Red Bull denkt dat Verstappen iets minder goed is met zijn banden dan Hamilton.
Max Verstappen heeft nog een contract bij Red Bull tot en met 2023, doch de energiedrankfabrikant is met haar hoofd al bij nieuwe contractonderhandelingen zo lijkt het. Althans, als men het doel voor ogen heeft middels het relativeren van de prestaties van Max Verstappen zijn gage wat omlaag te praten. Onlangs zei Helmut Marko al dat Max onder de streep te weinig succes heeft gehad voor de renstal. Nu komt die dekselse Oostenrijker gewoon met nog meer kritiek aanzetten. Hoe durft ‘ie!
Het gaat dit keer om het bandenmanagement. Tegenwoordig is dat helaas een belangrijk issue in de sport. Tijdens de Grand Prix van Spanje bleek het zwarte goud weer uitermate belangrijk, in alle opzichten. Ten eerste had Red Bull Racing voor de race op zondag nog maar één set vers medium rubber beschikbaar voor beide coureurs. Mercedes had er nog twee liggen voor zowel Hamilton als Bottas.
Dit is een over het hoofd gezien feit voor degenen die claimden dat Max vlak na Hamilton ook een tweede stop had moeten maken. Onze held had dan immers naar gebruikte mediums of naar softs moeten wisselen met nog ruim twintig ronden te gaan. Dat terwijl bandenfluisteraar Nikita Mazepin op vrijdag al exclameerde dat de softs slechts goed zijn voor één ronde.
Een strategische keuze die verkeerd uitpakte dus voor Red Bull, maar dat was niet de enige reden dat men er niet vandoor ging met de overwinning. Helmut Marko praat daar namelijk openhartig over met Motorsport Magazin. Hij gooit daarbij schaduw op zijn beide rijders. Op Perez omdat hij Hamiltons tweestopper had kunnen dwarsbomen als hij dichter bij het vuur had gezeten. Maar ook onze held Max Verstappen krijgt er van langs. Het gaat hierbij om het bandenmanagement van MV33. Als Motorsport Magazin Marko vraagt of Max een nadeel heeft ten opzichte van Lewis door een gebrek aan ervaring, antwoordt Der Helmut als volgt:
Het is niet alleen het gebrek aan ervaring. Ik kan niet precies zeggen hoeveel voordeel hij in dat opzicht op Max heeft. Maar als het gaat om het behandelen en benutten van de banden dan heeft Lewis zeker een voordeel. In dat opzicht is Hamilton misschien zelfs wel de allerbeste.
Helmut Marko, vindt Lewis de beste van Bayern
Marko geeft hierbij ook aan dat Perez zijn banden vaak minder snel aan flarden rijdt. Maar goed, de keerzijde is dat de Mexicaan Hamilton voorlopig überhaupt niet kan bijhouden, enkele spaarzame momentjes daargelaten. Er is dus nog een wereld(kampioenschap) te winnen volgens Red Bull. Waarvan akte.
retetikker zegt
Is het niet gewoon een gevalletje te weinig downforce?
Davion zegt
Verstappen rijd gewoon aggresiever, het verschil is dan ook dat hij vooraan rijd, Perez niet. Bovendien denk ik wel dat Mercedes nog wat extra in het vat heeft zitten, als je niet constant op 100% van de auto rijd is het logisch dat de auto minder afziet (en dus ook de banden), Verstappen zit constant op 105% van de RB zijn capaciteit en daarom zal de bandenslijtage ook wat hoger liggen.
Richmond zegt
@Davion: tsja maar Verstappen verliest er ook mee. Dus of hij er nou zoveel aan heeft
Henkie zegt
Als je geen druk kan zetten win je nooit. Dus toch die 105% rijden en zo Mercedes/Hamilton in een fout duwen. Dan doelloos er achter blijven rijden.
mikeyman zegt
Misschien moeten ze eens een auto bouwen die wat sneller is. Dan hoeft er minder hard getrapt te worden.
basf zegt
@mikeyman: eureka!
mc96 zegt
Ik denk dat het meer met het concept van de auto te maken heeft (high rake). Die is harde voor de achterbanden in snelle bochten dan de low rake Mercedes en de Pink Mercedes/Aston Martin. Perez heeft nog niet het vertrouwen in de RB16B en belast de auto minder
alfapeter zegt
Niet alleen met banden.
fastshifter zegt
Vorig jaar sleten de banden van de Mercs als een dolle. Dit jaar is de RB een stuk minder zuinig op de banden. Max moet 110% geven om de Merc bij te houden, ja dan slijten ze wel een beetje.
