Wat vorig jaar nog een lachwekkend scenario leek te zijn, heeft zich inmiddels ontvouwen tot een keihard dilemma.
Het eeuwigdurende geklaag van McLaren over de Honda-tragedie zette de Japanners in kwaad daglicht. De kans dat er ook nog maar één team op de grid aanwezig was met interesse voor hun krachtbron, leek met het raceweekend te krimpen. Toch werd er in de slotfase van het seizoen een motorenruil aangekondigd tussen McLaren en Toro Rosso. De verwachting was dat de Britten de weg terug naar de top zouden vinden, en dat de Italianen nog verder achterin het veld te vinden zouden zijn.
Na twee verreden races, blijkt het tegenovergestelde te kloppen. Het resultaat is dat we de volgende vraag langzaam maar zeker kunnen beginnen te formuleren: “hoe snel moeten Red Bull en Honda met elkaar in zee?”
Goed, na de eerste race van het seizoen leken de Toro Rosso’s geen deuk in een pakje boter te kunnen rijden, maar na de Grand Prix van Bahrein waren de rollen omgedraaid. Het drama rondom de race van Hartley negerende, reed Pierre Gasly een dijk van een wedstrijd. Natuurlijk, als het op pure race pace aankomt komt Toro Rosso’s nog niet in de buurt van Red Bull, maar wanneer laatstgenoemde de race niet eens uitrijden kan, schiet je er als team weinig mee op. Reken daarbij de enorme stap die Toro Rosso Honda van het ene op het andere weekend heeft gemaakt, en je hebt er als Red Bull ineens een groot dilemma bij.
Het is misschien wat snel om conclusies te trekken na één succesvol raceweekend, maar het is voor de kersverse combinatie van Toro Rosso en Honda bijzonder hoopgevend dat ze zichzelf ogenschijnlijk moeiteloos voor middenvelders met krachtbronnen van Ferrari en Renault weten te houden. Red Bull, die door een vroegtijdige dubbele uitvalvalbeurt al gauw kon inpakken, moet zichzelf flink achter de oren krabben en snel een beslissing maken die de toekomst van het team kan, en waarschijnlijk zal, dicteren.
Dit heeft alles te maken met de eis van Renault Sport-baas Cyril Abiteboul, die eerder heeft aangegeven dat hij de beslissing rondom de kwestie tegen mei/juni op zijn bureau wil hebben. Helmut Marko slingerde de eerste reactie alvast de wereld in, tegenover Autosport.
“Before we made the decision to work with Honda we believed it could be a successful package, once they showed us what they were planning to do. When the time is right, we’ll make our decision. There’s a bigger picture which we have to look at. It’s going in the right direction, and you journalists should know that we are brave.”
Het was te verwachten dat Toro Rosso, zeker in de beginfase, zou dienen als proefkonijn voor het moederschip, maar het feit dat Honda zo snel al de beloofde progressie boekt, geeft de burger moed. Mocht Honda de stijgende lijn vast weten te houden, en de volgende races zonder uitvalbeurten en met opvallende prestaties doorstaan, dan zit het er dik in dat Red Bull volgend jaar met Honda-motoren aan de start verschijnt. Maar wie er dan achter het stuur zitten…
str8six zegt
RB met Honda motoren die dan gelabeld worden als Aston Martin die op hun beurt voor de straat weer gebruik maken van Benz motoren. Wat een mooi wereldje is het toch.
ramshoek zegt
@str8six: Ik denk dat de Aston Martin stickers dan snel verdwenen zullen zijn.
Ooit leverde Honda gratis motoren aan McLaren en deden er nog een zak met 100 miljoen dollar per jaar bij.
In geval van een Red Bull deal, zullen er vele tientallen miljoenen van Japan naar RedBull vloeien. Bedragen waar die rakkers van Aston Martin alleen maar van kunnen dromen. Daar hebben ze amper een nagel om aan de kont te krabben.
wmdegroot zegt
Misschien koopt Max dan een Bentley. Of een Honda
ikschrijfookoverautos zegt
@wmdegroot: v-tec yo!
dunhozzie zegt
@ikschrijfookoverautos: nee, bijna goed. Het was @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo
keeper1 zegt
@wmdegroot: i see what you did there
ikschrijfookoverautos zegt
@keeper1: VROOOM, VROOOM!
boxergt zegt
@keeper1: Door jouw opmerking zag ik het pas … +1
tysson zegt
@wmdegroot: ik denk een Honda Civic Shuttle
tweetyv6 zegt
Het gerucht gaat dat RBR voor 2018 2 chassis’ ontwikkeld heeft.
