Helmut Marko is woedend op Ferrari en beschuldigt de renstal van valse spelletjes. Het is de Italianen kennelijk ook wel duidelijk dat ze de enige mogelijkheid zijn voor Red Bull en Toro Rosso en maken goed gebruik van die positie.
Even een korte recap. Gaandeweg het seizoen kwam de relatie tussen motorleverancier Renault en Red Bull steeds verder onder druk te staan door het slechte presteren van de krachtbron. Verwijten gingen over en weer via de media en onlangs werd duidelijk dat het bestaande contract werd opengebroken: Renault zou in 2016 geen motoren meer leveren aan Red Bull en Toro Rosso. Van de drie overige motorleveranciers vielen Honda en Mercedes direct af en zo bleef alleen Ferrari over. En dan gaat het aloude principe van vraag en aanbod gelden.
Ferrari heeft namelijk ook wel door dat Red Bull geen andere mogelijkheden heeft en dat geeft de Italianen een prima onderhandelingspositie. Volgens Red Bull’s Helmut Marko gaan ze daar in Maranello echter wel heer erg ver mee, ze zouden hebben voorgesteld om Red Bull en Toro Rosso 2015-motoren te gaan leveren. Sauber en Haas F1, de twee teams die al een contract met Ferrari hebben, krijgen wel dezelfde motoren als waarmee de Scuderia zelf aan de start verschijnt.
Red Bull heeft al eerder geroepen dat ze alleen doorgaan in de Formule 1 als ze over een competitieve motor kunnen beschikken. Klinkt bekend, niet? De kans daarop lijkt echter weer een stukje kleiner geworden, dus we zijn benieuwd hoe dit gaat aflopen. Vooral ook omdat het consequenties zal hebben voor Max Verstappen, die met Toro Rosso in hetzelfde schuitje zit.
maarteno zegt
Ik zou het jammer vinden dat er 2 auto’s minder dan dit jaar op de grid komen te staan en de vraag is dan natuurlijk waar Max heen kan, al is er voldoende interesse…
Echter het gezeur en gezeik van Helmut Marko + Red Bull ben ik wel zo zat inmiddels. Zij hebben door hun eigen gedrag het zelf voor elkaar dat er weinig mensen nog met hen willen samen werken. Ja Renault heeft niet het beste materiaal geleverd maar al na de 1e in 2014 race zat RBR publiekelijk met modder te gooien ondanks dat ze 4 jaar lang met Renault kampioen zijn geworden.
Karma is a b*tch guys! Deal with it! Of geef Max maar aan Ferrari in ruil voor 2016 spec motoren…. ;-)
mout zegt
@maartenoosterbaan: Twee auto’s? Ik neem aan dat Red Bull en Toro Rosso in hetzelfde schuitje zitten. Vier auto’s minder – dat ga je toch voelen op eens startveld van 18.
maarteno zegt
@mout: 2 minder dan dit jaar, goed lezen ;-) volgend jaar komt Haas er namelijk wel bij, 4 eraf, 2 erbij = 2 minder in totaal….
maarteno zegt
@maartenoosterbaan: plus het feit dat RBR in ruil voor extra prijzengeld dat ze krijgen ongeacht de prestaties het commitment zijn aangegaan om tot 2020 in de F1 te blijven, op straffe van €1 miljard als ze niet blijven, waarbij elk jaar tussen 2010 er 100 miljoen van de straf afgaat.
Kortom het kost RBR 500 miljoen om dit jaar te stoppen. Zo gemakkelijk zullen ze toch geen half miljard willen weg pissen!
maarteno zegt
@maartenoosterbaan: tussen 2010 en 2020 moest er natuurlijk staan!
awesome zegt
@maartenoosterbaan: en dan heb je het alleen over dit bedrag.
Tel daarbij lopende contracten met toeleveranciers, coureurs, personeel en weet ik wie nog meer op en we hebben het over het dubbele.
gallardogt zegt
@maartenoosterbaan: Zoiets had ik ook in gedachte: Bijvoorbeeld om 2016 te overbruggen, alleen RB toch met nieuwe spec Renault motoren voor één jaar en dan een aparte deal met gratis Ferrari motoren voor STR met een contract voor Max bij Ferrari in 2017.
saikol zegt
De formule 1 is echt bezig zijn eigen graf te graven heb ik het idee. Het wordt maar complexer en complexer en vooral ook duurder. Als je kijkt hoe bizar veel geld er in de ontwikkeling van zon motor gestoken moet worden en hoe groot de kans op gezichtsverlies dan niet is kan ik begrijpen dat er uiteindelijk geen motorenbouwers meer over zijn die in de F1 willen instappen..
lambo4all zegt
@saikol: Dit was in 2007, de huidige budgetten zijn zeker niet hoger. Over de breedte zelfs een flinke 80 miljoen lager gok ik zo. Onzin dus dat het steeds duurder wordt.
