
Werk aan de winkel voor Red Bull om een blamage in Spanje te voorkomen.
Het enige goede aan de Red Bull-auto is dat ‘ie mooi is. Dat waren de woorden gisteren van Daniel Ricciardo na afloop van de Grand Prix van Rusland. De Australiër viel gisteren uit tijdens de race na problemen met de remmen. Eerder dit seizoen had ook teamgenoot Max Verstappen troubles met de RB13. Aan de monteurs van de energiedrankjesfabrikant de taak om zo spoedig mogelijk te achterhalen wat nu precies de problemen zijn. Christian Horner, teambaas bij Red Bull, heeft duidelijk gemaakt het vinden van de oorzaak of oorzaken absolute prioriteit heeft. Hij denkt dat er mogelijk meerdere issues aan de hand zijn.
Het is te hopen voor Red Bull dat de aanstaande race in Barcelona beter gaat verlopen. De auto’s krijgen een nieuw chassis dat ervoor moet gaan zorgen dat het gat tussen de Ferrari’s en Mercedessen kleiner wordt. Jan Lammers gelooft niet dat Red Bull gaat stunten tijdens de Grand Prix van Spanje. De Nederlander zei tegenover de NOS (video) dat hij niet verwacht dat Max beter gaat scoren dan een vijfde plek.
Ik geloof er ook geen zak van dat de chassis-update van Red Bull de twee coureurs veel sneller laten gaan. Het verschil is denk ik minimaal en zal dus geen zoden aan de dijk zetten. Als je kijkt naar het gigantische gat van afgelopen weekend. 24 seconden was het gat naar de kwakkelende Hamilton. Dat ga je met een chassis-update echt niet goed maken.
@viezefreddyw: Ik ben het met je eens. Het lijkt erop dat Red Bull haar huiswerk niet goed heeft gedaan, evenals Renault. Tel dat bij elkaar op en je hebt een auto die beter is dan de subtop, maar slechter dan Ferrari en Mercedes. Precies waar Red Bull zich nu bevindt.
@viezefreddyw: Die mening deel ik. Bovendien zal ook niet nieuwe chassis zijn minpuntjes hebben. De hele winterperiode is er gewerkt aan het huidige chassis. En nu is er in 2 maanden tijd een dusdanig aangepast chassis ontworpen, dat ze ineens met de andere 2 topteams mee moeten kunnen.
Andere teams zitten ook niet stil. De verschillen zijn niet gigantisch, en de beste auto zal per circuit wellicht iets anders zijn. Misschien kan red bull met het nieuwe chassis stunten op monaco door een goede kwalificatie te rijden. Gedurende de race is inhalen toch praktisch onmogelijk.
@viezefreddyw: It’s a special track and it’s still very new. It’s also in the middle of the Olympic Park and that gives a special atmosphere to it. The corners are mostly 90 degrees, which you normally never experience. It’s quite a flat track and not a lot of elevation changes and some difficult braking zones. It’s always challenging to come from high speed into a low-speed corner and achieve the best out of it in braking. Aldus Max vóór de race. Hij noemt twee dingen die specifiek zijn voor Sochi: lange rechte stukken en vrij haakse bochten (dus hard remmen) en wat zijn nu precies de zwakke plekken van de Red Bulls? Precies, de achterremmen en een gebrek aan power. Sochi heeft dus het verschil alleen maar uitvergroot, op andere tracks kan het weer totaal anders zijn.
@dare2think: In Bahrein viel Max uit maar voordat hij uitviel stond hij ook al ruim achter de top 3. Ondanks een puike derde plek in China had Max een achterstand van 45 seconden op winnaar Lewis Hamilton en 39 seconden op nummer twee Sebastian Vettel. In Australië werd Max vijfde en had hij een achterstand van 28 seconden op winnaar Sebastian Vettel en 17 seconden op de nummer drie Valtteri Bottas.
Dit zijn gaten die je niet zomaar even gaat dichten, daar zijn de gaten te groot voor. Een nieuw chassis gaat ze daarbij lichtjes helpen, maar de achterstand blijft erg groot. Je zou nu kunnen concluderen dat Red Bull simpelweg het derde team zal blijven gedurende dit seizoen. Strijden om overwinningen zal heel erg lastig worden.