Het huidige, waar de Renault motor in past en een chassis waar de Honda motor in past.
Kijk er niet raar van op als in de 2e helft van het seizoen er 1 of 2 RBR Honda’s (vooraan) op de grid staan.
Zeker nu Honda beloofd heeft dat er een 27 pk vermogenswinst aan zit te komen (waardoor de Honda motor krachtiger wordt dan de Renault) en ‘iets revolutionairs’ in ontwikkeling heeft
harrie zegt
@tweetyv6:
Volgens mij mag je niet zomaar wisselen van motor leveranacier gedurende het seizoen?
Of het TR chassis is dat tweede RB chassis.
toniominestrone zegt
@harrie: Je hebt gelijk, de reglementen verbieden dit.
Edge zegt
@toniominestrone: Nou, nee. Sterker nog, in sectie 8.3 van de sporting regulations staat expliciet vermeld dat je op elk moment tijdens het kampioenschap van motorleverancier mag wisselen. De enige kanttekening die daarbij geplaatst wordt is dat enkel de punten behaald met de oorspronkelijke motorleverancier meetellen voor het constructeurskampioenschap. De punten die met de nieuwe motorleverancier worden gescoord tellen dan wel weer mee voor de bepaling van de verdeling van het prijzengeld.
tweetyv6 zegt
@edge: Je was me nét voor :-)
thisguy zegt
@edge: als ik het goed begrijp is het dan dus wel zo dat RBR in dat geval direct niet meer mee doet voor de pegels, zowel niet in het constructeurs kampioenschap (want alleen punten met renault motor tellen mee) als voor de punten pegels (want alleen honda motor punten tellen mee)?
tweetyv6 zegt
@toniominestrone: Bullpoop, vriend. Die staan het juist expliciet toe.
FIA 2018 Formula 1 Sporting Regulations, Paragraaf 8.3, 1e regel:
[b] “A competitor may change the make of engine at any time during the Championship”[/b]
https://www.fia.com/file/64928/download/20784?token=z2tsV81N
shibby zegt
Ja, natuurlijk. RBR kijkt gewoon hoe STR het doet en maakt daarop (waarschijnlijk) de keuze voor Honda.
harrie zegt
Tuurlijk komt er Honda achterin, je wil gewoon niet afhankelijk zijn van de grillen van Renault dat zelf ambities heeft om topteam te worden.
En Toro Rosso gaat nog 18 keer motoren wisselen en gridstraffen incasseren om dat ding zsm tot een topding te ontwikkelen. Gouden zet van RB.
stuko zegt
@harrie: Renault, ambities en topteam.. drie woorden, in één zin- maar gaan niet samen :-)
Robert zegt
@stuko: ze hebben anders genoeg historie in de Formule 1 opgebouwd die jouw bewering tegenspreekt:
– Twee titels als zelfstandig team
– Vijf titels als motorleverancier voor Williams F1
– Twee titels als motorleverancier voor – Benneton
– Vier titels als motorleverancier voor Red Bull Racing
…en dan nog een karrenvracht vol tweede en derde plaatsen in de eindrangschikking.
bazzelijn zegt
“Het is misschien wat snel om conclusies te trekken na één succesvol raceweekend” Dat is het inderdaad. De baan in Bahrein is compleet anders dan die in Melbourne, dus het lijkt me lastig om nu al over de hele linie conclusies te trekken. Haas had het bijvoorbeeld afgelopen weekend ook beduidend moeilijker dan in Australië. We gaan het zien…
ikschrijfookoverautos zegt
@bazzelijn: Hoezo? Afgezien van Gasly in de STR is Magnussen toch vrij overtuigend vijfde geworden?
gertjano zegt
@bazzelijn: Ik denk juist dat Melbourne totaal geen graadmeter was net als Monaco. Als Toro Rosso de komende race weer een vergelijkbaar resultaat behaald zegt dat veel over het verdere verloop van het seizoen voor Toro Rosso en Honda ??
ikschrijfookoverautos zegt
@gertjano: Dat denk ik ook. Er wordt wel eens gezegd dat het seizoen écht begonnen is nadat de boel Australië heeft verlaten.
Orichy zegt
@bazzelijn: Het feit dat het circuit in Melbourne een stratencircuit is, maakt het lastiger voor teams die meer gericht zijn op gewone circuits. Het is gewoon in hoeverre je de auto’s wilt, of kunt aanpassen als team op een stratencircuit.