Toyota $418.5 Million
Ferrari $406.5 M
McLaren $402 M
Honda $380.5 M
BMW Sauber $355 M
Renault $324 M
Red Bull $252 M
Williams $195.5 M
Midland F1/Spyker-MF1 $120 M
Toro Rosso $75 M, and
Super Aguri $57 M
saikol zegt
@lambo4all: dat snap ik maar om de hele handel van de huidige motoren vanaf 0 te ontwikkelen kost wel heel erg veel geld, vooral omdat van de huidige techniek weinig gebruikt kan worden in straatautos van de merken
awesome zegt
@lambo4all: ehm:
F1 2015 team budgets:
1. Red Bull Racing (€266m + €35.7m + €167m) = €468.7m
2. Mercedes (€122m + €212.4m + €133m) = €467.4m
3. McLaren Honda (€144.5m + €216.5m + €104m) = €465m
4. Ferrari (€208.5m + €34.5m + €175m) = €418m
5. Williams (€52.5m + €22.9m + €111m) = €186.4m
6. Lotus (€69.5m + €13.6m + €56m) = €139.1m
7. Toro Rosso (€68m + €9.45m + €60m) = €137.45m
8. Force India (€49.5m + €12.2m + €68m) = €129.7m
9. Sauber (€44m + €9.25m + €50m) = €103.25m
10. Manor (€0.5m + €32.5m + €50m) = €83m
TOTALS: (€1025m + €599m +€974m) = €2598m
Arnoud zegt
@lambo4all:
Totale inflatie op de US$ van 2010 naar 2015 is ongeveer 1,74%. Als je daarmee de budgetten van 2010 vermenigvuldigd kom je tot de conclusie dat voor de topteams de budgetten met zon €30 miljoen zijn verhoogd en de budgetten van de kleinere teams soms bijna zijn verdubbeld.
BloodSeaker zegt
@Original_Arnoud: heb je deze gewoon opgeteld of rekening gehouden met 100 + 1% is 101, plus 1% is 102,01 enzovoort. Anders kan het best gelijk zijn natuurlijk
Arnoud zegt
@BloodSeaker:
Neem even de moeite op te zoeken wat de jaarlijkse inflatie cijfers van 2010 t/m 2015 zijn en je komt er vanzelf achter.
berlinetta zegt
En als Ferrari eerst nee had gezegd was Mercedes de grote boosdoener? Ik snap heel goed dat ze niet aan Red Bull willen leveren.
lambo4all zegt
tja Red Bull, daar had je over moeten nadenken toen je Renault maand na maand de grond in trapte.. Ferrari en Mercedes moeten in principe niks, ze leveren al aan 4 teams en dat Red Bull 2 maanden voor het eind van het seizoen nog is ff komt aankakken is natuurlijk niet het probleem van Maranello.
Het “we stoppen er anders mee!” verhaaltje is natuurlijk gewoon druk zetten op de motorleveranciers, nadat ze hun eigen leverancier eruit hebben getrapt gaan ze maar op het sportieve gevoel van de anderen spelen. Wat mij betreft hangt Ferrari een een 2014 unit in haha.
saikol zegt
@lambo4all: volkomen logisch toch ook dat een fabrieksteam geen motoren wil leveren aan het team met het allergrootste budget van het hele veld? Teams als sauber enzovoorts kun je best een motor leveren, zij hebben niet de resources om een chassis te maken dat op elke baan mee kan met de top, red bull heeft dat wel..
str8six zegt
Ik begrijp Ferrari wel, waarom zou je een van je belangrijkste tegenstanders van de afgelopen jaren top-notch, hightech motoren leveren? Red Bull geeft je vleugels maar Ferrari geeft pk’s en dat is toch cruciaal in F1.
