De baas van het Red Bull Junior-programma is best wel kritisch over Verstappen.
Max Verstappen mag zich inmiddels tweevoudig wereldkampioen noemen, maar dat betekent niet dat hij boven alle kritiek verheven is. Iets met hoge bomen. Die kritiek komt meestal niet vanuit kamp Red Bull, maar nu is er een Red Bull-prominent die zich best wel kritisch uitlaat over Max.
Het gaat om Guillaume Rocquelin, die momenteel de scepter zwaait over het Junior-programma en daarvoor zeven jaar lang Head of Race Engineering was. Hij was ook Sebastian Vettel’s race engineer in de periode dat hij vier wereldkampioenschappen in de wacht sleepte voor Red Bull.
Rocquelin heeft nog steeds een hele hoge pet op van Vettel. In een recente podcast maakt hij er geen geheim van dat hij de Vettel van toen een betere coureur vind in vergelijking met Verstappen.
Nu is dat geen belediging, maar Rocquelin noemt Verstappen op technisch vlak “zwak” in vergelijking met andere Red Bull-coureurs uit het verleden. Volgens de Fransman valt er nog veel vooruitgang te boeken voor Max. Dat zit ‘m vooral in het technische aspect en de ontwikkeling van de auto.
Wel zegt hij dat Verstappen gegroeid is en volwassener is geworden. Hij heeft zijn “wanhopige honger” van vorig jaar verloren en is consistenter geworden. Volgens Rocquelin heeft Verstappen ook meer natuurlijk talent dan Vettel. Dat is ook waar hij het vooral van moet hebben.
Guillaume Rocquelin noemt Vettel echter de meer complete coureur. En dan heeft hij het uiteraard over de jonge Vettel, tijdens zijn Red Bull-jaren. Volgens Rocquelin was Vettel zowel technisch als mentaal beter voorbereid dan Verstappen. Misschien moet Rocquelin Vettel maar eens polsen of hij terug wil komen bij Red Bull om Verstappen te coachen…
Via: Eurosport.com
dondeboer zegt
Da’s goed nieuws, als Max geen idee heeft van techniek en van afstelling van de auto, dan is er dus nog veel ruimte voor verbetering. En als Max met al die ontbrekende kwaliteiten toch kampioen wordt, dan is de rest wel heul slecht bezig.
kniesoor zegt
Laten we blij zijn, dat Verstappen nog wat ‘zwakke’ puntjes heeft. Anders reed-ie de rest misschien wel allemaal op één of meer rondes.
#deoranjebril
aadzor zegt
Gewoon genieten van al het succes. Er zal altijd discussie zijn over talent en vaardigheden. Je hebt het hier over het complete pakket in een bepaalde periode. Ik was echt onwijs Vettel fan maar vond hem bij Ferrari echt soms de weg kwijt.
harrie zegt
Nou is Vettel ook wel een autist op dit gebied, maar ik dacht dat Max toch ook wel aardig onderlegd was op dit vlak, al dan niet erin gestampt door vader Jos.
Zeker in vergelijking met andere een oude Red Bull coureur, Ricciardo.
Dus ‘zwak’ lijkt me wel wat zwaar uitgedrukt.
thearchitect zegt
Ik denk dat meneer Rocquelin er meer verstand heeft dan wij met z’n allen bij elkaar, dus neem ik het voor waar aan.
Mooi ontwikkelpunt voor Max. Niks mis mee.
stefanvts16v zegt
@machielvdd:
Als ik het originele Eurosport artikel even snel doorlees, dan zegt deze Red Bull-honcho dat Vettel technisch beter onderlegd en een completere coureur was dan Verstappen “when arriving in F1”…
Dat lijkt me toch wel een belangrijke nuancering die mist in jouw artikel.
Overigens was Max natuurlijk de jongste F1 coureur ooit, dus dat lijkt me dan ook niet zo vreemd dat daar wat verschil was ten opzichte van Vettel. Maar er staat me ook bij dat Max juist geprezen wordt om z’n technische kennis, zeker in vergelijking met z’n (voormalige) teamgenoten, zoals bijvoorbeeld Daniel Ricciardo.
machielvdd zegt
“I think Sebastian was a more complete driver than Max when he arrived with us. At the professional level, technique, mediation…he was trained at the [Michael] Schumacher ‘school’, who was his idol.” Zoals ik het lees heeft hij het vooral over Vettel toen hij bij Red Bull arriveerde, niet zozeer over Max.