Persoonlijk mogen zij gelijk over en dit seizoen nog zoveel mogelijk punten proberen te pakken.
Daarbij heeft Senna ook zijn eerste wereldkampioenschap gewonnen met een Honda-motor, dat zou dan weer een parallel zijn tussen Senna en Max.
Dus ik zeg doen!
utregcity zegt
The Power of Dreams.
mark997gt3 zegt
@utregcity: tot nu toe is het nog steeds de Dream of Power…..
w0o0dy zegt
Redbull heeft toegang tot alle data van Toro Rosso dus reken maar dat er een heel team van techneuten bezig is de gevens van Gasly binnenstebuiten te keren. Die weten echt voor mei wel hoeveel pk dat ding heeft en hoe snel de huidige Redbull auto wel/niet zou zijn met de Honda krachtbron. Ik durf de stelling wel aan dat Redbull allang besloten heeft voor mei wat ze gaan doen.
Overigens zou het a la minute dumpen van Renault mij ook wel als muziek in de oren klinken.
w0o0dy zegt
Ik sluit niet uit dat er een heel plan gemaakt is hoe Redbull/Toto Rosso en Honda samen die motoren naar podiumplekken gaan brengen. Dus inclusief geld van Redbull, evt ondersteuning van derden en desnoods testwagens obv een oud Redbull chassis van vorig jaar…
robin78 zegt
Max heeft toch getekend na bezoek aan de honda fabriek? Dus… dat wordt Honda van 2019 tot 2021
mashell zegt
Na drie jaar beschamende prestaties van Honda bij McLaren lijkt het me niet dat je na twee redelijke races al je kaarten daarop zou moeten zetten.
tweetyv6 zegt
@mashell: Je moet 3 dingen niet vergeten: 1. Ron Dennis heeft toen nog een zeer compact ontwerp van Honda geëist, waardoor de problemen ontstaan zijn. 2. Door zijn arrogantie & stugheid, en die van de organisatie McLaren, zijn de problemen niet opgelost, Honda werd publiekelijk vernederd. Hoe anders pakt STR dit wel niet aan; medewerkers zijn naar Japan geweest en hebben ‘les’ gekregen in Japanse cultuur & hoe hieruit gehandeld wordt. Een veel beter samenwerkingsklimaat dan McL & Honda.
3. Het gaat McLaren financieel gezien niet voor de wind. Bij STR klotst het (Red Bull) geld figuurlijk tegen de plinten (want STR is rijdend lab voor RBR Honda in 2019).
Kijk er niet vreemd van op als McLaren zich niet significant verbetert dit seizoen.
Ga er maar van uit dat RBR in 2019 met Honda motoren rijdt.
mashell zegt
@tweetyv6: McLaren heeft onder leiding van Ron Dennis grote successen gekend, succesvol samengewerkt. McLaren weet dus echt wel hoe ze met de Japanners moeten omgaan. Eigenlijk komt het er op neer dat de huidige generatie formule 1 motoren een behoorlijke uitdaging zijn om te maken, Honda kreeg dat de afgelopen drie jaar niet voor elkaar. Ook Renault heeft het er maar lastig mee. Natuurlijk heeft Honda ook afgelopen winter doorgewerkt en misschien nu eindelijk het lek boven. Maar een formule 1 motoren moet twee dingen zijn, snel en betrouwbaar. Draai je aan de ene parameter wordt meestal de andere slechter. Ik denk dus dat Honda er nog lang niet is en RBR in 2019 gewoon met Renault rijdt, zij zijn toch het vlaggenschip van Renault.
offroad zegt
@tweetyv6: ” Door zijn arrogantie & stugheid, en die van de organisatie McLaren, zijn de problemen niet opgelost, Honda werd publiekelijk vernederd. ”
Nou, dan zitten ze een stuk beter bij RedBull. We schakelen even over naar Dr. Helmut Marko, hij heeft al een mededeling over 2019: “Our chassis is perfect, our organisation is perfect, our drivers are perfect and I am more than perfect. If we don’t become World Champion in 2019, it is Honda’s fault”.
