Wie oh wie zou dit nu gezegd hebben bij Red Bull?
Inderdaad, dat kan er natuurlijk maar eentje zijn: Jacques Villeneuve Helmut Marko. De olijke Oostenrijker liet voorafgaand aan het seizoen weten dat hij vijf zeges verwachtte voor Max Verstappen en dat de Nederlander daar tevens wereldkampioen mee zou worden. Dat laatste is inmiddels zo goed als onmogelijk geworden, maar Der Helmut heeft goede moed dat het andere deel van zijn voorspelling nog steeds bewaarheid kan worden. Voor de snelle rekenaars: MV33 heeft er tot nu toe twee binnengetikt, dus dan zouden er in de laatste vijf races nog drie bij moeten komen. Helmut vertelt zijn redenatie waarom dit nog kan lukken aan ServusTV:
Ik heb in het begin van het jaar ietwat onvoorzichtig geroepen dat we vijf zeges zouden pakken. Ik ben er echter nog steeds positief over dat we dit kunnen bereiken. Het circuit van Suzuka ligt ons wel qua layout en in Mexico hebben we de afgelopen twee jaar immers ook gewonnen.
Ook Marko moet wel erkennen dat Red Bull de laatste races ‘een beetje is teruggevallen’. Na de zomerpauze scoorde het team alleen in Sochi meer punten dan Ferrari. Dat kwam dan ook nog vooral door de uitvalbeurt van Vettel. Vóór de zomerpauze leek Red Bull juist op weg te zijn Ferrari misschien nog in te halen in het WK voor constructeurs. Om het tij te keren is Marko’s hoop gevestigd op de nieuwe brandstof van ExxonMobil die de Honda-motor vleugels moet geven vanaf de volgende race in Suzuka:
We krijgen nieuwe brandstof en die gaat veel bepalen voor de rest van het seizoen. We hopen op een significante vooruitgang van de performance.
Soortgelijke uitspraken deed Max Verstappen zelf overigens ook al met betrekking tot het nieuwe dinosap. Hoewel VER ook weer geen wonderen verwacht. Op Verstappen.nl heeft onze held het echter over een tijdwinst van één tot twee tienden per rondje:
Door de jaren heen hebben updates in de benzine bij iedere motorleverancier het meeste opgeleverd. Wij verwachten er ook wel wat van. Als we één of twee tienden kunnen winnen, is dat best veel.
Tsja, alle beetjes helpen natuurlijk, maar afgaande op de vorm van de afgelopen races hopen we dat het verschil nog ietsje groter is dan dat. Denk jij dat Helmut alsnog zijn gelijk krijgt, of verwacht je eerder dat Max al keihard zal moeten knokken om überhaupt nog op het podium te verschijnen in de rest van het seizoen?
sander1980 zegt
Ik ben bang dat het geen zoden aan de dijk gaat zetten. Het gat met Ferrari en Merc is behoorlijk….
pomoek zegt
Okay, dat zou dus Mexico en Japan moeten worden, Brazilië ging vorig jaar ook goed tot die oen van een Ocon het rood voor de ogen werd. Ik ben benieuwd Helmut!
rickthestig zegt
@pomoek: Ocon doet niet meer mee dus die tellen we ook. Mogelijk heeft Honda de laatste 3 races de motor geknepen om zo in de laatste races, waar ze wel kansrijk zijn, optimaal te presteren.
VeniVidiVici zegt
@rickthestig: Zou het denk je? Dan heeft Ferrari de motor zeker voor de zomerstop geknepen om voor de snelle races na de zomerstop te kunnen vlammen haha.
sjonniedeluxe zegt
@venividivici: zo verdelen ze eerlijk de hype-gevoelens over het seizoen ;-)
mpgc zegt
Ik denk niet dat het gaat lukken. Ferrari heeft haar downforceprobleem opgelost en kan nu het voordeel van de sterkste motor voluit benutten. Mercedes krijgt langzaam aan de laatste updates ook aan de praat. Red Bull heeft wel doorontwikkeld, maar niet snel genoeg. RB en Honda zullen voor 2020 echt nog een tandje bij moeten zetten. Maar of dat er in zit…
mrrallycross zegt
Maxico komt nog hè ?
harrie zegt
De gridstraffen, powercircuits, en wat foutjes van Max vertekenen de prestaties van RB na de zomerstop ook wel een beetje.
