Bij Red Bull Racing lopen de gemoederen hoog op na de race van zojuist. Men roept om een raceban voor Lewis Hamilton.
Het F1 seizoen van 2021 ontpopt zich onverwacht als een heuse klassieker. Kleine regelwijzigingen zorgen ervoor dat het vorig jaar nog oppermachtige Mercedes het opeens zwaar te halen heeft tegen Red Bull Racing. Lewis Hamilton en Max Verstappen vechten een titanenstrijd uit om overwinningen en de eindzege in WK. En als extra bonus zijn er af en toe ook nog leuke verrassingen van Ferrari en McLaren. Wat wil je nog meer?
Eigenlijk niks, maar vandaag is er nog een extra element bijgekomen in de strijd om het WK. Wat velen al voorspeld hadden, werd vanmiddag werkelijkheid. Hamilton en Verstappen raakten elkaar, waarbij Verstappen er veruit het slechtste vanaf kwam. De Nederlander vloog keihard de bandenstapels in. Vervolgens moest hij met de pijn en de pest in zijn lijf toekijken hoe Hamilton ondanks een straf van tien seconden de race in de slotfase won. De mooie voorsprong die Verstappen had opgebouwd in het WK, is daarmee grotendeels weggesmolten.
Hamilton was na de race niet echt schuldbewust. Integendeel, hij gooide schaduw op zijn slachtoffer door te stellen dat die altijd agressief rijdt. Red Bull Racing had op de baan vrijwel geen antwoord op de gebeurtenissen. Het enige wapenfeitje was de snelste ronde die ze nog pakten met Perez. De Mexicaan pakte daar zelf geen punt mee omdat hij buiten de top 10 eindigde, maar hij pakte ‘m wel af van Hamilton.
Naast de baan is Red Bull des te meer verbolgen. Helmut Marko, altijd al een baken van reden, rust en kalmte, is compleet over de zeik. In gesprek met Sky Germany laat Marko het volgende optekenen:
Een passende straf voor zo’n actie staat niet in het reglement. Ik weet niet eens wat de maximale straf zou zijn, maar dergelijk roekeloos en gevaarlijk gedrag moet bestraft worden met een raceban. Als je iemand zo op het achterwiel raakt in een dergelijk snelle bocht, kan je niet meer spreken van een race incident. Dit is gewoon ontzettend gevaarlijk gedrag.
Helmut Marko, vindt Lewis Hamilton een lijpo
Bij Mercedes had men een hele andere lezing over wat misschien wel hét incident van het jaar wordt. Maar daar heeft Marko geen boodschap aan:
Dan zijn ze allemaal blind. De herhalingen laten goed zien wat er gebeurde.
Helmut Marko, wil liever geen herhaling van deze race
Waarvan akte. Mocht er nog twijfel over bestaan: het spel is officieel op de wagen.
dijan zegt
Beiden wilden niet toegeven in de bocht .Max stuurde iets naar rechts en Lewis drifte naar buiten RACVEONGELUK
Ditoxx zegt
Fijn dat er ook mensen zijn zonder oranje bril naar de f1 kijken
Jozo zegt
Je weet dat de bocht ook naar rechts gaat he?
Lewis wilde koste wat kost Max daar pakken, anders was het klaar geweest.
Max liet voldoende ruimte. Lewis liet zijn auto niet eens tegen de kerb aanrijden en onderstuurt bij Max naar binnen. De snelheid in deze bocht is enorm en de mogelijke gevolgen dus ook.
Niks oranje bril, gewoon de beelden objectief bekijken. Maakt me ook niet uit wie wint. Iedereen relatief ok en weer een spannend kampioenschap.
michelschouten zegt
@Jozo: helemaal mee eens
negennegenzest zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
quincy zegt
Bijzonder dat je de alles of niets dan bij Verstappen legt, terwijl je daarvoor zegt dat Hamilton op het vuil werd geduwd (en dus vuile banden had). Alhoewel er zoveel acties zijn van Verstappen waar ik je stelling dan snap, is dit juist dan toch de keer dat Hamilton het doet. Die wist ook dat hij vuile banden had en de lijn niet ging halen. Inhouden, erachter aansluiten en verderop nogmaals proberen was het advies wat Verstappen dan altijd kreeg. Waarom is dat dan niet voor Hamilton van toepassing.
Voor dit soort gevallen zou de FIA een straf moeten hebben waardoor je in ieder geval de race niet wint (stop & go met 10 seconden naast pit stop bijvoorbeeld). Deze 10 seconden was te makkelijk voor hem (weliswaar mede door hoe goed Hamilton is en de goede auto) om er geen last van te hebben. Maar het is wat het is, er is besloten en het is gebeurd. Over 2 weken weer een race met nieuwe kansen.