Orichy zegt
@mashell: Lag het daadwerkelijk aan Honda, of is McLaren gewoon te eigenwijs, om de auto te slank te willen houden? De koelingsproblemen zijn er niet voor niets nog bij McLaren, dat houdt dus niet op bij een andere motorleverancier, het kapot gaan van de hybride-meuk en motor wel, dus een heel goed idee van RBR om over te stappen naar de Honda-motor.
mashell zegt
@orichy: de Honda motor heeft een veel slechter trackrecord dan de Renault motor. Nu al beslissen dat ze in 2019 in het hoofdteam met Honda rijden zou waanzin zijn. Ik zie eerder Honda na dit jaar vertrekken dan dat RBR er volgend jaar mee gaat racen. Honda heeft nog wel even nodig voor ze op Renault niveau zijn. Maar mocht STR met Honda opeens heel goed gaan, dan kan Verstappen gewoon terug naar STR.
Orichy zegt
@mashell: Natuurlijk is dat niet zo Honda gaat veel beter en is veel verder dan jij denkt en zal ook zeker niet gebeuren dat Verstappen terug gaat naar Toro Rosso.
Ik begrijp uit je verhaal, dat je geen fan bent van Max’s zijn rijstijl, of zijn opgehemelde status door veel mensen, dat is mij prima, maar zeg dat dan gewoon.
Dan ben je sneller klaar, toch.
vtechlover zegt
Wat een heerlijk geluid zit er in de honda blok, ben benieuwd.
hollandbest zegt
@vtechlover: viel mij ookal op!
coffeecup zegt
@vtechlover: ze hebben de ontsteking anders staan volgens mij
Rick-dos zegt
Als Honda inderdaad het juiste pad heeft gevonden dan zou RBR gek zijn om het niet te doen. Dan ben je af van de status “klantenteam” en kunnen Honda en RBR de package veel beter op elkaar afstemmen en integreren. Komt nog bij dat ze dan of Honda geld krijgen of niet meer hoeven te betalen voor hun motoren. Alleen maar win win situaties.
Edge zegt
Ik zou als Red Bull toch nog even een slag om de arm houden. De resultaten van Honda waren bemoedigend in Bahrein, maar één zwaluw maakt nog geen zomer. Dat gezegd hebbende, als Honda op deze manier progressie blijft boeken en de betrouwbaarheid de komende races ook op orde blijft, is de keuze wat mij betreft snel gemaakt en wordt het Honda power.
tweetyv6 zegt
@edge: Wat ik al zei, het gerucht gaat dat RBR halverwege het seizoen wel eens zou kunnen overstappen op Honda motoren. Dat wordt echter pas beslist als het seizoen als verloren beschouwd worden kan (dus een van de rijders en/of het team geen DWC/CWC kan worden)
Het heeft dan RBR’s voorkeur om een half seizoen al de combi RBR & Honda te ’testen’ ipv een tussenseizoen 2019. Ze komen dat in 2019 al goed beslagen ten ijs.
mashell zegt
@tweetyv6: De combi RBR en Honda testen heet gewoon STR. De verschillen tussen de RBR en STR wagens zijn al jaren heel erg klein. RBR mag wel jammeren over Renault maar ze hebben al hun successen met Renault behaald en voorlopig staat Renault er nog beter voor dan Honda. Dat STR met Honda rijdt is eerder dat Honda er een speciale aanbieding van maakte dan dat het een serieuze lange termijn strategie voor RBR zou zijn.
dirkv zegt
@tweetyv6: Ik heb helaas geen glazen bol maar RBR gaat dit jaar geen DWC/CWC pakken.
ikleesookoverautos zegt
Ik hoop wel dat het uiteindelijk Honda wordt dan zijn we van die Franse slag af.
lekbak zegt
Als Honda zo sterk gaat worden als door sommigen gehoopt dan gaat Mercedes nog spijt krijgen van hun steun aan honda…
rufctr01 zegt
We gaan het meemaken of Honda een goede motor heeft gebouwd.
vierkoloms zegt
Ik heb geen inside info van een man met een lange regenjas… of een glazen bol.
Maar ik denk Toro Rosso heel veel gridstraffen gaat krijgen dit jaar. Allemaal ten faveure van een doorontwikkeling van de motor OP het circuit ipv de testbank. Ik vind Gasly en Hartley geen hoogvliegers en gevoelsmatig worden deze enigszins geofferd door RBR. Sainz is uitgeleend aan Renault, deze topper in wording kan dus makkelijk weer in een competitieve wagen worden gezet als Daniel weg gaat, zonder dat deze gedemotiveerd wordt door alle ontwikkelingsperikelen van de motor.
Indien dit (overgangs)jaar positief uitpakt zie ik wel een Red Bull Honda op de grid staan volgend jaar.