De voormalig partners en kemphanen Red Bull en Renault beginnen weer voorzichtig elkaar lief te vinden
Formule 1 is om meerdere redenen bijzonder interessant. Gek genoeg is het sportieve gedeelte daar niet echt eentje van. In tegenstelling tot bij voetbal, tennis of schaatsen zitten niet de 20 beste talenten ter wereld in zo’n auto. Ten tweede is de auto bijzonder doorslaggevend. Je moet dus een beetje geluk hebben dat zo’n race goed uitpakt. Zelfs de grootste F1-fan is weleens wakker geworden van het Britse en Duitse volkslied.
Gelukkig speelt er zoveel meer. Wat dat betreft zijn de ‘Drive to Survive’ afleveringen op Netflix verplichte kost voor de liefhebber. De soaps, intriges en politieke speeltjes zijn eigenlijk veel leuker dan de races zelf. Mocht Sylvester Stallone weer een autorace-film gaan maken, moet hij zich daarop focussen en niet op de ‘actie’ op de baan.
Renault en Red Bull
Een bijzonder interessant issue is het opstappen van Honda voor 2022. De Japanners houden het voor gezien na het volgende seizoen. Zonde voor Red Bull, want die maken weinig kans op Mercedes-motoren en Ferrari-power moet je op het moment niet willen. Dat betekent dat Red Bull terug moet naar de ex-leverancier, Renault.
Beroeps-Zilverrug
Direct na het bekendmaken van het nieuws werd Renault ongeveer als eerst weggewuifd door kenners. Echter, de situatie zoals deze is en de reglementen lijken ervoor te zorgen dat beide kampen geen andere keuze hebben. Alfa-mannetje Christiaan Horner en beroeps-Zilverrug Cyril Abiteboul voelen het ook al aankomen. In de aanloopt naar de GP van de Eifel laten ze het volgende weten aan Autosport:
Geen enkele derde partij gaat onze strategie dwarszitten. Onze strategie is duidelijk. We zijn hier voor ons fabrieksteam. We zijn een fabrieksteam omdat er weinig eer te behalen is als motorenleverancier. Er is gewoon geen solide businesscase van te maken en misschien is het uitstappen van Honda daar een bewijs van.
In ons geval zullen we ons enkel focussen op Alpine. Als we motoren moeten leveren, zullen we dat doen. Ik denk dat een andere oplossing is dat een derde partij het motorenprogramma van Honda overneemt. Ik ben er zeker van dat een idee is dat in de lucht hangt. Iedereen die nu blanco begint, is niet klaar voor 2022. Dat is 100% zeker.
Cyril Abiteboul, wil dankzij mogelijk miljoenen euro’s best schuifelen met Christian Horner als Celine Dion word gedraaid.
Christian Horner
Ook bij Red Bull voelen ze de bui al een beetje hangen. Aan het Oostenrijkse Servus TV laat Horner weten dat hij eigenlijk al aan Renault aan het denken is:
We moeten nu serieus gaan nadenken over een motorenleverancier voor 2022. We moeten voor het einde van het jaar helderheid en duidelijkheid hebben. Daarbij moeten wel alle mogelijke opties overwegen. Uiteindelijk zal Dietrich Mateschitz de beslissing gaan nemen. Voor ons is het het doel om voldoende vermogen te hebben om Mercedes uit te kunnen dagen.
Uiteraard begrijp ik het dat mensen ons in verband brengen met Renault. Sinds de scheiding tussen Red Bull en Renault, is Renault veranderd. Het nieuwe management heeft voor nieuwe ideeën en veranderingen gezorgd. Het gaat de goede kant op.
Christiaan Horner, vindt Cyril Abiteboul stiekem best wel leuk, maar alleen als Cyril Christiaan óók leuk vindt.
Complimentjes Red Bull en Renault
Waarvan akte, et al. Kortom, de publieke vrijage is al begonnen tussen de twee voormalig kemphanen. Langzaam maar zeker worden de keutels iets ingetrokken. Logisch, de kans is zeer groot dat Red Bull en Renault op elkaar aangewezen zullen zijn. Reken maar op de eerste complimentjes het komende weekend.
