Het lijkt de omgekeerde wereld wel vandaag.
Na een lang weekend is het op de dinsdag weer tijd voor de Formule 1 om aan de slag te gaan met testen. Op het Circuito de Catalunya kwamen de teams vandaag weer in actie, om zich verder voor te bereiden op de start van het seizoen. Het circus van de Formule 1 landt over ruim twee weken in Australië, waar de allereerste Grand Prix van 2019 afgewerkt zal worden. Tijd voor ons om te kijken hoe het er vandaag aan toeging.
McLaren kent een bijzonder wisselvallige dag.
Een van de grootste talenten uit Groot-Brittannië, Lando Norris, heeft vandaag weer plaats mogen nemen achter het stuur van zijn eerste Formule 1-auto: de MCL34. Zijn testdag ging ondanks een fraai hoogtepunt – Norris noteerde de snelste tijd van de dag – niet van een leien dakje. De 19-jarige Brit kwam in de ochtend niet verder dan 38 ronden, omdat zijn auto werd geteisterd door hydraulische problemen. ’s Middags werkte Norris relatief probleemloos zijn programma af en wist hij zelfs de snelste ronde te noteren. Twintig minuten voor tijd viel zijn McLaren echter wéér stil, waardoor hij zijn dag alsnog in een dal beëindigde. Wellicht heeft de aanwezigheid van Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne in de paddock enige invloed gehad op de McLaren…
Mercedes brengt nieuwe onderdelen mee, maar verliest tijd ze te testen.
In een uitgebreid artikel dat afgelopen weekend verscheen schreven we dat Mercedes op aerodynamisch gebied wel eens flink de boot gemist kon hebben. De Duitse renstal daagde vorige week op met een ontwerp dat vrijwel niemand anders had. Hoewel het team liet weten dat het maanden kan duren voordat een potentiële misstap rechtgezet kan worden, onthulden de Duitsers vandaag een flink aangepast ‘aero pakket’. Lewis Hamilton voelde het pakket direct goed aan de tand door zijn ochtend te vullen met long runs, maar in de middag kon het team rekenen op een tegenslag. In zijn eerste ronde merkte Valtteri Bottas een lage oliedruk op en besloot hij de auto stil te zetten. In de slotfase kon hij nog in actie komen met een nieuwe krachtbron, maar verder dan zes ronden en een elfde tijd kwam hij niet.
Ook Ferrari kent problemen.
Uitgerekend de teams die vorige week nagenoeg probleemloos konden knallen, liepen op de vijfde testdag tegen de problemen aan. Toevallig waren dit ook de twee teams die de afgelopen jaren het meest dominant waren. Jawel, naast Mercedes zat ook Ferrari in de penarie. In tegenstelling tot de Duitse formatie kende Ferrari de problemen juist in de ochtend. Charles Leclerc reed ’s morgens niet meer dan 29 ronden. De Monegask kon amper in actie komen, omdat de koelsystemen van zijn SF90 kuren had. Toen Vettel ’s middags aan de beurt was, waren de kuren zo goed als opgelost. De viervoudig wereldkampioen noteerde uiteindelijk de vierde tijd, achter een goed presterende Lance Stroll.
De Honda-motor blijft stevig doorkachelen.
Vorige week bewees Honda dat zijn doorontwikkelde krachtbron zeker geen halfbakken machine is, en ook aan het begin van de tweede week wil de Japanse motor nog niet van opgeven weten. Sterker, als we het aantal ronden per coureur vergelijken, dan zien we dat Pierre Gasly fier op nummer één staat. De Franse teamgenoot van Max Verstappen ging vandaag liefst 136 maal over het circuit. Alexander Albon van Toro Rosso kwam tot een net totaal van 103 stuks. Bij elkaar zijn dat 243 ronden, bijna vier gehele race-afstanden op het desbetreffende circuit.
Williams heeft eindelijk een goede dag.
De formatie uit Grove begon zijn seizoen allesbehalve met zonneschijn. Williams was de eerste twee dagen afwezig en herrees op de derde dag maar gedeeltelijk. Tot overmaat van ramp sloot het zijn testweek enigszins dramatisch af, door te kampen met allerhande problemen. Debutant en regerend Formule 2-kampioen George Russell zal vanochtend zodoende met enige angst in zijn maag in de auto zijn gestapt. Dit was helemaal niet nodig, zo blijkt inmiddels. De Britse stercoureur reed vandaag eigenhandig 119 ronden en kwam tot de negende tijd. Daarmee is het team natuurlijk nog lang niet uit de problemen, maar hé, het verdient wel eens een goede dag. Hopelijk blijft het momentum aan hun zijde.
Uitslag:
1. Norris, McLaren – 1:17.709, 80 ronden
2. Gasly, Red Bull – 1:17.715, 136 ronden
3. Stroll, Racing Point F1 – 1:17.824, 82 ronden
4. Vettel, Ferrari – 1:17.925, 81 ronden
5. Giovinazzi, Alfa Romeo – 1:18.589, 99 ronden
6. Albon, Toro Rosso – 1:18.649, 103 ronden
7. Leclerc, Ferrari – 1:18.651, 29 ronden
8. Magnussen, Haas F1 – 1:18.769, 131 ronden
9. Russell, Williams – 1:19.662, 119 ronden
10. Ricciardo, Renault – 1:20.107, 77 ronden
11. Bottas, Mercedes – 1:20.167, 7 ronden
12. Lewis Hamilton, Mercedes – 1:20.332, 83 ronden
13. Nico Hulkenberg, Renault – 1:20.348, 80 ronden
Rick-dos zegt
Die RBR ziet er echt goed uit. Ik durf het gewoon aan. Verstappen gaat voor het kampioenschap.
awesome zegt
@Rick-dos: ik denk ook dat er een reeele kans is dat Max kampioen word.
gebruikersnaam3 zegt
@rick-dos: hahahahaha oh dit is echt de domste opmerking van de dag. Ten eerste ging hij daar altijd al voor. Maar kon hij dat niet met de Red Bull. Ten tweede, dat eerste punt is nog steeds valide. Honda veranderd daar niets aan.
ghost zegt
@Rick-dos: dat doet toch iedere F1 coureur vanaf dag 1?!
