet gedaan of hem afgebroken. Nu er dus een mogelijkheid is om buiten de baan te kunnen gaan krijg je dit soort acties juist. Graag zie ik een combinatie van grind/gras net naast de racelijn en asfalt verderop aan de zijkanten van de baan. Zo heb je de mogelijkheid om door te kunnen na een fout en wordt dit soort acties afgestraft omdat je veel tijd verliest in het grind/gras.
airditude zegt
Wat als RB sneller is, dan zijn de races nog steeds saai, alleen wint Max wat vaker. Verschil tussen de teams is gewoon veel te groot. Zie liever dat het hele veld wat dichter bij elkaar komt.
HZW zegt
Het is voor Max te hopen dat de Red Bull’s te snel zijn voor de Mercedessen de komende 2 races.
Verder is te hopen dat Checo ook snel wordt, zodat de Red Bull’s de komende 2 races, 2x een 1-2 halen.
Max 2x 26 punten en Checo 2x 18 Punten, Hamilton 2x 15 Punten
sportevo zegt
Wat een gezeur over die tracklimits. Gewoon goed luisteren wat er gezegd wordt tijdens de briefing. In de kwalificatie zullen ze er op controleren, tijdens de race niet en inhalen tijdens de race op die plek zal wel verboden zijn. Dat is er gezegd.
Jammer voor Red Bull (en de rest) dat ze dan heel braaf binnen de lijntjes blijven maar ook zij hadden dit kunnen doen. Soms moet je gewoon slimmer zijn.
Maar ontopic: ik denk zeker wel dat Red Bull op dit moment het betere pakket heeft. Dat Mercedes in Bahrein gewonnen heeft, heeft niets met de snellere auto te maken. Gewoon een betere strategie en een verdomd goede rijder. Of dat op alle circuits zo zal zijn dat weet ik niet maar Mercedes heeft veel ingeleverd.
realhustler zegt
Het seizoen is lang, en zoals wel vaker wordt het uiteindelijk mede beslist door geluk en pech. Een uitvalbeurt scheelt zoveel punten met winst of tweede, dat loop je niet zomaar in. #LH44 weet dat als geen ander, want vooral daardoor is hij 7 keer kampioen en niet 8 of 9 keer.
Nico had 1 uitvalbeurt minder, en door een fout in pitlane werd #LH44 geen kampioen in zijn eerste! seizoen.
Ik hoop dat Verstappen en Hamilton zo door gaan, close racing, en als Perez en Bottas het een beetje beter doen wordt het met de strategie ook heel spannend.
En toch grappig dat LeClerc in de race links en rechts ingehaald wordt, maar toch als 4e start en 6e wordt.
flyerbunch zegt
Hamilton heeft blijkbaar 29x een voordeel gehad van 0,2sec per rondje met het afsnijden van turn 4 volgens Horner. Daarna kreeg Lewis het bericht om toch maar binnen de lijntjes te kleuren. Dat is 5,8sec in totaal! Nu roept Wolff ook dat men duidelijker moet zijn terwijl de regel hem wel heeft geholpen met de overtake van Max in diezelfde bocht. Lekker krom!
Richmond zegt
@flyerbunch: omdat er vrijdag tegen iedereen was gezegd dat tijdens de fp en qualy het bestraft zou worden en tijdens de race niet. Het zou ook niet eens gemonitoord worden. FIA heeft toch alles in de gaten gehouden en pas na het beklag van red bull vond de FIA het niet meer ok. Her is nogal krom van de FIA. Of je hebt altijd track limits of nooit. Niet soms wel en soms niet.
flyerbunch zegt
@benja01: volgens Masi was dit niet het geval..
https://www.formula1.com/en/latest/article.masi-insists-track-limits-rules-were-clear-despite-hamilton-verstappen.2r9Ob5q4GJMmUkQFbwuHDU.html
993carrera4s zegt
Nu de strategie nog een beetje op orde krijgen…