De liefde lijkt écht over.
Het rommelt al een tijdje tussen Red Bull Racing en Renault. Aan de onstabiele relatie tussen de twee lijkt echter een einde te komen. Het huidige seizoen is een drama voor Red Bull en het raceteam is he-le-maal klaar met de Franse motorleverancier. Daily Mail schrijft vandaag dat het contract tussen Red Bull en Renault na afloop van het seizoen zal worden beëindigd.
Vanaf 2019 krijgt Red Bull niet langer meer motoren van het Franse merk, aldus het bericht. Red Bull moet op zoek gaan naar een andere leverancier. Mogelijk zal het nieuws tijdens het Grand Prix-weekend in Singapore bekend worden gemaakt. De mogelijkheid bestaat dat Honda-motoren naar de auto’s van Red Bull komen. Scuderia Toro Rosso is al even in gesprek met de Japanse motorboer. McLaren wisselt vermoedelijk op zijn plaats van Honda met Renault.
Verwacht dit weekend meer nieuws over al het geroezemoes dat momenteel gaande is binnen de Formule 1. Of Verstappen en Ricciardo blij gaan zijn met deze deal is nog maar de vraag. Ook Honda heeft zijn zaakjes dit seizoen geregeld niet op orde gehad.
UPDATE: Max heeft inmiddels gereageerd op het gerucht.
fernie zegt
De Daily Mail is nog erger als RTL Boulevard, de Story en ieder ander roddelblad bij elkaar. Neemt niet weg dat het mooi nieuws zou zijn dat ze vertrekken maar Honda (de GP2 bak) is ook niet wat je wil!
VeniVidiVici zegt
@fernie: erger dan…
henk_he zegt
@venividivici: neeee, erger hè!
fernie zegt
@venividivici: :) Ja helaas/gelukkig ben ik jaren geleden vertrokken uit NL dus heb ik het af en toe mis!
tysson zegt
@venividivici: mens erger je niet
berlinetta zegt
Laten we hopen dat het niet van de Franse regen in de Japanse drup is. Ik vrees er echter – in ieder geval voor 2019 – wel voor. Het lijkt me namelijk dat Honda haar aandacht beter kan verschuiven naar 2020 wanneer de nieuwe motorformule wordt ingevoerd.
Teerdz zegt
@berlinetta: helaas is dat pas 2021, dus dit wordt nog wel even huilen met de pet op als dit inderdaad klopt..
berlinetta zegt
@teerdz: Oh een jaar langer inderdaad.
jaapiyo zegt
@teerdz: @berlinetta: de officiële afspraak is 2021, maar Ross Brawn probeert dat een jaar naar voren te halen.
VeniVidiVici zegt
@berlinetta: Voor Verstappen en Ricciardo zie ik daar geen probleem voor in de toekomst. Raikkonen en Bottas hebben ze niet voor niets maar een jaarcontract gegeven bij hun team. Maar dat VER en RIC helaas gescheiden gaan worden na 2018 weet ik wel zeker.
jasg zegt
Vergeet niet dat Honda het goed doet in de indycar daar hebben zij v6 met dubbele turbo’s. ik verwacht dat ze het wel goed voor elkaar zullen krijgen
desjonnies zegt
@jasg:
Maar Renault bouwt weer uitstekende vrachtwagens !
gt500eleanor zegt
@desjonnies: je weet dat dit gewoon verkapte Volvo’s zijn?
kliniclown zegt
@gt500eleanor: misschien wordt het dan tijd voor een Volvo 5 cilinder in de red bull
lebeaunl zegt
@kliniclown: volvo bouwt alleen nog maar 4-cilinders… ?
kliniclown zegt
@lebeaunl: ach, Ferrari bouwt ook weer zes cilinders, dus zeg nooit nooit
desjonnies zegt
@gt500eleanor:
Budget F12’s LOL !
mashell zegt
@jasg: dat verwachtten McLaren en Honda beide ook. Ik vermoed dat Honda er per 2018 of 2019 gewoon de stekker uit de F1 trekt. Dit gepruts kost bakken met geld en levert ze een slecht imago op.
