De geruchtenmolen draait weer op volle toeren.
Feit: Red Bull Racing behoort tot de grootste roddelaars van de Formule 1-paddock, ongeacht of het zich in voor- of tegenspoed bevindt. Na de Grand Prix van Australië wist het team dat het wederom niet de beste auto van het veld had gebouwd en dat het de nodige aanpassingen moest doen om Mercedes, dat zijn voornaamste concurrent leek te zijn, bij te halen. Na de Grand Prix van Bahrein kan de situatie niet anders zijn.
Waar Ferrari in Melbourne nog tegen een behoorlijke achterstand aankeek, waren de rollen in de zandbak van Sakhir omgedraaid. De Scuderia was verreweg de snelste, zowel in de bochten als op het rechte stuk. Deze revelatie sloeg bij de andere teams aan de top, Mercedes en Red Bull, in als een bom. Na de wintertestdagen en de F1-race in Australië leken de motoren van Ferrari en de Duitse autofabrikant op gelijke hoogte te staan, maar in de Bahreinse hitte wisten Charles Leclerc en Sebastian Vettel iedereen in hun stof te laten.
De schijnbaar uit het niets komende snelheid van Ferrari maakt de concurrentie toch enigszins achterdochtig. Met name bij Red Bull zijn de alarmbellen de laatste weken meermaals afgegaan. Teambaas Christian Horner, die nooit verlegen zit om zijn mening te delen, deelde met het Duitse Auto, Motor und Sport dat de brandstof van Ferrari in Bahrein ineens een merkwaardige geur had. Een beetje als grapefruit-sap, als we de Brit mogen geloven. Of het op valsspelerij duidt, dat is natuurlijk nog maar de vraag.
Als het aan de genie-ontwerper van Red Bull ligt, Adrian Newey, dan heeft Ferrari voor dit seizoen een nieuw gat in de reglementen gevonden waarvan het optimaal gebruik maakt. Treurig, aldus Newey, want het internationale auto- en motorsportorgaan heeft juist stappen gezet om dit te vermijden. De ontwerper legt het verschil als volgt uit:
“Last year they won from us in the acceleration phase. At top speed we were on the same level again. Now they are faster on the straights from start to finish. With us, the speed on the straight levels off at a certain point, because the MGU-K no longer delivers any power. With Ferrari it is always on. The MGU-K just does not turn off. It looks like they have advantages from the combustion engine and the electric power.”
robbiehifi zegt
Volgens mij is Newey iemand die ook steeds gaten in de reglementen vindt en daar gebruik van gemaakt. Inherent aan het spelletje.
autodrome zegt
@robbiehifi: Newey is inderdaad aan het miepen, want hij is een meester in het vinden van de gaten in de reglementen, maar dat is op het aerodynamische vlak. Nu het voordeel blijkbaar in de motor en de MGH-K gevonden is, doet Newey huilie huilie Jammer, had altijd een hoge pet op van deze meneer, maar het kavelt zo wel al. Niet zeiken, gewoon een snelle auto tekenen voor MV33 …
skinnybmw zegt
@autodrome: En u moet misschien niet uw mening zo snel baseren op iets wat op internet geschreven wordt, vooral niet hier op AB.
wahltiroler zegt
ja ja en Ferrari beweert dat de Brandstof van zijn concurrent naar Red Bull smaakt.
Die Horner vertelt een beetje Red Bullshit?
ghost zegt
Brandstof dat ruikt naar vruchtensap, dit zou zo maar eens een opleving van de brandstofauto’s kunnen betekenen. Kunnen de bakfietsmoeders in de steden waar rustig de brandstofdampen inademen, ruikt immers heerlijk! ?
Design_Driven zegt
@ghost: Aangezien domme tieners al aan de vaatwasser tabletten zitten zie ik ze ook wel benzine met vruchtensmaakje drinken.
lekkerlinksrijden zegt
@sketcher: de nieuwste smoothie voor de hipsters
ghost zegt
@sketcher: heerlijk, ik zie het als Darwinisme; de zwakken schakelen zichzelf wel uit..
Dutchdriftking zegt
@sketcher: Wat is de lol van vaatwastabletten? Deze heb ik even gemist.
niex zegt
@dutchdriftking: dat wil ik nu ook weten ik heb n voorraadje liggen haha. ik moet ze dus verstoppen?
rollingstoned zegt
@dutchdriftking: here you go…
https://www.metronieuws.nl/nieuws/buitenland/2018/01/waarom-eten-tieners-giftige-wastabletten
schuimbekje3 zegt
@ghost: kan ook gewoon zijn dat Ferrari koelvloeistof gebruikt als koeling. Dat ruikt ook fruitig. Dan blijven temperaturen laag en kun je meer turbodruk bouwen is meer power..
sirprize zegt
@schuimbekje3: waar zouden ze anders mee moeten koelen dan? Is dat geen koelvloeistof?
theblazerunner zegt
@sirprize: Volgens mij rijden ze in de meeste raceklassen met gedestilleerd water. Als koelvloeistof op de baan komt krijg je hele gevaarlijke situaties door de gladheid.
sirprize zegt
@theblazerunner: dank. Dat klinkt logisch, maar wist ik niet.
