Het is een harde wereld, daar in de Formule 1.
In een jaar waar Red Bull toch eigenlijk had moeten schitteren, wordt het team vooral getergd door motorische problemen. Het kleine aantal overwinningen dat ze gedurende het seizoen bijeen wisten te snoepen werkt misschien als een redelijke dekmantel om het moeizame jaar te verbergen, maar bij de teamleiding beginnen ze de hitte steeds meer onder de zolen te voelen.
Dit alles in het licht van de nog strengere regelgeving die de FIA voor volgend jaar op de planning heeft staan. Waar er dit jaar slechts 4 motoren gebruikt mogen worden, wordt het in 2018 nog verder teruggeschroefd naar 3 eenheden per jaar. Horner, die de bui al voelt hangen, heeft het afgelopen halfjaar zwaar gepleit voor het terugdraaien van deze aanpassingen. Na een nieuwe meeting voor aanvang van de Grand Prix van Brazilië lijkt de interesse echter nog altijd ver te zoeken.
Het is niet de eerste keer dat Horner met een dergelijke voorstel op de proppen komt. Dat is niet zo gek ook; zijn team heeft al jaren last van minder presterende of ronduit onbetrouwbare motoren. Maar waar Christian meer dan ooit had gehoopt op wat gezond verstand en eensgezindheid, lijkt het tegenovergestelde te kloppen. Zowel Ferrari als de rest van de teams in de Strategy Group zijn schijnbaar content met het verder aanscherpen van de regels. Met name Ferrari, die naar eigen zeggen al grote stappen heeft gemaakt richting het betrouwbaarder maken van hun krachtbronnen, waardoor een annulering van de nieuwe regels hen niet alleen tijd en geld, maar mogelijk ook een voordeel kan kosten. En dit is natuurlijk het laatste dat ze die Frans-Oostenrijkse koekenbakkers willen gunnen.
Als we kijken naar hun betrouwbaarheid is dit ook wel enigszins te begrijpen. In vergelijking met teams als Honda en Renault, waren de door Ferrari en Mercedes aangedreven teams slechts verantwoordelijk voor een fractie van de gridstraffen in 2017. Waar deze eerste twee samen goed waren voor bijna 700 plaatsen, deden de Italianen en Duitsers het met 20 strafplaatsen elk een stuk beter. Toch kan Horner nog enige op enige steun rekenen; Ross Brawn liet eerder deze week weten deze ongein aan te willen pakken.
87sandyd zegt
Als ik het goed begrijp was er de afspraak om 3 motoren te gebruiken in 2018, en heeft iedereen daarmee ingestemd.
Nu wil Red Bull dit weer terugdraaien naar 4 motoren.
Dus je maakt een afspraak, om het vervolgens weer te willen omdraaien, omdat zij dan met gebakken peren/motoren zitten.
Gegokt maar verloren RBR, helaas
rufctr01 zegt
@87sandyd: dat staat nergens dat hij er ooit mee akkoord is gegaan.
rhellema zegt
@87sandyd: tot het moment dat Ferrari met slechte motoren te maken krijgt, reken maar dat ze alle dreigementen die ze hebben voor de voeten van de FIA zullen gooien en reken maar dat het verzoek dan wel gehonoreerd wordt.
Formule 1 kan niet zonder Ferrari wordt er wel eens gezegd maar wat mij betreft wordt Ferrari er een keer uit geknikkerd. Ferrari is al heel lang het team niet meer waardoor ik toen ter tijd groot fan van ze geworden ben.
sezz zegt
@87sandyd: Ijzer-Smeden-Heet 101. Met de kennis van nu acht men die doelstelling van drie motoren niet langer realistisch. Horner is al op de hoogte dat Brawn dit ook wil gaan aanpakken en zorgt voor hiermee voor continuïteit in deze discussie, en hoopt zo op een voor hem gunstigere ontwikkeling.
OT : volgens mij is Christian Horner sowieso het slimste jongetje in de teambazenklas.
mashell zegt
Boehoehoe, de boze steward is tegen Red Bull, Ferrari is tegen Red Bull, het voedingscentrum is tegen Red Bull en Monster Energy Drink is ook nog tegen Red Bull. Dat spul geeft je misschien vleugels maar je wordt er wel een jankerd van.