Bij Hamilton zijn reactie kwam overigens de ware niet politiek correcte Hamilton een keer naar boven. Je hoeft van mij echt niet politiek correct te zijn, maar hij sloeg wel echt de andere kant door. Op de baan vind in de man geweldig (ook na vandaag), maar van wat ik zie naast de baan is het echt niet mijn type persoon. Maar dat zal hem geen ene reet boeien en dat snap ik wel ;-)
pa045 zegt
@negennegenzest: je ziet het best goed. Max zorgt dat ham compleet reglementair het vuil op moet. Dan moet die rapper gewoon eieren voor zijn geld kiezen en niet zo door duwen. Dit was niet een aanval op de eerste plek. Dit is bijna een aanslag te noemen.
jje003 zegt
De eerste regel in F1 is dat degene die met de neus voor ligt, recht heeft op de racelijn.. Die regel wordt toch wel heel vaak vergeten in dit soort situaties. Max lag ervoor, Hamilton heeft daadwerkelijk geen recht van spreken hier.
user888 zegt
Idd. Meerdere oud-F1-coureurs oordelen in het nadeel van Hamilton. Niks oranje bril.
sollie1984 zegt
@dijan: Max gaf genoeg ruimte, maar uiteindelijk houdt dat ook op en moet Max wel insturen. Lewis onderstuurt en mist de apex volledig. Ben noch Hamilton noch Verstappen fan maar hier is Hamilton duidelijk degene die fout zit. Bij Leclerc doet hij het dan wel weer goed en raakt hij wel de apex.
sr20det zegt
@dijan: moettie rechtdoor rijden dan om die bocht te kunnen maken?
negennegenzest zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
pa045 zegt
@negennegenzest: haha. Had die rapper is zo moeten crashen. Dan waren de rapen gaar..
Jetlag zegt
Oeioeioei. “Had die rapper is… ”
Ik ben gestopt met lezen.
U maakt uzelf belachelijk.
rollingstoned zegt
Lewis Hamilton maakt bekend dat hij onder een pseudoniem gewoon muziek maakte, hij is namelijk rapper XNDA.
https://www.autoblog.nl/nieuws/lewis-hamilton-was-stiekem-toch-een-rapper-166062
volvo480gtt zegt
@rollingstoned: het gaat (denk ik) om het gebruik van ‘is’ waar er ‘eens’ had moeten staan
pa045 zegt
@Jetlag: goh. Mijn oprechte excuses voor dit slechte taalgebruik. Ik hoop dat ik jouw dag niet verder verpest heb.
Jetlag zegt
Geen probleem, let daar in het vervolg op…
Jij kunt met de beste wil van de wereld, nooit en te nimmer mijn dag verpesten, hoe goed je je best ook doet.
monsieurleloure zegt
Max heeft zelf ook zat aan de hand gehaald in zijn begincarrière, verschil is wel dat de snelheid hoog was bij dit incident
Henkie zegt
Tja Hamilton ramt wel vaker een coureur uit de race als het niet gaat zo als die wil.
Erik zegt
Zoals bij de start in Imola waar Verstappen een tik geeft op het wiel van HAM in de 1e bocht en deze vol over de kerbs diende te gaan. VER heeft geweten dat HAM half naast hem zat en had bocht 9 ruimer kunnen nemen i.p.v. naar binnen snijden en HAM proberen op het vuil te drukken. Zo steekt VER in elkaar, zo steekt HAM in elkaar getuige Bahrein. Alleen nu ging het even mis …….
SanderB zegt
@Erik: Lewis had met die snelheid de bocht ook zonder max te ruim genomen. Gewoon een inschatting fout van hem ten koste van Max. Als je dat niet ziet geldt de opmerking van Helmut ook voor jou
user888 zegt
Nee, want zonder Max had hij op de plek van Max gereden. Je snijdt een bocht van buiten aan en probeert de apex zo goed mogelijk te aaien (buiten-binnen-buiten).
Edge zegt
Volkomen terecht natuurlijk. Hamilton’s actie was dom en roekeloos, en heeft als gevolg dat Verstappen in ieder geval een nulscore moet noteren terwijl hij er 25 bij kan schrijven. Als je ziet hoe die auto erbij lag, is het ook aannemelijk dat Verstappen een motorwissel moet doen, daardoor de volgende race een gridstraf krijgt en later in het seizoen nog een keer een gridstraf moet pakken als die derde motor “op” is. En dan is het ook nog maar de vraag hoe Verstappen hier uitkomt. Vooralsnog is het speculeren, maar als die schouder dermate beschadigd is dat hij ook nog één of meerdere races moet missen, zijn de sportieve gevolgen niet te overzien. Dan heeft Hamilton in ruil voor een 10 seconden straf het kampioenschap “gekocht”. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
vaakbenjetebang zegt
@Edge: Is er geen uitzondering in het reglement voor dit soort gevallen wat betreft gridstraf voor een motorwissel? Want het zou toch wel al te krom zijn om een gridstraf oplopen door zo’n klapper.