amersfoorter zegt
Als max met Honda motoren gaat rijden, eindigt zijn carrière in de knop. Als er iets waardeloos is, is het een Honda F1 motor.
willeme zegt
@amersfoorter: Ja, die Japanners kunnen er niets van:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015/07/01/23/2A16ECD000000578-3143551-image-a-22_1435789325322.jpg
seicilindri zegt
@willeme: resultaten behaald in het (verre) verleden geven geen garantie voor de toekomst…
wiesman zegt
Ik vraag me af of dit echt een stap vooruit is voor een team als Red Bull.. Ging het gerucht niet dat Porsche F1 motoren zou gaan bouwen? Wellicht is dat interessant!
dirkv zegt
@wiesman: bedacht ik me ook toen ik het artikel las, de VAG groep weet ook hoe ze relatief kleine turbo motoren kunnen bouwen. Welk merk ze er dan op plakken… keuze zat.
babybenz zegt
@dirkv: Moeten ze wel rekening houden met een grotere olietank.
raceface zegt
@babybenz: maakt niet uit, als mercedes dat kan moet redbull dat ook wel lukken ;)
HZW zegt
@wiesman: Porsche zou per 2021 instappen als de nieuwe motor regels in gaan.
Maar er gaan geruchten dat voor die tijd Red Bull aan Porsche verkocht wordt en Torro Rosso aan Honda, die dan beide vanaf 2021 als fabrieksteam’s verder gaan.
Red Bull blijft dan alleen actief als sponsor en niet als 2 team’s eigenaar.
kliniclown zegt
Na het eind van het seizoen? Daily mail heeft het over het seizoen 2018
goodolddays zegt
Porsche.. mark my words
Design_Driven zegt
@goodolddays: Dat wordt dus weer minimaal 1, misschien 2 leer jaren voor dat die motor op het zelfde niveau zit. Die maar een Ferrari klanen motor dan.
r32t zegt
Het is Renault welke het contract heeft beëindigd niet het raceteam RedBull.
vopo zegt
@r32t: die zijn het gezeik van RB meer dan zat.
r32t zegt
@vopo: Precies ja.
heidekonijn zegt
Klinkt me eerder dat Renault he-le-maal klaar is met RBR en het getier daar. Anderzijds is er het gerucht dat RBR stopt en Porsche wordt.
gwnbmw zegt
@heidekonijn: maar ze hebben een rede… max zn auto stopt er om de haverklap mee.
heidekonijn zegt
@gwnbmw: In een mechanische sport? Het is ongepermiteerd. Nog nooit vertoond. Hoe kan dit. Hopelijk is hij al aan de beterhand.
gwnbmw zegt
@heidekonijn: feit is dat het niet mag in zo’n sport. ferrari en mercedes hebben het prima op orde, daar hoor je maar zelden gezeik over de motor. renault heeft elke weekend wel een probleem in 1 van de 6 auto’s, honda hoeven we het niet eens over te hebben.
heidekonijn zegt
@heidekonijn: http://www.motorsportmagazine.com/opinion/f1/porsche-poised-red-bull-buyout
w0o0dy zegt
Honda gebruikt sinds een paar maanden de diensten van Mario Illien en het gaat al beter… Renault ging eindelijk naar Mario luisteren na het gedram van RedBull en het werkte…
RedBull zal Illien in een deal met Honda meenemen. Mogelijk maakt Illien zelfs een afgeleide motor van de Honda. Minder ontwikkelingskosten en sneller resultaat en druk op Honda om Illien/Illmor voor te blijven. Daarnaast kunnen ze dan van elkaar leren en profiteren. En in 2021 als echte partners het nieuwe regelementen perfect uitwerken.