MaartenD zegt
@mashell: hahaha..goed gezegd!
racerx zegt
@mashell: Goed punt, is meteen het gedrag van Vettel verklaard als er iets tegenzit. Teveel van die blikjes achterover getikt in z’n RB tijd.
M240i zegt
@racerx: hebben we meteen ook een excuus voor het toekomstige gedrag van verstappen.
racerx zegt
@c63s: Correct, no exceptions.
rhellema zegt
@mashell: dus Vettel rijd eigenlijk al die jaren voor Red Bull?!
rob5nismo zegt
700 plekken dat is 4races straf in totaal denk ik
porker zegt
Die straffen zijn ook onzin. Je wil het maximale halen uit rijders en materiaal. Dat krijg je niet als je de motoren op 90% instelt omdat ze anders ploffen. Alleen als je er 100 mio tegenaan gooit blijft de boel heel. Heb je dus maar enkele auto’s die voor de podia gaan.
racerx zegt
@porker: daarom juist méér motoren toestaan. Kan het alleen maar goedkoper van worden. Ik kan me zomaar voorstellen dat een motor die het maar 4 races uit hoeft te houden exponentieel goedkoper is dan een motor die het 10 races vol moet houden, als we het hebben over total cost of ownership incl R&D natuurlijk.
pomoek zegt
Dat Ferrari ze probeert tegen te werken is nogal wiedes. Beetje het verhaal van een sport waar honderden miljoenen in omgaan. Het is niet meer 1960 waar teams nog wel eens onderdelen aan elkaar leenden.
henk_he zegt
Ik snap er helemaal niks van. De regel is ooit ingesteld om de F1 betaalbaar te maken, ook voor de kleine teams. En alleen de grote teams profiteren ervan, omdat ze voldoende middelen hebben voor R&D om een betrouwbare motor te bouwen. Volgens mij ben je dan je doel voorbij geschoten.
bullzeyersn zegt
@henk_he: could’t agree more.
Dutchdriftking zegt
Jups dat kan nog wel eens een moeilijk jaar worden.
azuli zegt
Wat een jankertjes zijn ze daarbij Redbull zeg. Hoop dat ze komend seizoen van McLaren en Force India stevige competitie krijgen.
ikschrijfookoverautos zegt
McLaren zie ik nog wel gebeuren, over Force India heb ik wel mijn twijfels. Persoonlijk heb ik het gevoel dat ze niet veel beter kunnen dan waar ze nu staan, al zou ik graag zien dat ze het tegendeel bewijzen! Hier en daar wat extra podiums en een verdwaalde overwinning op zijn tijd zou ik hartelijk verwelkomen!
tarquesh zegt
De race buiten het circuit.
Klagen komt op mij over dat iets niet tegen verlies kunt, al zijn de regelementen van de F1 wel apparte regels.
Goedkoop word het nooit, eerlijke competitie ook niet.
Ik zou daarom geen motoren per seizoen limiet instellen, maar een maximalen uitgave plafond per seizoen. Incl rijders salarissen.
560pk zegt
@tarquesh: iedere beperking overboord: ook de fabrieksteams hebben een financiële pijngrens, dus er komt echt een moment dat een raad van bestuur zegt: genoeg.
Ook alle limieten op toerental en brandstofverbruik er af: kan jij een motor bouwen die 24k toeren draait? Doen! Ploft ‘ie dan? Feest! Heb je er 14 per jaar van nodig? Zolang je geldschieter het betaald: top! Ergens keert de wal het schip toch wel. 4x tanken in een race? Als jij denkt dat je dan sneller aan de finish bent dan een concurrent die 1x tankt: waarom niet? Wordt de F1 eindelijk weer echt leuk om naar te kijken. (Al de suggesties hiervoor werden vroeger zo gedaan, in de tijd dat het nog echt leuk was om naar te kijken)
porker zegt
Red Bull: “Ferrari werkt ons opzettelijk tegen”
Kunnen blikjes gif nu ook al praten? Is er niemand bij RB die deze uitspraak persoonlijk deed?