@dare2think: Goede remmen en veel power heb je op elk circuit nodig. En omdat close racing moeilijker is geworden, lijken me die twee dingen juist nog meer noodzakelijk.
Bij Barcelona zou RB voor motorische en chassis upgrades zorgen die ze gelijkwaardig met Mercedes en Ferrari moeten maken. Ik hoop dat ze een beetje in de buurt komen…
@dutchdriftking: De motorische upgrades zijn later een race later in Canada.
@viezefreddyw: Ik heb ook al ergens gelezen dat het nog niet zeker is wanneer de motorupdate komt. Wat wel zeker is, is dat het te laat is.
@viezefreddyw: Oke, ik dacht dat Renault het klaar had in Barcelona….
@viezefreddyw: Die schijnt inmiddels “tot nader order” uitgesteld te zijn omdat Renault een aantal betrouwbaarheidsproblemen niet krijgt opgelost.
@edge: Juist ja… Oftewel; het is een zwaar seizoen voor Red Bull en Renault.
Onverwacht pittige uitspraak van de doorgaans goedlachse Ozzie. Zijn uitspraak doet vermoeden dat er veel meer mis is met de wagen dan enkel het gebrek aan vermogen.
Ook Max was niet echt happy tijdens zijn praatje bij Ziggo, het lijkt erop dat de heren aanvaard hebben dat het een verloren jaar is. En zo voelt het ook eerlijk gezegd, de afstand tot de Mercedes en Ferrari lijkt niet zomaar te overbruggen. Jammer…
@gekketurbo: ricciardo heeft nooit gezegd dat zijn auto er alleen mooi uit ziet. De vraag was wat het sterkste punt van de rb13 is. Dus er zijn vast ook andere goede punten.
@plopkoekje: Als dat zijn antwoord was op de vraag wat het sterkste punt is van de auto, dan weet je eigenlijk al genoeg.
@plopkoekje: En laat dat nou net het onbelangrijkste zijn in het rijden van snelle rondjes. Balans, remmen, drag/downforce, snelheid, stuurgedrag etc etc etc. Allemaal tig keer belangrijker. Je moet iets hebben waarmee je als team sterker bent dan de concurrentie om races te winnen. Wanneer je dat niet hebt ga je randzaken die niet relevant zijn benoemen.
@gekketurbo: goed, nu iedereen weer op de hoogte is van het begrip ‘sarcasme’ kunnen we weer verder. Thnx man
Iets van 30 seconde achterstand in een race op Ferrari en Mercedes, dat ga je echt niet goedmaken. Hopelijk gaat Renault even goed aan de slag met de motor!
@boksbeugel: Max reed dan wel voorzichtig vanwege zijn waterpomp
@boksbeugel: Eens; ze missen gewoon bijna 50pk; dat maakt je niet goed met net ff iets beter chassis of niet …
Alle verhalen van “ander concept” moeten wel heel erg revolutionair zijn qua resultaten anders is het seizoen verloren..
Ben toch wel heel erg benieuwd waar ze mee gaan komen. Een halve seconde winnen door een nieuw chassis en aangepaste Aero is erg veel.
En nog iets meer on-topic: na één keer uitvallen door remproblemen lijkt me een onderzoek wel een goede zaak. Na twee keer uitvallen ben je gestoord als je het niet doet.
Ik vrees dat het niet genoeg is, ik lees verhalen over een motorische upgrade die veel minder verschil maakt dan vooraf gedacht/gehoopt (ik meende slechte 0.1 sec per rondje winst). Ook het nieuwe chassis zal geen grote stap voorwaarts zijn, zoals meerdere mensen al aangeven, de andere teams zitten ook niet stil natuurlijk.
Kan iemand inzicht geven in het verschil tussen de budgetten van Mercedes, Ferrari en Red Bull?
Max rijd 1 goede race en iedereen op autoblog ziet een nieuwe wereldkampioen. Max rijd 1 matige race en iedereen ziet een baggerauto die het niet haalt bij de rest. Wat een gezanik in de marge weer. Laten we gewoon eens kijken wat de upgrades gaan brengen en genieten van de spanning daarover!
Moge de beste winnen!
Dat is sport, dacht ik.
Jammer RB, volgend seizoen dan maar…?
weinig nieuwswaarde eerlijk gezegd…