Mercedes heeft een geinig trucje met de achterwielophanging, maar Red Bull gaat dat niet toepassen op de eigen auto.
Zag je het ook tijdens de Grand Prix van Turkije een paar weken geleden? Mercedes die ineens als een speer over de rechte stukken blies en daar soms wel een seconde sneller was dan Red Bull? Dat kwam door de achterwielophanging.
De renstal van Toto Wolff had namelijk een trucje toegepast waardoor de auto enorm door zijn veren zakte op het rechte stuk. Daardoor lag de auto veel lager en kon er een hogere topsnelheid worden gehaald. Erg slim, maar niet zo slim dat Red Bull het trucje gaat kopiëren.
Eerst nog even over de achterwielophanging
Voordat we onthullen waarom Red Bull de achterwielophanging van Mercedes niet gaat kopiëren, even wat achtergrondinformatie. Het systeem is -volgens Mercedes- namelijk helemaal niet nieuw. De in het zwart geklede engineers hebben de achterwielophanging sinds het begin van dit seizoen met geen vinger aangeraakt. De mogelijkheid tot inzakken zat er al het hele jaar op. Ze gebruikten het alleen niet.
Dat kwam door de reglementswijzigingen voorafgaand aan dit seizoen. Daardoor verloor de Mercedes flink wat downforce en als de achterkant inzakte, werd dat alleen maar erger. Pas na een upgrade die vanaf Silverstone werd gebruikt, genereerde de W12 weer wat meer downforce en kon de truc met de achterwielophanging weer worden toegepast.
En met succes. Niet alleen kon Lewis gewoon doorrijden nadat hij Max Verstappen bijna de dood in had gejaagd in Copse Corner, de Mercedes liep ineens ook weer veel harder. Met Turkije als hoogte-, danwel dieptepunt. Het is maar met welke bril je het bekijkt.
Maar waarom wil Red Bull dit dan niet zelf ook?
Da’s eigenlijk heel simpel. Red Bull wil vanzelfsprekend ieder trucje toepassen waardoor de RB16B harder gaat lopen, maar een inzakkende achterwielophanging hoort daar gewoon niet bij.
Volgens teambaas Christian Horner werkt de aerodynamica van de Red Bull alleen maar met een hoge ‘rake’ en de voorspoiler zo dicht mogelijk op het asfalt. Zoals alle auto’s die door Adrian Newey ontworpen zijn.
Met een lage achterkant gaat al dat voordeel verloren en zal Max met zijn Bull zo langzaam over de baan zwabberen, dat zelfs Nikita Mazepin hem bij zou kunnen houden.
Goed, geen flexibele achterwielophanging voor Red Bull, maar wel twee races in het vooruitzicht waar de equipe van Max het traditioneel altijd goed doet, Mexico en Brazilië. Laten we voor de Max-fans hopen dat de RB16B het met haar hoge bips net zo hard gaat als die ingezakte Benz.
We gaan het komend weekend allemaal zien!
baf07 zegt
Mercedes zakt sowieso al wat in….
ghini zegt
Mercedes gaat die mogelijkheid natuurlijk wel maximaal uitmelken. Het snelheid verschil op lange snelle stukken was hoog. Als je met die kennis kijkt naar de resterende banen gaat het allemaal nog erg spannend worden. Red Bull is op de high downforce stukken miss beter maar daar is het snelheid verschil kleiner. Dat hele RB of Merc baan gelul kan volgens mij de prullenbak in.
Dutchdriftking zegt
Toch gek, een flexibele vleugel is een doodzonde, DAS is verboden, maar dit is geen probleem.
ghini zegt
@dutchdriftking: ik denk dat het puur door downforce komt, dus boven een bepaalde downforce zakt de auto door zn vering. Geen knopje of zoiets als DAS. Mazen in de regelgeving, onderdeel van de sport om die op te zoeken en maximale er uit te halen. Maar zoals in artikel al duidelijk staat beschreven, het werkt alleen als de rest van downforce pakket ook klopt en ws ook alleen op bepaalde circuits.