pomoek zegt
@edge: het blijft het probleem met de f1: de straffen staan niet in verhouding tot het vergrijp en de gevolgen daarvan. Maar volgens mij is het in ieder geval zo dat Hamilton nu nog wat punten op zijn Licence krijgt en dat verder daarmee de kous af is.
negennegenzest zegt
Als Hamilton dit kan plannen is hij nog een betere coureur dan ik dacht. Dan is hij oprecht the GOAT. Knap namelijk dat je een ander kan laten insturen tegen jouw voorwiel zonder zelf iets te hebben.
pa045 zegt
@negennegenzest: hahaha. Snelste bocht van het seizoen. En ham gaat daar zitten. Denk jij maar wat je wilt. Max kon niet anders dan insturen om zijn bocht te pakken.
Jetlag zegt
Max dacht Hamilton te dwingen van het gas af te gaan en bleef zo lang mogelijk rechts afknijpen (waar hij al eerder naar links was bewogen).
Hij dacht natuurlijk dat Hamilton wel de verstandige van hun tweeën zou zijn en volgde de racelijn, maar daar zat Lewis nog.
Twee hebben het spel chicken gespeeld en dit keer trok Max aan het korste eind.
pa045 zegt
@Jetlag: nee. Max lag gewoon voor. Dan heb je recht op de racelijn. Ham nam daar een risico en schoof naar buiten tegen Max aan. Had niks met een spelletje te maken. Spelletjes speel je niet in deze bocht. Indien een rijder vindt dat die dat wel moet doen, is diskwalificatie terecht.
sportevo zegt
@Edge: als het een nieuw blok (of onderdeel daarvan) buiten de pool zou zijn dan wel. Als hij het blok waarmee hij het jaar begon erin zou krijgen of het derde blok uit de pool dan is er niets aan de hand. Wel kan dit later in het seizoen wel wat gaan doen.
Edge zegt
Ja, ik ben bekend met de regels. Maar linksom of rechtsom wordt Verstappen hier keihard genaaid door de roekeloze actie van Hamilton. Hij zal met een ouder, deels versleten blok moeten gaan rijden, een grid penalty moeten incasseren of beide. En dan mogelijk later in het seizoen nog een grid penalty erbij, want twee van de drie toegestane blokken meer dan 8 races gebruiken is ook vragen om problemen.
sportevo zegt
@Edge: was een reactie op @vaakbenjetebang. Maar dat zijn wel de risico’s van een crash.
Maar dat is all in the game. Als de volgende race Mazepin zonder remmen 2 ‘concurrenten’ eraf kegelt, dan is het ook ieder voor zich. Lullig, maar dat is racen.
Punt is dat Hamilton dit niet expres heeft gedaan. Hij heeft wel een straf gekregen maar de wedstrijdleiding heeft ook gezegd dat ‘de meeste schuld’ bij hem ligt. M.a.w.: Verstappen heeft ook zijn aandeel in het verhaal.
user888 zegt
Hamilton, een coureur van wereldformaat, weet niet dat hij teveel snelheid meeneemt op dat punt en weet niet dat daardoor de kans groot is dat bij Verstappen eraf kegelt?
Erik zegt
Punt is ook dat VER had kunnen weten dat HAM er mogelijk nog zou zitten. Ook als de bocht van VER is dan waren 10 cm minder insturen genoeg geweest om samen door de bocht te komen. Maar ja, VER kent maar één ding, gas erop en ervan uitgaan dat hij de agressievere rijder is en anderen hun gas inhouden. Het is nu voor eens en altijd duidelijk dat dit de laatste keer was van HAM na Monza, Barcelona en Portugal.
boriske zegt
Je kegelt je rechtstreekse concurrent eruit en je krijgt een “straf” waarmee je alsnog de race kan winnen. Dit is onaanvaardbaar.
silverscope zegt
@boriske: haha dat is exact waarom het hele F1 een aanfluiting ia geworden. Je kegelt je directe concurrent het ziekenhuis in, moet even stilstaan en rijdt vervolgens fluitend naar de finish. #blessed
maarteno zegt
plus nog het voordeel van dat je ook nog een motor van je concurrent gesloopt hebt en met alle problemen die daar nog uit voort gaan komen voor MV….tevens is dit ook niet de 1e keer dat Lewis op deze manier iemand van de baan kegelt door even het pootje te lichten….dus op een gegeven moment zou de FIA inderdaad breder moeten kijken dan alleen dit incident. Want Lewis lijkt niet te leren, hij werd toen schuldig bevonden, nu weer…maar nee hoor Max is de agressieveling in dit gevecht. Was dit de 1e keer had ik ook dichter bij een race ongeluk gezeten, maar inmiddels zie ik een gefrustreerd patroon bij Lewis als hij niet lijkt te kunnen winnen (2x Albon (Brazilië en RBR Ring, 1x Max nu).
