Uh-oh. We hadden niet verwacht dat Red Bull en Mercedes problemen hebben met hun nieuwe auto.
Tussen de laatste race van het uitgaande seizoen en de eerste race van het nieuwe Formule 1-seizoen is er altijd een hoop drama, gespeculeer en de eerste psychologische speldenprikjes. Het hoort nu eenmaal bij de sport en uiteraard doen wij als liefhebbers daar aan mee. Met bronvermelding, dat dan weer wel.
De laatste tijd lijkt de Italiaanse tak van Motorsport uiterst goed geïnformeerd te zijn. Zo weten de F1-specialisten dat zowel Red Bull en Mercedes problemen met hun nieuwe auto’s, de RB18 en W13 (als dat de definitieve namen zijn). Gisteren wist de kwaliteitspublicatie al te melden dat Red Bull faalde met de nieuwe auto in de crashtests. In dit specifieke geval voldeed de nieuwe auto niet aan de frontale botsproef.
Crashtest Red Bull en Mercedes
Maar wat blijkt, bij Mercedes gaat het voorlopig ook nog niet heel erg soepel. De nieuwe bolide van het team uit Brackley faalde in de crashtest. In dit geval ging het om de zijwaartese impact-test. Dit houdt in dat zowel Red Bull als Mercedes géén auto hebben die voldoet aan de FIA-eisen en dus (nog) geen auto voor het komende seizoen. Mede daardoor is er nog geen onthullingsdatum bekend gemaakt.
Naar verluidt zijn beide teams enorm de grenzen van de nieuwe reglementen aan het opzoeken. Nu lijkt ons dat vrij logisch, de nieuwe reglementen zijn de grote uitdaging voor het nieuwe jaar. Elk team doet dat.
Problemen ingecalculeerd?
Het verschil is dat Red Bull en Mercedes veel geld en mankracht hebben om daar wat mee te experimenteren. Daarom durven we ook niet uit te sluiten dat deze problemen gewoon ingecalculeerd zijn. Het is sowieso koffiedik kijken. Bij Mercedes en Red Bull waren ze nog lang bezig met de 2021-auto, vanwege de hevige titelstrijd tussen Verstappen en Hamilton.
Ferrari heeft zijn auto al meer dan een maand af én deze is al door de FIA goedgekeurd. Dus het kán wel. Voor het aanstaande seizoen zijn er enorm veel wijzigingen in het technisch reglement. Dit kan ervoor zorgen dat de verstandhoudingen anders komen te liggen.
basjaski zegt
Red Bull heeft crash test gewoon gehaald hoor
maferick74 zegt
@basjaski: hier staat van niet
dawwg zegt
No Shit Sherlock …
Rick-dos zegt
-edit: klopt! Is gefixt, dankjewel!-
Dat ze de crashtest niet hebben doorstaan is niks interessants. Elk jaar heeft een team wel zo’n probleem en is zo’n probleem meestal snel gefikst.
ghini zegt
Je kan je afvragen of de teams die hun auto al “af” hebben goed bezig zijn. Ws is er dan nog meer te halen. Dat is wat RB en MB doen, de grenzen opzoeken. Ik vind het dus vooral teleurstellend om te lezen dat Ferrari hun auto al een maand af heeft.
Richmond zegt
@ghini: Ferrari heeft gewoon sinds de zomer alles op de nieuwe auto gezet en is daarom eerder af. Mercedes en RB konden dat niet.
ghini zegt
@benja01: zou kunnen idd, maar dan nog, wanneer is iets af in deze sport? Altijd ruimte voor verbetering en als je nog tijd hebt..?
mashell zegt
Dat zal dan ook precies zijn wat ze bij Ferrari aan het doen zijn en ze bij Red Bull nog niet de kans toe hebben.
Het is net als met huiswerk, laat af maakt het niet beter en eindeloos er aan prutsen maakt het meestal ook niet beter.
notsobig zegt
@ghini: Ik denk dat je op een gegeven moment niet verder kan verbeteren zonder getest te hebben. Want wie zegt dat de verbetering ook echt een verbetering is als je nog niet weet hoe het huidige presteerd? Daarnaast is budget en uren in de windtunnel tegenwoordig ook gelimiteerd, dus kan je op een gegeven moment ook niet verder…
flyerbunch zegt
Update: Mercedes heeft zojuist officieel verklaard dat die info ivm de crash test onjuist is en wel doorstond!
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/103705/niet-alleen-red-bull-ook-mercedes-doorstond-crashtest-niet.html
sportevo zegt
@flyerbunch: bovendien staat de presentatie van Mercedes op 18 februari bevestigd.
flyerbunch zegt
@sportevo: klopt.. men zegt letterlijk: Ze hebben de test dus wel doorstaan en al goedkeuring gekregen van de FIA en de Formule 1. Daarnaast zou een zijdelingse crashtest geen verplichting meer zijn volgens de regels, omdat de relevante onderdelen standaard zijn. Mercedes is dus klaar om de nieuwe Mercedes W13 op 18 februari te presenteren.
Edge zegt
Daarbij, je hoeft geen crashtests te doorstaan voor een perspresentatie. Dat kan prima met een motor-loos niet-getest showmodel en een paar gelikte renders. Pas als je een shakedown wil doen of de week daarna met gaat testen moet die auto de crashtests doorstaan hebben.
por100 zegt
Ik zet nu al mijn geld op mclaren,
Design_Driven zegt
Zeker en ik gun het ze ook wel, maar vlak ook Ferrari nog niet uit.
Mulder zegt
1 troost. De rb 17 bestaat helemaal niet. Controleer jullie gegevens eens. Dit jaar hebben we de rb 18