Red Bull gaat vol Balkenende op Mercedes.
De spanning stijgt in de F1 wereld. Met zijn allen zijn we in afwachting of en wanneer er weer eens een echte Grand Prix verreden wordt. Oostenrijk speelt hierbij zoals de afgelopen jaren sowieso het geval is een belangrijke rol. F1 is belangrijk in het Alpenland en hoewel Christian Klien al een tijdje niet meer rijdt zijn Oostenrijkers ook goed vertegenwoordigd in de sport.
Helaas hebben we inmiddels natuurlijk afscheid moeten nemen van Niki Lauda, maar zowel bij Red Bull als Mercedes zijn er Oostenrijkse honcho’s te vinden. Het probleem is alleen: ze zijn het niet altijd met elkaar eens. Red Bull verweet Mercedes eerder dit jaar al dat het te wispelturig was. Zowel met betrekking tot het protest tegen de FIA en Ferrari als het doorgaan van de GP van Australië stond Mercedes aanvankelijk aan de kant van de Rode Stieren. Toen puntje bij paaltje kwam, veranderen de zilveren echter hun mening. Bij een man als Helmut Marko valt zoiets niet in goede aarde.
Der Helmut is nu nog meer over de flos. Mercedes heeft in zijn ogen namelijk weer ‘geflipflopt’ over twee issues. Zo zou Wolff eerst ingestemd hebben van een ontiegelijk lage budgetcap van 100 miljoen. Daarna heeft Mercedes echter voorgesteld om er maar 145 miljoen van te maken. Red Bull en Ferrari willen de grens op tenminste 175 miljoen zetten. Qua rijderssalarissen zou er ongeveer hetzelfde gebeurd zijn. Aanvankelijk was Toto er naar verluidt voorstander van hier een grens aan te stellen voor 2021. Later gaf hij aan dat dit pas vanaf 2025 zou moeten worden ingevoerd. Marko vindt het allemaal maar raar, zo laat hij weten aan Autobild.
Maar er is natuurlijk ook snel een verklaring gevonden. De eerste posities die Wolff innam komen vooral ten goede aan de kleinere teams. Dat zou hem goed uitkomen, als er waarheid zit in de geruchten dat hij op weg is naar Racing Point/Aston Martin. Dat Wolff nu een andere richting in lijkt te slaan, zou in dat geval kunnen duiden dat hij bij Mercedes blijft. Het uitstellen van het salarisplafond voor coureurs maakt dan ook de weg vrij om Lewis Hamiltons exorbitante eisen nog maar een keertje in te willigen.
Edge zegt
We hebben met Neymar in de voetballerij gezien hoe dat gaat: toen PSG hem bij Barcelona weg wilde kopen hebben de Qatarese eigenaren van PSG hem aangesteld als ambassadeur van het WK2022. Daardoor heeft Neymar op papier zichzelf kunnen vrijkopen, en bij PSG kunnen tekenen zonder dat zij hierdoor financieel in de problemen komen. En met het salaris van Neymar gebeurt hetzelfde, het gedeelte dat PSG binnen de Financial Fair Play kan ophoesten betalen ze zelf, en de rest van Neymar’s salaris wordt uitbetaald als vergoeding voor dat ambassadeurschap.
Als de Formule 1 een salarislimiet gaat instellen, ga je precies hetzelfde krijgen. Als een Hamilton dan 40 miljoen per jaar wil verdienen, krijgt hij het maximale wat binnen het limiet is toegestaan overgemaakt van Mercedes-AMG F1, en wordt de rest overgemaakt als compensatie voor zijn ambassadeurschap voor Mercedes-Benz personenauto’s. En als je dan kijkt naar de F1 teams, zie je dat ze dat bijna allemaal wel kunnen toepassen. Ferrari, Mercedes, McLaren en Renault kunnen het via hun personenauto-takken doen, Racing Point ook als ze vanaf volgend jaar Aston Martin zijn en Stroll’s gedeeltelijke overname rond is, Red Bull kan coureurs aanstellen als Red Bull Athletes (net zoals dat bijvoorbeeld met skaters doet) of hun coureurs ambassadeur maken van modemerk AlphaTauri of Red Bull Media House, Haas heeft zijn CNC-machines die wel een ambassadeur kunnen gebruiken. De enige die enigszins buiten de boot vallen zijn Williams, die na de verkoop van hun Advanced Engineering-tak niet echt andere dingen doen dan racen.
okdoei zegt
@Edge: hmmm, staan ze dan niet alsnog op de ‘payroll’ van het merk? In het geval van Neymar is het soort van losgekoppeld van PSG.
sportevo zegt
@okdoei: nee, want het is zeker niet zo dat het F1 gedeelte van Mercedes in dezelfde ‘BV’ valt als AMG. Technisch gesproken heb je dus niet met dezelfde werkgever te maken.
mashell zegt
Naar argumenten luisteren, ergens twee keer over nadenken vind ik juist goede eigenschappen. Maar het is niet vreemd dat een flapuit als Marko dat niet zo ziet.
trust zegt
@mashell: hij ziet waarschijnlijk wel maar als je modder kan gooien naar je concurrent, wel zo makkelijk
ramshoek zegt
Probleem met Mercedes schijnt te zijn dat Wolff en Lauda voorheen redelijk de vrije hand kregen vanuit Stuttgart.
De grote baas aldaar vond het F1 project fantastisch en bemoeide zich daar niet mee.
Nu is er sinds enige tijd een nieuw opperhoofd bij Mercedes. Die is iets kritischer op het hele F1 avontuur, schijnt een net wat minder fijne band met Wolff te hebben en heeft Wolff dit jaar al in ieder geval 2 keer terug gevloten. Wolff was samen met RedBull een van de kartrekkers in protest tegen Ferrari / FIA. Na ingrijpen van het opperhoofd opeens niet meer. Wolff cs was oorspronkelijk van plan om maar gewoon van start te gaan voor de GP van Australie. Een belletje uit Stuttgart veranderde dat.
Voorheen deed Helmut Marko zaken met Wolff en de andere teambasen. Nu is het altijd maar weer afwachten of Wolff niet terug gevloten gaat worden. Geen goeie zaak voor de F1 en ook niet voor Wolff. Als dat zo doorgaat is Wolff straks inderdaad foetsie en/of staat er over enige tijd een Te Koop bord in de tuin bij Mercedes Grand Prix.