Ze hadden ervoor gewaarschuwd, maar nu heeft Red Bull officieel protest ingediend om het DAS-stuursysteem van Mercedes.
Dat je door aan het stuur te draaien de stand van de wielen kunt beïnvloeden, dat weet ieder kind wel. Tijdens de tweede F1-testdag in februari, liet Hamilton echter nog een kunstje zien. Door aan het stuur te trekken en te duwen, wist hij óók de stand van de wielen aan te passen. De toespoor, om precies te zijn.
Een neutraal toespoor is leuk op een recht stuk, een (kleine) afwijking is weer leuk in de bochten. Normaliter moet je als F1-coureur voor je de baan oprijdt je toespoor hebben bepaald, maar bij Mercedes kan dit ook tijdens het rijden. Dit systeem noemt men DAS – dual-axis steering – en is niet zonder controverse.
Red Bull waarschuwde er in maart bijvoorbeeld al voor dat de renstal protest zou aantekenen, als Mercedes het concept daadwerkelijk tijdens een race zou gebruiken. Het systeem is namelijk verboden vanaf het volgende seizoen, maar mag nu nog gewoon worden gebruikt.
Maar daar wil Red Bull alsnog een stokje voor steken. Vlak voor de eerste kwalificatie van het raceweekend, maakt de BBC namelijk bekend dat Red Bull officieel protest in heeft gediend vanwege het DAS-systeem. De FIA zei eerder dat het DAS-systeem door de vingers wordt gezien, maar Red Bull heeft twee andere regels gevonden waar het systeem mogelijk niet aan voldoet.
De eerste regel gaat over de aerodynamica. Ieder onderdeel dat een invloed heeft op de aerodynamische prestaties van een auto, moet namelijk onbeweeglijk zijn. Red Bull stelt dat het aanpassen van de toespoor Mercedes een aerodynamisch voordeel geeft. De lucht zou er dan immers beter langs kunnen vloeien.
Het inzetten van deze regel klinkt een beetje vreemd: dan zou je überhaupt niet meer mogen sturen. Tijdens het sturen beweeg je de banden immers een stuk meer en zijn de aerodynamische invloeden ook een stuk groter. Maar goed, deze schrijver is alles behalve een rechter. Of F1-steward.
De tweede regel gaat over de ophanging. Volgens het FIA-reglement mag een coureur of team de ophanging namelijk niet tijdens het rijden aanpassen. Het is nu alleen de vraag of DAS een onderdeel is van de ophanging, zoals Red Bull nu claimt, of van het sturen, zoals Mercedes waarschijnlijk zal claimen.
Of Mercedes zomaar met het DAS-systeem wegkomt, is daarmee nog allerminst onduidelijk. Het is nu aan de stewards om te bekijken of Red Bull een punt heeft of niet. Wanneer zij hun oordeel klaar zullen hebben, is niet bekend. Maar daarmee wordt deze al vrij interessante seizoensopening, nóg een stukje interessanter.
ponnie zegt
Het hele stuurgebeuren heeft geen enkele dragende functie, dus om het los van de ophanging te zien is naar mijn idee wel terecht.
SpeedGeek zegt
Het is ook een mogelijkheid dat RBR door middel van een officieel protest bij de FIA vraagt of het wijzigen van de sporing op de vooras is toegestaan, omdat RBR zelf ook een DAS systeem heeft klaar liggen.
outlook zegt
@SpeedGeek: dacht ik ook al idd
VeniVidiVici zegt
@SpeedGeek: Dat zou wel een slimme mooie geraffineerde move zijn van RBR haha. We gaan het zien…
silverscope zegt
@SpeedGeek: maar dat is dan wel illegaal, want het is geen Ferrari of Mercedes.
ghost zegt
Ben benieuwd of het Mercedes de das om zal doen..
okdoei zegt
@ghost: https://instantrimshot.com/audio/rimshot.mp3
iphonistvongates zegt
Laat Mercedes gewoon haar gang gaan en evalueer na de eerste race. Dit team heeft toch meer in haar mars dan deze DAS tech. alleen om vooraan te blijven rijden.
