Net als Famke Louise is Hamilton op ze monnie. Mercedes
De neutrale fan is de afgelopen seizoenen niet per se enorm verwend door de Formule 1. Natuurlijk, voor ons diehards is er elke race wel weer genoeg om van te genieten (behalve op Paul Ricard en in Sochi wellicht). De echte kenner weet immers ook een episch gevecht om plek zeven te waarderen en heeft aan één Grand Prix zoals die in Hockenheim afgelopen jaar voldoende om weer een heel jaar te kijken. Maar als je nou een casual fan bent, dan is het waarschijnlijk wel een tikkie saai om Hamilton en Mercedes alsmaar weer te zien winnen.
In theorie kan er net als bij ‘Dit Was het Nieuws’ nog vanalles gebeuren dit seizoen. Maar als we eerlijk zijn, ligt het gewoon in de lijn der verwachtingen dat HAM en Merc ook dit jaar weer aan het langste eind trekken. Vervolgens hopen we natuurlijk met zijn allen dat Liberty Media toch weet wat het doet en het vanaf 2021 allemaal intens spannend wordt. Maar het zou best kunnen dat Mercedes ook dan dominant blijft. Een horrorscenario voor de verstokte Max Verstappen fan, maar ook voor de Amerikaanse rechtenhouder. Is er dan niets dat soelaas kan bieden tegen de zilveren greep die Mercedes op de sport heeft?
Toch wel, zo denkt Christian Horner. En de reden kan wel eens zo plat zijn als het maar kan, namelijk het slijk der aarde. Zoals bekend verdient Hamilton momenteel al best aardig, maar wil de Brit nog veel meer hebben. Niet alleen dat; hij wil ook de garantie dat hij nog vijf jaar een zitje heeft bij Mercedes. Volgens de geruchten heeft HAM immers nee gezegd tegen een nieuwe deal voor twee jaar en 50 miljoen Dollar per jaar. De Brit wil kennelijk 60 miljoen Dollar per annum vangen en dat dus nog minimaal vijf jaar lang. Ka-Ching! De discrepantie tussen vraag en aanbod kan volgens Horner het droomduo Mercedes-Hamilton weleens uit elkaar drijven, zo laat de Red Bull teambaas weten aan Grandprix.com:
The logical conclusion would be that Lewis will remain with Mercedes, if they can agree terms. Mercedes will be keen to keep him but it is a question of the financials. The automotive sector is under pressure at the moment and when redundancies are being made, it is difficult to justify record-breaking salaries.
Horner geeft wel toe dat Hamilton een van de BESTEN is en dat dat gewaardeerd mag worden:
It’s what Lewis perceives his value to be. He is an outstanding driver and that comes at a cost or at a value, and I would think that Mercedes recognise that.
Waarvan akte.
Blijft de vraag over in hoeverre Mercedes meegaat in deze erkenning van waarde van Hamilton. Met een andere puike coureur in de auto waren de Duitsers de afgelopen jaren waarschijnlijk ook wel kampioen geworden. Opties te over, kijk maar naar de foto boven dit bericht. Bovendien lijkt Lewis ook niet zoveel andere opties te hebben om zijn salariseisen waar te maken. Feitelijk zou dat alleen kunnen bij Ferrari. Wat dat betreft lijkt Lil’ Lewis’ onderhandelingspositie niet zo goed…Of…
…nu komt de twist. Het is de F1, dus hebben wij van autoblog een andere Machiavelliaanse theorie bedacht. Wat nu als Hamiltons mercedes salariseis een een-tweetje is tussen hem en Toto Wolff? Stel dat dit olijke tweetal de Mercedes-directie toch zo ver krijgt om in te stemmen met de enorme eis. Dan is daarmee meteen de (middel)lange termijn toekomst van het merk in de F1 zeker gesteld, niet? Immers is een groot deel van het teambudget dan toch al ‘uitgegeven’. Zitten we dadelijk potverdikke alsnog vijf jaar vast aan ‘de beste fans van heel de wereld’…
Robert zegt
Stiekem hoop ik op een move van Hamilton naar Ferrari. Het zou de verhoudingen lekker opschudden, en dat is precies wat de Formule 1 nu nodig heeft.
