Het zegt echter bijzonder weinig over de rest van het weekend.
In de eerste vrije training hadden de teams door een kleine regenbui al problemen met het afwerken van hun programma’s. In de tweede vrije training verslechterde het weer dusdanig dat de teams slechts een fractie van de sessie konden gebruiken om representatieve tijden te rijden. In dit gedeelte wist Red Bull zijn slag te slaan: Pierre Gasly reed de snelste tijd en eindigde voor Max Verstappen, die wederom een tweede positie greep.
Aan het begin van de tweede sessie was het direct raak. Ondanks dat de baan niet volledig was opgedroogd zagen we iedereen op droog-weer-rubber het asfalt op gaan. Alexander Albon, die in Duitsland nog zijn beste resultaat van het seizoen noteerde met een bewonderenswaardige P6, zoekt te vroeg de limiet op, met alle gevolgen van dien. In de laatste bocht kust hij het gras, verliest hij de controle over zijn Toro Rosso en botst hij zijwaarts tegen de bandenstapel.
A nasty impact for Alex Albon 😟
He lost control on Turn 14 at the beginning of FP2, in tricky conditions at the Hungaroring#F1 #HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/i8Utvrq89t
— Formula 1 (@F1) August 2, 2019
De hierop volgende rode vlag om de rotzooi van het incident op te ruimen vergrootte de haast van de teams nog verder. De regen kwam alsmaar dichterbij, wat betekende dat de coureurs amper tijd hadden een representatieve rondetijd te neer te zetten.
Wat volgde was een ietwat chaotische sprintrace om zoveel mogelijk data te vergaren op de droog-weer-banden. Bottas, die met zijn nieuwe motor nu wel in actie kon komen, was de eerste die een snelle tijd vestigde. Al gauw werd de Fin overtroffen door teamgenoot Hamilton. De Brit moest op zijn beurt weer de beide Red Bulls voor zich dulden, toen deze eenmaal hun korte stints hadden afgewerkt. Ferrari kwam er wederom niet aan te pas. Sebastian Vettel kwam bijvoorbeeld niet verder dan een miserabele P13. Gelukkig zullen er in de loop van het weekend nog genoeg kansen liggen om te benutten.
In de natte omstandigheden wisten middenvelders als Daniel Ricciardo, Kimi Raikkonen wel weer hun kans te pakken. Nico Hulkenberg, Antonion Giovinazzi en Daniil Kvyat completeren de top tien.
Spanning
Het gebrek aan nuttige trainingsuren zal de sensatie dit raceweekend ongetwijfeld vergroten. Hierdoor hebben de teams immers minder tijd een goede set-up te vinden voor hun auto’s, wat geluksvogels en uitblinkers in de kaarten speelt. Mogelijk zien we zondag als gevolg een paar spectaculaire resultaten.
Als het regent in de kwalificatie en de race – iets dat volgens de weersvoorspellingen zeer goed mogelijk is – dan zijn de kansen uiteraard voor iedereen gelijk. Regenhelden als Verstappen, een gezonde Hamilton, Vettel, Raikkonen en zelfs Stroll zullen zich in de handen wrijven bij dit vooruitzicht.
De volledige uitslag
1. Pierre Gasly – 1:17.854
2. Max Verstappen – 1:17.909
3. Lewis Hamilton- 1:17.995
4. Valtteri Bottas – 1:18.184
5. Daniel Ricciardo – 1:18.597
6. Kimi Räikkönen – 1:18.682
7. Charles Leclerc – 1:18.852
8. Nico Hulkenberg – 1:18.892
9. Antonio Giovinazzi – 1:18.909
10. Daniil Kvyat – 1:18.957
11. Romain Grosjean – 1:19.149
12. Kevin Magnussen – 1:19.178
13. Sebastian Vettel – 1:19.254
14. Carlos Sainz – 1:19.398
15. Sergio Perez – 1:19.721
16. Lance Stroll – 1:19.774
17. George Russell – 1:19.889
18. Lando Norris – 1:20.401
19. Robert Kubica – 1:20.439
20. Alexander Albon – geen tijd
rob5nismo zegt
Die klap van albon was idd en lelijke vooral de manier waarop hij terug stuiterde
Dutchdriftking zegt
@rob5nismo: hij maakt exact de zelfde fout als Bottas en Hulkenberg zondag ook al deden…. als alles blokkeerd rem loslaten,doordraaien en dan naremmen. Lewis liet zondag perfect zien hoe je het team een boel schade bespaard….
Edge zegt
@dutchdriftking: Dat zag je bij Verstappen ook goed toen hij in Duitsland spinde. Toen hjj besefte dat hij de drift niet kon vangen, gaf hij gauw een dot gas om de auto helemaal te draaien en weer onder controle te krijgen.
viezefreddyw zegt
@edge: Brazilië 2016 nog een beter voorbeeld. Bijzonder hoe hij hem daar net uit de muur wist te houden.
laptom zegt
@edge: Hij blokkeerde juist zijn wielen om zijn spin gecontroleerd te krijgen. Gaf geen extra gas.
Dutchdriftking zegt
@edge: klopt helemaal. Ik zou het ook niet kunnen, maar in een flits voelen wat er gebeurd, en er correct op anticiperen…
rob5nismo zegt
En Pierre stond ten tijde van de snelste tijd op de soft en max op de mediums
jeroen20vt zegt
@rob5nismo: En ham op hard, m.a.w zegt nogsteeds niet heel veel.
rob5nismo zegt
@jeroen20vt: nee klopt maar wordt niet vermeld in het artikel
zwepp zegt
En morgen staat LH44 gewoon weer mininaal 0.300 sec voor de rest, al hoop ik het van harte van niet.
alfalfa zegt
@zwepp: zit er dik in wanneer je de verschillende bandenkeuzes bekijkt.
harrie zegt
@zwepp:
Als het droog blijft wel, redelijke kans op een regenachtige kwalificatie.
racerx zegt
@zwepp: waarschijnlijk wel, maar enkel in Q3… Dan schroeven ze dat torretje wat verder op.
bernoulli zegt
@zwepp: is hij niet meer aan de race dan?
VeniVidiVici zegt
Waarvan akte… op naar VT3 en daarna doet het er pas echt toe!