Werd Max bij zijn contractonderhandelingen omringd door katana’s, of is hier meer aan de hand?
Jullie zijn waarschijnlijk minstens zo verbaasd als ik, na het lezen van de titel. Toch is het zo, als we Helmut Marko mogen geloven. De eenogige Oostenrijker vertelde dit in het programma Sport & Talk in Hangar 7 op Servus TV. Volgens Marko is de reden dat Verstappen in oktober bijtekende te danken aan een bezoekje aan de Honda fabriek.
Gezien de reputatie die Honda de afgelopen jaren heeft opgebouwd lijkt het niet de meest logische zet, maar als we Helmut mogen geloven zijn er genoeg opties voor de Nederlander, waardoor bijtekenen uiteindelijk de beste keuze bleek te zijn.
“We hebben hem eenvoudig uitgelegd wat onze plannen voor de toekomst zijn. We hebben hem gegarandeerd dat alle topmensen tot tenminste 2020 onder contract blijven. En dat we een alternatief hebben in de motorsector.”
Hoewel de specifieke details van Max’ contract niet duidelijk zijn, opent Helmut het boekje ver genoeg voor ons om wat wijzer te worden. Zo vertelt hij dat Max bij lange na nog niet aan de salarissen zit die coureurs als Alonso, Hamilton en Vettel wel genieten. Dit betekent echter niet dat de Nederlander tekort komt. Integendeel, volgens Marko kan Verstappen op relatief simpele wijze aan meer poen komen door sterk te presteren. Red Bull hanteert namelijk een bonussyteem waarin punten, overwinningen, snelste rondes en eventueel zelfs een wereldbeker zorgen voor meer geld in de laadjes van hun coureurs.
Hiermee wordt overigens het vermoeden bevestigd dat Red Bull wel degelijk denkt aan een scheiding met Renault, om vervolgens de overstap naar krachtbronnen van Honda te maken. Toro Rosso waagt zich er komend jaar al aan en met een mogelijk succes van hun dochterteam zou het zomaar eens kunnen dat Red Bull het jaar erop de overstap zal maken.
mashell zegt
Zou het de rondleiding zijn geweest, of de euro’s, of toch “een alternatief hebben in de motorsector”.
aarsgewei zegt
Ben benieuwd wat Honda dan beloofd heeft.
thierryvth zegt
@aarsgewei: dat is nog al simpel, daar ze hem er dus niet tussenuit knijpen blijft er optie over en dat is eerherstel na dit marketing drama en dat ze er dus nog een lading geld en resources tegenaan gaan gooien.
En ik ben niet de enige die Honda nog niet voor het leven heeft afgeschreven, volgens mij hebben ze ook bij Mercedes/ilmor jaren lang ploffende motoren gehad waar je geen deuk in een pakje boter mee reed
offroad zegt
@aarsgewei:
Een auto-van-de-zaak die bij zijn petje past.
jmeverts zegt
@aarsgewei: waarschijnlijk dat ze motoren van mercedes op de kop hebben getikt
Edge zegt
Wat die laatste alinea betreft: Ik vraag mij wel af hoe Aston Martin in dat plaatje past. Die schijnen nog steeds interesse te hebben in het worden van motorleverancier per 2021. Zou Red Bull Aston Martin, met wie ze toch een vrij innige relatie hebben middels het titelsponsorschap en projecten als de Valkyrie, dan aan de kant schuiven en bij Honda blijven? Of zou Red Bull Honda, zelfs als ze succesvol zijn, na twee jaar alweer de deur wijzen en met Aston Martin in zee gaan?
harrie zegt
@edge: Of Honda neemt een belang in AM
https://www.autoblog.nl/nieuws/aston-martin-maakt-zich-op-voor-verkoop-105003
kniesoor zegt
Enorme driversmagnet, zo’n Red Bull Type-R :D
bassx zegt
“Zo vertelt hij dat Max bij lange na nog niet aan de salarissen zit die coureurs als Alonso, Hamilton en Vettel wel genieten.”
Dat zal ook niet gebeuren als hij geen wereldkampioen is. Coureurs die de 20 miljoen barriere doorbreken zijn altijd wereldkampioenen. Dan pas speel je mee om het grote geld maar hoeft niet altijd zo te zijn. Jenson en Kimi verdienden vorig jaar iets in de 10 miljoen en zijn beide wereldkampioenen.
tvr1974 zegt
@bassx: alsof er heel veel coureurs zijn die wereldkampioen geweest zijn die zo’n bedrag incasseerden… dat is echt pas iets van de laatste jaren.. Schumacher was de eerste coureur die dat soort bedragen ging verdienen (in zijn laatste jaar bij Ferrari zelfs 35miljoen per jaar), maar daarvoor niks in die trend..
Maar Max zou heel goed wel eens de eerste coureur kunnen worden die, ook al is hij nog geen Wereld Kampioen zo een bedrag gaat verdienen als hij maar mee blijft strijden om de titels.. hij laat namelijk duidelijk zien dat hij wel het potentieel heeft om die wereldkampioen te worden, als hij maar t juiste materiaal krijgt. En als Red-bull m dat niet geeft rijdt hij dus echt voor Ferrari (of Mercedes) binnen niet al te lange tijd…
Nou zie ik honda echter (en Renault ook niet) de motor leveren die Max zo graag zou willen hebben in zijn bolide en dus zie ik hem zonder WK-titel maar wel voor een dik salaris (meer dan 20 miljoen!) vertrekken naar een van de door mij hierboven genoemde teams..
acizane80 zegt
@tvr1974: als Honda beweert dat ze op korte tijd met een motor komt die competiyief gaat zijn kan je een gok wagen denk. Gezien de leeftijd van Max is heeft hij nog even de tijd om dit af te wachten. Redbull kan de Honda motor testen in Torro Rosso, als blijkt dat die niet goed is kunnen ze in 2021 motoren van Aston Martin gebruiken als die effectief een nieuwe motor ontwikkelen. Ondertussen kunnen ze gewoon bij renault blijven. Dus hebben ze mogelijk 3 opties voor de pu. Of Aston Martin neemt de Honda f1 motor devisie over en gaan op die manier verder. Wat ook een mogelijkheid is dat zoals reeds door anderen aangegeven Honda een overname doet van Aston Martin. Het kan dus alle wegen inslaan, en verandering binnen de f1 gaat soms heel snel.
sracert zegt
@tvr1974: Wat een onzin. Er werden altijd al miljoenen verdeeld in de F1, wel eens van tijdsprijsindex gehoord?
tvr1974 zegt
@sracert: Ja heb ik natuurlijk van gehoord. Maar de kosten/vergoedingen in de F1 zijn niet evenredig gestegen met t verleden. natuurlijk zijn ook de kosten / opbrengsten enz enz door sponsoringen, media enz enz ook gigantisch gestegen maar dan nog… Misschien een leuke voor een onderzoek met een mooie tijd / prijsindex er aan gekoppeld. Er zijn natuurlijk een paar “uitzonderingen” geweest in t verleden maar die zijn op 1 hand te tellen.. Nu verdienen Alonso, Vettel, Hamilton, Max, Bottas, Raikkonen, Ricciardo enz allemaal al miljoenen per jaar… Vroeger had je enkele rijders per jaar die dik verdienden..
connielingus zegt
Wat n slap gelul over niets. Pffff
sracert zegt
Knallen met die Honda Redbull(shit)!. Senna tijdperk komt terug, hopen ze natuurlijk.
hollandbest zegt
Torro Rosso gaat volgend jaar lekker achteraan rijden
joostdetaalnazi zegt
*laatjes