Edge zegt
@str8six: Wat denk je van het welzijn van de F1? Je verliest vier auto’s en vier goede coureurs als Red Bull en Toro Rosso eruit stappen. Daarnaast is het zo dat de F1 teams mogen vertrekken uit de sport als de inkomsten onder de 715 miljoen dollar zakken. Momenteel ligt het nog boven de 800 miljoen dollar, maar de inkomsten zakken al jaren en het verlies van twee teams kan er wel eens voor zorgen dat ze die grens van 715 miljoen passeren. Op dat moment kunnen de financieel zwakke teams (Sauber, Force India) zonder consequenties uit de F1 stappen, met nog meer gezichtsverlies en een kapotte sport als gevolg. FOM en Bernie is er dus veel aan gelegen om druk op Ferrari en Mercedes uit te oefenen en de Red Bull teams erbij te houden.
berlinetta zegt
@Edge: Ja, maar waarom Ferrari? Mercedes zegt doodleuk nee en laat alles aan de Italianen over. En het is slecht voor de sport, dat zeker. Maar Mercedes en Ferrari kunnen zeker rekenen op begrip.
str8six zegt
@Edge: slecht voor de sport is het zeker en ik heb ook liever dat STR en RB er gewoon bij blijven. Er is na afgelopen jaren al zo’n uitgekamt veld. Maar het is niet de verantwoordelijkheid van Ferrari om een van haar grootste concurrenten met z’n satelliet team binnen de sport te houden. Het is de verantwoordelijkheid van RB in de eerste plaats en Ecclestone in de tweede.
nord zegt
Renault speelt natuurlijk naast Ferrari ook een raar spelletje. Eerst doen alsof er geen hoop is, Renault motoren kunnen niet geüpdatet worden, dit en dat, zus en zo. Dan helemaal in onmin raken met Red bull (en ook de fans van Renault Motorsport) om vervolgens doodleuk asn te kondigen dat ze volgend jaar gaan rijden met de renstal van Lotus.. Alsof ze afwilden van RB..
boxergt zegt
@nord: My point exactly….
Alsof Renault het er om heeft gedaan! Waarom RedBull met de eer van winst laten strijken wanneer je zelf een fabrieksteam aan de start kan krijgen?
maxhunter zegt
@boxergt: beetje ver gezocht. Daar hadden ze afgelopen jaren toch ook geen moeite mee?
Dutchdriftking zegt
Pfoe, Max snel naar Ferrari?
gtwillem zegt
@dutchdriftking: Max heeft de teams voor het uitzoeken denk ik. Als Red Bull serieus stopt, dan kan Max zo aankloppen bij andere teams. En dan word hij met open armen ontvangen.
Edge zegt
@gtwillem: Het probleem is alleen dat in dat geval Max een hele dure jongen is. Niet omdat hij net als een Hamilton of Alonso 30 miljoen per jaar moet verdienen, maar omdat er bij alle teams met competitieve wagens contracten afgekocht zullen moeten worden als ze Max in huis willen nemen.
gtwillem zegt
@Edge: klopt. Alhoewel ik denk dat Verstappen geen 30 miljoen per jaar zal verdienen: het is nóg geen wereldkampioen. Daarbij wat je zegt: Toro Rosso heeft een contract met Verstappen. Maar als ze niet op de grif staan volgend jaar is het Toro Rosso die de schade kan betalen, niet het team dat hem overneemt. Dat zou alleen zijn als ze Max overnamen terwijl Toro Rosso nog gewoon blijft bestaan.
lekbak zegt
@gtwillem: alle teams zijn toch al voorzien van rijders? Als Max dan ergens komt zal er een andere coureur weggestuurd worden. Dat gaat ook niet voor niks.
stfu zegt
Wat een soap zeg. Tuurlijk gaat Renault niet probleemloos op dit moment, maar anderzijds scoren ze nog wel regelmatig punten. Ferrari was na Schumacher ook een tijd ineens kansloos maar komen ook weer terug. Veranderingen qua regels in de F1 kost tijd, nu schiet RB zichzelf een beetje in de voet…
Zou jammer zijn dat Max volgend jaar hierdoor niet kan rijden.
clarkson zegt
Ik denk dat het een stukje onderhandeling is van Ferrari. Uiteindelijk zal Ferrari gewoon de 2016 motor gaan leveren zodra er genoeg geld op tafel zal liggen. Wat een beter idee is als ze de 2012 motor krijgen (lekker janken met die v8)!!!
kobus1967 zegt
Honda heeft nog wel een zooi GP2 motoren voor ze, als ze goed zijn voor Alonso en Button dan toch ook wel voor Max.
gtwillem zegt
Uiteraard heb ik hier een mening over ;-).
Red Bull heeft met het volle verstand gekozen voor Renault. Die keuze heeft hen vier keer een wereldtitel opgeleverd. Een prestatie van formaat. Nu het niet helemaal top loopt, zijn ze openlijk hun motorenpartner gaan af vallen. Niet chic. Op het moment dat Red Bull wint, ligt het aan Red Bull en hun coureurs, maar nu het tegenzit ligt het aan Renault. Ik heb daar geen begrip voor.
