De Mexicaanse teammaat van Verstappen ligt vast voor 2024. Of…toch niet?
Bij de teams van Red Bull is het weer een ouderwetse stoelendans. Max Verstappen zit natuurlijk gebeiteld bij Red Bull Racing. Hij is de kip met de gouden eieren. De koning Midas die alles wat hij aanraakt in goud laat veranderen. De vleesgeworden reïncarnatie van Ayrton Senna. En natuurlijk de belangrijkste accolade: de held van het autoblog-reaguurdersgilde.
Alle andere coureurs binnen de Red Bull familie moeten ouderwets bibberen. Nyck de Vries ondervond enkele maanden geleden op pijnlijke wijze waarom Helmut Marko ‘een reputatie‘ heeft. Hij was vorig jaar omstreeks deze tijd heel even de nieuwe held van de Formule 1 na zijn gastoptreden voor Williams in Monza. Binnen een jaar is de F1 kans die hij eindelijk kreeg echter volledig afgefakkeld.
Dat bleek ook dit weekend weer. Want toen Nycks vervanger Ricciardo een hand brak, werd niet Nyck maar Liam Lawson aangewezen als diens vervanger. Op zich ‘logisch’. De Nieuw-Zeelander is de aangewezen reserve van Red Bull. Maar goed, hoe vaak hebben we in het verleden gezien dat er dan toch een iets ervarener coureur in de stoel wordt gezet…Nyck heeft ervaring met de AT04, maar zijn tijd bij Red Bull blijkt nu toch echt passé te zijn.
En toch…weet je ook dat nooit zeker met Helmut Marko. Daniil Kvyat werd ongeveer tien miljoen keer publiekelijk vernederd door de Oostenrijker. Maar toch haalde hij de Rus ook elke keer weer terug. Het leek haast wel alsof hij Kvyat aanstelde om hem weer te kunnen ontslaan. Stel dat Lawson een draak van een race rijdt en Ricciardo een lastiger breukje heeft dan gehoopt…Wellicht zit Nyck dan net als vorig jaar weer achter het stuur in Monza.
Deze grilligheid zal ook Sergio Perez wel eens wakker houden ’s nachts. De Mexicaan is momenteel immers toch echt wel een beetje aan het verzuipen naast Max. Hij wijt dat aan updates aan de RB19 bij de Grand Prix van Spanje. Maar je kan niet je als zevende kwalificeren terwijl je teammaat met een halve tel op de nummer twee pole position pakt. Het verschil met Max was vandaag 1,3 seconden. Dat is als het verschil tussen Feyenoord en Kozakken Boys.
En dus wordt aan de stoelpoten gezaagd van de Mexicaan. Niet chique en gezellig, maar in een discipline waar alleen de objectieve klok telt en miljoenen betaald worden aan coureurs om hard te gaan, wel logisch. Tegen de Kleine Zeitung suggereert Marko dat het contract van Perez voor 2024, toch niet helemaal waterdicht is:
Niets is 100 procent veilig in de Formule 1, het bestaat gewoon niet. Er zijn altijd wel ergens prestatie-gerelateerde situaties waarover gesproken moet worden. We bekijken het en bespreken hoe het verder moet in Zandvoort, dan weten we meer. Het doel is uiteraard om volgend seizoen bij Checo te starten, maar daarvoor moet hij het wel waarmaken. Met Liam Lawson en Ricciardo zijn er alternatieven, je moet altijd een plan B hebben.
Helmut Marko, heeft nog nooit een contract gezien waar hij geen gaten in kan schieten
Over Ricciardo is Helmut ondertussen extreem goed te spreken. RIC heeft een relatie met de dochter van Gerhard Berger en was onlangs in Oostenrijk. Hij is toen ook maar even bij Helmut langs gegaan in Graz:
We hebben elkaar gezien, maar dat is evident als hij naar Graz komt. Hij is enorm populair binnen het team. heeft een zeer positieve persoonlijkheid, een succesvolle carrière en ongelooflijk veel ervaring. Zijn momentum en kracht veroorzaakten een echte schok bij AlphaTauri. Dat was een echte motivatieboost.