Edge zegt
Het lijkt erop dat Renault in ieder geval niet de eerste (realistische) keuze van Red Bull is. Diverse bronnen melden dat Horner en Marko de afgelopen week in Oostenrijk bij Dietrich Mateschitz op de koffie zijn geweest om te praten over de haalbaarheid van een eigen motor die voortborduurt op de Honda-blokken die nu gebruikt worden. Het is nogal een prijzige operatie aangezien Red Bull dan niet alleen de blauwdrukken van Honda moet overnemen, maar ook moet zorgen voor eigen personeel of een partnerbedrijf met de kennis en kunde om het project in goede banen te leiden. Er wordt gesuggereerd dat Red Bull naar Mugen kijkt, omdat die nauwe banden hebben met Honda, de werkwijze van de Japanners kennen vlak om de hoek bij Red Bull in Milton Keynes gevestigd zijn.
okdoei zegt
@Edge: Koffie? Geen Red Bull?
willeme zegt
@Edge: dat hebben ze vroeger (jaren ‘90) ook gedaan met Jordan, niet onverdienstelijk met HH Frentzen destijds. Kostenplaatje was destijds wel iets anders. En in acht jaar tijd maar 4 overwinningen. Niet iets waar Red Bull op zit te wachten.
Daarbij: het verschil tussen se Renault en Honda PU is niet zo groot dit jaar. Sterker nog, puur op vermogen denk dat Renault er al voorbij is. Mede dankzij de goede resultaten op de power-circuits.
Edge zegt
@Willem: Het kostenplaatje was inderdaad iets anders, maar het is ook zo dat Red Bull nu tussen de 400 en 500 miljoen euro per jaar aan de Formule 1 besteedt. Vanaf volgend jaar treedt de budget cap in werking, en wordt dat nog maar 132 miljoen. In 2022 en 2023 zakt dat nog eens met 5 miljoen per jaar. Dat is dus een 270-370 miljoen per jaar die Red Bull in een motor zou kunnen pompen, zonder dat men onder aan de streep meer uitgeeft dan men nu doet. Het spreekt ook in Red Bulls voordeel dat de motoren langzaamaan bevroren worden en de ontwikkelkosten dus zouden moeten afnemen in de komende jaren.
Je zegt terecht dat Honda en Renault elkaar niet zoveel meer ontlopen dit jaar. Het zou dan ook het makkelijkst en het goedkoopst zijn om een contract met de Fransen te sluiten. Maar ja, hebben het hier wel over Red Bull hè? Als er één team is dat zo kleinzielig is dat ze liever een paar honderd miljoen per jaar uitgeven dan terug met Renault in zee gaan, is het wel het team met Mateschitz en Marko aan het roer.
risl zegt
@Edge: daarbij kunnen ze namens beide red bull teams geld in de motor steken. Hebben ze dubbel profijt.
flow82 zegt
@Edge: Ah, dus de motoren vallen dus niet in die budgetcap. Na jouw uitleg lijkt het mij dan een realistische optie dat ze het in eigen beheer gaan proberen. Helemaal na al dat ‘gezeik’ van de afgelopen jaren en als het ze per saldo niks tot weinig extra’s gaat kosten. Vind het ook wel tekenend dat er nadruk wordt gelegd op het naar voren halen van de nieuwe motor. Met jouw uitleg erbij klinkt dat bijna als een bruidsschat van Honda om het daarna zelf te proberen, al dan niet met de hulp van een externe partner.
brammetjedeb zegt
@Edge: is cosworth geen optie?
rolov zegt
@brammetjedeb: eerste wat ik ook dacht. Maar nergens voorbij zien komen
Richmond zegt
@brammetjedeb: Costworth is zelf constructeur, die gaan niet tech van Honda gebruiken. Daarnaast is het volgens mij van Audi. Zelf mee doen gaat ook niet, ze hebben geen motor klaar staan.
mark997gt3 zegt
Gewoon Mercedes motoren eisen en anders uit de F1 stappen. Kan je mooi Mercedes als slechte winnaar wegzetten als ze niet willen leveren. Reken maar dat Liberty dan als breekijzer gaat fungeren. Als RB en AT vertrekken dan heeft de F1 een groot probleem.
basman147 zegt
@ Mark997gt3; Jammer, maar ze Red Bull heeft niets te eisen. Alleen als ze met niemand rond komen kan de fabrikant die aan het minste aantal teams levert worden “gedwongen” tot levering over te gaan, en dat is Renault, en niet Mercedes.
