Of was je juist blij dat het hele halo-circus achter de rug is?
Vroegâh was de Formule 1 een sport voor helden, men zegt dat dat tegenwoordig niet meer het geval is. Dat laten we even in het midden, maar feit blijft dat er steeds meer regeltjes en vereisten komen voor de racesport om coureurs te beschermen tegen onheil. In het seizoen van 2018 werd er een nogal omstreden veiligheidsmiddel ingevoerd: de halo. Deze sterke metalen wichelroede (of teenslipper, wat je wilt) is bedoeld om de coureur min of meer een dak boven hun hoofd te geven.
In het ondertussen anderhalve seizoen dat de halo prijkt op de bolides, zijn er geen heftige ongevallen gebeurd in de categorie ‘Bianchi‘. Wel gebeurde er vorig jaar een vrij bizarre aanrijding, daarbij kopte nieuwkomer Charles Leclerc de auto van Fernando Alonso. Zonder halo was dat waarschijnlijk met zijn helm gebeurd. De effectiviteit van de halo valt daarom over te twisten. In ieder geval is er tot nog toe niemand in serieuze problemen gekomen door het buizenframe, dus laten we het erop houden dat het allemaal naar behoren werkt.
Zo naar behoren dat meer ‘open racers’ de halo wel zien zitten. Voor het seizoen 2020 van de Indy 500 heeft de Amerikaanse organisatie een deal gesloten met Red Bull Advanced Technologies om de halo ook naar de Amerikaanse open wheelers te brengen. Dank u FIA, maar de Amerikanen laten de halo er iets anders uit zien.
Onder het mom Aeroscreen krijgen de IndyCars een gelikte cabine om de coureurs te beschermen. In die cabine zit een halo verwerkt, zodat je in theorie het beste van twee werelden kreeg. In de F1 heette het prototype van dit halo-alternatief The Shield, al was men er niet louter positief over. F1 moet met een open cabine blijven vinden sommigen, anderen zien het voor zich dat het glas breekt en de scherven meer schade aanrichten dan de bedoeling is.
Hoe dan ook: de IndyCars krijgen het aerodynamische windscherm wel en staan daarmee op visueel gebied (qua cabine dan) 1-0 voor op de F1-auto’s. Vanaf 2020 rijden de nieuwe IndyCars op de ovals, met Aeroscreen, zonder Fernando Alonso.
Met dank aan Bastiaan voor de tip!
appeltaartislekker zegt
Het ziet er wel strak uit.
Jochempie zegt
Oké, het is dus een gewone halo maar dan met een schermpje ervoor. Die hebben de F1 coureurs al op hun vizier geplakt. Kunnen ze er zo aftrekken.
chefturbo zegt
nee sorry, dit is helemaal vreselijk, doe dan de F1 halo maar
mrbasa zegt
Lekker zo’n korte auto! Beter dan de enorme dingen die we nu hebben!
flutterby zegt
@mrbasa: ik ben voor kleinere auto’s, dat geeft de techniek een grotere uitdaging en maakt circuits gelijk beter geschikt om in te halen.
cloverleaf zegt
@flutterby: eensch!!
kazaluna zegt
Vettel zei dat zo’n gebogen scherm enorm vertekende. Hij kon de apexen niet meer vinden, vraag me af of dat met dit ontwerp gefixt is?
87sandyd zegt
@kazaluna: Vettel vindt de laatste tijd de apex wel vaker niet
joostdetaalnazi zegt
@kazaluna: lijkt me lastig te fiksen. Gebogen glas vervormt nu eenmaal.
rolov zegt
@joostdetaalnazi: het is geen glas
cloverleaf zegt
@rolov: licht breekt bij elk doorzichtig materiaal…
niex zegt
Prop er dan gewoon echt een fatsoenlijk dak op….
monkhorst zegt
@red.: moet het niet zijn ‘de effectiviteit van de halo valt daarom niet over te twisten.’? Nu mist het woord ‘niet’
baklava zegt
Of gewoon überhaupt geen halo of raam? Gevaar hoort bij racen
aschja zegt
Lancia Stratos!!
https://cdn-motor1-com.cdn.ampproject.org/ii/w1200/s/cdn.motor1.com/images/mgl/7WjgW/s3/1974-lancia-stratos-hf-stradale-for-sale.jpg
ukbob zegt
“Dat het glas breekt..”
Ik mag aannemen dat dat in deze spec geen gewoon glas is maar een bepaald plastic dat minder snel breekt..?
blackmilo zegt
@ukbob: polycarbonaat
Dutchdriftking zegt
Ziet er goed uit. Lekker jaren 70!
jippie zegt
Doe er dan ook nog een dak op dan is het helemaal klaar met het gezeik.