Ik denk dat Honda het lek uiteindelijk beter gedicht krijgt dan die Fransozen van Renault.
vtechlover zegt
Wat ik begreep was dat de honda-motor over genoeg paarden beschikt, maar niet het vermogen eruit kunnen halen door onbalans in het blok, als ze dat probleem boven water krijgen, kan het nog een goede deal worden ook!
lippie zegt
Zul je net zien dat McLaren straks als een speer gaat met de inmiddels sterk verbeterde Renault motoren en rbr straks weer onderaan begint met gezeur met Honda…
autodrome zegt
Denk niet dat dit heel slim is en ik ga er vanuit dat dit niet gaat gebeuren. De messen worden geslepen om er een betere deal uit te slepen bij Renault. Honda bakt ze vies bruin sinds ze weer in de Formule 1 zijn gestapt. Het is ongelooflijk dat een motorenbouwer als Honda zo slecht heeft gepresteerd. Zelfs Alonso wordt er depressief van en hij staat bekend om zijn opgewektheid en toewijding. Dus naar Honda? Op dit moment? Don’t do it …
PunicaOase zegt
@autodrome: idd lijkt mij meer een ‘onderhandelstrategie’ om Renault straks uit te knijpen… trappen ze niet in denk ik…
pomoek zegt
Red Bull is dus vanaf 2019 definitief geen topteam meer. Net als Williams en McLaren. Eeuwig zonde. Voor Verstappen zaak om bij een fabrieksteam terecht te komen.
desjonnies zegt
Laten we eerlijk zijn en de nuchterheid laten prevaleren.
Mercedes heeft nu een technische voorsprong en mag zich heer en meester noemen.
Daarnaast zijn de Italiaantjes van Ferrari hard aan het werk om op gelijke hoogte te komen met Mercedes.
Wat hier vaak wordt vergeten, in de trant van het populaire zeik-de Fransen maar af jargon, is dat Renault al sinds de zeventiger jaren in de F1 vertegenwoordigd zijn en een schat aan ervaring hebben.
Momenteel laat de Renault motor de wensen over maar die Fransen zijn wel in staat om een slag te maken, het is alleen maar de vraag wanneer.
Honda lijkt me als leek op de verkeerde weg met motoren en ook voor her-nieuwkomer Porsche zal het moeite kosten om iets competitiefs te bouwen en kan het jaaaren duren eer Porsche het lek boven heeft.
willeme zegt
@desjonnies: Omdat ze bij Ziggo constant roepen dat Renault slecht gaan mensen die meningen als feiten overnemen.
Natuurlijk, de Mercedes is op dit moment sterker. Zolang de reglementen gelijk blijven, zal dat ook zo blijven. Maar zo slecht doet die Renault motor het niet. Er is al een race mee gewonnen en Ricciardo heeft ook veel podiums weten te pakken. En drie uitvalbeurten van Max waren aan de Renault te wijten, de andere 3 keer lag het aan het chassis of Max zelf. Maar als je kijkt op welke plaatsen hij uitviel, dan nog is er weinig reden tot klagen, eigenlijk. Daarbij, in 2005, 2006, 2010, 2011, 2012 en 2013 was het een Renault motor waarmee het F1 kampioenschap gewonnen werd.
Edge zegt
@willeme: De afgelopen race in Italië was toch wel het statement dat die Renault-blokken in combinatie met een goed chassis helemaal zo slecht niet zijn. Monza is zo ongeveer hét powercircuit van de kalender. Vooraf riep iedereen dat Red Bull kansloos was, maar juist in die race zie je dat ze toch best goed meekomen. Ricciardo van P16 naar P4, en Max van P13 naar P8 en na zijn touché met Massa van P20 weer terug naar P10.
Baku was dat in mindere mate ook wel trouwens. Natuurlijk was het een ontzettend chaotische race, maar het is veelzeggend dat uitgerekend Daniel Ricciardo in de Red Bull-Renault uiteindelijk degene is die na alle chaos als eerste eindigt. Als de Renault-blokken echt zo slecht waren als de media vaak doen geloven, had Bottas of Stroll die race op motorvermogen makkelijk binnen moeten hengelen. Oh, en vergeet de kwalificatie ook niet. Ondanks het langste rechte stuk van de kalender en het gebrek aan motorvermogen kwalificeerde Max zich netjes vijfde, ruim drie tienden voor Sergio Perez met zijn Mercedes-krachtbron.