Daarbij gooien ze bij Red Bull hun eigen ramen in, want de kans dat Renault met een goede motor komt voor de komende seizoenen is aanwezig.
Dus als frisdrank producent moet je je motoren leverancier te vriend houden, je bouwt zelf immers geen motoren.
Uithuilen en overnieuw beginnen. Ik zou mijn geld zetten op Honda. Die gaan er echt wel komen. En kunnen een extra afnemer goed gebruiken. Mercedes is nu helemaal top, maat die gaan ingehaald worden door Renault, Ferrari en Honda.
kobus1967 zegt
@gtwillem: gebak voor ons als ze de tip gebruiken eh kratje redbull voor ons?
Calimero zegt
Wat is er vals aan het spel? Vraag een aanbod noemend ze dat. Ferrari heeft iets, Red Bull wil het dus bepaald Ferrari hoe en wat. Niet mee een, jammer joh.
heidekonijn zegt
Ron Dennis zou een salto maken voor een Renault motor of een jaar oude Ferrari momenteel.
Maar wat betreft goedkoop: allemaal verplicht een buizenchassis en een carbu V8. Circuits met enkel bochten naar links…oh, wacht.
nord zegt
@heidekonijn: ik denk echt serieus dat het net zo duur is of misschien wel goedkoper als al ze al die regels er uit gooien (met die grijze wipneus erachteraan) en iedereen hun eigen geprefereerde technologieën laten gebruiken.
V6 turbo tegen v12 of zelfs elektrische shit.
Diesels kun je uitsluiten want zonder regels (en marketing) zijn die ze nirgendwo.
fmgarcia zegt
@nord: Zou iedere raceliefhebber graag willen, maar das simpelweg onmogelijk:(.
gregorius zegt
@nord: In die trend? Simpel zeggen: hier, max 140 kg (ipv nu 100 kg) benzine. Kers batterij mag max x kwh opslaan.
Turbo druk max zoveel.
Zoek t maar uit wat voor unit er je erin gooit.
Als leverancier moet je dezelfde motoren aanbieden als de motoren die je in je eigen fabrieksteam hebt (en dat moet te meten zijn).
Over 2 jaar is het 120 kg.
Over 4 jaar is het weer 100 kg.
Ce zegt
@heidekonijn: haha top dat zou het idd moeten zijn! Hoewel ik ook V10 en V12 zou willen toelaten, just 4 the sound :-))
autobart zegt
Kunnen ze geen deal met Audi maken, zodat ze een opgefokte 2.0 TFSI kunnen gebruiken? Die doet het qua betrouwbaarheid vast beter… Vast…
berlinetta zegt
@autobart: Beter de 2.0 tdi. Kun je rookgordijnen trekken en je tegenstanders hinderen.
Edge zegt
We zien allemaal aan de wagens van Manor dat een oudere motor niet echt handig is. Oke, de rest van de wagen van Manor stelt ook niet zoveel voor, maar het is wel duidelijk dat je met een jaar oude motor een behoorlijke achterstand oploopt. Zeker als je je bedenkt dat ook Mercedes, Honda en Renault niet stilzitten. Met het oog op onze Max zou ik het dus enorm jammer vinden als hij weer een jaar met een tragere motor moet rijden en zijn racetalent niet continu kan omzetten in goede resultaten. Een meevaller is dan wel weer dat de Ferrari van dit jaar niet of nauwelijks motorproblemen kent, dus uitvallen zullen ze niet zo vaak meer.
Maar als we Max buiten beschouwing laten is het natuurlijk prima dat Red Bull nu eens de deksel op de neus krijgt. Zoals @gtwillem al aangaf was het Red Bull, Vettel en Newey dat de klok sloeg toen ze wonnen, en nu het niet goed gaat ligt het ineens allemaal aan Renault. Tuurlijk, die Renault krachtbron is nou niet bepaald goed, maar uit je kritiek intern, opbouwend en houd je gewoon koest in de media. Win together, lose together, en als je dat niet wil zorg je dat je op een nette manier uit elkaar gaat.
