Red Bull en Mercedes, het is nog steeds geen geweldige combinatie.
Er gebeurt weer veel achter de schermen in de wondere wereld van de Formule 1. Porpoising houdt de sport nog steeds in zijn greep. Althans, echt gebruinvis zagen we nauwelijks meer bij de Grand Prix van Silverstone. Maar alsnog is de FIA bezig met regelgeving omtrent het issue die de gemoederen flink bezig houdt. Daarbij zou het moeten gaan om de veiligheid van de coureurs. Maar in werkelijkheid, gaat het toch vooral om wat de nieuwe regels betekenen voor de krachtsverhoudingen.
Directive
Afgelopen week bracht de FIA een nieuwe directive naar buiten. Hierin geeft de F1 regelgever aan nu pas ná de zomerstop te gaan controleren op overmatig gebruinvis. Eerder was het de bedoeling dat al vanaf de vorige Grand Prix in Engeland te doen. Maar, een aparte opmerking in deze nieuwe directive viel bij sommigen extra in het oog, onder andere bij Toto Wolff en de zijnen. De FIA wil namelijk extra gaan letten op de flexibiliteit van de vloeren van de auto’s.
Rare flex, maar oké
Nu hebben we in het verleden al de nodige relletjes gehad omtrent buigbare voorvleugels en achtervleugels. Het is bekend dat buigzaamheid van deze onderdelen voordelig kan zijn, omdat je er meer downforce door kan krijgen in de bochten en tegelijkertijd iets minder luchtweerstand op de rechte stukken. Voor de vloer van de auto is dit in principe niet anders. Gezien een veel groter deel van de downforce dit jaar van de vloer moet komen, is het dus niet gek dat teams daarmee aan het rommelen gaan.
Sjoemelen
Nu staat in het reglement een bepaalde maximale flex van de vloer omschreven. Tevens is daar kennelijk meerdere keren over gesproken voorafgaand aan het seizoen. Daarbij zou volgens onder andere Mercedes duidelijk zijn gemaakt dat het absoluut niet de bedoeling is dat de hele vloer zou flexen en daar slechts een kleine tolerantie voor geldt.
Het ding wil echter dat de FIA de daadwerkelijk flex kennelijk maar op twee punten van de vloer test. Te weten op het punt waar de vloer begint (onder de nosecone) en min of meer waar het brede deel van de vloer begint iets voor het zitvlak van de coureur. Dat de FIA nu rept over het meer aandacht willen geven aan het testen van de flexibiliteit van de vloeren, deed Mercedes denken dat hier wellicht mee gesjoemeld werd.
Complete onzin
Toto Wolff gaf bijvoorbeeld aan dat het voor hem als verrassing kwam dat dit in de directive van de FIA überhaupt genoemd werd. Volgens hem zijn de regels namelijk volstrekt duidelijk. Wolff speculeerde meteen dat dit dan misschien de reden kon zijn dat Red Bull en Ferrari zo snel zijn.
Red Bulls Christian Horner heeft zich nu geroepen gevoeld om te reageren op zijn beste vriend in de paddock. Horner doet de aantijgingen van Wolff af als ‘complete onzin’. Tegenover Sky Sports F1 geeft de Red Bull teambaas te kennen dat hij zich totaal niet zorgen maakt over de legaliteit van de vloer van de Red Bull RB18.
Red Bull wel voor vertraging nieuwe regels
Red Bull is overigens wel nog steeds tegen de ‘regelwijziging’ midden in het seizoen om porpoising tegen te gaan gekant. Helmut Marko laat aan de Oostenrijkse kwaliteitspublicatie Laola1 weten dat hij het uitstel van deze nieuwe regel toejuicht, maar vindt dat deze nog steeds te vroeg komt. Waarvan akte.
Verwacht jij dat Mercedes na de zomerpauze opeens weer gaat domineren? Laat het weten, in de comments!
bietje zegt
Ik hoop Huilie-Ham überhaupt niet meer op het podium te hoeven zien met z’n smug-face… bye bye…
Geen G.O.A.T. driver, maar t/m vorig jaar een G.O.A.T. -auto 🤷🏻♂️ Dat is een groot verschil.
Nog duidelijker nu hij het zo voor z’n kiezen krijgt met Russel in dezelfde auto, iemand die wel werkelijk competitief
kan zijn naar hem toe.
cloverleaf zegt
Russel op 13 sec. Ik schat HAM toch echt hoger in dan RUS
bietje zegt
HAM komt de HAAS wagens niet eens voorbij… pfff… says enough.
Update: het is ‘m na veel rondjes eigenlijk gelukt om MSC te verschalken. Chapeau
supertjeduc zegt
Zelfs Russel stond er bij als een dood vogeltje , ze dachten er te zijn en dan zijn ze nog steeds een halve seconde te langzaam
Dat ze er gisteren alle twee afgingen was ook een teken dat ze hun auto te extreem hadden afgesteld om wat meer snelheid te krijgen
lekkerlinksrijden zegt
Toto moet gewoon lekker zichzelf voor zijn kop slaan en het hele MB team dat ze een mindere auto hebben neergezet voor 2022. Ze hebben gegokt en verloren. Uithuilen en doorpakken
pomoek zegt
@jaapiyo: volgens mij gaat het om de plank die iedere auto reglementair onder de auto heeft geschroefd en niet zozeer om de vloer? Dat zou een dingetje zijn waar RB en Ferrari een beetje buiten de geest van de regelgeving aan het fröbelen zijn.
jaapiyo zegt
Het gaat idd primair om het plankje. Gary Anderson heeft me alles geleerd wat ik weet https://the-race.com/formula-1/gary-anderson-fias-f1-flexi-floor-clampdown-explained/.
porker zegt
Mercedes en Ferrari hebben een non agressive pact, dat is toch algemeen bekend? Alle pijlen op red bull!
flyerbunch zegt
https://youtu.be/Xr-lQTTGTZo