De F1 wordt toch ook als een 4D laboratorium gebruikt voor de toekomstige automodellen op de openbare weg.
rolov zegt
@iphonistvongates: rbr wil winnen en als ze al een seconde er achter zitten en zij denken dat het daardoor komt laten ze niks gaan
Berend zegt
Heel flauw van Red Bull… Zoals Toto Wolff al zei, staat dit weekend volledig in het teken van de herstart van de Formule 1 en is het niet gepast om dat te laten overschaduwen door een protest van Red Bull.
SpeedGeek zegt
Je kunt het ook interpreteren alsof Toto bang is dat de FIA het uiteindelijk illegaal verklaard, omdat Toto zelf weet dat het systeem tegen de regels is. En dat hij dus daarom Horner aanspoort om geen protest in te dienen.
Het was pas flauw geweest als RBR na de race van zondag een protest had ingediend waardoor de uitslag ‘onder voorbehoud’ zou zijn.
Tevens is het ook Toto die vandaag heeft gezegd dat de FIA toch moet overwegen om de geheime schikking omtrent de fuel flow sensor van Ferrari 2019 openbaar te maken.
Dus ook Toto maakt zich schuldig ;)
Richmond zegt
@Berend: het een heeft niks met het ander te maken. En Mercedes wist dat RB het zou doen, ze hadden ook tot de volgende race kunnen wachten met het gebruik ervan.
centocinquantanove zegt
@Berend: het is alweer klaar, FIA heeft bevestigd dat het systeem in orde is.
mashell zegt
@Berend: kinderachtig klaag gedrag over de concurrentie hoort bij de F1 zoals suiker in een blikje Red Bull.
hamerhaai zegt
“Het inzetten van deze regel klinkt een beetje vreemd: dan zou je überhaupt niet meer mogen sturen. Tijdens het sturen beweeg je de banden immers een stuk meer en zijn de aerodynamische invloeden ook een stuk groter.”
– Zo las ik ‘m ook indedaad.
Lijkt me stug dat ze gaan verbieden, is immers al ‘naar gekeken’ en mag niet voor niets pas vanaf volgend jaar niet meer, dat lijkt me toestemming voor dit jaar. Bovendien is Mercedes niks te maken #BLM (flauw)
Cabrioot zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Cabrioot zegt
@cabrioot: ehhhh verkeerd gelezen, sorry mijn fout
eirmakk zegt
Die Red Bull huilt ook voor alles.
Berend zegt
@eirmakk: Het zijn net Akwasi’s.
Bram750 zegt
Uit de reglementen:
Any specific part of the car influencing its aerodynamic performance must remain immobile in relation to the sprung part of the car.
Het DAS systeem beïnvloed de sporing. Met het camber en caster van een F1 auto verandert (marginaal) de rijhoogte van de auto zodra je de sporing verandert. De bevestiging van de spoorstangen zit aan het on-afgeveerde deel van de auto en daar kan het bewegen: En dat mag niet, zoals je hierboven kan lezen.
Ik denk dat RedBull het zo ziet en daarom protest indient. En als het toch wordt toegestaan; hebben ze het morgen ook.
sportevo zegt
Wat ik heel vreemd vind is dat de FIA stelt dat het volgend seizoen verboden is, je dus kunt stellen dat een dergelijk systeem dit seizoen nog legaal is. Dat je dan alsnog een protest kan indienen omdat je de legaliteit betwist snap ik niet. Bovendien heeft de FIA het systeem zelf ook goedgekeurd als ik Mercedes moet geloven (iets wat bevestigd wordt met het verbod vanaf volgende seizoen).
Wie gaat het dan nog alsnog illegaal verklaren?