Verder, als je dan toch van Renault af wil, zorg je eerst dat je een motorleverancier achter de hand hebt want openlijk ruzie maken met Renault versterkt je onderhandelingspositie niet echt ten opzichte van de andere motorleveranciers. Daarnaast denken motorleveranciers ook wel twee keer na voordat ze aan Red Bull leveren, want als het even niet goed gaat word je door de stront getrokken.
mikeveerman zegt
Ik hoor hier telkens mensen het hebben over het feit dat wanneer redbull zal stoppen er volgend jaar 2 auto’s minder (denk aan 2 extra van Haas) op de startgrid staan. Dit is echter niet eens het probleem, de shit zit het in het feit dat we straks 1 topteam en een hele goede subtopper kwijt raken en daarvoor 2 wagens voor terug krijgen die waarschijnlijk net een gp2 voorbij rijden(behalve als Max die zou besturen natuurlijk ?). Het moet toch niet zo zijn dat het verschil in de top en de flop nog groter wordt. Daarom denk ik dat wanneer redbull er met de staart tussen de benen vandoor gaat, bernie toch wel even goed achter z’n oren moet krabben of een 3e wagen voor de topteams een mogelijkheid is, want die manors geeft de sport natuurlijk ook al een jaar helemaal niks, dus Haas zal vast en zeker niets beters worden.
mikeveerman zegt
Maar jammer genoeg is Haas waarschijnlijk een marketing strategie voor bernie om in Amerika ook eens wat kijkers te werven, jammer genoeg zullen ze in murica ook niet lang voor de buis zitten als ze zien dat hun wagen 2 keer wordt ingehaald door Lewis, mits ze natuurlijk de race wel uit rijden. Het zou toch wel beter zijn als Ferrari, Haas onder hun neemt en er een soort van torro rosso van maken.
mashell zegt
@mikeveerman: ik juist dat het voor het interessante van de sport beter is dat er geen A en B teams zijn. Krijg je alleen maar gedoe van. Scheve gezichten als een Ferrari door een Haas wordt ingehaald en dergelijke.
fasteddie zegt
Waarom keert Ford niet terug in de F1? Cosworth heeft een kant en klare motor liggen…. Beetje engineering erop loslaten en de motor is competitief. Er was al sprake van dat Ford dit jaar zou terugkomen. Nu lijkt me dat een uitgelezen kans.
berlinetta zegt
Dat die energieboeren zelf een motor bouwen. Oh wacht, dat kunnen ze niet. En dan Renault maar afzeiken. Ik vind het heerlijk dat Renault op eigen houte verder gaat. Ik hoop dat Max daar kan rijden. Gooi Maldonado er maar uit.
w0o0dy zegt
Ferrari moet op zijn tellen passen.. Als ze dit verkeerd spelen dan ligt er mogelijk een Mercedes motor in de RedBull volgend jaar… En dan zou ik liever vechten tegen mijn eigen motor dan tegen de Mercedes die toch nog wat beter is….
riddertevoet zegt
Deze hele situatie is zo slecht gemanaged door Red Bull. Ze jagen met hun geklaag hun motorenpartner Renault weg waar ze vier wereldtitels mee behaald hebben zonder een alternatief achter de hand te hebben. Mercedes heeft geen trek om hun te leveren en Honda is geen optie dus nu moeten ze met de pet in de hand bij Ferrari aankloppen. Iedereen had kunnen bedenken dat je dan een erg zwakke onderhandelingspositie hebt. VAG of een andere firma zal ook niet zo snel met Red Bull in zee gaan want als er niet gewonnen wordt krijg je de schuld in de schoenen geschoven en wordt je publiekelijk door het slijk gehaald. En met dat contante gepraat over stoppen met Formule 1 demotiveert Red Bull hun eigen persoon lijkt me. Kortom dit team wordt erg amateuristisch gerund.
mashell zegt
@riddertevoet: Red Bull is geen team dat er is vanwege de sport, het is gewoon een marketing vehicle. Ze moeten winnen, anders heeft het geen zin voor hen.
Ik vind het ergens wel grappig dat het oude spreekwoord je moet de “huid niet verkopen voordat de beer geschoten is” nog altijd opgaat. Ze hadden gewoon de “koe bij de horens moeten pakken” en moeten zeggen, wij vertrouwen erop dat Renault snel weer competatief wordt. Dit is een geval van “eigen schuld, dikke bult”.
riddertevoet zegt
@mashell: Red Bull heeft voordat ze succesvol werden jarenlang voor spek en bonen met klantenmotoren in het middenveld rondgereden. Dus in dat kader is het een beetje zwak en kinderachtig dat ze niet met de huidige situatie om kunnen gaan. Ieder F1 team gaat weleens door een dal. Ferrari, Williams, Enstone, McLaren enz. Als ze bij Red Bull niet kunnen/willen accepteren dat het ook weleens minder gaat kunnen ze inderdaad beter stoppen want van dat gejank en geklaag in de media wat we nu al twee jaar aan moeten horen word ik zo langzamerhand wel een beetje moe. Het zijn net een stel kleine kinderen.