donaldjgarrison zegt
Denk dat je even je tin foil pak uit moet trekken mbt de laatste alinea…
bernoulli zegt
Is het kenmerk van een fan niet juist dat hij niet neutraal is?
okdoei zegt
@bernoulli: je kunt toch ook fan zijn van de sport an sich maar niet nadrukkelijk voor een bepaald team? Dan ben je dus neutraal.
autoriteit zegt
@okdoei: dat kan maar als je geen favoriet hebt, dan leef je dus niet mee met 1 persoon. Het maakt je dan dus niks uit wie er wint en je ervaart dan ook geen blijdschap of teleurstelling.
Een sport wordt in mijn ogen pas leuk om te volgen als je een favoriet hebt.
drdre1 zegt
@bernoulli: een neutrale fan is dan ook een eigenaardige uitdrukking. Maar we begrijpen denk ik allemaal wel wat ermee wordt bedoeld. ?
arhanso zegt
Me too. Dat zou pas echt glans geven op eventuele volgende wereldtitels.
mark997gt3 zegt
Denk dat Hamilton zijn onderhandelingspositie niet supersterk is. Waar moet hij heen dan? RedBull en Ferrari hebben gekozen voor hun toekomst. Denk wel dat Mercedes echt een toocoureur nodig heeft om komend jaar WK te worden. De afgelopen jaren werd iedereen behalve Stroll kampioen in een Mercedes. Dat is komend jaar wel anders. Dat is de enige troef die Hamilton heeft.
Edge zegt
Het is natuurlijk ook een beetje dubbel. Enerzijds is Mercedes er enorm veel aan gelegen om Hamilton binnenboord te houden. Hij heeft tot nu toe al zijn prestaties neergezet Mercedes, van zijn eerste F1 kilometers tot zijn eerste punt, tot de erelijst die hij vandaag de dag heeft: stuk voor stuk afkomstig van Mercedes. Is het niet met het fabrieksteam, dan is het wel met het toenmalige de-facto fabrieksteam McLaren. Mercedes zal zich flink achter de oren krabben als men Hamilton laat gaan en hij vervolgens Michael Schumacher passeert in dienst van een ander team.
Anderzijds: Waar wil Hamilton in hemelsnaam heen? Er zijn op dit moment twee andere teams in staat hem een winnende auto te geven: Red Bull en Ferrari. Red Bull heeft al gezegd geen interesse te hebben. Hamilton is veel te duur, en met Verstappen hebben ze al een coureur die bij de beste van het veld hoort qua skills en rauw talent.
Mercedes is ‘Team Lewis’. Alles draait daar om het kampioen maken van Lewis. Dat is naast zijn eigen talent natuurlijk ook de reden dat hij zo vaak kampioen is geworden: Degenen die die andere goede Mercedes besturen zijn snel genoeg om Lewis en het team te helpen, maar niet snel genoeg om voor eigen succes te gaan. We hebben in 2016 gezien hoe diep een degelijke coureur moet gaan om van Hamilton te kunnen winnen, en zelfs toen had Rosberg de motorpech in Maleisië nodig om Lewis voor te blijven in het kampioenschap.
Dat voordeel komt volledig te vervallen als Lewis naar Red Bull of Ferrari zou verkassen. Met Charles Leclerc en Max Verstappen hebben die twee teams al uitstekende kopmannen in huis, die stukken sterker zijn dan de coureurs die Lewis het afgelopen decennium als teamgenoot heeft gehad. Daarbij hebben zowel Ferrari als Red Bull al met die gasten verlengd, wat duidelijk aangeeft wie zij de toekomst van het team toevertrouwen. Zou hij werkelijk zo gek zijn om het gespreide bedje dat Mercedes heet op te geven en zijn kans om zichzelf aan de top van de recordboeken te rijden laten knappen door naast Max of Charles in te stappen? Ik denk het niet. Dan maar 40 miljoen per jaar in plaats van 50.