lekkaah zegt
@boriske: Nou ja, het helpt natuurlijk niet dat ze maar 1 concurrent hebben. 1 coureur, Perez is useless, riep ik al na 6 races. Vond het ook wel grappig dat die Hamilton nog zo trots was aan het einde.. Eentje is door een teamorder verwijderd en de ander (Leclerc) zag de bui al hangen en ging in diezelfde bocht maar voor de zekerheid aan de kant om een 2e crash te voorkomen (zijn woorden)
harrie zegt
Leek me overdreven, maar als je na de race alsnog je fopwinst zo uitbundig staat te vieren en je de schuld wederom bij Max in het ziekenhuis legt, heb je echt niks geleerd van je fopstrafje.
Weekendje wissel met Russel om hem weer wat realiteitszin bij te brengen.
pomoek zegt
Ik lees overigens dat het nog maar de vraag is of verstappen volgende week kan starten in Hongarije. Hamilton deed een complete Schumacher.
michelschouten zegt
@pomoek: hongarije is over 2 weken
pomoek zegt
Ah ok, ik sta gecorrigeerd!
boriske zegt
Hij deed een Senna en en ook een prostje maar je bent misschien te jong om dat te weten.
HZW zegt
De 10 seconden straf is een lachertje, echt belachelijke lage straf, dat had minimaal een drive-through moeten zijn.
Nu weet iedereen dat, door iemand van de baan af te rijden, je maar 10 seconde penalty krijgt.
harrie zegt
Op z’n minst z’n Sir titel inleveren, die is hij compleet onwaardig.
ECU zegt
Die heeft Max toch niet? Kennen ze dat in België?
harrie zegt
Hihihi
Edge zegt
Die Sir titel heeft toch geen enkele waarde. Dat is gewoon een jaarlijks cirkeltrek-feestje van de Britse monarchie.
Donstil zegt
Ach ja nog al logisch dat ze dat bij RedBull vinden.
Er gebeurde tenminste weer eens wat vandaag.
str8six zegt
Ik zag een post op fb voorbij komen die alles mooi samenvat:
– Hamilton knocks out competitor
– Pitstop under red flag
– Hamilton receives only 10 sec penalty
– Mercedes team order: do not fight Lewis. Revert the cars in corner 15. Slave Bottas returns
– Hamilton wins the race + quickest lap
– His main competitor gets: zero
What an absolute joke.
He drove off for 7 years in a goat car with serious overspeed, but he cannot overtake nor properly race.
Getting away with it. What an absolute joke.
Jetlag zegt
Aha, FB. Dan kan het alleen maar “de echte waarheid zijn”
faalhaas zegt
Van mij mogen er best wielkasten komen. Een beetje beuken voor je plekkie.
alcantara zegt
Wel grappig dat ook juist Mercedes vindt dat Hamilton NIET fout zat en Red Bull vind dat hij WEL fout zat. Als het nou andersom was dan was het allemaal veel makkelijker. Het voelt een beetje zoals bij voetbal, waarbij beide teams ook altijd de schuld bij de tegenpartij leggen na een overtreding. Maar nooit hand in eigen boezem steken.
KEV9 zegt
Hamilton deed een 100% sennaatje.
rob5nismo zegt
Ik was best verbaasd toen hamilton zijn 10 sec straf kreeg. Ik dacht zelf ook meer aan een race incident want wat waren de heren prachtig bezig tot de crash
ericd zegt
10 sec. tijdstraf dekt de lading niet. Aan de andere kant zou ik Max fans wel willen horen als Max het achterwiel aantikt van Ham: “race ongelukje, kan gebeuren”. Belooft weinig goeds als het circus naar Zandvoort komt, waar marges smaller zijn,
pa045 zegt
@ericd: wat boeit het wat Max fans zeggen als zoiets andersom gebeurd. Daar gaat het hier helemaal niet over. Hier gaat het over wat er vandaag gebeurd is. En dat is duidelijk niet Max zijn fout.
sportevo zegt
Tijdens de nabeschouwing van F1 TV verklaarden ze het mooi.
Tijdens de sprintrace gisteren hebben we al gezien dat het die eerste ronde heel erg belangrijk bleek te zijn voor Mercedes om die koppositie te behouden. Max ging veel sneller door Maggots/Beckets dat de extra snelheid van Mercedes op het rechte stuk niet zo heel veel uitmaakte. Andersom was het juist voor Mercedes belangrijk om aan de leiding te rijden omdat Max niet in de bochten zou kunnen inhalen en op het rechte stuk al helemaal niet.
Ze hebben beide een groot risico genomen met dit als resultaat.
Dat Red Bull nu het hardst roept om een zwaardere straf is logisch. 25punten misgelopen, flinke klap op het budget en planning en een rijder die zelfs naar het ziekenhuis moet voor een extra check. Of had men anders verwacht?