Richmond zegt
@sportevo: maar als het volgend jaar illegaal is, waarom dit jaar niet? De reglementen op dit deel zijn ongewijzigd. Dus op basis daarvan is het dit jaar net zo op legaal als het illegaal is volgend jaar. Schiet de FIA zichzelf niet hiermee in de voet?
sportevo zegt
@benja01: nee, dat is niet zo gek. Als het huidige reglement gaten kent waardoor dit systeem mogelijk maar niet wenselijk is, kun je als regelgever niet zomaar dat gat dichtspijkeren als iemand dat gat gevonden heeft en er gebruik van wil maken/maakt, immers zijn dat de regels van dat moment.
Volgens gpupdate zou de FIA Mercedes al bij de ontwikkeling in een andere richting hebben willen duwen in de hoop dat ze het systeem zouden laten varen (de manier waarop het systeem geactiveerd moest worden). Ik maak hier toch wel uit op dat de FIA op dat moment al niet blij was maar niet veel anders kon.
Richmond zegt
@sportevo: ja maar dat is volgend jaar net zo. Er is niks veranderd aan het reglement. Alleen heeft de FIA gezegd volgend jaar mag het niet en dit jaar is doorgeschoven op het bordje van de stewards. Ik vind het allemaal maar tegenstrijdig.
Carbaseviewer zegt
Als het allerminst onduidelijk is, dan is dit toch allemaal duidelijk?
LaLancia zegt
Aaaah RBR heeft weer iets bij de concurrent gezien waar ze zelf niet op zijn gekomen.
rolov zegt
@lalancia: je snapt het niet . Ieder team zoekt constant de regels op en de ander reageert weer. Zo is het spel al zolang ik naar de F1 kijk. Ik zat te kijken toen Senna zich dood reed Verstappen in de fik vloog schumi zijn auto op Hill gooide . Allemaal truukjes om iets met de auto te doen en er beter uit te komen. En neit altijd goed uitpakte
HZW zegt
Als Red Bull ook al een dergelijk systeem klaar hebben, dan denk ik dat ze nu eerst protest aantekenen om zeker te willen weten wat de FIA er van vind.
Dus RBR kan het er volgende week ook zomaar op hebben zitten, nu het toegestaan is.
banderas zegt
Inmiddels NIET verboden.
louise zegt
Sinds Crashtappen bij Red Bull zit is het verloren zaak. Geef de glorie tijden met de Renault motoren en Vettel maar weer terug. Ipv huilie huilie om alles….
Stefje zegt
@louise: ok boomer.
rolov zegt
@louise: Tjezus wat een klets
hamerhaai zegt
Breaking: Er is een beslissing. Het Mercedes DAS-systeem is door de stewards vrijgegeven. Het wordt beschouwd als een onderdeel van de besturing en niet van de ophanging.
Het is dus legaal.
“For the above reasons the Stewards conclude that the DAS system is not part of the suspension, nor can it be considered to illegitimately adjust the suspension.
Therefore the Stewards consider DAS to be a legitimate part of the steering system and hence to satisfy the relevant regulations regarding suspension or aerodynamic influence.
In the opinion of the Stewards, the DAS system is physically and functionally a part of the steering system. As such, it benefits of the implicit exceptions to certain suspension regulations applicable to steering.”
tborre zegt
Protest is verworpen. Dus Mercedes mag het systeem gewoon gebruiken. Punt van discutie was blijkbaar of het onderdeel van het stuurmechanisme is of niet. En dat is het overleg dus wel . Nu zien wat het doet tijdens de rondjes die er toe doen ….
Richmond zegt
@tborre: je kunt het moeilijk kwantificeren als buitenstaander.. het is onderdeel van het hele pakket. DAS kan nog steeds goed werken ook al halen ze bijv geen pole.
tborre zegt
@benja01: pole is 1 ding. Maar hoe de rijders er mee omgaat, invloed op betrouwbaarheid. Gevoeligheid bij licht raken… ik kijk er naar uit. Ik weet dat ik zo een systeem in mijn monopost niet zo eenvoudig zou vinden maar ben dan ook geen f1 piloot ;)
Richmond zegt
@tborre: zolang ze het niet gebruiken is er niks aan de hand. Ze hoeven alleen het stuur te ontkoppelen en dan trekken en terug duwen.
cossiekiller zegt
HET toespoor i.pv. DE toespoor.