Dit zegt hij in ieder geval over Max in tegenwoordige tijd: “But I’ll be honest, Max is weak technically compared to other drivers we’ve worked with. I think he still has a lot of progress to make.”
stefanvts16v zegt
@machielvdd:
Uit het originele artikel, eerste alinea na de intro:
“Max Verstappen was less of a complete driver than Sebastian Vettel when arriving in F1, according to Guillaume Rocquelin, Red Bull’s ex-head of race engineering.”
SpeedGeek zegt
Newey had in een interview met The Race eerder dit jaar aangegeven dat Vettel wat extremer was wat betreft details.
“Sebastian [Vettel] was very, very detailed in his post-session analysis. The debriefs would go on for quite some time. Seb would stay long into the evening, going through on-board videos, going through the data, talking to his engineer. That’s what worked for him, it’s not a criticism. Max is not as extreme, is more in the middle.”
Gevolgd door:
“Daniel [Ricciardo] and Max are quite similar in terms of feedback and approach to debriefs. They’re good because they concentrate on the things you need to know. They’re happy if you have any questions to sit and elaborate. Very easy to work with.”
driver79 zegt
Als Stefan’s opmerking klopt word ik weer heel moe van de autoblog ‘journalistiek’. Gelukkig doen jullie geen politieke verslaggeving want dan belanden we nog dieper in een crisis op basis van Autoblog ‘fake nieuws’.
Ps Stefan, geweldige kart die Saxo VTS 16v! Fijne herinneringen aan mijn 106.
stefanvts16v zegt
Ik heb zojuist uit het originele artikel het volgende geciteerd:
“Max Verstappen was less of a complete driver than Sebastian Vettel when arriving in F1, according to Guillaume Rocquelin, Red Bull’s ex-head of race engineering.”
Die nuance mis ik in het AB artikel. Overigens heb ik zeker geen oranje Max bril op. :)
@driver79:
Helaas is de Saxo al heel wat jaren weg, maar mijn nickname heb ik dan ook al lang geleden aangemaakt op AB.
Ik heb ook zeker fijne herinneringen aan die auto, vooral na de upgrades die de mijne had ondergaan (o.a. H&R Clubsport onderstel, Quaife diff, Brembo’s en scherpere nokkenassen). Heb daarna ook nog een 106 Rallye gehad met een 1.6 16V swap, dat was ook leuk op de Nurburgring.
Nu staat er een gezinsauto en een motor voor de deur, tijden veranderen! ;)
kniesoor zegt
Hopen, dat @Edge wat context kan verschaffen.
Het is me niet duidelijk waarom Roquelin als werknemer van Red Bull een collega RB-er op deze manier afvalt. Lijkt me ongebruikelijk.
dijan zegt
amg ; afvallen of mening geven?
kniesoor zegt
Jij mag ’t zeggen.
flyerbunch zegt
Max weet best wel hoe hij z’n auto moet afstellen en heeft veel zelfvertrouwen. Tuurlijk zal hij best nog wel wat kunnen bijleren van iemand zoals Vettel idd, maar die heeft dit alles geleerd aan de Michael Schumacher academy.
jprc zegt
Ook niet zo gek dat Vettel technisch iets beter uit de verf kwam t.o.v. Max. Hij had op dat moment al 4 jaar ervaring in de autosport (opstap klasses), Max daarentegen had slechts 1 jaartje F3 gedaan en werd vervolgens wat in het diepe gegooid bij Torro Rosso.
mc96 zegt
Voor je zo’n artikeltje tikt misschien het artikel dat je als bron gebruikt wat beter lezen. Hij zegt alleen maar dat vettel een betere coureur was toen hij binnen kwam bij RB. Om vervolgens te vermelden dat Vettel op dat moment ook 3 jaar ouder was. Maar dat vermeldt je dan weer niet. Verder is het algemeen bekend dat Vettel een coureur is die qua techniek en analitisch vermogen erg goed is en hier bovendien zeer veel tijd aan besteedt. Geen schande dus om daarin wat minder te zijn dan de viervoudig wereldkampioen. Zelfs voor een tweevoudig wereldkampioen…
base85v zegt
Max is waarschijnlijk minder onderlegd. Maar dat maakt niet uit. Hij rijdt op gevoel. Dus als het goed voelt is hij snel klaar en zo niet zit hij er bovenop. Auto’s van nu en toen zitten technisch ook wel ff wat anders in elkaar. Voorlopig rijdt hij iedereen het snot voor de ogen. Zal allemaal wel meevallen.
driver79 zegt
Maar het lukte Vettel niet om Ferrari naar een hoger niveau te tillen zoals Schumi wel deed middels het creëren van het juiste team (Todt, Brawn, etc). Ondanks Vettels technische inzicht reedt junior Leclerc hem zoek..
Allison Burgers zegt
Hij kan het weten.