Maar draai het eens om. Wat als Verstappen op de plek van Hamilton had gereden en Hamilton nu in het ziekenhuis zat en Max met 10 seconden straf was ‘weggelopen’. Zeker weten dat de reacties van velen hier dan heel anders waren geweest, inclusief die van Jos, Christian en Helmut.
str8six zegt
@sportevo: maar de feiten liggen anders. Klaar.
sportevo zegt
@str8six: dat is makkelijk maar het zou een hoop schelen als veel mensen eens naar de situatie andersom zouden kijken:
– vond men het dan ook lullig voor Hamilton dat hij misschien wel een motor moet wisselen of in het ziekenhuis lag en misschien wel een race moest missen?
– was de straf dan terecht of te laag/hoog geweest?
– had Verstappen het dan ook met opzet gedaan?
– had Helmut Marko dan ook om het hardst om een schorsing lopen schreeuwen?
– etc.
pa045 zegt
@sportevo: jij zegt dat ze een groot risico hebben genomen. In wat voor opzicht? Mijns inziens heeft Max zijn bocht genomen en reed lewie op een plek die gevaar bracht. Had die even gelift, was er niks gebeurd. Dus fout van rapper. Nu jouw mening.
Jetlag zegt
U blijft Lewis als rapper bestempelen, maar wat is Max in uw ogen?
En wat was er gebeurd als Max had gelift, of niet de racelijn had gevolgd?
Ik hoor het Olav vaak zeggen, behalve vandaag “hij kan niet in het niets opgaan”. Had Max net als Leclerc de bocht iets ruimer genomen, dan had er ook niets aan de hand geweest.
Gewoon een race incident dus…
pa045 zegt
@Jetlag: Max is in mijn ogen de beste rijder op dit moment. Leclerc was een sitting duck. Die lifte voor die rapper. Waarschijnlijk omdat hij wist dat die hem niet achter zich kon houden. Was dit Leclerc in ronde 1 gebeurd, had hij ook gewoon zijn racelijn gepakt. Daar durf ik op te wedden.
pa045 zegt
@pa045: en nog een belangrijk verschil: de rapper pakte bij Leclerc wel de apex. In ronde 1 100% duidelijk niet.
notsobig zegt
@Jetlag: Dus eigenlijk zeg je dat iedere coureur maar gewoon aan de kant moet gaan voor Hamilton, omdat hij je er anders van de baan af kegeld. Vergeet ook Albon niet 2x afgelopen jaar… En Leclerc die later in de race ook maar even van de baan afmoest en hem er zo maar langs moest laten gaan om een crash te verkomen…
Jetlag zegt
“Dus eigenlijk zeg ik” wat er staat. Lees wat je wilt en maak ervan wat je wilt.
We bekijken het beiden kennelijk vanuit een perspectief, die onze ‘held’ mogelijkerwijs minder schuldig maakt.
Wat ik zag en zeg is dat Start/Finish opkomende, Lewis eerst links voorbij leek te willen gaan, maar Max verdedigde en Lewis aan de rechterkant de ruimte had om Max voorbij te gaan.
Max kneep daarbij naar rechts.
Max leek op dat moment weer de linkerkant te kiezen, alleen niet om ruimte te geven, maar om z’n bocht op te lijnen.
In mijn ogen laat Ziggo dat fijntjes achterwege, maar Max heeft geweten dat Lewis er zat…
Ik zie het dus als een race incident, waarbij beide rijders het anders hadden kunnen doen. Hoe je het invult, moet je verder zelf weten.
Nu is er iig één grote verliezer en de (Ziggo) hooligans willen ‘de vijand’ als de enige schuldige aanwijzen. Dat mag, maar daar verschillen we van mening.
notsobig zegt
@Jetlag: Geen idee van Ziggo, heb daar nog geen enkele race op bekeken… Verder: https://youtu.be/I2fn0D2wqko
sportevo zegt
@pa045: het grote risico is proberen P1 te behouden/te behalen voordat alles ‘gesetteld’ is. Als Hamilton P1 wilde hebben moest het in die eerste (halve) ronde gebeuren, net zoals tijdens de sprintrace. Anders was hij gezien.
En mijn mening ligt bij een race incident. Verstappen wist dat hij er naast zat en gaf ook niets toe. Hamilton vertraagde nog iets want voor het ingaan van de bocht zat hij bijna naast Verstappen en uiteindelijk tikt hij hem op het achterwiel. Straf is gegeven, de wedstrijdleiding is ook van mening dat beide hun aandeel hebben en jammer voor Verstappen maar we gaan door.