Dutchdriftking zegt
@ghini: Dat was met de flexibele vleugel net zo, pas boven de 2000km/h ging die doorbuigen….
nicolasr zegt
Da’s best hard eigenlijk, 2000km/h! ;-)
mpgc zegt
@dutchdriftking: yep. Maar het verschil is dat delen van de ophanging wel mogen bewegen (en flexen), maar delen die voor de aerodynamica gebruikt worden niet. Daarom mag het één wel en het ander niet.
mrB zegt
Zoiets is vrij eenvoudig te ontwerpen in je ophanging. Daar zit al een ‘heave’ spring-damper in, wat er voor zorgt dat het linker en rechter wiel samen omhoog komen. Vervolgens hoef je alleen te ontwerpen dat die spring-demper combinatie boven een bepaalde kracht volledig inzakt.
berlinetta zegt
Ik zou het even doorgeven aan de monteurs van Red Bull.
mrB zegt
Renault en Ferrari hebben het dacht ik ook, maar ik weet niet meer waar ik dat heb gehoord. Rbr weet zelf ook wel hoe het kan, maar de reden waarom ze het niet doen (aero) staat al in het artikel. ‘Vrij eenvoudig’ is natuurlijk wel de f1 variant daarvan, de daadwerkelijk implementatie is alsnog veel werk.
Eerste reactie was trouwens bedoeld als reactie op @dutchdriftking.
dijan zegt
Bijna de dood ingejaagd ,tjonge .jonge wil je de oranje fans nog meer opjagen of is Autoblog niet vrij van Max ?
nicolasr zegt
Is toch helemaal niks aan gelogen?
dijan zegt
Nicolas, heeft Max ook niet over Lewis gereden ?
nicolasr zegt
Ja. Ik zeg toch ook nergens dat hij dat niet heeft gedaan, toch?
ghini zegt
@dijan: eerlijk, nogal een verschil he qua snelheden en potentieel gevaar..
Johanneke zegt
Ik heb het idee dat het helemaal niet zo enorm voordelig is deze ophanging. Bij snelle bochten lijkt het alsof de Mercedes minder grip heeft, waarschijnlijk door het inzakken. Dus ze moeten het zo af stellen dat het alleen bij enorme snelheden gebeurt, bijvoorbeeld 300 per uur.
Overigens heeft Max het allemaal in eigen hand. Als ie de komende 2 wedstrijden wint, wat nogal mogelijk is, staat ie minimaal 24 punten voor. Dan nog 3 keer 2e worden en de klus is geklaard. Zolang ie geen pech krijgt met een gekke DNF wordt ie wereld kampioen, daar ben ik na Texas van overtuigd.
harrie zegt
Twee hooggelegen circuits wat het Honda blok wel ligt en Perez lijkt zijn vorm ook terug te hebben gevonden.
Twee 1-2 tjes voor Red Bull zou wel erg lekker zijn om zo wat extra punten van Hamilton af te snoepen.
Johanneke zegt
Precies, ik denk dat de klus de komende 2 races geklaard wordt. of het 1-2tjes worden durf ik niet te zeggen, maar ik verwacht dat Perez beter zal kwalificeren dan Bottas. Vervolgens is het minimale wat Perez hoeft te doen in de pit window van Hamilton rijden, dus maximaal iets van 20 seconden erachter. Daarmee heeft RB weer een tactische zet, want mocht HAM dan pitten, komt ie achter een Perez die heel breed kan verdedigen.
Of RB is gewoon veel sterker op hoogte, en Perez kan Hamilton achter zich houden. Als dat gebeurt is het helemaal afgelopen. Verstappen wordt op ieder komend circuit op zijn sloffen 2e, dus is het enkel zaak dat ie 7 maal het aantal resterende races aan punten voor staat op HAM.
dijan zegt
Jojanneke ,fijn zo ,hoeven we niet meer te kijken .
grandmasterb zegt
Wel erg optimistisch, ik heb tot nu toe zelden gezien dat Hamilton Perez niet kon inhalen.
ghini zegt
@Johanneke: de kans dat Ham en Ver samen altijd 1 en 2 zijn, in welke volgorde dan ook, acht ik eigenlijk vrij klein. We hebben het wel over racen, daar gebeurt van alles en je hebt ook nog te maken met een heleboel andere coureurs. En dat is nog naast foutjes en of pech. Dus hoewel dat qua punten miss klopt, de kans dat het zo loopt schat ik in op heel klein.
Johanneke zegt
Natuurlijk kan er altijd van alles gebeuren, maar Verstappen is 13 van de 17 races 1e of 2e geworden. Kans is nogal aanwezig dat ie dat nog wel 4 of 5 keer gaat doen.
cloverleaf zegt
Best leuk, totdat je high speed bochten hebt en je achterkant inzakt. Dan verlies je downforce terwijl je het juist nodig hebt. Uiteindelijk is het een compromis die je voor elk circuit afzonderlijk moet stellen.