Na de enigszins mislukte kwalificatie van gisteren, gooit men bij Red Bull jong talent Yuki Tsunoda onder de bus.
Het zat even niet mee in de kwalificatie bij Red Bull Racing voor de Grand Prix van Mexico. In Amerika dachten we met zijn allen dat Mercedes de pole ging pakken en was het uiteindelijk Red Bull die dat deed. Gisteren was de situatie precies andersom. Red Bull leek het te kloppen team, maar toen het moest gebeuren bleek Mercedes sneller op de softs. Bottas staat op pole, Hamilton maakt het een front row lockout voor Das Haus.
Zure druiven
De druiven waren achteraf dan ook zuur bij team rode stier. Verstappen zelf was tijdens de kwalificatie al over de zeik toen hij het mis zag gaan vlak voor zijn neus in zijn laatste snelle rondje. Hij riep ‘wat een domme idioot’ over de radio, waarschijnlijk in eerste instantie doelend op teammaat Perez die immers vlak voor Max reed.
Uiteindelijk bleek Perez op zijn beurt echter afgeleid te zijn door uitgerekend Yuki the Rookie, die uitkomt voor Red Bulls zusterteam Alpha Tauri. Yuki Tsunoda beleeft een lastig debuutseizoen, waarin hij zwaar overklast wordt door Pierre Gasly. Gisteren haalde TSU desalniettemin voor de derde keer op rij Q3, al had hij daarvoor eveneens voor de derde keer op rij de zachtste compound banden voor nodig.
Red Bull gooit Tsunoda onder de bus
Bij Red Bull Racing hadden ze achteraf waarschijnlijk liever gezien dat dit niet gebeurd was. Dat kunnen we in ieder geval afleiden uit de traditioneel keiharde teksten over de jonge spruit van kopstukken Horner en Marko na de sessie. Horner zei dat beide coureurs ‘getsunodaad’ waren. En ook Helmut Marko was niet te spreken over de actie van de kleine Japanner:
Dit was zeer goed gebluft van Mercedes. Wij slaagden er niet in om de banden goed in de window te krijgen. En toen was er dat incident met Tsunoda, die onze beide auto’s uitschakelde.
Helmut Marko, heeft al contact opgenomen of wij volgend jaar toevallig een zitje voor Tsunoda hebben in het Autoblog Racing Team
Nóg zuurder moet het voor Red Bull zijn om te weten dat Tsunoda door een motorwissel sowieso achteraan moet starten. YT22 was alleen maar op de baan om teammaat Gasly een tow te geven. Niet echt de prioriteit van Red Bulls F1 ambities voor dit weekend. Desalniettemin is het aanwijzen van Yuki als de boosdoener ook een beetje sneu en wellicht zelfs onterecht. TSU zelf was het er dan ook niet mee eens en komt op de Twitters voor zichzelf op door te zeggen dat ‘er niet veel meer was wat hij had kunnen doen‘.
Teambaas Tost toont ruggengraat
Het is dan wel zo prettig als iemand het voor je opneemt en die persoon is gevonden in de vorm van toffe peer French Toast Franz Tost. De man die ooit nog zijn coureur Scott Speed een hoek voor zijn kanis gaf, gaat nu pal staan voor zijn protegé Yuki. Daarmee toont Franz dus echte ruggengraat en gaat hij recht tegen de hoge piefen van Red Bull Racing in. Volgens Franz deed Yuki namelijk gewoon wat hij moest doen. Dat de Red Bulls daarna de fout in gingen, is hun probleem:
We lieten hem weten dat Perez eraan kwam en dus ging hij aan de kant, om ze niet in de weg te rijden of te storen. Eerlijk gezegd begrijp ik absoluut niet waarom Perez daar ook van de baan raakte. Yuki ging aan de kant, net als alle coureurs dat doen om plaats te maken voor auto’s die een snelle ronde rijden. Zo simpel is het, dus ik begrijp dit allemaal niet.
Franz Tost, laat zijn pupil niet piepelen voor hooggeplaatste pipo’s
Waarvan akte. Heeft Franz eigenlijk niet gewoon gelijk? Of had Tsunoda lekker in de pitbox moeten blijven staan? Laat het weten, in de comments!
pomoek zegt
Nu ja, het was ongelukkig maar niet meer dan dat. Verstappen had, misschien, een beter tijd dan Hamilton kunnen rijden maar Bottas zeker niet kunnen pakken.
