Die stok dat zijn wij, de lat die bepaal jij.
Jezelf ontwikkelen is extreem belangrijk dezer dagen. Elke dag is een nieuwe kans om meer skills te vergaren, zowel op het professionele als persoonlijke vlak. Je kan bijvoorbeeld een nieuwe taal leren, naar de sportschool gaan om een fitb0i te worden, of innerlijke rust vinden door een cursus mindfullness te volgen. Christian Horner is een man die dit principe duidelijk ook onderschrijft. Waar hij in het verleden namelijk snoeihard was richting zijn motorleverancier(s), kiest hij nu voor de zachte approach. Live and learn.
Afgelopen week vergeleek Max’ teambaas werken met Honda al als een ‘eerste klas ticket‘. Deze mooie woorden kon je ook direct uitleggen als de zoveelste sneer naar voormalig motorenpartner Renault. De Fransen kunnen kennelijk beter vergeleken worden met een galgenmaal eten terwijl je voor de zesde keer Ratatouille kijkt en een bloedprop zich ontwikkelt in je onderste ledenmaten door het gebrek aan beenruimte. Enfin, over de goed gedocumenteerde gecompliceerde relatie tussen Red Bull en Renault hoeven we het verder niet te hebben. Het volstaat om te zeggen dat Mercedes ooit claimde dat het Red Bull geen motoren wilde leveren, omdat het niet zat te wachten om op enig moment potentieel dezelfde bak kritiek over zich heen te krijgen als Renault.
Of dat laatste nu waar is of niet, vooralsnog lijkt het alsof Horner geleerd heeft van zijn ‘fouten’. Sterker nog, bij Motorsport-Total laat de Brit zelfs optekenen dat een aantal gridstraffen incasseren komend seizoen op zich wel acceptabel zou zijn:
We zien het liefst een constante evolutie, ook als dat betekent dat we enkele gridstraffen op de koop toe moeten nemen. We hebben vorig jaar immers gezien dat de invloed daarvan op bepaalde circuits minimaal is.
Horner refereert daarmee aan enkele races waarbij Max en Daniel startten vanaf de staart van de grid en uiteindelijk toch weer in de buurt kwamen van hun ‘natuurlijke’ posities in de race. Maar daarbij moeten we aantekenen dat het verschil tussen de beste drie teams en de rest vorig jaar enorm groot was. Rijdend in de RB14 was, mits alles heel bleef, P6 daarmee eigenlijk altijd een zekerheidje. Of dat dit seizoen weer het geval zal zijn valt te bezien. Andere teams, zoals bijvoorbeeld Renault, zal er veel aan gelegen zijn om dit te voorkomen. Eens kijken hoe lang Horners zen-approach dan standhoudt…
str8six zegt
Tja, dat zijn ze al gewend van Renault, dus kan alleen maar beter worden wss.
Dutchdriftking zegt
Hoe ging dat spreekwoord ook alweer? “Hoogmoed komt voor de val”???
ghost zegt
@dutchdriftking: hahaha idd! Wellicht ook beetje afgekeken bij Ferrari, die zijn altijd hier en meester in slappe excuses nog voordat het kalf is verdronken..
str8six zegt
@dutchdriftking: net als Mercedes?
peug206 zegt
@dutchdriftking: mercedes heeft het de afgelopen jaren in ieder geval waar weten te maken. Red Bull roept ieder jaar weer en daar is weinig van te zien in de prestaties op de baan.
peug206 zegt
@peug206: was een reactie op @str8six
pa045 zegt
@peug206: en wat hebben ze dan niet waargemaakt? Ze ontwikkelen al jaren achterelkaar het beste chassis. Denk je nu echt dat Mercedes geen motoren wil leveren aan RB omdat ze niet tegen een beetje kritiek kunnen? Mercedes kan niet tegen hun verlies! En dat had gebeurt wanneer RB de beste motoren had gehad de afgelopen jaren.
Laat RB maar geworden. Ik hoop dat die Japanners hun karakter laten zien en een juweeltje bouwen. Dan komt het helemaal goed.
acizane80 zegt
@pa045: groot gelijk als je zoet dat rb met een ondermaatse renault motor bij mb en fer aanleunt stel ik mij de vraag wat het zou geweest zijn als wel over dezelfde vermogen beschikt hadden. In dat geval was de wk waarschijnlijk anders ingedeeld. Ik hoop alleen dat de huidige chassis minstens evengoed is tov de mb en fer chassis en dat de honde motor voldoende betrouwbaar is met de nodige vermogen. Het zou mooiere wedstrijden geven als de race gewonnen kan worden door 3 teams ipv 2. Enjele weken gelden heeft Hamilton ook iets dergelijks uitgesproken. Dat is ook mooier voor de toeschouwers en de sport in het algemeen.
mashell zegt
@pa045: ik zie dat net even anders. Qua aerodynamica nemen de top teams in de loop van het seizoen elkaars vondsten over en zijn dus vrij snel gelijkwaardig. In de 2e seizoenshelft worden de verschillen door de motoren en coureurs gemaakt. Verstappen scheelt vrijwel niks meer in niveau van Hamilton of Vettel, de erg sterke performance van die Verstappen doet mij daarom denken dat ook Renault aan het eind van het seizoen heel dicht bij Mercedes en Ferrari zat. Daarom ben ik bang dat RBR Honda dit seizoen niet verder komt dan een 4e of zelfs 5e team te zijn.
peug206 zegt
@mashell: och laat ze maar dromen dat max dit jaar kampioen wordt. Als red bull 3e constructeur is aan het eind van het seizoen mogen ze denk ik blij zijn…
pa045 zegt
@mashell: chassis en aërodynamica zijn verschillende dingen. Meer ga ik hier nu niet o aanvullen.
notsobig zegt
@peug206: Naar mijn weten hebben zo nooit geroepen dat ze wel ff wereldkampioen gaan worden. Alleen dat het hun ambitie is, daar is toch niks mis mee?
Moeten ze dan maar ambiëren om 2e of 3e te worden?
peug206 zegt
@notsobig: mercedes heeft wel degelijk een aantal keren laten vallen dat ze grote stappen in performance hebben gemaakt alleen wordt daar niet over geschreven op autoblog ;-)
acizane80 zegt
@peug206: dat is op eich normaal, ieder team verbeterd hun auto en blijft verbeteren tijdens de seizoen. Als mer dat niet doet kunnen ze fluiten achter de overwinning.
notsobig zegt
@peug206: Ik had het over Red Bull…
niex zegt
RB kan enkel tegenvallen na het kweken van onrealistische verwachtingen.
rufctr01 zegt
We zullen pas aan het eind van seizoen weten of Red Bull en Honda goed samengaan!
racerx zegt
@rufctr01: denk dat we halverwege (of eerder) ook al wel een prima inschatting kunnen maken.
Hopelijk verrassen de Japanners ons met een snel en betrouwbaar blok, maar ik ben er nog steeds bang voor… Dat ze Mario Illien de laan uit hebben gestuurd voorspelt niet veel goeds.
stijnvermeersch zegt
Ben benieuwd of Max dezelfde reactie zal hebben als hij achteraan moet starten.
frank2b zegt
De stok, DIE zijn wij ….
jaapiyo zegt
@frank2b: i am legion, for we are many.
gandini zegt
Ik mis hier eigenlijk nog een reactie Lincoln over hoog opgeleiden.