Edge zegt
@mark997gt3: Daniel Ricciardo zal in een goede Mercedes bijna net zo kansrijk zijn als Hamilton, maar kost maar de helft. Dan kun je dat risico wel nemen. Zelfde verhaal met Seb Vettel. Hoe je het ook wendt of keert, hij is viervoudig wereldkampioen, en hij is ook nog eens Duitser. Daar zit ook wel een bepaalde aantrekkingskracht in voor Mercedes. Bovendien is zijn financiële onderhandelingspositie na een paar matige jaren ook gekelderd, waardoor Mercedes geen 60 miljoen voor hem hoeft te lappen. Daarnaast dringt ene F. Alonso aan op een rentree in 2021. Ik acht de kans nihil dat hij daadwerkelijk ergens instapt, maar Alonso is voor Mercedes wel een prima stok achter de deur in de onderhandelingen. Hoe raar het ook klinkt, een Lewis Hamilton is helemaal niet zo onvervangbaar als hijzelf wellicht denkt.
mark997gt3 zegt
@Edge: Vettel heeft 2 dramatische seizoenen achter de rug. Ricciardo is heel erg goed maar in zijn laatste seizoen bij RedBull bleek dat hij toch net ietsje minder is dan Max. Vettel of Ricciardo in een 2020 Mercedes leggen het denk ik af tegen Max.
Wat Max komend seizoen gaat opbreken is dat zijn teamgenoot geen punten van Hamilton af pakt. Dit doet Bottas wel voor Hamilton. Denk dat dat de doorslag gaat geven in 2020.
supertjeduc zegt
Zonder Hamilton was bottas afgelopen jaar gewoon wereldkampioen geworden
Zo verschrikkelijk goed hoef je niet te zijn om te winnen met een Mercedes
ericd zegt
Zuur zou zijn als Merc meer in de beurs moet tasten om te voorkomen dat Ham voor minder (maar wel voor de eer) naar Ferrari vertrekt. Dan zou Max ook op het verkeerde been zijn gezet.
toniominestrone zegt
Rupsje Nooit genoeg
niex zegt
Greedy bitches! 50 of 60 miljoen dat voel je vast niet. Mss wil Ham gewoon weg.
Dutchdriftking zegt
Tja, hij is zo lekker gewoon gebleven….. Een move naar Ferrari zou top zijn. Hamilton en Leclerc kunnen elkaar lekker de tent uitvechten, Vettel kan als Duitser bij Mercedes mooie dingen doen, en Max kan de hele boel trollen met zijn RB16!
zippy1964 zegt
Weet meneer Hamilton eigenlijk wel dat er 15000 banen van ‘gewone’ werknemers bij Mercedes op de tocht staan?
kenju zegt
De F1-organisatie heeft niets te maken met derest van Mercedes. En het geld waar dit over gaat komt uit andere potjes. Daarnaast weet jij ook wel dat als ze 100% van het salaris van Hamilton zouden kunnen uitsparen, er nog steeds 0% van dit gedrag ten goede van die banen zou komen.
gregorius zegt
Ik schrijf al 4 jaar lang dat MB in principe weinig hoeft te betalen aan hun coureurs. Zeg dat ze maar 5 mio verdienen van MB; dan zou er alsnog een rij staan om een stoeltje te bemachtigen. Als Hamilton weggaat, zijn er genoeg coureurs in het veld die ook kampioen zouden worden met MB.
Blijkbaar is er toch iemand bij MB die vindt dat het imago van Hamilton het waard is. Maar hoe dan, vraag ik me af. Hij komt nog altijd over een 18 jarig youtube meisje. Hij jankt als het foutgaat. Zegt vrijwel altijd domme dingen. Gaat alleen maar over ik ik ik en als het over iets anders gaat; lult hij alleen maar over mode-zaken. Fans die dat leuk vinden, zit daar nou geld in?
Nou snap ik dat Max het moet voornamelijk moet hebben ‘van de gewone man’ die daadwerkelijk met zwaar overpricde Max-merch rond wil lopen. Maar is dat niet veel meer waard?
kenju zegt
Dan schrijf je al vier jaar lang onzin. Je moet gewoon betaald krijgen wat je waard bent. Als Mercedes op deze manier met hun coureurs om zou gaan, komen ze er niet best van af. Jij denkt verder dat ze daar gek zijn en voor hun lol tientallen miljoenen betalen aan hun coureurs? En geen enkele coureur die elders veel meer kan verdienen gaat voor Mercedes rijden voor een hongerloontje. Een wereldtitel is leuk, maar niet wanneer anderen veel meer verdienen. Het logische gevolg is juist dat je meer gaat eisen.