Maar ja, Renault bashen is leuk dus ik gooi er maar een obligate “kudt stokbrootvreters van Renault kunnen er niks van” en “loopt die motor soms op crème fraîche?” in.
technofreak zegt
@desjonnies: De kansen voor Porsche liggen beter dan voor Renault. Beide merken hebben een schat aan ervaring, Porsche heeft zelfs 19 keer de betrouwbaarste krachtbron van Le Mans in elkaar gesleuteld. De laatste tijd met een 4 cilinder hybrid die 350km/u rijdt.
Daarbij komt dat als de motorformule veranderd, je nog zoveel ervaring kunt hebben maar dat het een compleet nieuw spelletje wordt.
mashell zegt
@technofreak: Porsche was ooit in de Formule 1 en heeft daar geen goede herinneringen aan. En Renault doet het in de Formule 1 nou niet bepaald slecht. Zij kunnen best goed meekomen met Mercedes en Ferrari. @Willeme verwoord het heel helder. Nu is Mercedes de allerbeste maar ook Renault is heel vaak de allerbeste geweest.
mashell zegt
@desjonnies: precies. Honda is niet dom en onervaren maar lijkt het niet te gaan redden. Daarmee staan de kaarten voor Porsche ook niet goed. Maar Renault is nu net een paar procent minder snel dan Mercedes en Ferrari maar zo’n drama als de “wij willen Max graag gemakkelijk zien winnen” fanclub er van maakt is het helemaal niet.
Edge zegt
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Red Bull heeft in het verleden al gezien keihard te zijn, ook in de media, als de motorleverancier niet presteert. Dat is nou niet wat Honda nodig heeft, die hebben een team nodig dat bereid is om (tegen betaling) gewoon die blokken achterin te lepelen en niet al te veel te zeuren over gebrek aan performance of betrouwbaarheid.
Wat dat betreft leek het ook een prima zet van Red Bull. Zelf doorgaan met Renault en B Toro Rosso met Honda opzadelen. Voor 2019 kun je dan kijken welke van de twee de beste blokken levert, en die achterin de Red Bull lepelen. Dat voordeel vervalt toch wel met het opzeggen van de samenwerking met Renault. Voor Honda is het natuurlijk het ideale scenario. Met Red Bull en Toro Rosso heb je alsnog twee teams en dus dubbele data, maar Red Bull is natuurlijk ook beter te marketen dan Toro Rosso.
amersfoorter zegt
@willeme; plaatjes uit het verre verleden helpen niet hoor. Het gaat om nu
steelfighter zegt
Vtec jonguhhhhhh 25000 toeren!!!
HZW zegt
Porsche zou al begonnen zijn met de ontwikkeling van de 2021 F1 motor, dus tijd genoeg om hem betrouwbaar te maken met ruimschoots voldoende vermogen.
henkp1 zegt
@hzw: Bekende vagpropaganda, niks van geloven joh!
stfu zegt
Dat zelfs hier nog reaguursels zijn dat het opzich wel ok is. Hebben jullie liggen slapen de laatste tijd? De Honda motoren zijn tergend traag en qua betrouwbaarheid niet veel beter. En Honda heeft al tientallen jaren weinig te zeggen gehad in de F1. Renault daarentegen..
henkp1 zegt
Volgens de Daily Mail is het Renault dat het contract met RB opzegt. Na het volgende seizoen (2018-2019). En ik kan ze geen ongelijk geven. RB heeft zich meermaals getoond als een verwend kind in plaats van een degelijke partner. Ok Renault had z’n zaakjes niet goed voor elkaar, maar hoe RB daarop in de media reageerde was ongepast. En zo slecht was RB nou ook weer niet, de laatste jaren toch telkens in de top drie van constructeurtitel geëindigd. Dit jaar is al veel beter. Maar goed, McLaren lijkt mij ook een betere partner voor Renault. Een professionele autobouwer in plaats van die amateuristische gifdrankmengers. Voor Honda hoop ik dat zij beter gaan presteren, verdienen ze wel vind ik. En Porsche, tsja ik heb sowieso niks met die megalomane vagclub dus hen wens ik niet veel goeds. Laten ze eerst maar eens fatsoenlijk de dieselaffaire oplossen voordat ze weer teveel geld aan het zoveelste speeltje gaan uitgeven.