schuimbekje3 zegt
@sirprize: injectie IN de cylinders, niet rondom de cylinders ;-)
Dutchdriftking zegt
@schuimbekje3: Zoete koelvloeistoflucht, zodra ik dat ruik ben ik bang voor m’n koppakking.
wahltiroler zegt
@ghost: Mmm als het naar fris getapt Heineken? zou ruiken zou ik daarmee niet alleen mijn auto maar ook mezelf vol tanken?
ghost zegt
@wahltiroler: hahahaha hou het maar gewoon bij Vers getapt Heineken! ??? dat andere gaat niet goed (ben ik bang)?
wheelzzz zegt
@ghost: het artikel ging over Newey en Horner. Om nou meteen Max Versgetappen erbij te halen…
harrie zegt
Er zat dus een grapefruit vast in 1 van de injectoren van Leclerc’s motor.
gregorius zegt
Gaat dit nou over benzine of over een MGU-K die Ferrari ‘aan kan laten staan’ op de rechte stukken?
By the way: was het niet zo dat teams de elektrische aandrijving max zoveel seconden per ronde aan mocht hebben staan?
En voor het geval dat niet meer zo is: misschien kan Ferrari hem ook wel op 1% kracht zetten: dan staat ie aan, maar gaan de lampjes achterop niet branden. (ofis dit weer iets anders?).
sirprize zegt
@gregorius: zijn die lampjes niet om aan te geven dat je aan het “laden” bent?
berlinetta zegt
Dit soort activiteiten bestaat al zolang als de F1 zelf en Red Bull doet dit zelf ook. Hoort bij de sport en ik vind het juist ook wel mooi.
schuimbekje3 zegt
Lijkt erop dat Ferrari een grote consensator gebruikt ipv accu waardoor ze genoeg energie hebben om een heel rondje electroboost te kunnen gebruiken.
Alex_79 zegt
@schuimbekje3: Het zou in ieder geval verklaren waarom Ferrari nu juist een voorvleugel kiest die voordelen biedt op hoge snelheden, voeg daar de MGU_K in always on mode bij en ik snap waarom de Italianen in Australië hun motor een beetje terugschroefden. Ze wisten dat ze toch niet echt voordeel hadden daar door de aard van het circuit en hoopten met de motor volledig opgeschroefd het terrein weer goed te maken. Helaas kwam er kortsluiting in een injector (overjuiced om in de termen van Horner te blijven?)
harrie zegt
@schuimbekje3:
Maakt dat uit dan? De max output daarvan is toch regelementair vastgelegd?
Dat was het gerucht van vorig jaar, dat er vermoedens waren dat ze op een of andere manier die max output omzeilde.
Of een condensator na de accu als tussen storage?
smiley70 zegt
De turbosap toevoeging is nu verhuisd van het oliereservoir naar het koelvloeistofreservoir?
VeniVidiVici zegt
Ik meen toch laatst gelezen te hebben dat de F1 in 2021 een 95% reductie van vuile lucht wil. Ferrari is dat gewoon al aan het testen meneertje Horner.
Design_Driven zegt
Eigenlijk best vreemd dat ze met eigen brandstof rijden maar ja dat is al wel weer een aantal jaren zo. Ik neem aan dat het getest wordt?
Wat betreft de MGU-K, als het mag dan mag het. Dan is het of idee kopieren of wachten tot het gat gedicht is.
jaapiyo zegt
Ik vind dit eigenlijk wel mooi nieuws. Doet me denken aan verhalen uit de 80s over coureurs die bijna out gingen door de geur die er van sommige auto’s afkwam. Benzine mengen met tolueen et cetera. Heerlijk.
emping zegt
Newey heeft gewoon teveel Red Bull gedronken.
e36thuglife zegt
Ja en Red Bull ruikt naar vieze kauwgom dus wat?
gandini zegt
Ik had wel op zijn minst een linkje naar dit artikel verwacht:
https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-f1-wil-95-reductie-van-vuile-lucht-in-2021-122750#post-122750
Laten ze de lucht op zijn minst wat schoner ruiken, is het wéér niet goed.
VeniVidiVici zegt
@gandini: Haha ik was je voor…
w0o0dy zegt
Tegen iedereen die zegt “nou en?”.. de regelementen schrijven voor dat de brandstof maar een paar procent (2?) mag afwijken van de brandstof aan de pomp…het zou dan dus onregelementair zijn.
sirprize zegt
@w0o0dy: 2% vruchtensap dus ?
supertjeduc zegt
@w0o0dy: van daar dat mijn abarth 240 loopt sinds kort ,ze hebben de v power aan gepast
mashell zegt
@supertjeduc: nu weten we eindelijk waar de V van V- Power voor staat, het is dus vruchtensap. Logisch eigenlijk dat de motor met wat vitamientjes lekkerder loopt.
Nemus zegt
Was 1 april niet vorige week?
E34M5Touring zegt
Waarschijnlijk heeft Kimi na een avondje wodka jus in de tanks staan pissen.
RiKe zegt
Misschien rijden ze ook wel net dat beetje beter door Roosvicee. Komt wel goed schatje!
vaakbenjetebang zegt
Ferrari zit Red Bull gewoon te trollen. Ze zien dat er iemand van Red Bull heel druk probeert om details te achterhalen en ze besluiten om wat Pompelmoentje bij de benzine te mengen, om te kijken of er dan iemand gaat mauwen – en jawel!