Red Bull reserve Jake Dennis weet het na zijn kennismaking met de RB19 zeker: de auto is niet voor Verstappen gemaakt.
Het F1 seizoen van 2023 komt dit weekend tot een einde met de Grand Prix van Abu Dhabi. Het is een ongekend jaar geweest voor Red Bull Racing, maar met name voor Max Verstappen. Tot op heden won de energieblikkengigant alle races, behalve de Grand Prix van Singapore. Maar waar MV1 de ene zege na de andere aan elkaar rijgt, is voor teammaat Perez de teller blijven steken op twee eerste plekken. De Mexicaan wordt tweede in het klassement, maar heeft slechts ongeveer de helft van het aantal punten dat Max gescoord.
Biiiiiizarrrrrrrrrr
En dat is enigszins bizarrrr, daar vader Perez de strijd tussen Max en Checo in het begin van het seizoen nog vergeleek met die tussen Prost en Senna. Nu is de vader van niet per se een onafhankelijke bron in deze. Maar het is waar dat het gat tussen de twee opeens veel groter werd na de Grand Prix van Spanje. Perez claimt dat daar een update aan de RB19 is doorgevoerd die hem minder ligt dan Max. En dit is een gedachtengang die koren op de molen is voor fans van de Mexicaan en in zekere mate Gasly en Albonio. De reden dat hun helden kneiterhard zijn ingemaakt door Max, ligt niet aan het falen van die helden, maar het team van Red Bull. Zo is dan althans de gedachtengang.
Cheatcode
Dat deze gedachtengang bestaat, is niet geheel vreemd. Het zou immers niet de eerste keer zijn in de Formule 1 dat een team de ‘eerste rijder’ een beetje (veel) voortrekt ten opzichte van de secondant. Eerder de nieuwe upgrades, de betere monteurs, de betere strategie de betere launch en tractioncontrol middels een ongekende cheatcode op het stuur, je kent het wel. Het is ook tot op zekere hoogte logisch.
Marginale verschillen
Als een van de twee coureurs beter is en je circa 9 andere teams hebt die alles op alles zetten om je te verslaan, is het maximaal steunen van je speerpunt -waarvan je zeker weet dat die de winst uit het vuur kan slepen- geen gekke gedachte. Hoewel het gekmakend moet zijn voor de tweede rijder, in een wereld waar marginale verschillen het euhm…verschil maken.
It’s a sabotage?
In de lange historie van de sport is het zelfs wel een paar keer voorgekomen dat teams een van de coureurs praktisch saboteerde. Maar, in de sport van nu, lijkt het ons erg onwaarschijnlijk dat dat nog gebeurt. Echter, gewoon de auto maximaal ontwikkelen naar wat Max wil…Tsja, misschien wel. We kunnen zelf niet achter het stuur kruipen om het te checken, helaas.
Jake Dennis Red Bull invaller
Gelukkig heeft Jake Dennis die kans echter wel gekregen. In Abu Dhabi mocht hij rijden in een vrije training met de RB19. De Formule E kampioen heeft een soort Nyck de Vries-achtige carrière achter de rug. Hij werd (jaren geleden alweer) ooit derde in de F3 en daarna vierde in de GP3. Maar een extra seizoen F3 liep niet op meer succes uit en daarna is hij verdwenen van de directe opstapladder naar de F1. Via Formule E, waarin hij eerder al eens derde werd en dit seizoen kampioen, is hij toch op de radar gekomen van Red Bull. Echt kans op een zitje maakt de Brit naar wij denken niet, maar als SIM-coureur mocht hij van het team ook eens proeven aan het echte werk.
RB19 niet gemaakt voor Verstappen
Na die 60 minuten in de auto komt Dennis met opvallende uitspraken, die Perez in zijn broek mag steken. De Brit is ervan overtuigd dat de RB19 eigenlijk een hele fijne bak is om mee te rijden. Helemaal niet een oversturend monster zoals men soms beweert dat Max het graag heeft:
Honestly, just jumping in the car today – obviously I don’t drive F1 cars I do a lot of simulator work – but you jump in this car and it just feels completely natural. I don’t agree when people say ‘Are the cars designed for Max?’ I jumped in that thing today and it felt exactly like how a race car should. It does what you want it to do, it turns the way it should turn. I think people who are often skeptical to jump to conclusions of ‘This car is purely made for Max’ – it’s really not the case. Any team goes out there to build the fastest race car possible and it’s up to the driver to adjust to that. And I think that’s exactly what Red Bull have done and Max, obviously the talent he is, has done that.
Jake Dennis, gooit stiekeme schaduw op Perez
Waarvan akte.
potver7 zegt
Kan best zijn dat hij de auto meteen goed voelt voor hem – maar daar kun je toch niet de conclusie uit trekken dat de auto niet speciaal voor Max is gebouwd? Wie weet heeft deze gast wel dezelfde wensen als Max, als het op formule-auto’s aankomt…
Misschien doe ik ‘m hiermee te kort, maar dit lijkt me nou echt een opmerking van iemand die ergens 5 (of 60) minuten aan geroken heeft, en alle ervaringsdeskundigen gaat vertellen dat ze al een jaar onzin verkopen.
Er zijn indertijd ook weleens mensen in de auto van Schumacher gestapt (ook een coureur met een voorkeur voor ‘listig’ weggedrag) – de één had grote moeite het ding uit het grind te houden, de ander reed er zo mee weg.
Richmond zegt
De auto is nooit speciaal voor een coureur gemaakt, maar bij coureurs met tegengestelde voorkeuren moet je eigenlijk een Middenweg vinden. Nu wordt alles op 1 coureur gezet die zich heeft weten aan te passen aan de auto. Zou er iets met max gebeuren dan hebben ze een probleem
sportevo zegt
Toen Schumacher eind 1995 voor het eerst in de Ferrari stapte vroeg hij aan John Barnard om een aantal dingen aan te passen aan de auto. Barnard was ervan overtuigd dat het de auto alleen maar slechter zou maken maar uiteindelijk was Schumacher er sneller mee dan Alesi en Berger er ooit mee hadden gereden.
Flutterbear zegt
Je kan een stuk meer zeggen op basis van 60 minuten in die auto dan enkel van de zijlijn meekijken, hoeveel ervaring je ook hebt. Verder is deze beste man of jongen natuurlijk ook geen leek op dit gebied.
brammetjedeb zegt
Née, natuurlijk niet. Maar vertel dat in Engeland of Mexico.
Feit is wel dat de snelste auto’s vaak niet het makkelijkst te rijden zijn. Als er updates komen die een auto sneller maken kan het zijn dat deze wat trickier wordt, waar Max dan beter mee overweg kan. Als je het zo bekijkt zou de auto meer Max zijn kant op vallen gedurende het seizoen.
shibby zegt
Het zou van meneer Dennis ook niet zo slim zijn om Red Bull in een slecht daglicht te zetten, dont bite the hand that feeds enzo
mashell zegt
Volgens mij slaat hij de spijker op de kop en doet hij een verkapte sollicitatie naar het stoeltje van Perez.
flyerbunch zegt
Dit nieuws werd al eerder door Horner, Newey (en nog een paar andere mensen) bevestigd, maar omdat zij geen onafhankelijke bronnen zijn werd dit uiteraard niet geloofd door de fans van Perez. Max heeft gewoon een beter adaptief karakter en vermogen om deze auto te besturen.. Ook z’n racelijn is anders dan die van Perez.