Red Bull en Ford zijn weer een setje na een lange tijd van afwezigheid.
De kogel is bijna door de kerk, Red Bull en Ford gaan weer samen met elkaar werken. Dat meldt De Telegraaf. Volgens de krant van wakker Nederland is een deal ‘in de maak’ tussen het Formule 1-team en de Amerikaanse autobouwer.
Als de geruchten kloppen, wordt de samenwerking aanstaande vrijdag al bekend gemaakt. Dan moet de deal dus eigenlijk al helemaal rond zijn, alhoewel De Telegraaf meldt dat de contracten nog ondertekend moeten worden.
Mule
Aanstaande vrijdag is geen toevallig gekozen moment. Dat is namelijk tevens het moment dat Red Bull de RB19 gaat presenteren. Dat is de auto waarmee Max Verstappen dit jaar zijn titel mee moet verdedigen. Nou maken we het iets mooier dan het is, want reken er maar op dat het een ‘mule’ is met de kleuren van de nieuwe bolide. De eerste ECHTE beelden van de nieuwe auto zien we op donderdag 23 februari. Dan is namelijk de eerste winterstest op Bahrein.
De presentatie is ditmaal in het Amerikaanse New York. Dat was voor velen al een reden om aan te nemen dat er een Amerikaanse partij betrokken zou zijn bij Red Bull. De geruchten deden al langer de ronde, maar nu ook de Telegraaf het meldt, lijkt het echt een dingetje te gaan worden.
Daarmee zal Red Bull terugkeren naar de basis. Red Bull nam ooit Jaguar over, een project van de Ford Motor Company dat niet goed uitpakte. In het eerste jaar reed Red Bull zelfs met Ford Cosworth-motoren.
Red Bull en Ford, géén Porsche dus
Voor lange tijd zag het ernaar uit dat Red Bull ging samenwerken met Porsche. Die gesprekken waren in een vergevorderd stadium. Red Bull had interesse in een motorenpartner aangezien de samenwerking met Honda ten einde kwam.
Porsche had interesse om in de F1 actief te zijn. Met de kostenverlagingen en de toenemende populariteit van de sport, is een jaar deelname aan Formule 1 interessanter dan ooit.
Het is zeer effectief en waarschijnlijk niet eens zo duur als een wereldwijde reclamecampagne van 10 maanden (wat een seizoen F1 racen in feite is).
De gesprekken met Porsche liepen spaak omdat Porsche minimaal 51% van de controle wilden hebben. Dit terwijl de drie-eenheid Adrian Newey, Helmut Marko en Christian Horner niet meer dan 49 wilden weggeven. Wellicht dat ze bij Ford voornamelijk willen helpen met het elektrische aspect van de motoren.
Meer lezen? Deze F1 Coureurs hebben de meeste volgers op Instagram!
Robert zegt
“Wellicht dat ze bij Ford voornamelijk willen helpen met het elektrische aspect van de motoren.”
Opvallend, want voor de productie van elektrische (bestel)auto’s voor op de openbare weg is Ford een vergaande samenwerking met Volkswagen aangegaan. Een merk waarvan jarenlang werd gespeculeerd of dat zij ook wel of niet z’n intrede in de Formule 1 zou gaan maken.
Richmond zegt
Ik zie sowieso niet wat het voordeel voor Ford is als ze geen volledige technische partner kunnen zijn. Red Bull wil zelf de ICE maken en alleen de hybride componenten ergens anders betrekken.
ghini zegt
Het vreemde aan dit nu nog gerucht vind ik dat RB de komende jaren nog een samenwerking heeft met Honda. Je gaat toch niet een nieuwe samenwerking met een concurrent van je huidige partner aankondigen tijdens een livery launch van het nieuwe seizoen?! Dus dan sta je daar, met al je huidige sponsoren en Honda, de belangrijkste partner ook komende jaren nog, te klappen om de nieuwe livery en dan ga je vrolijk Ford aankondigen?? Ik vind het vreemd en verre van chique..
kniesoor zegt
Als dit al gaat gebeuren gaat dat ongetwijfeld in goed overleg met Honda.
mashell zegt
Het is inderdaad heel raar. Nu Verstappen met de Honda motor rondjes om de andere deelnemers heen rijdt ga je toch niet een samenwerking met een ander aan, dan zet je alles op alles om Honda aan boord te houden.
Edge zegt
Ach, het is niet heel veel anders dan Alfa Romeo dat vorig jaar aankondigde vanaf 2026 als fabrieksteam van Audi door het leven te gaan. Het team had nog een doorlopende motorendeal met Ferrari, een doorlopende sponsordeal met Alfa Romeo. Toch gebeurde het.
Bovendien is het ook wel logisch als Ford zich gaat bemoeien met de ontwikkeling van het hybridegedeelte van de motor. De ontwikkeling van de blokken is al in volle gang en vanaf dit jaar geldt ook een budgetcap voor motorfabrikanten. Door nu open kaart te spelen scheelt dat straks gedoe.
Allison Burgers zegt
Komen de B-MAX, C-MAX en S-MAX dan ook weer terug?
bluebird zegt
Ford mag zijn stickertjes plakken op de Red Bull Powertrain. Dan had ik toch liever een alfa logootje gezien.
Allison Burgers zegt
Motorenpartner is denk ik wel iets anders dan de sponsordeal die Alfa had met Sauber.
Edge zegt
Moet nog blijken. De journalisten zijn er nog niet over uit of het nou alleen wat Ford logootjes worden, of dat Ford ook gaat meehelpen met het hybride gedeelte.
joejojo2012 zegt
Zo lang het maar geen V8 Cosworth motoren uit de Tyrell van z’n vader is (1997 meen ik)
Of die van Minardi Ford of nog erger: Forti Ford….
rwdftw zegt
Historisch gezien is dat niet zo’n ramp. Ford werkte al die tijd samen met Cosworth en dat leverde ze 13 wereldkampioenschappen op.
Ter referentie : Ferrari heeft er 15, Mercedes-Benz ook 13, Renault 11 en Honda 6 (7 met RBPT).
schuimbekje3 zegt
Gezien de enorme hoeveel plofmotoren die de firma Ford levert ben ik blij dat ze geen ICE gaan maken voor RB. Dan had Verstappen het wel kunnen schudden.
Tis al aan de gang sinds die plofmoteren in de campers waar ze bul garantie op gaven, toen al die motoren in de RSen, toen de megaslag bij ecoboost motoren die liever koelwater zopen dan benzine. Pfff.
Blij dat ik geen FRS of Ranger meer heb.
flyerbunch zegt
De 2023 presentatie van de auto zal idd veel lijken op die van 2022 (mule idd), maar met extra nieuws over hun 2026 motor deal. We kunnen veel speculeren, maar zullen dus nog ff moeten afwachten of de geruchten kloppen.