Ik schrijf ze nog lang niet af.
autodrome zegt
Denken is niet feitelijk, doen is weten
mashell zegt
@autodrome: dat is zeer filosofisch, jij bent zeker een doendenker…
drdre1 zegt
@autodrome: gedaan hebben is weten denk ik
VeniVidiVici zegt
Begin onderhand het idee te krijgen dat Marko een seniele oude onrealistische (paard met oogkleppen op) man aan het worden is. Maar goed, 2020 moeten ze het voor elkaar hebben anders is Max… foetsie bij RBR!
gebruikersnaam3 zegt
@venividivici: waar naar toe dan? Niemand wil hem hebben.
VeniVidiVici zegt
@gebruikersnaam3: Let maar op wat voor gekte er ontstaat als Max vrij komt.
mashell zegt
@venividivici: Max is al niet meer het nieuwe jonge talent. Maar bij Renault kan hij natuurlijk wel terecht.
VeniVidiVici zegt
@mashell: O nee? Wie dan in jouw ogen?
borrelnoot zegt
Dit seizoen is gewoon verloren, klaar. Aansluiting is er niet. Volgend jaar wellicht wel de aansluiting, maar of ze kampioenschapsmateriaal klaar hebben staan in maart 2020? Nee dat verwacht ik niet.
mashell zegt
@borrelnoot: dit seizoen is juist een topseizoen gebleken. Kampioen worden of zelfs maar mee doen voor overwinningen was niet eens de verwachting. Honda heeft een enorme stap voorwaarts gemaakt, van gruwelijk slecht tot matig vorig jaar naar gewoon competatief dit jaar. Nu de finetuning en een klein beetje meer performance. En dan wordt het volgend jaar eindelijk eens een spannend seizoen.
gwnbmw zegt
Honda gaat uiteraard vol uit met 4 auto’s in suzuka, ik verwacht een mooie plof van beide toro rosso’s waarna de red bulls worden geknepen en de pace niet meer hebben.
In mexico zie ik mclaren nog wel een podium halen. De auto is het hele seizoen best goed geweest, en de renault motor is altijd sterk in de hoogtes van mexico.
gregorius zegt
Ik heb een andere stelling: wat maakt het nog uit?
Zolang de MB heel blijft, wordt Hamilton wel kampioen. Zooitje 3e- en 4e plaatsen terwijl Ferrari’s en RB over elkaar heen rollen: en de man is weer kampioen.
RB wordt 3e; want Albion kan op snelheid niet tegen een Ferrari op. De enige kans is dat LeClerc een nog onaangenamere verliezer dan dat we al weten en straks Vettel van de baan afrost omdat hij weer eens niet tevreden is. Zoniet, dan wordt Ferrari gewoon 2e.
En of MV er nog 2, 3, 4 of 5 wint in dit seizoen; wat maakt t uit? Die Honda is best goed gebleken: het was dus een goede switch. Maar de package is niet zo goed als die van Ferrari en MB: en dat was ook niet verwacht.
Dus gewoon nog 5 keer rondjes rijden:
Japan is een mooi circuit, maar als het niet regent is het gewoon een optocht.
Mexico is het hoogtepunten van het einde van het seizoen: het voorbeeld dat je geen Tilke-circuit nodig hebt voor lol (Mexico is ook het makkelijkste circuit van de calendar).
USA gaan we voor niks heen.
Braz is leuk als het regent; anders is het ook een optocht.
En Abu Dhabi gaan men heen voor het geld; want hier gebeurt nooit iets interessants.
Volgend jaar nieuwe kansen.
bassx zegt
Suzuka gaat misschien helemaal niet door vanwege de typhoon die zaterdag in Japan aankomt.
subzero079 zegt
Woorden van Helmut Marko zijn net zoveel waard als de Venezolaanse Bolivar.