mark997gt3 zegt
@basman147: dat snap ik. Maar mijn punt is dat een F1 zonder RB en AT zo oninteressant wordt dat Mercedes wel eens aan die druk zou kunnen toegeven. Zekr als Liberty Media ook nog wat druk uitoefent. Natuurlijk is dit niet het meest waarschijnlijke scenario. En op dit niveau wordt er natuurlijk gekeken naar bedrijfsrisico’s, strategie, belangen personeel etc. Dus dreigen met exit zal niet gebeuren. Maar uiteindelijk bepaalt Mateschitz alles en als hij het beu is om steeds maar een slechtere motor te hebben kan hij zomaar de stekker eruit trekken.
Richmond zegt
@mark997gt3: nee hoor RB en AT zijn niet belangrijk. Alleen als ze weggaan is er geen ander team dat hen vervangt, dat is het probleem.
potver7 zegt
@mark997gt3: ik zie het niet zo snel gebeuren dat RB (en daarmee ook AT) helemaal weggaan. Als Red Bull er de brui aan geeft worden die teams verkocht, niet opgeheven.
toniominestrone zegt
Zolang Red Bull afhankelijk is van een fabrieksteam zullen zij nooit meer een WK weten te winnen.
porker zegt
@toniominestrone: RB heeft het al eerder (4x) bewezen maar goed. Ferrari heeft het als fabrikant ook niet makkelijk en dat ja de enige op de grid eigenlijk die je fabrikant kunt noemen, en Renault natuurlijk maar die rijden al lang geen deuk meer in pakje boter. Mercedes heeft het oude Jordan team (via via) en daar een ster opgeplakt. Veel van die lui werken er nu nog. Geld, veel van het spul, doet een team kampioenschap winnen.
toniominestrone zegt
@porker: De F1 is veranderd, gaat ze niet lukken, enige kans van slagen is om het hele boeltje van Honda over te nemen inclusief de technici.
risl zegt
@porker: Jordan is via Midland, Spyker en Force India overgegaan in Racing Point. Het Mercedes team komt voort uit het oude BAR.
risl zegt
@porker: o, en BAR komt volgens mij uit Tyrell nog?
toniominestrone zegt
@risl: yes.
HZW zegt
Mercedes kan niet verplicht worden motoren aan RBR en SAT te leveren omdat ze al 4 teams van motoren voorzien en aan hun max zitten, om 4 teams van motoren te voorzien.
Ook Ferrari zit aan zijn max met 3 teams, dus het moet wel Renault worden, of de boel van Honda overnemen en in eigen beheer of met bv Mugen als partner.
vonklausenburg zegt
Scenario 1: Honda F1 wordt overgenomen. Rebranded naar Porsche. RBR betaalt het grootste stuk, Porsche pakt de ontwikkeling op.
Scenario 2: Cyril en Christian vinden elkaar weer lief.
Scenario 3: Net als scenario 1 maar dan met Mugen.
mashell zegt
Porsche wil door slechte ervaringen uit het verleden toch helemaal niet in de F1? En een sportief imago hebben ze zonder enorm dure autosport ook al, ze hebben het niet nodig.
ouwedibbes83 zegt
@mashell: ik dacht dat VAG met een merk in de top vd autosport actief wil zijn. DTM is t dacht ik niet meer. Dan is t logisch dat VAG met Porsche hun sportieve “volumemerk” naar voren schuift voor de F1
Benny_Weisz zegt
@vonklausenburg:
Zie jij Porsche meedoen in de F1 met een rebranded motor??
Ik zie Rolex niet zo gauw uurwerken van Seiko gaan overnemen, als je begrijpt wat ik bedoel…?
toniominestrone zegt
@bennyweisz: Volgens mij was de Porsche van Lauda ook voorzien een TAG badge.