Het feit dat jij Hamilton als rapper betitelt geeft mij al aan dat jouw mening 100% omgekeerd zou zijn geweest.
pa045 zegt
@sportevo: het feit hoe ik little lewie noem heeft niks met goed of fout te maken. Lewie mistte compleet zijn apex. Had hij die gepakt, had hij Max niet geraakt. Om die te pakken moest hij liften. Dus..
sportevo zegt
@pa045: het feit dat jij hem aparte namen geeft anders dan Lewis Hamilton geeft aan dat jij een bepaald aversie tegen de man hebt.
Het geeft aan dat je geen respect kunt opbrengen voor iemand.
pa045 zegt
@sportevo: slaat nergens op. Maar goed. Als dat jouw argumenten zijn, is het toch klaar. Ik dacht dat je iets meer kennis van de sport bezit. Maar je blijft zelf gewoon hangen in de fanzone van Lewie.
sportevo zegt
@pa045: ik wil best inhoudelijk reageren (en dat heb ik al vaker gedaan) maar ik verwacht dan reacties waarin de betrokken partijen wel met een hun normale naam genoemd worden.
Het heeft iets kinderachtigs om het over Lewie, rapper of L’il Lewis te hebben terwijl hij gewoon Lewis Hamilton heet. Dat geeft een bepaald niveau aan.
En misschien ben ik ook wat gekleurd in mijn mening als fan van Hamilton en de sport (en daarom kun je ook een discussie hebben) maar ik praat wel altijd respectvol over Max Verstappen.
pa045 zegt
@sportevo: wanneer we het over respect hebben, moet je ook meenemen hoe Lewis Hamilton gisteren op het podium stond. Altijd aandacht vragen om dingen die hij uiteindelijk niet in de hand heeft, maar een collega die hij het ziekenhuis in heeft gereden compleet negeren door te juichen als van Gaal (ook een louis).
Nee. Dan ben wat mij betreft gewoon af.
Jetlag zegt
* Iets met “pot en ketel”
MaartenD zegt
Raceban slaat natuurlijk nergens op evenals een lullige penalty van 10 sec. Een Coronel ban daarentegen zou ik wel voorstander van zijn!
Dutchdriftking zegt
Een race ongeluk. Lewis had er de meeste schuld aan maar Max was ook niet perfect. Hoe dan ook, hij had beter kunnen zeggen niet op deze manier te willen winnen, het iets minder uitbundig mogen vieren en Max even beterschap toewensen.
michelschouten zegt
Hoor net dat Max oke is en pissed op Sir Lewis is. Bring it on in Hongarije
stuko zegt
@michelschouten: iemand met 280kmh een tikje geven “per ongeluk” krijg je maar 10 seconden straf voor- dus wat mij betreft offeren ze Perez, Tsunoda of Gasly maar op voor een klappert.
superfunky zegt
Gaat het toch nog een spannend seizoen worden!!
Huilie, huilie Hamilton gaat iedere race proberen Max eraf te tikken en Max gaat Hamilton geen enkele race voorbij laten, want de FIA heeft vanmiddag officieel bevestigd dat de straf voor poging tot doodslag 10 sec is. Bring it on! Let’s go Maxie!
Ik zet de popcorn alvast klaar!!
Jetlag zegt
Bravoure Boer Max zal ook wel een toontje lager zingen, als het erom spant. Hij weet nu dat Lewis niet altijd als een gentleman aan de kant gaat.
MaartenD zegt
Max had hem natuurlijk ook kunnen laten passeren om hem later in de race (op de baan of via een snelle Red Bull pit) weer voorbij te gaan. Anders was een 2e plaats ook prima geweest en was de schade beperkt gebleven. Lewis zal al dan niet schuldig zijn voor die race incident, Max had slimmer moeten zijn.
Lekkerrijden zegt
Omgekeerde situatie: Lewis voor op de “ideale” lijn, Max met iets meer snelheid er achter, was ook voor die inhaalmanoeuvre binnendoor gegaan. Dat gaat 99 keer goed en één keer is er een factor van iets die het verstierd!
Dit willen we allemaal zien, hier gaat het bij deze sport om!
Altijd zuur voor degene die daarbij geëlimineerd wordt, en hen die hem een warm hart toedragen.
Domme pech, race incident. Straf is gegeven, klaar. Niet meer over lullen, over twee weken is er weer een race.
harrie zegt
Straf? Welke straf? Dat hij met 3 seconden voorsprong won ipv 13?
SanderB zegt
@lekkerrijden: wat een onzin kraam jij uit. Lewis had met die snelheid de binnenkant nooit gehaald vanaf daar. 100% inschattingsfout van hem. Was het omgedraaid was het een fout van Max geweest. Probeer niet recht te praten wat krom is
jensoffbutton zegt
Ik vind het een race incident. Hamilton zat duidelijk al te veel voor om echt van een soort “dive bomb” te spreken. Wel is’t zo dat Max sowieso enkel kon verliezen. Als Max voor de veiligere keuze was gegaan had die hevig van de gas moeten gaan om de bocht te halen en misschien zelfs daardoor 2-3 plaatsen verliezen doordat hij daarbij op’t vuile gedeelte kwam.