HZW zegt
Misschien is de Mercedes wel een veel betere auto dan de Red Bull, waardoor Hamilton het langer uit kan houden met zijn banden.
MaartenD zegt
Hij zegt toch niks geks? De agressieve rijstijl van Max vergt meer van zijn banden…
KEV9 zegt
En maar smoezen blijven zoeken, kap daar nu eens mee. De Mercedes en Hamilton zijn een klasse apart zelfs voor RB en Verstappen..
willeme zegt
@Soulmaster: klopt. Die Mercedes is ook veel beter.
jelmer zegt
Wat is toch het idee van RedBull bij publiekelijk negatieve feedback uitspreken? Er is al menig tweede rijder onder de druk gesneuveld.
Het zou overigens best kunnen kloppen wat hij zegt, daar niet van.
bakboord1 zegt
Vorig jaar was Verstappen nog een banden fluisteraar en nu ineens niet meer??
De red bull is gewoon een lastigere auto om te besturen. Dat zag je afgelopen Grand Prix heel duidelijk vanuit de onboards.
De red bull had constant kleine stuur bewegingen nodig. De Mercedes ging weer eens op rails.
deSjonnies zegt
Banden worden altijd voor de snelste wagen ontwikkeld was altijd zo en zal nu niet anders zijn.
De rest is een sprookje..
brammetjedeb zegt
Waarschijnlijk zegt wolff iets soortgelijks over Hamilton als hem dat gevraagd wordt, alleen lezen wij dat niet hier. Gedoe, hij zegt toch niets geks?
pomoek zegt
Marko ziet de bui hangen, hij heeft Matesnietsj dit jaar een kampioenschap beloofd dat er niet gaat komen.
Dat gezegd hebbende: is het niet simpelweg een gevolg van veel downforce hebben dat de banden sneller op zijn? Want meer downforce: meer druk op de banden? Ik zeg maar wat…
Gulli zegt
Max riep ook al over de boordradio toen Hamilton hem inhaalde; they have so much grip!
Ok, Lewis had toen versere banden dan Max maar als je ziet hoe snel hij per rondje dichterbij kwam weet Max ook wel hoe de vork in de steel zit
alfapeter zegt
Dat los je toch eenvoudig op met een flexible spoiler, oh wacht..
martingtv zegt
Peter Windsor heeft een stukje over het verschil in rijstijl tussen Max en Lewis.
jeroenm83 zegt
Ik verwacht dat later vandaag Toto komt met een reactie hierop. Hij geeft dan aan dat Mercedes nog mijlenver achter Red Bull ligt, ze hard aan het werk zijn met talloze motorproblemen met de auto van Lulu, en dat Lulu zelf al dagen in de simulator zit met Bottas om het bandenprobleem van de Mercedes onder de knie te krijgen. Naar verluidt heeft Toto later deze week een intieme lunch met Dmitry Mazepin in Monaco om extra geld aan te trekken, en ook waart zoonlief Mazepin al rond in de pitbox van Merc voor wat goedbedoelde adviezen zo links en rechts. Helmut Marko ziet het op donderdag gunstig in, Toto ramt de drumsolo van ‘In the air tonight’ van Phil Collins tijdens de tweede vrije training op zijn bureau, want het gaat niet zoals hij wil. Lewis zit tijdens de persconferentie na de kwalificatie met de handen in het…..pardon, z’n dreadlocks en zegt ‘that there is still so much work to do at the factory’. Zondag, vrienden en vriendinnen van de sport, gaan de lampen aan, en daar zijn ze uit en…..
….wint Mercedes een easy 1-2 voor team. Met dank aan de probleemloze Mercedes kon Lulu zelfs nog een gratis pitstop maken voor de snelste ronde. Op naar Baku!