Red Bull houdt snelheid verborgen, aldus een ware F1-kenner.
Het is spannend en toch ook weer niet. We hebben het niet over de eerste keer schuifelen op het brugklas-feest, maar over de pre-seizoentests in Spanje en straks Bahrein. Aan de ene kant kun je er helemaal niets over zeggen, aan de andere kant zijn er zat dingen die je wél kunt concluderen.
Zo hebben ze bij Haas gekozen voor een kwaliteitsinjectie qua coureur, alhoewel we niet officieel weten wie de uiteindelijke opvolger gaat worden. We zien wel dat Haas en Alfa Romeo het alsnog het zwaarst hebben en dat Red Bull, Mercedes, McLaren en Ferrari zich vooraan melden.
Red Bull houdt snelheid verborgen
F1-expert, analist en oud- F1-coureur Jolyon Palmer is tegenwoordig werkzaam voor Formula 1, alwaar hij zijn wijsheid met ons deelt. Als Analist is hij sterker dan als coureur (alhoewel het zeker geen Mazepin was).
Hij heeft de F1-teams nauwlettend in de gaten gehouden en onlangs zijn bevindingen gepubliceerd. Chauvinistisch als wij zijn, kijken we uiteraard meteen naar zijn uitspraken over Red Bull. Kunnen we de champagne al koud zetten? Of gaan we we weer 9 magere maanden tegemoet?
Sandbaggen
De Brit heeft gelukkig goed nieuws! Volgens hem is Red Bull behoorlijk aan het sandbaggen. Er was duidelijk focus op kilometers maken en niet zozeer om de snelste tijden te rijden. En zelfs tijdens de ‘rustige’ meters kon Verstappen Russell in de Mercedes rij eenvoudig volgen, aldus Palmer. Uiteindelijk was de Mercedes wel sneller, maar daar stapten ze over op een zachtere band, wat men bij Red Bull niet heeft gedaan.
Palmer concludeert dat Red Bull het meeste verborgen gehouden heeft tijdens de tests van alle teams. En dan te bedenken dat Red Bull zelf heeft aangegeven dat er nog veel in het vat zit met deze auto. Op het gewicht na, dat is nog wel een zorg waarover dan weer met geen woord gerept wordt. Het hele betoog van Jolyon Palmer kun je hier lezen.
Meer lezen? Dit is onze F1-prognose voor 2022!
MaartenD zegt
Alsof Mercedes niet aan het sandbaggen is? Mercedes zijn een er een meester in. Oftewel, allemaal koffiedik kijken tot aan de eerste race….
maarteno zegt
Het enige dat we zeker weten is dat Nikita Mazepin niet aan de start staat in Bahrein! ;-)
griffendahl zegt
Tot in Bahrein blijft het speculeren voor de buitenstaander…
Henkie zegt
Bla bla bla. Pas bij Q3 in Bahrein laten ze het ware potentieel pas zien.
Al zijn deze speculaties altijd wel weer leuk om te lezen in het voor seizoen, dood de tijd een beetje.
brammetjedeb zegt
Mercedes ook. Ferrari ook. McLaren ook. Mazepin niet. Alpha tauri ook. Etc…
c3po zegt
@brammetjedeb: +1
Rick-dos zegt
Ik riep het al van dag één na het zien van de RB18 in Barcelona. Het zal mij niets verbazen als de RB18 de dominante auto blijkt. Dat ding ziet er gewoon snel en revolutionair uit.
Wat opviel was, dat terwijl de andere teams tijden en ronden draaiden op C3 banden, dat niemand zag dat andere teams niet in de buurt konden komen van Max op de C2 banden. Dat Max ook nog een hele tijd op de 6e of 7e plaats stond die dag. Daarnaast was hij bezig met longruns dus hij zette die tijden ook nog neer met een zware auto. Toen hij op de laatste dag z’n snelste tijden reed op de C3 banden deed hij dat binnen 2 of 3 rondjes. En die tijden waren gelijk al sneller dan LeClerc dat met meer moeite moest doen op één van de eerder testdagen. Sterker nog die tijden waren zo snel dat het Mercedes pas lukte om die tijden te verbeteren op de C5 band.
RBR heeft zich heel erg op de long runs gericht en heeft met veel benzine gereden. Dat heeft Marko ook zelf gezegd. Nogmaals mij zal het niet verbazen. Het is ook al gebleken dat de RB18 heel sterk is in de langzamere bochten en op het niveau zit van Ferrari in de snellere bochten.
Richmond zegt
@Rick-dos: hoe de auto eruit ziet zegt helemaal niks over de prestaties.
Rick-dos zegt
@benja01 Dat zeg ik ook niet maar het kan je wel een indicatie geven. Als ze een groot scherm aan de voorkant van de auto hadden gemaakt dan zou je ook niet gezegd hebben dat het niks zegt over de prestaties of wel?
DaveB zegt
@Rick-dos: “Het zal mij niets verbazen als de RB18 de dominante auto blijkt. Dat ding ziet er gewoon snel en revolutionair uit.” Je zegt toch wel heel erg duidelijk dat je een correlatie ziet tussen het uiterlijk en de (mogelijke) prestaties. Misschien dat je wat aan de volgende link hebt.
https://www.squla.nl/begrijpend-lezen?gclid=CjwKCAiA1JGRBhBSEiwAxXblwctuAm9srkMzftRojpQt-Oad0Eu95i-Ju26zQ8Wi8HDLXVtbD5B4QxoC2yQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
HZW zegt
De grootste uitdaging wordt het elimineren van het hobbelen van de auto’s, zonder dat het ten koste gaat van de snelheid.
560pk zegt
Auto Motor & Sport komt op basis van sectoranalyses toch op andere conclusies uit: McLaren en vooral Ferrari schijnen het beter voor elkaar te hebben. RB en MB hebben veel last van pompen, en RB bovendien van onderstuur. Om het eerste op te lossen moet de auto achter harder worden afgesteld, voor het tweede zachter. Lijkt mij niet gemakkelijk.
berlinetta zegt
Als de focus lag op kilometers maken, dan vind ik het vreemd dat ze minder kilometers hebben gemaakt dan Ferrari, Mercedes en McLaren.