Eigenlijk geeft de opmerking van Red Bull het ook al aan. Sportief gezien was er niet zoveel mis. Het was vooral onverantwoord om dat risico te nemen om zo close te racen in zo’n snelle bocht. Maar het blijft autosport. Als je 0,000% kans wilt om te sterven of gehandicapt te worden dan moet je geen F1, motogp of pakweg motorcross doen maar eerder darts of snooker.
Dat Hamilton zo aan’t vieren was, vond ik ook wat weinig respectvol maar de beelden gaven aan dat Max oké was, en Hamilton zou dat niet gedaan hebben in pakweg Azerbeidzjan of Portugal, het was een thuisrace en mentaal is de uitslag een opkikker voor hem nu dit seizoen niet vlot loopt.
Voor de duidelijkheid: Ik ben een vrij neutrale F1 kijker, en ik ben eigenlijk heel blij dat Max de dominantie van Hamilton breekt. Dus geen fanboy-opinion.
notsobig zegt
@jensoffbutton: Hamilton reed met zijn linker voorwiel de band rechtsachter van Max eraf. Hoe kan je dan volhouden dat je voor lag in de bocht?
jensoffbutton zegt
Als je goed naar de herhaling kijkt, staan ze praktisch naast elkaar nét voor het in gaan van de bocht. Hamilton heeft dan de binnenkant van de bocht. Hamilton zit dan harder op de rem (moet, omdat hij de bocht ‘scherper’ neemt), waardoor Hamilton snelheid verliest, net voor de impact en zo ter hoogte van Max zijn achterwiel komt.
Conclusie: Het is zodanig hard een ‘grijze’ zone dat je moeilijk écht een dader kan aanwijzen. Het is niet zo dat Hamilton ingestuurd heeft op Max om hem echt uit te schakelen. Dat zal wel genoeg uit de data gebleken zijn. Hamilton was gewoon té enthousiast, Max té verdedigend.
notsobig zegt
@jensoffbutton: Hamilton had onderstuur en week van zijn lijn af. Hij had over de cebs gemoeten, maar dat haalde hij niet. https://youtu.be/I2fn0D2wqko hier wordt het goed verteld… Hamilton beweerde dat hij voor lag toen Max tegen hem aan reed, dat is gewoon niet waar. Hamilton heeft op geen enkel punt ervoor gezeten en daarnaast reed Max gewoon zijn lijn en gaf Hamilton gewoon genoeg ruimte. Hamilton miste de Apex, waardoor hij tegen Max kwam. Ik beweer niet dat Hamilton dit express deet, ik sluit het niet uit, maar dat denk ik zelf niet. Wel vind ik het erg dat hij erna alleen bezig is met de schuld onterecht in de schoenen van Max te schuiven en op geen enkel punt vraagt of Max ok is. Ook zie ik vergelijkingen met Albon afgelopen seizoen 2x…
HB zegt
Vooral het gedrag en commentaar na de race is te triest voor woorden. Daar heeft hij wmb alle respect verloren. Het ongeluk zou je een race ongeluk kunnen noemen, maar duidelijk onderstuur bij Hamilton (kijk maar na nabeschouwing op F1 kanaal) – dus Hamilton heeft de schuld. Dan zou hij gewoon uit de uitslag genomen moeten worden. Anyway…deze race heeft gevolgen op meerdere fronten.
Richmond zegt
Imho had Verstappen de bocht en zat Hamilton er te dichtbij. Hamilton neemt afstand en komt opeens weer vlak langs waardoor ze contact maken. Naar mijn idee had Hamilton moeten inschikken.
griffendahl zegt
Wat er echt zou moeten gebeuren is dat er gekeken wordt naar de rode vlag regels. Eerst was er het akkefietje met LeClerc in Monaco tijdens de kwali. Nu eliminieert Lewis Max, en legt de Fia de schuld bij Lewis. Echter mag hij wel onder de rode vlag regels nieuwe bandjes halen en zijn schade laten repareren.
boriske zegt
Race was ook in Engeland he. Je wist op voorhand dat het een farce ging zijn.
Jetlag zegt
Wat een klinkklare onzin.
Complottheorieën 2.0
pomoek zegt
eens
LaLancia zegt
Laat die kerels eens racen ipv alles met regeltjes te omvatten. Ze moeten nog net niet met knipperlichten rijden.
Ben echt benieuwd hoe een race zou gaan zónder track limits en die overdreven inhaalregels.
cthijs zegt
Wat ik niet snap is dat je tijdens een rode vlag situatie je auto ook nog gewoon mag repareren
Jetlag zegt
“iemand zo op het achterwiel”…
Wat een Red Bull Shit.