En Mercedes is niet voor niets een topteam, hetzelfde geldt voor Ferrari en RBR. Die zetten niet een scrub neer voor 5 miljoen. Die salarissen stellen voor de grote teams sowieso vrij weinig voor.
Overigens zou wat je zegt ook gezegd kunnen worden voor de mindere teams. Jij denkt dat Haas zich geld zou kunnen besparen door Grosjean niet te tekenen en beter Nyck de Vries te nemen voor 200K? Of een van de WEC-coureurs met een degelijke achtergrond? Waarom denk jij dat dit niet gebeurd is?
Overigens, wat je zegt over het ‘janken’ is ook onzin. Maar het is duidelijk dat je het eea niet als te best volgt, wanneer je denkt dat hij zoveel anders is dan anderen.
Max is in pr-opzicht alleen in Nederland meer waard. Zijn prestaties worden alleen in de F1 gewaardeerd, buiten dit is hij relatief onzichtbaar buiten Nederland. Verder is Max juist iemand die ontzettend priviledged over komt. Buiten ontzettende tirades waarin hij zelfs mensen van buien de baan meent aan te moeten kunnen rijden en straffen hieromtrent het kapot-maken van racen betreft, heeft hij ook een vrij typisch verhaal: Opgegroeid als multimiljonair, een ex-f1-coureur als papa die alles voor hem gedaan heeft en hem begeleid heeft en nu het goed dot in F1. Daarmee is hij juist veel minder de coureur van ‘de gewone man’ dan een Ocon of inderdaad Hamilton.
Maar we zijn in Nederland er erg goed in om iemand als ‘de gewone man’ te zien, zelfs als hij dit overduidelijk niet is. Een beetje op een manier dat we steeds slechter worden in het onderscheiden van onze persoonlijke ideeën en meningen van wat de waarheid is, die niets te maken hoeft te hebben met onze gevoelens.
kenju zegt
De onderhandelingspositie van Hamilton is gebaseerd op het feit dat er geen andere topcoureurs beschikbaar zijn. Stoppen zal hij wel niet. Echter kan hij ook de overstap naar Ferrari maken volgend naar. Dan missen ze sowieso zijn feedback voor de auto van volgend jaar, plus moeten ze over naar een andere coureur waarvan het niet duidelijk is of deze dezelfde stijl heeft als Hamilton waar ze nu bekend mee zijn en of deze net zo goed is als het gaat om de ontwikkeling van de auto.
Verder is het simpelweg ook zo dat Hamilton veel geld met zich mee brengt. Sponsoren stappen eerder in wanneer Hamilton er rijdt, aangezien hij de enige coureur is die een daadwerkelijk internationaal profiel heeft die ook buiten de F1 rijkt. Ik weet verder ook niet of het contract met Tommy Hillfinger en Monster aan Hamilton gebonden zijn? Dit zullen geen contracten van een paar miljoen zijn, zeker niet wanneer het om bredere campagnes gaat die niet alleen over plekken op de auto gaat. Je kan dan prima stellen dat het logisch is dat Hamilton zijn deel krijgt.
Veel mensen zijn geneigd om te zeggen dat sporters al zo veel verdienen, maar in werkelijkheid krijgen ze maar een klein deel van de taart. Mercedes is een van de winstgevende teams. Maar daarnaast genereren ze ook waarde in termen van hetgeen dat het belangrijkst is, namelijk de pr-waarde. Dit is minder tastbaar en lastig in monetaire eenheden uit te drukken, maar het is duidelijk dat dit voordeel er is, anders hadden die automerken en alle sponsoren er geen miljoenen of zelfs miljarden in gestoken. En zeker in pr-opzicht, heeft Hamilton enorme waarde en, als de geruchten kloppen, vraagt hij niets anders dan een deel van deze waarde die hij brengt.
Puur op basis van skill in de races valt de waarde van iedere coureur wel mee.