![Mercedes-Ferrari](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/Mercedes-Ferrari-olieboten.jpg)
De stiertjes dekken zich vast in.
Een nieuw F1-seizoen, een nieuwe kans voor Red Bull Racing om eventuele nederlagen af te schuiven op motorenpartner Renault en/of de FIA. Nu de eerste test erop zit, lijkt het erop dat Red Bull Racing wederom niet het te kloppen team is. Ze zitten wel in de buurt, maar Ferrari heeft een betere snelheid laten zien over één ronde en Mercedes een betere snelheid in de longruns. De consensus is zodoende dat Red Bull hooguit het tweede team in de pikorde is. Zoals je weet denken wij dat het zelfs het derde team is. Hoewel we daarna gehoord hebben dat de Ferrari benzine zuipt, dus dat zou dan weer in het voordeel kunnen zijn van het team uit Milton Keynes. Enfin, tweede, derde, het is beide geen eerste.
En dus beginnen het olijke duo Helmut Marko en Adrian Newey het jaar met wat preemptive gezeur. Auto Motor und Sport vroeg hen na de wintertest naar de krachtsverhoudingen van dit jaar. Ome Helmut liet daarop het vertrouwde plaatje nog maar eens horen:
Wij hebben het beste chassis, dus als we niet de snelste zijn ligt dat aan de motor.
Designheld Adrian Newey valt zijn Oostenrijkse teamgenoot bij:
Ferrari en Mercedes gebruiken meer olie. Wij verbruiken maar 0,1 liter olie per 100 liter benzine, maar zij zoeken de grens op van 0,6 liter per 100 liter benzine.
Het olieverbruik was vorig jaar een hot issue. Door olie te verbranden als brandstof zouden Mercedes en Ferrari met name in de kwalificaties hun voordeel halen. De FIA greep in en heeft het verbruik aan banden gelegd. Aanvankelijk werd het voor de tweede helft van vorig jaar al reglementair verlaagd naar maximaal 0,9 liter per 100 liter benzine en voor dit jaar is de grens dus 0,6 liter per 100 liter. Blauwe rook uit de uitlaten van de Ferrari’s deden sommige observeerders in Barcelona er al direct aan twijfelen of de Italiaanse PU wel binnen die limiet blijft.
Maar de belangrijkere vraag die je je onherroepelijk stelt is deze: Renault, waar zijn jullie mee bezig? Als dat olie verbranden zo’n enorm voordeel oplevert, zoek dan potverdikke ook die grens op. Homme homme homme…
4 takt .. 2 takt ..
Genderneutraal gezien zouden we het gewoon 3 takt moeten noemen ..
@lincoln: briljant!
@crosscabouter: Briljant is een geneesmiddel tegen kanker uitvinden, dit slaat gewoon nergens op, grappig of niet …
@dawwg:
Nee verzuurde coffeeshopbewoner ..
Briljant is een manier van diamanten slijpen ..
Heeft nix met kanker te maken ..
@lincoln: het is anders ook niet echt briljant om “nix” te schrijven als je “niks” moet schrijven. Schrijf dan gewoon niks..:)
@autoriteit:
Waarom maken taalverbeteraars altijd taalfouten als ze bezig zijn met taal verbeteren ??
@lincoln: geen idee want dat doe ik niet
@autoriteit: Je vergeet je komma. ;)
@dizono: de komma is niet nodig in die zin lijkt me
@lincoln: nou die coffeeshop… Er zijn meerdere theorieën die beweren dat hennep/wiet een genezende werking heeft bij diverse soorten kanker..
Dus de producten van de coffeeshop zouden zomaar iets met kanker te maken kunnen hebben..
@phevtreb:
Die theorie is dan ook zeer aannemelijk ..
Veel medicatie wordt uiteindelijk misbruikt als geestbeperkend middel ..
@lincoln: hij is er weer hoor!! Was het weer zo een zuur weekend?
@dawwg: dat bepaalt hij zelf wel
Wat een gejank wederom
Dus m.a.w. het is niet zozeer zeuren van RBR maar meer dat Renault zn zaakjes weer niet op orde heeft en ook weigert de limieten van het toelaatbare op te zoeken.
@Rick-dos: Het is zeuren van RBR. Bouw zelf een motor, ga naar een andere leverancier of hou je gewoon stil. RBR heeft nu voor 40 miljoen een krachtbron wetende dat Renault het honderden miljoenen kost om te maken.
@bassx: Die honderden miljoenen valt wel mee hoor…
@rick-dos: Iets meer dan 200 is toch honderden?
@Rick-dos: daar gaat alles met de Franse slag.
@ikleesookoverautos: En leven ze ook nog als God…
@ikleesookoverautos: En dan mogen ze nog blij zijn dat Audi destijds niet mee is gaan doen in de F1
Weer een mooie photoshop! Ik mis wel het gele pijltje naar de olietanker.
Dan rij ik liever in een olieboot dan dat ik die ongezonde Redbull rotzooi drink.
Goed dat vag niet meedoet.
@reggie-boy_rood: met wat sjoemel-software kan je in de F1 prima uit de voeten.
Is de regel niet 0,6l per 100km? En niet 0,6l per 100l benzine? Dat laatste heb ik namelijk nog niet eerder gelezen.
@arjontje: per 100km inderdaad.
Ik las dat de Mercedes achterbanden als tussendoortjes vreet, dus of dat hele long runs waren weet ik niet.
Ik zet RBR op 2, achter Mercedes.
Misschien moet Red Bull na 2019 toch maar in zee met Volkswagen. Die doen niet zo moeilijk over een beetje olieverbruik.
Niet zeuren… gewoon je motor in orde hebben
Ach ja, het traditionele zeuren over de al dan niet illegale praktijken van de tegenstander… Misschien dat Renault de motoren met een iets hoger olie verbruik kan laten rijden dan tot nu toe en blijken ze dan opeens nog iets sneller of betrouwbaarder?
Laten we hopen dat de 3 of 4 topteams dit jaar echt dichtbij elkaar zitten, lijkt mij wel eens leuk een echt spannend seizoen.
Zuiver op energie rekende, er zit meer energie in olie dan in benzine maar dat maakt er hooguit een voordeel van 1%punt van tov 0,5% punt. Tenzij er andere logica speelt dan energie.
De benzine moet toch aan bepaalde eisen voldoen.Gooi je er extra olie in dan klopt de benzine toch niet meer. Mercedes,Ferrari en Red bull rijden dus eigenlijk met verschillende brandstoffen.Dat dat is toegestaan door de FIA
@Alfarobert: nou ja ze gedogen het nu dus met die 0,6 regel. Eigenlijk willen ze er vanaf maar dan ging Mercedes weer klagen dat het de andere teams dan oneerlijke voorsprong zou opleveren dus is de FIA ingebonden. Het is wel een Franse organisatie he ?
Is natuurlijk niet slim van Renault om de limiet niet op te zoeken, dacht dat dat net de F1 was: op de limiet.