Het leek mij dat Lewis in de veronderstelling was dat er ruimte gelaten zou worden, zodat ze zij aan zij de bocht door zouden gaan.
Zeker op het moment dat vanuit zijn auto gezien Lewis naast Max “leek” te rijden, dacht ik dat dat het scenario ging worden.
Hij zou dan na de apex, Max over de linkerkerbs proberen te dwingen, maar het liep anders; Max stuurde juist in (de racelijn volgend) en als je dan (als LH44 zijnde) iets lift, dan kom je vanzelf een rechterachterband van Max tegen.
Was dat slim? Nee.
Heeft hij Max bewust geraakt? Lijkt me ook niet.
Twee kemphanen hebben hun pikkies willen meten en voor één van hen liep dat materieel gezien rampzalig af.
Maja, ik ben dan ook al een tijdje Lewis fan, dus het gros hier, zal dat een kompleet belachelijke theorie vinden….
carfreakjim zegt
@Jetlag: Dat scenario is het scenario wat verstappen waarschijnlijk ook had verwacht, was namelijk zat ruimte aan de binnenkant. Het ging fout omdat Hsmilton met een auto breedte de apex miste.
Richmond zegt
@Jetlag: ik geloof niet dat Lewis her express gedaan heeft. Wel. dat hij erg overmoedig was. Hij wist dat als max de eerste plek behoudt na de start en eerste bocht, dat hij dan gezien is. En dat wilde en moest hij voorkomen. De sprint race heeft hem dat geleerd. Maar verstandig was het niet. Hij had kunnen weten dat hij de bocht niet zou halen. Verstappen was ook voor hem dat zou nooit goed gaan. Inschattingsfout door de druk van de WK achterstand en mindere racepace. moet je dat bestraffen? Ja hij veroorzaakt een ongeluk door onnodig risico te nemen. Alleen de straf is niet in verhouding met het gevolg van wat hij gedaan heeft. En daar wordt geen rekening mee gehouden. En daardoor wint Hamilton uiteindelijk en doordat het team niet wil dat bottas wint. Ik denk ook dat ieder ander die IPV Verstappen in die bocht zat hetzelfde had gedaan. Iedereen wil altijd zijn plek verdedigen en helemaal in het begin van de race. Lewis had gewoon moeten wachten
lpg-stinkt zegt
Is het met het genoemde “onder stuur” niet juist overduidelijk een race-ongeluk? Dat het race-ongeluk voorkomen of vermeden had kunnen worden is volgens mij waarvoor Lewis z’n straf krijgt.
Ik vind het soort “race-ongelukje”alleen niet passen bij een veelvoudig wereldkampioen, althans dat zou ik mee nemen in de straf-overweging. Dit soort “ongelukjes” passen meer bij een onervaren coureur. Lewis weet hier heel goed wat hij doet en ook wat de gevolgen kunnen zijn.
Wat betreft Max en z’n race lijn, ik denk dat het spijkers op laagwater zoeken is om hem hier iets van schuld te geven. Geen enkele coureur van het “F1 kaliber” gaat op zo’n moment van z’n race van z’n lijn af. Dat zit niet in je en als je dat wel zou doen zou je nooit zover komen.
Dat Lewis uiteindelijk wint geeft de kwaliteit van de auto en coureur aan. Het is jammer en hem op dat moment ook zeker niet gegund, maar goed de wedstrijd leiding vond het prima, daar veranderen wij helaas niks aan.
Het juichen na de wedstrijd is psychische klapjes uitdelen, daar is hij heel goed dat weten we allemaal.
lpg-stinkt zegt
@lpg-stinkt: psychologische*. En ja dat vind ik overigens ook niet zo respectvol.
realhustler zegt
Race incident met LH44 als hoofdschuldige. Max had het kunnen voorkomen, deed het niet. Er is een straf bepaald en uitgedeeld. Normaal is het zo, je doet iets wat niet mag, er wordt een strafmaat bepaald, vind je dat je onschuldig bent of de straf te hoog, dan ga in je in beroep. Echter hier heb je die keuze niet. En moet je de straf ondergaan. Dat betekent automatisch, omdat LH44 niet in bezwaar kan gaan (plus de straf al gehad heeft), het ook onzin is als Max, Red Bull of Mark Rutte of wie dan ook de straf te laag vind er een nieuwe straf komt. Double Jeopardy.
En Red Bull heeft nu een dikke rekening, maar ja, Mercedes had het ook met Bottas en Russell. Risico van het vak. En dat maakt het ook spannend. Want dingen die vanzelfsprekend leken voor de rijke teams, zijn het nu niet meer en een aanzienlijke voorsprong kan straks weg zijn doordat het budget op is. En misschien rijdt er volgend jaar iemand aan kop die de boel heel heeft gelaten dit seizoen en daardoor meer geld heeft voor de 2022 auto… McLaren, Alpine, wie zal het zeggen. Williams?