supertjeduc zegt
Ik zeg tesla neemt de boedel van Honda over
Heb begrepen dat het probleem niet zit in het mechanische gedeelte van de motor maar dat het elektrische gedeelte minder is dan van de Mercedes
Nou tesla is daar in veruit het beste
pomoek zegt
Dieter majtenschniztel is echt volkomen gek als hij nog meer gaat betalen aan de formule 1. Dat idee van zelf een motor ontwikkelen kan logischerwijs de prullenbak in. MB hoeft het niet, en ik kan me ook voorstellen dat ze bij Williams maar vooral bij McLaren not amused zijn als Toto vrolijk een 5e en misschien een 6e team van motoren gaan voorzien. Over Ferrari motoren wordt, terecht, door niemand gesproken. Blijft Renault over. Het probleem, gekneusde ego’s, is natuurlijk simpel op te lossen door Abjitabhoehl uit te nodigen voor een dineetje in een willekeurig restaurant van Ducasse en een doos Merci chocolade.
royaledeluxe zegt
Jullie noemen hem gek, maar het is nog altijd een winstgevende operatie.
Als de businesscase zegt dat ze hierdoor meer kunnen verdienen en ook winnen gaan ze zelf de motoren doen. Iedereen denkt dat F1 niets opbrengt maar dat is voor de top teams niet altijd zo.
wjeurs zegt
Wat is de laatste keer dat Cosworth in de formule 1 heeft geleverd? Zijn zij niet relevant meer tegenwoordig? Ze schijnen nog altijd goede blokken te bouwen en leveren ook het blok van Gordon Murray’s nieuwe creatie… Ik heb er geen kaas van gegeten misschien maar is een merk als dat geen goede optie?
carfreakjim zegt
@wouterjeuring: Ze leveren ook het blok van de aston Martin valkyrie, dat project dat samen door aston Martin en red Bull gemaakt wordt. Dus de connectie is er al.
basman147 zegt
Op zich zouden ze best een goede verbrandinsmotor neer kunnen zetten, maar dan zit je nog met de rest..
Vooral de integratie van alle componenten is dusdanig ingewikkeld dat je dat in iets meer dan een jaar niet meer rond krijgt, ook Cosworth niet (of welke andere fabrikant dan ook).
potver7 zegt
@wouterjeuring: Simpel: in een jaar tijd een F1 power unit ontwikkelen waarmee je meteen voorin mee kan doen is vrijwel onmogelijk.
Dutchdriftking zegt
De optie van Mugen is serieus leuk, maar ik vraag mij serieus af hoe groot die kans is. VAG naar de F1 (onder Porsche of Audi) zie ik ook niet zo snel gebeuren, dat kost veel meer dan Bugatti of Lamborghini in leven houden. Kortom, de optie Renault is het minst sexy, maar grote kans dat het wel de oplossing gaan zijn.
mc96 zegt
Ik denk dat Renault de meest voor de hand liggende optie is. Honda motor en personeel overnemen is een hele dure grap zonder enige garantie op succes. VW moet een gele infrastructuur opbouwen, dat kost jaren. Bovendien heeft VW zich net uit het TCR teruggetrokken omdat ze meer op elektrisch wilde focussen. Het Trackrecord van Porsche in de F1 en Indycars is (kijkend naar de laatste pogingen) ook niet echt goed.
stuko zegt
@mc96: en die Japanners geven hun diepste geheimen, mallen en ontwikkelmethodes echt niet zomaar weg..
terazino zegt
Al met al een nare situatie, vooral voor Max. Ik kan me niet voorstellen dat die ergens in de komende jaren een wk binnenhengelt met Red Bull. Nieuwe motor, weer ontwikkelen. Een overstap naar een ander team zal ook wennen worden. Benieuwd wat de komende maanden gaan brengen.
mashell zegt
@terazino: “Een overstap naar een ander team zal ook wennen worden.”
Haha. Was het niet Max Verstappen die z’n eerste race bij Red Bull meteen won? Even wennen daar doet hij niet aan.
stefanvts16v zegt
Ik zie het nog wel gebeuren dat het gehele motorische gebeuren van Honda F1 wordt ondergebracht bij Red Bull Technology (RBT).
Daarmee blijft het totale kostenplaatje redelijk gelijk aangezien een groot deel van de (motorische) ontwikkelingskosten naar RBT geschoven worden terwijl RBR een veel lager bedrag per motor betaalt. Op die manier ontwijken ze de budget cap en wordt de PU toch nog specifiek naar de wensen van RBR ontwikkeld.
Ben oprecht benieuwd hoe plausibel Autoblog F1 orakel @edge dit scenario vindt. :)