Wat ik mij afvraag: Die extra motoren die Bottas verbruikt, de kosten daarvan gaan toch óók af van het budget? Met andere woorden: Als MB daadwerkelijk Bottas met een hogere toerental laat rijden kost ze dat toch geld dat ze niet aan andere zaken kunnen besteden?
Is het dan niet een aardig idee om Perez de komende races ook met een opgevoerd torretje te laten rijden?
harrie zegt
Alle motoren van 1 fabrikant moeten met dezelfde setting rijden dus dat zou afgedekt moeten zijn.
Wellicht dat Bottas inderdaad wel wat meer toeren mag draaien van Mercedes voordat ie opschakelt omdat ie een verser blok heeft.
rwdftw zegt
Dat is niet correct : alle motorstanden (party modes) moeten beschikbaar zijn voor zowel fabrieks als klantenteams. Vanaf FP3 moet de coureur een stand kiezen en daarmee FP3, Q en R mee rijden. In geval van nood mag er naar een behoudender programma geschakeld worden. Daarna mag de stand niet meer terug omhoog.
Bottas kan en mag dus een wat agressievere stand gebruiken. Lewis is niet verplicht met dezelfde stand te rijden. Bottas lijkt wel over een poule verse motoren te beschikken dus hij kan wat meer vermogen krijgen om Max dwars te zitten.
Edge zegt
Nee, motoren tellen niet mee voor de budgetcap. Er is dus niks wat Red Bull ervan weerhoudt om Perez ook met een opgevoerd torretje het veld in te sturen.
560pk zegt
@pomoek: er is toch een RPM-plafond in de F1? Of heb ik dat fout?
Als er namelijk íets is, dat ik wens om de races weer spectaculair te maken, is het juist het opheffen van dit RPM plafond. Draai die tor maar open om iemand in te halen (ipv het ridicule DRS systeem). No guts, no glory! Neem maar risico, heb de mogelijkheid, maar weet dat er de kans is dat je motor stuk draait.
jaapiyo zegt
Er is een plafond maar in de praktijk runnen de huidige motoren daar nog dik onder
toniominestrone zegt
Los van dit incident, Yuki is toch wel de teleurstelling van dit seizoen.
awesome zegt
@toniominestrone: Eens. Ik had meer van hem verwacht.
Er zijn slechtere coureurs maar daar had ik dan al geen verwachting bij.
ghini zegt
Beetje rare reactie van Tost. De plek waar Yuki aan de kant ging was wat vreemd en niet gelukkig. Nu heeft Perez wel vaker last van rare schrik momentjes, alsof ie in een soort trance in die auto zit en dan opeens wakker schrikt en dan maakt hij een fout.
pomoek zegt
@ghini: klopt, lijkt me sterk dat het wat gaat worden met Perez deze race. Grote kans dat ie ‘m ergens de banden stapel in stuurt.
Edge zegt
Het was gewoon een hele ongelukkige samenloop van omstandigheden; Tsunoda die vrij laat instructies krijgt om aan de kant te gaan, Perez die schrikt van een Tsunoda die weer met de neus richting de baan wijst en daardoor van de baan gaat, en Verstappen die zijn snelle ronde als reactie afbreekt omdat er normaal gesproken met geel gezwaaid gaat worden. Als je dan al zo nodig een schuldige aan wilt wijzen, wijs dan naar de race-engineer van Tsunoda. Met een iets eerdere waarschuwing had dit allemaal voorkomen kunnen worden.
Ik vind het nogal sneu dat Tsunoda zoveel hoon over zich heen krijgt. Die opmerking van Verstappen in de cockpit, oké, dat is de heat of the moment, maar al dat gezeur van Horner achteraf was echt niet nodig geweest. En al die hersenloze figuren op de socials die dit moment aangrijpen om Tsunoda racistisch te bejegenen verdienen ook een spuitje.
Breinstein zegt
Max was al 0,2 seconde langzamer op het moment dat dit gebeurde. Yuki voor de bus gooien is dan ook totaal onnodig en geeft maar weer aan hoe onbeschoft RB en Max (what an idiot) in de sport zitten.
Johanneke zegt
Ja de 1e sector is altijd voor de mercedesen, lange rechte stukken. Dat ie na sector 1 2 tienden achter stond betekende niet dat ie geen pole meer kon pakken.
Al denk ik ook dat ie het niet gered had.
flyerbunch zegt
Het was omdat Yuki van de baan reed dat Perez ff dacht dat er iets fout ging en dus ook ook de baan af omdat hij de focus kwijt was in die snelle bochten reeks. Max komt er vervolgens aan en denkt: wtf en lost gas! Uiteindelijk is het dus een kettingreactie van fouten..