Helmut Marko, lacht mee met de honingdassen
Dus…Toch weer Max en Daniel samen bij Red Bull volgend jaar? We gaan het zien…Ook voor RIC geldt dan natuurlijk wel: presteren. Want bij Red Bull heb je slechts een geldig contract, zo lang je punten, podia en overwinningen oplevert. Niet altijd even fair, of misschien juist wel extreem fair, dat mag je zelf bepalen. Helmut zal er echter linksom of rechtsom niks om geven. Waarvan akte.
HZW zegt
Volgens mijn is er ook nog veel onduidelijkheid m.b.t. Alpha Tauri in 2024.
Er zou volgens mijn in 2024 ook een naam verandering moeten komen voor het team, en er zou ook zomaar een nieuwe eigenaar (Honda) kunnen komen.
Tsunoda lijkt er ook alleen maar in te zitten i.v.m. Honda, zijn naam wordt ook nooit genoemd voor het 2de stoeltje bij Red Bull.
Ook de Red Bull frisdrank directie heeft zijn vragen/twijfels over 2 F1 teams, en willen eigenlijk dat Alpha Tauri verhuist van Italië naar het RedBull F1 complex in Engeland.
Dus er kan nog heel wat veranderen binnen de Red Bull organisatie.
Richmond zegt
Honda gaat AT niet kopen als ze een deal hebben met honda voor 2026.
Tot die tijd blijft honda motoren leveren aan RBR en AT. Dat verhuizen is een langer lopend gerucht, maar dat schijnt weer moeilijk te zijn binnen de budgetcap
rollingstoned zegt
Een deal met Aston Martin bedoelde je? ;-)
pivavar zegt
Ik denk dat Kozakkenboys het nu wel aandurven.
Joost zegt
De blessure van Ricciardo geeft Perez voor nu nog even wat lucht, lijkt me.
Tsunoda zie ik niet bij RBR rijden en Lawson? Dat zou wel erg snel zijn! P20 is ook geen reden voor onmiddellijke promotie
mark997gt3 zegt
De enige echt snelle coureurs buiten Max zijn Hamilton, Russell, Norris, Leclerc, Alonso en toch Albon denk ik.
De rest is echt veld vulling. Toch wel opvallend.
In mijn ogen presteert Albon nu regelmatig beter dan zijn auto.
Is ook de enige coureur die weg zou willen en kunnen bij zijn huidige team. Heeft nu ook de ervaring die hij als teamgenoot van Max nog miste.
Wat mij betreft dus Albon weer in de RB!
Elise zegt
Vlak Piastri en Sainz niet uit
mark997gt3 zegt
Sainz is consistent maar niet heel snel. Altijd langzamer dan zijn teamgenoten over 1 ronde.
Piastri komt net kijken. Zekr een talent maar naast Max wordt ie vermorzeld.
Denk dat Albon nu echt wel binnen een paar tienden van Max kan komen. Die is echt beter dan Perez. Perez is echter wel heel interessant voor Amerika marketing technisch gezien. Dat houdt hem in leven.
560pk zegt
Kozakken boys en wie?.?
jaapiyo zegt
Nul-tien.
PunicaOase zegt
Alonso naast Max lijkt me wel wat.. die twee kunnen het wel vinden en hebben allebei erg veel talent..
jaapiyo zegt
Alleen wil Max de meest overstuurde auto van de grid en Alonso de meest onderstuurde…
HZW zegt
Dat is met Perez ook zo, die wil ook een onderstuurde auto hebben.
Daarom is Max ook veel sneller, omdat hij een messcherp sturende auto wil hebben.
Een onderstuurde auto is vaak langzamer, omdat hij een slechtere “Turn-in” heeft, en dus slechter de bocht in gaat.