Rick-dos zegt
@ghost: Daarom durf ik ‘m ook aan. ;)
ghost zegt
@Rick-dos: hahahaha
cortinaracing zegt
@ghost: nee hoor, sommige rijders in het veld gaan gewoon voor punten als beste prestatie, en dus elke race waar mogelijk uit te rijden, in plaats van risico’s te nemen met posities en de motorprestaties voor hogere plekken. Dus niet elke coureur rijdt voor een kampioenschap nee
ghost zegt
@cortinaracing: lees de reactie van Autodrome hieronder even..
autodrome zegt
@Rick-dos: de meeste dromen zijn bedrog
Rick-dos zegt
@autodrome: De meeste maar niet alle.
ghost zegt
@autodrome: maar als je je auto wrapt als Max, komt het management toch?!
Of ging de tekst niet zo?!
moveyourmind zegt
Ze staan bij Mercedes in elk geval waar ze voor staan:
Das Beste oder Nichts…
Robert zegt
@moveyourmind: damn, wat scherp!
*slow clap*
utregcity zegt
Wordt i.i.g. een spannend F1-jaar!
jaapiyo zegt
Ver op de zaken vooruitlopend, vraag ik me heel erg af wat Mercedes gaat doen als ze dit jaar en volgend jaar zoek gereden worden. Ik zie het best gebeuren dat de corporate pipo’s dan een dikke streep door het F1 project zetten voordat het nieuwe ‘concorde verdrag’ ingaat in 2021.
Arvado zegt
@jaapiyo: geloof mij maar, die staan er gewoon in Melbourne, en zullen echt niet zoek gereden worden.
gebruikersnaam3 zegt
@littledevil9: dit dus. Ik vermoed eigenlijk dat de een compleet andere euro pakket zullen hebben in Australië.
gebruikersnaam3 zegt
@gebruikersnaam3: earo.
Tonnie zegt
@gebruikersnaam3: aero.
chrisvis zegt
@gebruikersnaam3: derde keer, goede keer???
Dizono zegt
@gebruikersnaam3: oare
alfalfa zegt
@Dizono: da’s Fries voor ‘ander’ aero pakket! ??
duckmefaddy zegt
@gebruikersnaam3: arrow
pomoek zegt
@gebruikersnaam3: doorzetten, daar hou ik van!
enjoypunani zegt
@gebruikersnaam3: uien pakket
Tonnie zegt
@gebruikersnaam3: geloof het of niet, maar het mercedes f1 team is een brits team. Dus wss een nieuw pond pakket.
drdre1 zegt
@gebruikersnaam3: en niet te vergeten een ego-pakket voor Hamilton
vaakbenjetebang zegt
@jaapiyo: Dat denk ik dus ook. Er is veel geld in F1 afgezonken, de ster heeft vaak fier op het hoogste schavot geprijkt, en dus is de missie wel volbracht. Een eventuele nieuwe cyclus van verval en dominantie zie ik ze ook niet meer volmaken, dan zal de focus eerder naar formule E en misschien wel WEC of iets dergelijks gaan.
laptom zegt
@vaakbenjetebang: ze hebben 1000 mam werkzaam in de F1. Je kan niet zomaar even de stekker uit de business trekken, dan maak je commercieel gezien geen goede beurt als fabrikant. Het kan wel zijn dat het team uiteindelijk verkocht wordt. Maar zomaar de stekker eruit is onmogelijk.
dirkv zegt
Elke trainingsdag een nieuwe winnaar!
En als het race seizoen is begonnen slaan ze geen deuk meer in een pakje boter.
harrie zegt
Ah McLaren doet weer een ‘desperate op zoek naar sponsoren’ dagje met een lege auto knallen op de zachtste band.
mashell zegt
Vandaag is dus de dag van de omgekeerde wereld. Conclusie: Mercedes en Renault zijn dus de te kloppen teams.
dunhozzie zegt
@mashell: waarom haal je de Ferrari er tussenuit? Ik zie weinig aanleiding.
gandini zegt
Prima verhaal trouwens, zeker over zoiets ongrijpbaars als testdagen. Mooi de focus op de gebeurtenissen en minder op de nietszeggende rondetijden.
wildbeest zegt
@gandini: als er een auto 20 seconden sneller is per rondje, zegt dat dan wel iets?
acizane80 zegt
Testdagen zeggen in de f1 niet veel. Zo ook in het verleden. Pas na de eerste paar races ga ik mijn conclusies maken.
appeltaartislekker zegt
McLaren is de beste dus. Ok.
niex zegt
Een Honda motor en fier Aston Martin op de vleugel. Ik blijf dat achterlijk vinden.
smelik zegt
Dus rijd red bull nou al 5 testdagen lang met dezelfde pu? Als dat zo is dan zullen de pk’s wel naar beneden geschroeft zijn, maar nog steeds niet slecht.
thechosenone zegt
136 + 103 = 243?
verplicht zegt
@thechosenone: Je vergeet 4 laps te onthouden ..
Het zijn hoogopgeleide bloggers dus zal het kloppen.